مقالات

به این جنگ ارتجاعی و کشتارمردم غزه پایان دهید! سعید یگانه

جنگ دولت نژادپرست واشغالگراسرائیل علیه جریان تروریستی حماس بمباران وحشیانه نوارغزه و کشتارمردم بیدفاع و ستمدیه فلسطین خشم بشریت متمدن و آزادیخواه را درجهان علیه این بربریت بر انگیخته است.صحنه هایی دلخراش از کشتارکودکان و زنان و پیر و جوان مردم در غزه ،خشم ونفرت و بیزاری از دولت سرمایه داری و بانیان این جنگ ویرانگرو خانمانسوزرا به اوج رسانده است .خاورمیانه بحران زده که در اثرجنگهای نیابتی در سوریه ، یمن و شمال افریقا درسالهای گذشته که در نتیجه آن میلیونها نفر از مردم بیدفاع کشته وآواره شده اند ، با شروع جنگ در غزه بحرانی تر شده و آینده تاریکی را در مقابل مردم ستمدیده وآواره فلسطین ومردم درسایرکشورها قرار داده است .
ازآغاز جنگ تاکنون در نتیجه بمباران غزه توسط جنگنده های بمب افکن ارتش اسرائیل تا کنون بیش از۷ هزارکشته،ازجمله آنان ۳ هزار کودک جان خود را از داده و نزدیک به ۲۰ هزارزخمی بر جای گذاشته است.هنوزصدها کشته زیرآواردفن شده و هزاران نفرآواره شده اند.چقدردیگر کودک بی گناه بایدکشته شوند تا به این جنگ کثیف وضد مردمی پایان دهند.
درصورت عدم آتش بس فوری و توقف این جنگ ارتجاعی، کشتارمردم بیدفاع غزه ادامه خواهد داشت و باید منتظر فجایع انسانی بیشتری بود.دولت نژاد پرست و اشغالگراسرائیل که بانی رنج ومشقت و اوارگی و بی حقوقی مردم فلسطین در طول دهه های اخیراست ،جریان تروریستی حماس که خود محصول این سیاست است و از حمایت دولت جنایتکارجمهوری اسلامی بر خورداراست، رنج ومشقت مردم فلسطین را تشدید کرده و جنگ اخیرمیان هر دو سوی ارتجاع ،مسئله فلسطین و حل عادلانه آن را پیچیده و به بن بست رسانده است.
قصد حمله زمینی تلافی جویانه ارتش اسرائیل برای “نابودی حماس”؟ با هزینه مردم بیدفاع غزه،برطبل جنگ می کوبد وگسترش آن به ورای غزه و ادامه ویرانی و کشت و کشتارمردم بیدفاع نگرانی عمیقی را در میان بشریت آزادیخواه مخالف این جنگ ارتجاعی بوجود آورده است .ماتریال کافی برای گسترش این جنگ هم اکنون در دسترس است.دادن چک سفید به دولت اسرائیل، حمایت امریکا ودولت های اروپایی عضواتحادیه اروپا از دولت اسرائیل “با توجیه حق دفاع از خود” و کمکهای مالی و نظامی امریکا دلگرمی ومشوق دولت اسرائیل برای حمله زمینی به غزه وادامه جنگ وبه گفته نتانیاهو”تغیرچهره خاورمیانه است”. ادامه بمباران مردم غزه،تخلیه ۱۴ شهرک یهودی نشین در مرز لبنان ،دخالت حزب اله لبنان در این جنگ در حمایت از حماس به نیابت از جمهوری اسلامی،حمله هوایی اسرائیل به سوریه،حملات نیروهای محور مقاومت درعراق به پایگاههای نظامی امریکا در عراق و سوریه ،دخالت و دست داشتن جمهوری اسلامی در این جنگ وبحران و بالاخره انتقال نیروها و ناوگان نظامی امریکا به خلیج فارس و دریای مدیترانه همگی ماتریال گسترش جنگ در منطقه در صورت عدم آتش بس فوری و پایان دادن به این جنگ ارتجاعی است .
آغازاین جنگ اگرچه خمیرمایه اصلی آن ادامه بحران مسئله فلسطین و نتیجه سیاست آشغالگرانه دولت اسرائیل وادامه آوارگی و بی حقوقی مردم فلسطین است ، اما آغازاین جنگ در دل بحران خاورمیانه ،جنگ نیابتی در سوریه و یمن، حضورجمهوری اسلامی در بی ثباتی منطقه ،دخالت کشورهای سرمایه داری،بلوک بندی های جهانی و جنگ در اکراین و تقابل غرب با روسیه ورقابتها و تصفیه حسابهای منطقه ای و جهانی جنگ در غزه را پیچیده کرده است. بحران خاورمیانه ،جنگ دراکراین که میلیونها مردم را کشته وآواره کرده وفقر و فلاکت بیش ازحدی را به مردم در منطقه و جهان تحمیل کرده است، بی گمان ادامه جنگ در غزه و گسترش آن درخاورمیانه مردم منطقه را با فجایع انسانی بیشتری روبرو خواهد کرد.
این جنگ با اهداف ارتجاعی هردو سوی آن ،نه به آزادی مردم فلسطین از رنج و مشقت چندین دهه ربط دارد و نه ساکنین اسرائیل مخالف جنگ و دولت نژاد پرست اسرائیل به آن نیاز دارند.کشمکش و جنگ میان دولت نژاد پرست اسرائیل و حماس ربطی به مصائب مردم فلسطین و آزادی آنان ندارد.مبارزه واقعی مردم فلسطین برای آزادی ورهایی از ستم وآوارگی مدتهاست توسط جریانات ارتجاعی اسلامی از جمله حماس به حاشیه رانده شده و میدان جنگ را دولت نژاد پرست اسرائیل و جریانات تروریستی اسلامی تعین می کنند .هردوبرای ادامه بقا به این دشمنی و جنگ نیاز دارند ومردم بیدفاع فلسطین ومردم مخالف این دشمنی در اسرائیل هزینه آن را می پردازند.
این جنگ ارتجاعی هر چه زودترباید پایان یابد.سازمان ملل ،جامعه جهانی موظف است در کمک به مردم فلسطین ،بازسازی شهرک غزه و کاهش رنج و مشقت مردم فلسطین وپایان دادن به این بحران مضمن بکوشند.مردم مترقی وآزادیخواه جهان باید علیه این جنگ ارتجاعی به میدان بیایند. با تحت فشارقراردادن دولتها برای کمک به پایان جنگ بکوشند.تردیدی نیست که جامعه سرمایه داری دررقابت برای سهم بیشتری از دست رنج طبقه کارگرمیان بلوکبندیهای جهانی ومنطقه ای،عامل اصلی رنج و مشقت و آوارگی میلیونی مردم است.به این تراتژدی های انسانی باید پایان داد. این وظیفه جنبشهای آزادیخواه و سوسیالیستی و احزاب چپ و کمونیست در منطقه و جهان است .