پلنوم ها

پلنومهای حزب : پلنوم ٣٧کمیته مرکزی حزب حکمتیست برگزار شد

پلنوم ٣٧کمیته مرکزی حزب حکمتیست برگزار شد

سپس آئین نامه پلنوم با اندک اصلاحاتی به تصویب رسید و دستورهای پیشنهادی به رای گذاشته شدند که به ترتیب زیر به تصویب رسیدند:

١- مبحث گزارش، شامل گزارشهای رئیس دفتر سیاسی و دبیر کمیته مرکزی، اظهار نظر و پرسش و پاسخ حول آنها.
٢- دستور دفتر سیاسی با عنوان: گسترش جنبش سرنگونی، روندها و چشم انداز تحولات بعدی آن، چه باید کرد حزب حکمتیست.
٣- دستور دبیر کمیته مرکزی با عنوان: مولفه های تامین رهبری کمونیستی برای انقلاب آتی ایران.
٤- دستور رفیق جمال کمانگر با عنوان: حزب حکمتیست، مصافهای پیش رو، موانع و چشم انداز پیشروی.
٥- دستور رفیق آذر ماجدی با عنوان: دوران انقلابی، رهبری کمونیستی- نقش حزب حکمتیست در این شرایط باید چه باشد و ملزومات تامین آن چیست؟
٦- قرار و قطعنامه.
٧- انتخابات.
٨- اختتامیه.

در بند گزارش رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی و فاتح شیخ دبیر کمیته مرکزی پیرامون گزارشهای جداگانه شان از فعالیت حزب و دفتر سیاسی ارگان رهبری حزب، که متن آنها در اختیار شرکت کنندگان گذاشته شده بود، توضیح دادند. گزارشها از مقطع پلنوم ٣٦ کمیته مرکزی (شش نوامبر ٢٠١٧ روز بعد از کنگره هشتم حزب حکمتیست) را پوشش میداد. در ادامه، با همفکری فعال و نقادانه رفقای شرکت کننده در پلنوم، مروری موشکافانه بر فعالیت این دوره حزب و ارگان دفتر سیاسی صورت گرفت. توافق عمومی بر ارزیابی مثبت از فعالیت دوره قبل، با این توقع و نقد همراه بود که با توجه به اهمیت تحولات سیاسی حاصل از خیزش توده ای دیماه، آن میزان از فعالیت حزب رضایتبخش نیست و حزب حکمتیست در همه عرصه های آگاهگری، رهبری و سازماندهی باید نقش کمونیستی فعالانه تری ایفا کند.

در بند دستور پیشنهادی دفتر سیاسی ابتدا رفقا رحمان حسین زاده و سیاوش دانشور محورهای بحث را ارائه دادند. در ادامه پس از تبادل نظر وسیع، بر استنتاجات مشخص سیاسی و پراتیکی برای دوره آتی توافق شد که جوهر آن عبارت است از تلاش همه جانبه حزب حکمتیست با اتکاء به نیروی اجتماعی طبقه کارگر، جنبش آزادی زن، نسل جوان تشنه آزادی و برابری و رفاه و اردوی عظیم محرومان اعماق جامعه برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی با پرچم سوسیالیستی و به عنوان یکی از ملزومات انقلاب کارگری در ایران.

در ادامه مباحث پلنوم با توجه به درجات اشتراک مضمون در سه دستور مصوب پیشنهادی رفقا جمال کمانگر و آذر ماجدی و دبیر کمیته مرکزی، ارائه دهندگان به ترتیب پیرامون رئوس بحثها توضیح دادند و شرکت کنندگان فعالانه اظهار نظر کردند. از آنجا که همه مباحث طرح شده در پلنوم، حول خیزش توده ای در جامعه و برخورد فعال کمونیستی حزب حکمتیست به آن بود، بحث ارائه دهندگان و اظهار نظر شرکت کنندگان با سایه روشن های معین، اساسا متمرکز بود بر ضرورت سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی در مسیر استراتژی انقلاب کارگری با تاکید بر ضرورت ایفای نقش رهبری کمونیستی از جانب حزب حکمتیست و شخصیت ها و کادرهای شناخته شده حزب.

در بند قرار و قطعنامه، بررسی چند قرار به سبب تنگی وقت به دفتر سیاسی منتخب پلنوم سپرده شد. پلنوم پیامی در اعلام همبستگی با مقاومت مردم مبارز عفرین تصویب و منتشر کرد.

در بند انتخابات ابتدا برای دبیر کمیته مرکزی آذر ماجدی و فاتح شیخ کاندیدا بودند، فاتح شیخ به دبیری کمیته مرکزی انتخاب شد. در انتخاب دفتر سیاسی از میان کاندیداها سیزده عضو انتخاب شدند که به ترتیب الفبا عبارتند از: آذر ماجدی، پروین کابلی، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سعید یگانه، سیاوش دانشور، سیوان کریمی، صالح سرداری، عبدالله دارابی، ملکه عزتی، ناصر مرادی و همایون گدازگر.

پلنوم ٣٧ کمیته مرکزی حزب حکمتیست پس از دو روز همفکری فشرده و فعالانه و نقادانه با سخنان فاتح شیخ دبیر کمیته مرکزی با سرود انترناسیونال پایان یافت. فاتح شیخ در اختتام پلنوم بر اساسی ترین مشترکات مورد توافق شرکت کنندگان آن تاکید گذاشت که عبارت بود از ابراز اراده محکم پراتیک و تکیه بر دیدگاه و خط مشی روشن کمونیستی در پاسخگویی به تحولات انقلابی جاری جامعه ایران و انقلاب آتی در ایران در راستای دخالتگری فعال و ایفای نقش رهبری کمونیستی تا سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، تا تحقق انقلاب کارگری و برقراری جمهوری سوسیالیستی.

دفتر سیاسی منتخب پلنوم در نشست کوتاهی ابتدا وارد انتخابات شد. برای انتخاب رئیس دفتر سیاسی، جمال کمانگر و رحمان حسین زاده کاندیدا بودند و رحمان حسین زاده به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. سپس برای هیات اجرائی این رفقا انتخاب شدند: پروین کابلی، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سیاوش دانشور و ناصر مرادی. هیات اجرائی ناصر مرادی را به عنوان دبیر اجرائی حزب حکمتیست برگزید. پس از بررسی قرارهای واگذار شده، نشست کوتاه دفتر سیاسی منتخب پلنوم پایان یافت.

کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢٤ اسفند ١٣٩٦ – ١٥مارس ٢٠١٨