مقالات

تشدیدسرکوب واختناق وگسیل طلبه به مدارس، تضمین بقای جمهوری اسلامی نیست ! سعید یگانه

نظام آموزشی در ایران رو به قهقرا است. آخرین بقایای آموزش ودورس علمی با اخراج معلمین متعهد وسکولارو با حضورو گسترش طلبه ها درمدارس وتشدید فضای مذهبی درحال سقوط است. در دو سال گذشته و با آغازخیزش انقلابی، مبارزه دانش آموزان در مدارس بخصوص دخترانه به چالش بزرگی برای جمهوری اسلامی تبدیل شد.اعتراضهای مدام دانش آموزان علیه حجاب اسلامی وفضای آختناق آمیزاسلامی در مدارس همگام با جنبش زنان وجوانان درخیابانها جمهوری اسلامی را به تنگ آورد.
نقش پررنگ دانش آموزان در مدارس همزمان با اعتراض وسیع دانشجویان در دانشگاهها در اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ و تعرض انقلابی دانش آموزان به مقدسات جمهوری اسلامی واحکام دینی از جمله زیر پا گذاشتن حجاب اسلامی،همزمان با حجاب سوزان در خیابانها، جمهوری اسلامی را با شرایط جدید و غیر قابل تحملی در مدارس روبرو کرد.
جمهوری اسلامی برای جبران این شکستها به تکاپوافتاد. همزمان با سرکوب خونین ووحشیانه خیزش جوانان وزنان وتوده های محروم در خیابانها،حملات وسیعی را به دانش آموزان، بخصوص مدارس دخترانه آغازکرد. با حملات شیمیایی به مدارس، تا دستگیری دانش آموزان مبارزوانقلابی وامنیتی کردن فضای مدارس واخراج دانش آموزان مبارز، اقدامات انتقام جویانه جمهوری اسلامی در مقابل دانش آموزان و مبارزات آنان علیه حجاب آسلامی وخفقان اسلامی در جامعه و در مدارس بود. سران جمهوری اسلامی به اینها اکتفا نکرده و برای تسلط بر مدارس وتشدید اختناق وسرکوب آزادیخواهی، اقدام به پاکسازی معلمین متعهد وسکولارهمچون دانشگاهها واستخدام هزاران طلبه در مدارس کرده است.
با گسترش فضای اختناق اسلامی وافت کیفیت نظام آموزش علمی بیش ازگذشته و حضورطلبه ها در مدارس بی علاقگی در میان دانش آموزان نسبت به حضور در کلاسهای درس گسترش یافته است.اضافه بر آن فقر ونداری خانواده ها در تامین معیشت وعدم تامین امکان تحصیل کودکان، کودکان زیادی را از تحصیل محروم کرده است.بسیارروش است که امنیتی کردن فضای مدارس وحضورگسترده آخوند؛این انگلهای جامعه؛ درمدارس و ترویج افکارپوسیده خرافی واسلامی به مغزکودکان، دانش آموزان را از حداقلی ازآموزش علمی نیزمحروم می کنند.مضاف برآن عدم امنیت روانی وروحی وکنترل دانش آموزان و معلمان متعهد توسط حراست وعوامل رژیم، حضور دانش آموزان در مدارس را بسیار سخت وخانواده آنان را مشکلات بسیاری روبرو می کند.بر طبق آمارهم اکنون ۲۴ هزار روحانی در مدارس کشوردر قالب طرح؛امین؛فعالیت می کنند.
بنا به گفته مسئولین آموزش وپرورش در مهرماه امسال مدارس به استخدام ۲۰۰ هزارمعلم نیاز دارد.وزارت آموزش وپرورش برای جبران کمبود معلمان ، به جای معلمین متخصص به استخدام روحانی وطلبه روی آورده است وهدف ازآن خالی کردن مدارس از نیروی متخصص وآموزش دیده وسکولار است، گسترش فضای رعب و وحشت در مدارس وهدف ازآن تعهد دانش آموزان به رعایت حجاب وتمکین به احکام مذهبی است که تا کنون نتیجه چندانی برای جمهوری اسلامی به بار نیاورده است.
سیاست “خالص سازی” یا” پاکسازی” که یکی از پروژه های همیشگی در جمهوری اسلامی در محیط های آموزشی بوده، با آغازخیزش انقلابی ۱۴۰۱ بخصوص، وبعد ازآن همزمان با سرکوب خونین اعتراضات سراسری مردم ، ابتدا از دانشگاهها آغاز شد ودر مدارس نیز گسترش یافت.برای اجرای این سیاست که بعضی ها آن را به “انقلاب فرهنگی” در اوایل قدرت گیری جمهوری اسلامی وپاکسازی دانشگاهها تشبیه می کنند،ازدانشگاه ها شروع شد،صدها استاد نخبه ومتعهد و سکولار با دیدگاههای مختلف را اخراج، یا به استعفا و بازنشستگی مجبورکردند و این سیاست را در مدارس با اخراج معلمین متخصص ومتعهد ادامه دادند تا اختناق را گسترش دهند واهداف ارتجاعی وضد انسانی خود را پیش ببرند.
برخلاف تلقی اکثریت مردم وبخصوص نسل جدید که نشان دادند نه تنها با نظام آموزشی که با کلیت نظام و قوانین پوسیده اسلامی سر ستیز دارند، جمهوری اسلامی ومسئولین آموزش وپرورش در ظاهرهم شده تلاش می کنند با این اقدامات ارتجاعی و حضور بیشتر طلبه و روحانی در نظام آموزشی، مدارس رنگ مذهبی به خود بگیرد وفضای مدارس را به قبل از خیزش انقلابی بر گردانند، هدفی که جمهوری اسلامی هرگزبه آن نایل نخواهد شد و مردمی که علیه این وضع به پا خواستند می توانند این امکان را ازآن سلب کنند.
جمهوری اسلامی اکنون در میان اکثریت عظیم مردم پایگاهی ندارد. با اقدامات سرکوبگرانه وتشدید فقرو فلاکت و اختناق نفرت از خود را دامن میزنند. جمهوری اسلامی وهمه سران ریز ودرشت آن برای ادامه بقا،نیازی جز گسترش اختناق ورعب و وحشت، دستگیری فعالین واعدام جوانان نمی بیند. تشدید اختناق دردانشگاهها ومدارس ، اخراج اساتید ومعلمان متعهد و مردمی وسکولار وجایگزینی آن با روحانی و طلاب و گسترش فضای اختناق مذهبی درمدارس قرار است به بقای جمهوری اسلامی کمک کند.مقابله زنان علیه اقدامات سرکوبگرانه رژیم، زیربار نرفتن حجاب اسلامی،گسترش اعتراص ونارضایتی ومبارزه کارگران نشان ازاین دارد که اکثریت مردم علارغم وحشیگری رژیم اسلامی در تلاش وجستجوی راههای برونرفت از این شرایط وجارو کردن رژیم سرکوب واختناق واستثمارهستند.تشدید اختناق و حضورگسترده طلبه ، تضمین بقای جمهوری اسلامی نیست، بیشترنفرت از خود را دامن می زند.