مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اجتماعات اعتراضی در شهرهای بلوچستان
امروز جمعه ١٦ دیماه زنان و مردان معترض در زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان مجددا به خیابان آمدند. در زاهدان جمعیت بزرگ از جمله شعارهای: «حکومت کودک کش نمیخواهیم، نمیخواهیم»، «نه کولبری، نه سوختبری، فقط آزادی و برابری»، «ما را با ربوده شدن جوانانمان تهدید نکنید»، « نه سلطنت نه رهبری، دمکراسی و برابری»، «مرگ بر استاندار داعشی»، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»، « نه به اعدام »، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «آزادی آزادی» و «زن زندگی آزادی» را سردادند.

بازداشتهای گسترده جوانان و کودکان در بلوچستان
بنا به اخبار منتشر شده در زاهدان طی روزهای هفته جاری ١١٣ نفر از جمله نوجوانان و کودکان زیر ۱۸ سال توسط نیروهای حکومتی بازداشت شدند که هویت ٥٥ تن از این افراد احراز شده است:

۱- بنیامین کوهکن ۱۶ ساله فرزند حمیدرضا، ۲- محمد گرگیج ۱۸ ساله، ۳- اسحاق ریگی ۲۳ فرزند محمد
۴-محمد براهویی از منطقه کشاورز ۵-علی براهویی از منطقه کشاورز ۶- الیاس ریگی پورکریمی (براهویی) فرزند عبدالخالق ۷-نعمت الله سرگلزاهی ۸-احسان سرگلزاهی ۹- کریم کشانی ۱۰- سعید (فامیل نامشخص) ۱۱- یاسین ارباب ۱۸ ساله ۱۲- بلال (یاسر) توتازهی ۱۷ ساله ۱۳- احسان ایدون ۱۴ ساله ۱۴- الیاس کوهکن ۱۹ ساله فرزند حمید رضا ۱۵- منصور سارانی منطقه کوثر ۱۶- احسان رخشانی ١٧ساله فرزند عبدالقادر محل بازداشت خیابان کوثر ۱۷- مهدی نارویی ۲۰ ساله ۱۸- عارف (فامیل نامشخص) ١٩-علی اکبر کبدانی ١٩ ساله فرزند لعل محمد (منطقه کوثر) ٢٠- عزیز شه بخش فرزند مهیم ٢١- عبدالخالق شه بخش ۲۲- فرشید قنبرزهی گرگیج فرزند رضا ۲۱ساله ۲۳- علی دهمرده ۲۴- رضا صفرزاده ۱۸ ساله منطقه شیرآباد ۲۵- روزبه براهویی فرزند قدوس ۱۶ ساله ساکن منطقه کوثر زاهدان ۲۶- شهاب شهنوازی ۲۴ساله ۲۷- ایوب ریگی ساکن کوثر ۲۸- ایرج سالارزهی ۲۰ ساله ساکن خیابان مزاری ۲۹- محمد عاصف خارکوهی ۳۰- مجید خارکوهی ۳۱- مراد خارکوهی ۳۲- محمد خارکوهی ۳۳- جبار خارکوهی ۳۴- ابراهیم خارکوهی ۳٥- اسماعیل خارکوهی ۳٦- غفور دهمرده ۳٧- کامبیز ریگی ۲۵ ساله ۳٨- شهریار حسن زهی ۳٩- عادل محمد زهی ۱۸ ساله فرزند کریم ٤٠- شکور ریگی ۴١- حنظله جمالزایی (شیرآباد) ۴٢- عمر کبدانی ۱۴ ساله منطقه کوثر(برادر نعمت الله کبدانی از کشته شدگان جمعه خونین زاهدان) ۴٣- علی اکبر پاسبان براهویی فرزند لال محمد ٤٤- طاها نارویی ۱۷ ساله ٤٥- ابوبکر شهنوازی فرزند نعمت الله ۱۸ ساله (منطقه کشاورز) ٤٦- شعیب قنبرزهی ۲۲ ساله فرزند محمد شفیع ٤٧- صالح قنبرزهی۲۳ ساله فرزند پرویز (منطقه شیرآباد) ٤٨- امرالله (با فامیل نامشخص) ٤٩- ‌عبدالمنان (با فامیل نامشخص) ٥٠- مهرالله ریگی مقدم ۳۰ ساله فرزند حمیدالله ۵١- الیاس (با فامیل نامشخص) ۵٢- مصطفی رئیسی ۵٣- محمد رضا ریگی ٥٤- معراج نارویی (منطقه مشترک) ٥٥- عمر رخشانی ۱۵ ساله.

