پلنوم ها

پلنومهای حزب : پلنوم ۳۱ کمیته مرکزی حزب حکمتیست با موفقیت برگزار ش

 

پلنوم ۳۱ کمیته مرکزی حزب حکمتیست با موفقیت برگزار ش

روزهای دوم و سوم خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۲۳ و ۲۴ ماه مه ۲۰۱۵، پلنوم ۳۱ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و جمعی از کادرهای حزب برگزار شد. در این پلنوم دبیر کمیته مرکزی، رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) به دلیل معالجات پزشکی متاسفانه غایب بود.

پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و کمونیسم آغاز شد. سپس پلنوم به منظور ترمیم کمیته مرکزی از میان اعضای علی البدل خود، رفیق محمد خضری را به اتفاق آراء به عنوان عضو اصلی کمیته مرکزی پذیرفت. پلنوم به اتفاق آراء حاضران در پلنوم، آیین نامه نشست و دستورهای زیر را به تصویب رساند:

۱- گزارش و ارزیابی از فعالیتهای حزب
۲- بررسی طرح برگزاری کنگره هفتم
۳-اوضاع سیاسی ایران و چه باید کرد حزب حکمتیست
۴- بررسی تبلیغات حزب
۵- قرار و قطعنامه ها
۶- انتخابات

در مبحث گزارش، رئیس دفتر سیاسی ضمن اشاره به کارکرد دفتر سیاسی و کمیته های اصلی حزب، اساسا به بررسی روند تحولات سیاسی پرداخت که در فاصله دو پلنوم، حزب حکمتیست بر بستر آن فعالیت خود را پیش برد. در این قسمت در تصویری فشرده به نیاز قدرتهای سرمایه جهانی به گسترش بربریت و سناریوهای سیاه و جنگهای مذهبی و قومی برای کوبیدن اراده کارگران و مردم حق طلب که بخواهند سرنوشت خود را به دست بگیرند، اشاره شد. همزمان بر این واقعیت تاکید شد در همین دوره اخیر فاکتور قد علم کردن نیروی اراده انسان برای افسار زدن این بربریت در تجربه مقاومت قهرمانانه زنان و مردان کوبانی و در گسترش چپ گرایی و سنگربندی موثرتر مبارزات کارگری و اجتماعی در اروپا و سایر کشورها امید بخش بوده است. قدرت گیری جریان چپ سیریزا در یونان، چشم انداز قدرت گیری جریان چپ در اسپانیا و بعضی کشورهای دیگر اروپا و مقابله جنبش کارگری با ریاضت کشی اقتصادی تحمیلی بازار آزاد و دولتهای غربی … مولفه های مهم در جدال طبقاتی جاری در مقابل سرمایه در ابعاد جهانی و منطقه ای است. به علاوه در صحنه سیاسی ایران به میدان آمدن جنبش معلمان، اعتراضات و اعتصابات کارگری موفق، تحرک مبارزاتی جنبش آزادی زن و نسل جوان و مواردی از اعتراضات توده مردم علیه فشار و سرکوبگری جمهوری اسلامی، فاکتورهای قابل اتکا در مقابله و مبارزه با سرمایه و جمهوری اسلامی است. پلنوم بر پیامدهای مهم این تحولات بر جدال جنبشهای سیاسی و طبقاتی جاری در جامعه اشاره کرد. در این چهارچوب تاکید شد که حزب حکمتیست خط مشی سیاسی و کمونیستی روشنی را در مقابل این تحولات و این روندهای سیاسی اتفاق افتاده در فاصله دو پلنوم اتخاذ کرده است و خط مشی کمونیستی و سیاسی روشنی را نمایندگی کرد. با این وجود پلنوم بار دیگر با توقع بالای خود و با دید انتقادی این مسئله را یادآوری کرد که پراتیک انجام شده حزب حکمتیست هنوز جوابگوی نیاز جدالهای تعیین کننده سیاسی و طبقاتی جاری نیست و پلنوم راههای فایق آمدن بر کمبودهای اساسی موجود را  بررسی  و در دستور اجرا و پیگیری رهبری حزب گذاشت.

