مقالات

١٨ دی: حکومت آدمکش نمیخوایم! سالگرد کشتار مسافرین هواپیمای اوکراینی امیر عسگری

 

١٨ دی سالروز کشتار مسافرین هواپیمای اوکراین است. دانشجویان و فعالین آزادیخواه قبل از هر جریان بورژوایی فراخوان مشترکی مبنی بر اعتراض و تحصن در بیشتر دانشگاه‌ها در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۱ را صادر کردند. دانشجویان که در خیزش انقلابی ۹۸ علیه این کشتار در دانشگاه پلی تکنیک تهران و سراسر کشور بپاخاستند و فریاد سرنگونی رژیم را سردادند، در دل خیزش انقلابی ۱۴۰۱ نیز بطور شفاف خواهان سرنگونی انقلابی حکومت هار اسلامی شدند.

در سالگرد کشتار مسافرین هواپیمای PS752 حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده های جانباختگان هواپیمای اوکراینی که به تازگی همراهی سیاسی خود را با رضا پهلوی با پخش توئیت مشترک همراه با علی کریمی، مسیح علینژاد، نازنین بنیادی و گلشیفته فراهانی در مناسبت سال نو عیان کرد نیز فراخوانی به اعتراض برای ١٧ و ۱۸ دیماه ۱۴۰۱ انتشار داده است.

در فاجعه کشتار مسافرین هواپیمای اوکراینی باید به جمهوری اسلامی بعنوان بانی و عامل جنایت اعتراض شود. اما مسئله مهم در این وسط اینست که اجازه نداد راست ها از اعتراض دانشجویان سوءاستفاده سیاسی کنند و این نیازمند حضور مستقل و قوی است. در این روز باید جمهوری اسلامی را بعنوان جنایتکار مورد هدف قرار داد و تمایز سیاست خود را با نیروهای راست و موج سواران ترسیم کرد. دانشجویان در طول چهار ماه خیزش انقلابی شهریور ۱۴۰۱ شعارها و مواضعی را مطرح کردند که از هژمونی سوسیالیست ها و رادیکالها در اعتراضات خبر میدهد. شعارهایی مانند؛ «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر»، «فرزند کارگرانیم، کنارشان میمانیم»، «دانشجو، کارگر، اتحاد، اتحاد»، «سقف و کتاب و گندم، قدرت به دست مردم» و «نان کار آزادی، اداره شورایی». در خارج کشور همین شعار؛ «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر» موجب به رعشه افتادن بدن اصحاب رسانه های بورژوازی مانند؛ ایران اینترنشنال و سلطنت طلبان بی فرهنگ شده است.

دانشگاه بعنوان فضایی که همواره چپ و کمونیست در آن هژمون بوده و در خیزش انقلابی کنونی نیز به وضوح قابل مشاهده است، به سنگر آزادی و برابری در جهت مبارزه علیه هرگونه آلترناتیو سازی از بالای سر مردم بدل شده است. در دل فضای چپ جریانات راست سعی کردند شعار «مرد میهن آبادی» را وارد دانشگاه کنند ولی جواب قاطع مخالف دانشجویان را گرفتند. شعارهای نادرست که منشا نرینه سالارانه و ملی گرایانه، قوم پرستانه و مرتجعانه داشتند، توسط دانشجویان پیشرو و انقلابی در سطح وسیعی از دانشگاه‌ها دفن شدند.

دانشجویان آزادی خواه، برابری طلب و سوسیالیست مطابق فراخوان شان ضروری است در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ علیه جنایتهای حکومت از جمله جانباختگان آبان ۹۸، هواپیمای اوکراینی، خیزش انقلابی اخیر که در جریان است و چهار دهه کشتار و سرکوب بپاخاسته و ضمن خواست سرنگونی جمهوری اسلامی شعارهای خود را برای آزادی از هر نوع سلطه سرمایه داری و نظم مبتنی بر ستم و استثمار شوند. پیش بسوی یک ۱۸ دی ماه انقلابی!

۵ ژانویه ۲۰۲۳