کارکران رسمی پالایشگاههای نفت دست به تجمع اعتراضی زدند
روز شنبه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱، کارکران رسمی شاغل در پالایشگاه نفت آبادان، پالایشگاه اراک، شرکت نفتی آذر مهران واقع در استان ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق فراخوان از پیش اعلام شده مقابل ساختمان مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان دست به تجمع زدند. مطابق این فراخوان اعتصاب، قرار است که همزمان با برگزاری تجمعاتی، پرسنل بهره‌برداری هیچگونه درخواست کار تعمیراتی صادر نکنند، همکاران تعمیراتی هیچگونه کار تعمیراتی انجام ندهند، نیروهای ایمنی هیچگونه مجوز پرمیتی صادر نکنند و واحدهای ستادی تنها به اعمالی که مستقیما به پرسنل مربوط است بپردازند.

تظاهرات مجدد مردم زاهدان
روز جمعه ۹ دیماه ۱۴۰۱ مردم معترض زاهدان مطابق اعتراضات مداوم روزهای جمعه، مجدداً در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند. همچنین جمعه ۹ دی‌ماه، سه نوجوان به نام‌های «بسم الله براهویی» ۱۷ ساله، «اسماعیل سرگلزایی» و «ابراهیم سرگلزایی» دو برادر دوقلوی ۱۶ ساله دستگیر شدند. آنان ساکن شیرآباد زاهدان هستند و در حالی که از نماز جمعه به سمت منازل خود می‌رفتند در ورودی شیرآباد توسط نیروهای لباس شخصی با یک خودروی سمند سفید ربوده شدند. از اتهامات، محل نگهداری و وضعیت آنان اطلاعی در دسترس نیست. نیروهای سرکوبگر امنیتی منازل کپر‌ی مردم فقیر را در حاشیه شهر چابهار تخریب کردند و به آتش کشیدند. با سلاح سرد همچون تبر و چاقو مردم را مورد ضرب و جرح قرار دادند و مردم را بی سرپناه کردند.

حضور گسترده مردم جوانرود در مراسم جانباختگان
مردم‌ معترض جوانرود پس از ممانعت نیروهای سرکوبگر امنیتی برای برگزاری چهلم جانباختگان، اعتراضات خود را به سطح خیابان‌های شهر کشاندند و در مقابل نیروهای امنیتی دست به اعتراض و مقاومت زده‌اند. نیروهای سرکوبگر امنیتی در جوانرود به سوی مردم معترض تیراندازی کرده و خبرها حاکی از کشته و مجروح شدن جوانان معترض، همچنین زخمی شدن یک کودک ١٤ سالە، بر اثر شلیک گلولە جنگی توسط نیروهای سرکوبگر است. یکی از جوانان معترض شهر جوانرود با نام برهان الیاسی بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر امنیتی در جریان مراسم چهلم جانباختگان این شهر جانباخت.

اعتراضات شبانە در شهرهای مختلف همچنان ادامە دارد
اعتراضات شبانە بطور گستردە در محلات شهرها بطور گستردە ادامە دارد، گزارشات منتشر شدە نشان میدهد در چندین محلە تهران، کردج، قزوین، همدان، ایلام، کرمانشاە، جوانرود، سنندج، مهاباد، تبریز، اصفهان شیراز، آبادان، ایذە، رشت، مشهد و چندین شهر دیگر با شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنەای، مرگ بر جمهور اسلامی، بیکاری گرونی میریم تا سرنگونی، امسال سال خونە سیدعلی سرنگونە و نە شاە میخواهیم نە رهبر مرگ بر ستمگر سر دادە شد و در بعضی از شهرها جوانان دست اعترآضات خیابانی زدند. دانشگاە ها همچنان صحنە اعتراضات دانشجویان بود. برگزاری مراسمهای یاد جانباختگان صحنە های دیگر از ادامە خیزش انقلابی در سراسر ایران بود.