در دستور بعدی، مجددا طرح برگزاری کنگره هفتم حزب مورد بررسی قرار گرفت. کلیت طرح برگزاری کنگره هفتم و سند آیین نامه انتخابات نمایندگان کنگره به تصویب رسد. کنگره هفتم حزب در ماه اکتبر ۲۰۱۵ و به شکل علنی برگزار خواهد شد. در فرصت مناسب دیگری تاریخ دقیق و مکان برگزاری کنگره اعلام میشود. پلنوم حزب همه علاقمندان به حضور در کنگره حزب، مبارزین کمونیست و آزادیخواه، فعالین سیاسی و شخصیتها و احزاب سیاسی اپوزیسیون جمهوری اسلامی را به شرکت در کنگره هفتم حزب حکمتیست فرامیخواند. در اطلاعیه بعدی فراخوان حضور در کنگره و  جنبه های عملی نحوه شرکت درآن اعلام میشود.

مبحث دیگر پلنوم بررسی اوضاع سیاسی ایران و چه باید کرد حزب حکمتیست بود. در این دستور رحمان حسین زاده و سلام زیجی هرکدام چهارچوب بحث خود را به پلنوم ارائه کردند. حول موضوع این دستور، مباحث جدی و ارزنده ای صورت گرفت. در این مبحث پیامدهای احتمالی توافق هسته ای و مولفه های جدیدی که در فضای سیاسی ایران و منطقه و بر صف بندی نیروهای سیاسی به وجود خواهد آمد، بررسی شد. پلنوم حزب بر این مسئله تاکید گذاشت در دل اوضاع سیاسی پرتلاطم پیشارو، تغییر تناسب قوا به نفع توده کارگر و زحمتکش و صف آزادیخواهی و برابری طلبی در گرو به میدان آمد هرچه قدرتمند آلترناتیو کمونیستی و کارگری است و در این رابطه بر محورهای اساسی چه باید کرد حزب حکمتیست تاکید شد. نتایج این مباحث به صورت اسناد مدون جهت ارائه به کنگره هفتم حزب تدوین میشود.

دستور بعدی پلنوم ۳۱، “بررسی تبلیغات حزب” به همراه سمیناری تحت نام “نقدی در مورد سبک کار و موازین رهبری” به دلیل کمبود وقت هردو به فرصت دیگری موکول شدند.

دستور پایانی پلنوم برگزاری انتخابات دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی بود. پلنوم ۳۱ رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) را به اتفاق آراء به عنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب کرد. از میان کاندیداهای عضویت دفتر سیاسی هم هفده نفر انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: آذر ماجدی، ابراهیم باتمانی، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، پروین کابلی، رضا کمانگر، سعید آرمان، سلام زیجی٬ سیاوش دانشور، صالح سرداری، عبدالله دارابی، علی مطهری، فاتح شیخ، اسماعیل ویسی، ملکه عزتی، محمود رهبری  و ناصر مرادی.

پلنوم ۳۱ کمیته مرکزی حزب حکمتیست پس از دو روز همفکری و کار فشرده با سخنان اختتامیه رحمان حسین زاده  به پایان رسید. رئیس دفتر سیاسی اشاره کرد که پلنوم ۳۱ به این لحاظ موفق و پرثمر بود که به روشنی به اهداف تعریف شده خود همانا بالابردن آمادگی سیاسی و پراتیکی حزب برای ایفای نقش در دل تحولات سیاسی و کسب آمادگی بالاتر برای برگزاری کنگره هفتم حزب است، دست یافت. در بخش دیگری از سخنرانی بر خلاء ناشی از عدم حضور دبیر کمیته مرکزی رفیق حمه سور در طول پلنوم اشاره شد و احساس واقعی و پیام گرم شرکت کنندگان پلنوم مبنی بر آرزوی بهبودی سریع و سلامتی برای رفیق حمه سور اعلام شد. رئیس دفتر سیاسی از همه رفقایی که مسئولیتهای اجرایی و فنی برگزاری پلنوم را به عهده گرفتند سپاسگزاری کرد. پلنوم با سرود انترناسیونال پایان یافت.

در نشست کوتاه دفتر سیاسی بعد از پلنوم، رحمان حسین زاده به اتفاق آراء حاضران به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. به علاوه هیات اجرائی پنج نفره منتخب دفتر سیاسی عبارتند از فاتح شیخ، سیاوش دانشور، عبداله دارابی، ناصر مرادی و رحمان حسین زاده.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۶ خرداد ۱۳۹۴ –  ۲۹ مه ۲۰۱۵