تیراندازی نیروهای امنیتی بە کودکان؛ زخمی شدن آرمان محمدی
آرمان محمدی، کودک ١٦ سالە، در جریان اعتراضات مردمی شهر جوانرود، زخمی شدە و در بیمارستان تحت مداوا می باشد. این در حالی است کە دست‌کم ۱۰ شهروند در اثر تیراندازی با گلولەی ساچمه‌ای و جنگی نیروهاییگان ویژه و سپاه پاسداران زخمی شده‌اند.

بازداشت زانا صحراگرد‌ نوجوان دانش‌آموز در جوانرود
زانا صحراگرد دانش آموز ۱۵ ساله درپی یورش نیروهای نظامی- امنیتی حکومت در جوانرود بازداشت شده است. گفته می‌شود مأموران به زور اسلحه به منزل عمویش وارد شدند و او را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.

مراسم نمادین خاکسپاری محموداحمدی
برپایی مراسم نمادین خاکسپاری لباس‌های محموداحمدی، سرباز وظیفه ۲۱ ساله که در یورش سرکوبگران به ایذه کشته شد. این مراسم در شرایطی برگزار شد که حکومت حاضر به تحویل پیکر محمود احمدی به خانواده او نشده است.

حرکت اعتراضی معلمان شهرستان سقز
روز ٨ دی ماە ١٤٠١، تعداد زیادی از معلمین شهرستان سقز، در راستای پیگیری حذف رتبەبندی از احکام فعالین صنفی شهر سقز، در اقدامی قابل توجه با نوشتن نامەای، نارضایتی خود را از این رفتار زننده ابراز نمودند. معلمان میگویند این اقدام علیه قانون موجود است. این نامەی اعتراضی در سالن ادارە آموزش و پرورش شهرستان سقز، توسط همکاران قرائت و تمام معلمین حاضر در اعتراض به این مسئله نامه را امضا کردند. در ادامه پس از جمع آوری تعداد بسیار زیادی از امضای همکاران، نامه مذکور برای جلب حمایت همکاران اداری به سایر واحدهای اداره ارائه شد تا این همکاران نیز در این اعتراض برحق فرهنگیان سهیم باشند. همکاران بخش اداری آموزش و‌ پرورش شهرستان سقز نیز کاملا همدلانه پابەپای دیگر همکاران انزجار و ‌نارضایتی خود را از چنین رفتارهایی ابراز کردند.

“علی اکبر خوش کنار” در معرض خطر صدور احکام سنگین
یک شهروند بازداشتی زاهدانی با هویت علی‌اکبرخوش‌کنار که توسط نیروهای نظامی بازداشت و پس از گذشت ۹۲ روز در زندان نگهداری می شود، در معرض خطر صدور احکام سنگین قرار دارد. با پیگیری خانواده و نزدیکان آقای خوش کنار، آنها متوجه شدند که قاضی پرونده وی در حال پرونده سازی علیه وی است. نیروهای نظامی و قضایی چابهار اتهامات این شهروند بازداشتی بلوچ را «آتش زدن بانک ملی چابهار، حمله به فرمانداری، ایجاد راهبندان در سطح شهر و لیدری اعتراضات» عنوان کردند. آقای خوش کنار چند سال پیش پدر خود را از دست داده و از سوی دادگاه به مادر وی اعلام شده تا در ازای تحریب اموال عمومی باید ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کند. علی اکبر خوش کنار در تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای نظامی در یکی از خیابان های چابهار بازداشت و در تاریخ ۸ مهرماه به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است.

اعتصاب غذای آرمیتا عباسی
مادر آرمیتاعباسی، معترض ۲۰ ساله که در زندان کچویی کرج در بازداشت است با انتشار متنی از اعتصاب غذای خشک دخترش به همراه هم‌بندی‌هایش خبر داد. او در این متن که خطاب به رئیس دادگستری البرز، دادگاه انقلاب کرج، بازپرس و قاضی دادگاه، نوشت: «آمدم نبودید، پرسیدم، جواب واضح ندادید، وکیل اختیار کردیم نپذیرفتید. با رسانه‌ای طرف صحبت نشدم که مبادا بگویید به قوانین تعرض کردم. امروز بعد از ۸۲ روز تصمیم گرفتم تقاضایم را اینجا بیان کنم شاید به دستتان برسد. امروز آرمیتا عباسی تک فرزند من که طبق نظرات حضرات اطلاعات با عناوین دروغین در زندان کچویی کرج زندانی است به علت عدم رسیدگی به پرونده‌اش و طولانی شدن دوره زندانیش، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. آن جنابان بازجو که چه دیدند و چگونه نوشتند را به خدای احد و واحدم واگذار کردم اما صحبت من با شما مسئولین امر است که بنا را می‌گذاریم به مجرم بودن تا خلافش ثابت شود.» او با درخواست رسیدگی به پرونده دخترش نوشت: «این اعتصاب که توسط آرمیتا و سایر هم بندانش است اصلا به نفع هیچکس نیست.»

اعتصاب غذای خشک الهام مدرسی
الهام مدرسی، زن ۳۲ ساله محبوس در زندان کچویی از دیروز دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذای خشک زده است. با توجه به ابتلای او به بیماری کبدی، جانش شدیدا در خطر است. او خواستار اعزام فوری به بیمارستان و بستری شدن بوده و نسبت به طولانی‌شدن بازداشت خود بدون هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات واهی، معترض است. الهام مدرسی صبح روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه در منزل شخصی خود در فردیس کرج، توسط مأمورین بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد و در این مدت تحت فشار روحی شدید برای اخذ اعترافات اجباری بوده و آزار و صدمه بسیاری دیده است. الهام مدرسی از دسترسی به پزشک متخصص نیز محروم بوده و بیماری او در طی بازداشت با توجه به شرایط نامناسب بازداشت و شکنجه و فشار روحی شدت یافته است.

اعتصاب غذای خشک حمیده زراعی
حمیده زراعی به همراه دیگر هم بندیهایش از جمله آرمیتا عباسی و الهام مدرسی در زندان کچویی دست به اعتصاب غذای خشک زده است. دلیل این اعتصاب غذا عدم رسیدگی به پرونده ها و بازداشت طولانی مدت آنان است. این زنان زندانی اعلام کرده‌اند که به اعتصاب خود ادامه میدهند تا زمانی که دادستان به خواسته هایشان رسیدگی کند و وثیقه همگی شان برای آزادی از زندان پذیرفته شود. لازم به ذکر است که ۶۱ روز از زندانی شدن حمیده زراعی می گذرد. از دیگر همراهان آرمیتا، فاطمه نظری‌نژاد، فاطمه مصلح‌حیدرزاده، نیلوفرشاکری، مرضیه میرقاسمی، شهرزاد درخشان، فاطمه جمال‌پور، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، فاطمه حربی، انیسه موسوی، ژاسمین حاج‌میرزامحمدی و مائده سهرابی از جمله اعتصاب کنندگان هستند.

اعتصاب غذای محمد فیضی در زندان قزل‌حصار کرج
محمد فیضی متولد ١٣٧٤ در روز ٢٢ مهر در طول سفر به شمال کشور دستگیر شد و بعد از گذشت چهار روز وی را به زندان قزل‌حصار کرج منتقل کردند. بعد از سه ماه وی با اتهام «افساد فی‌الارض» مواجه شده و به همین خاطر از دیروز سه‌شنبه در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر به اعدام محکوم شد
مهدی بهمن، نویسنده و نگارگر به اعدام محکوم شد. وی در تاریخ ۲۱ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بنابر اخبار منتشرشده، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای بهمن، حدود یک هفته پیش برگزار و طی مدت زمان کوتاهی حکم اعدام صادر و به او ابلاغ شد؛ این در حالیست که مهدی از دسترسی به وکیل نیز محروم است.

مهدی محمدی‌ فرد، معترض ۱۸ ساله به دوبار اعدام محکوم شد
مهدی محمدی‌فرد، شهروند ۱۸ ساله بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شد. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری صادر و به وی ابلاغ شده، آقای محمدی‌ فرد از بابت اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است. افزون بر این، مهدی محمدی فرد، از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس، از بابت اتهام «اغوا تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر» به دو سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل یک سال حبس، از بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخل کشور به چهار سال حبس، مجموعا ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

قوه قضائیه؛ حکم اعدام محمد بروغنی در دیوان عالی کشور تایید شد
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه از تایید حکم اعدام محمد بروغنی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، در دیوان عالی کشور خبر داد. میزان در گزارش ضمن تکذیب برخی گزارشات مبنی بر نقض حکم اعدام این شهروند، اعلام کرد: “بر اساس دادنامه صادر شده از سوی دادگاه انقلاب تهران، متهم محمد بروغنی که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط دیوان عالی کشور نیز تایید گردید”. محمد بروغنی پیشتر از بابت اتهام “محاربه، درگیری با ماموران و به آتش کشیدن فرمانداری پاکدشت” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اعدام محکوم شده بود.

احضار پنج کارگر بازنشسته به دادگاه اهواز
بهرام گرگان، محمد برون، فرهاد رهداری، جهانشاه اسدنیا و حسین اکبری از کارگران بازنشسته به اتهام «اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی از طریق مشارکت در تجمعات بازنشستگان اهواز» به دادگاه احضار شدند. این پنج فعال کارگری تاریخ ۲١ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز محاکمه خواهند شوند. لازم به ذکر است که این پنج فعال کارگری بازنشسته در ۲۴ تیرماه ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت یک‌ماه تحت بازجویی قرار داشتند.

تداوم اعتصاب دارو لیلا حسین‌زاده در زندان
حال جسمانی لیلاحسین‌زاده بعد از ۹ روز اعتصاب دارو رو به وخامت گذاشته است. لیلا حسین‌زاده از ۲۹ آذر در اعتراض به «فریب‌کاری پزشکی» در روند بررسی درمانش در زندان و دریافت نکردن داروی مناسب اعتصاب دارو کرده است. او در یک پیام صوتی از زندان عادل‌آباد شیراز گفته بود که یک قتل حکومتی خاموش علیه او در جریان است. به گفته برادرش به دنبال ۹ روز اعتصاب دارو «درد چشم‌های او شدید شده، التهابات و بثورات پوستی که یکی از عوارض بیماری او است به شدت زیاد شده و حتی کف پاهایش درگیر جوش‌ها و التهابات پوستی شده که راه رفتن را برایش مشکل کرده است. برادر لیلا حسین‌زاده مسئولان قضایی و زندان عادل‌آباد شیراز را مسئول حفظ جان و سلامت این فعال دانشجویی زندانی دانست. برادر لیلا حسین‌زاده در آخرین پست اینستاگرامی خود بعد از طوفان توئیتری از ضرب و شتم و انتقال شبانه‌ خواهرش لیلا به زندان اوین خبر داده است.

سپيده قلندری اهل مهاباد زير شكنجه در تهران به قتل رسید
بيگرد (سپيده) قلندری مدتی قبل در اعتراضات شهر تهران بازداشت و سرانجام زیر شکنجه به قتل رسید، پیکرش را روز دوازدهم دی ماه به شرط سکوت در برابر این جنایت، به خانواده‌ تحویل دادند و در مهاباد به خاک سپردند.

***