مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

چهارشنبە سوری، حجاب سوزان رژیم اسلامی را بە لرزە درآور
روز سه شنبه ٢٣ اسفند، در مناسبت چهارشنبه سوری جوانان انقلابی و زن و مرد در محلات و مناطق شهرهای مختلف ایران از جمله در تهران، مشهد، اصفهان، کرج، رشت، سنندج، کامیاران، جوانرود، مریوان، سقز، بانە، تبریز، اراک، ایذە، ایلام و دهها شهر و روستای دیگر با اجتماع و بستن خیابانها، با شعارهای کوبندە مرگ بر خامنەای، مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر حکومت بچە کش، فقر و فساد گرونی میریم تا سرنگونی، جمهوری اسلامی نمیخوایم نمیخوایم و … و با حجاب سوزان یک تو دهنی محکم به جمهوری اسلامی زدند. در این اجتماعات نام جانباختگان خیزش انقلابی جاری سردادە میشد و فریاد پایداری تا سرنگونی رژیم اسلامی بلند بود. در محلات مختلف تهران و شهرهای دیگر جوانان بە مقابلە و درگیری با نیروهای امنیتی پرداختند و در موارد متعددی آنها را فراری دادند. اعتراضات و اجتماعات روزهای اخیر مجددا نشان داد که مردم انقلابی ایران سر سازش با حاکمیت سیاە اسلامی ندارند.

ربودن و بازداشت مجدد سپیده قلیان
سپیدە قلیان کە بە شجاعت و صدای انقلاب معروف شدە است، روز چهارشنبه درحالی که از زندان خارج شده بود با صدای بلند شعار داد: “خامنه ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک”! او بعد از آزادی از زندان در اینستاگرام نوشت: “بعد از ۴ سال و ۷ ماه از پرونده هفت‌تپه آزاد شدم. این ‌‌بار به امید آزادی ایران اومدم بیرون. به امید آزادی خیلی زود عزیزانم سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، زهرا زه‌‌تاب‌چی، بهاره هدایت، گلرخ ایرایی، ناهید تقوی و همه زندانیان سیاسی”. سپیدە قلیان به همراه خانواده در مسیر بازگشت به دزفول بودند که در مسیر جاده قم – اراک، چند ماشین نیروهای امنیتی آنها را متوقف کردند و این فعال خوشنام کارگری را به زور از خانواده جدا کردند و به زندان اوین منتقل کردند. چند شهروند عادی که در حال فیلم گرفتن از صحنه بازداشت سپیدە قلیان بودند نیز بازداشت شدند.

اعتصاب کارگران فصلی شرکت نیشکر هفت‌تپه
روزهای شنبه ۲۰ اسفندماه، یکشنبه و دوشنبه صدها نفر از کارگران فصلی هفت تئه دست به اعتراض و اعتصاب زدند. کارگران معترض یارد را بستند و در شیفت شب نیز به اعتصاب ادامه دادند. روز دوم قریب پانصد کارگر تجمع کردند. تعدادی خودفروخته و اعتصاب شکن با وعده دروغ و در بند و بست با کارفرما اعتصاب را شکستند اما کارگران به افشای آنها پرداختند. کارگران اعتصابی در درون شرکت با شعار قرارداد قرارداد دست به راهپیمائی زدند. خواست کارگران علاوه بر مساله تعیین وضعیت همکاران فصلی، همسان سازی حقوق ها هفت تئه با مجموعه هفت طرح، منازل سازمانی و بازگشت به کار اسماعیل بخشی است.

تجمع کارگران سیمان ایلام
صبح روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه جمعی از کارگران و کارکنان سیمان ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند. این کارگران به وضعیت حقوق، اضافه کار، پاداش و عدم تبدیل وضعیت معترض میباشند. اغلب اعتراض نیروها به این خاطر است که رکورد تولید کلینکر با زحمات آنها شکسته شده است اما متأسفانه یک ریال رکورد به آنها تعلق نگرفته و پاداش دسترنج شان به دفتر مرکزی تهران تقدیم شده است.

تجمع اعتراضی کادر درمان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام
روز شنبه ۲۰ اسفندماه، جمعی از کادر درمان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ستاد این دانشگاه دست به تجمع زدند.

۱۹۰ کارگر نخ البرز بیکار شدند
حدود۱۲۰ نفر از کارگران این واحد در ابتدای دی ماه سال جاری اخراج و از ابتدی بهمن ماه نیز حدود ۷۰ کارگر دیگر به جمع کارگران اخراج شده اضافه شدند. دلیل بیکاری این کارگران، کاهش فروش محصولات این کارخانه عنوان شده است. طی چند سال گذشته میزان تولید این واحد بسیار خوب بود اما در سال جاری میزان تولیدات کاهش یافت و در نتیجه خطوط تولیدی سالن‌های یک و سه تعطیل شدند. به گفته یکی از کارگران؛ در این واحد تولیدی حدود ۴۰۰ کارگر به همراه کارکنان اداری مشغول کار هستند که قراردادهای یک ماهه دارند. وی با اشاره به معوقات مزدی دو ماهه کارگران این کارخانه، درباره مطالبات کارگران بیکار شده نیز گفت: با برخی کارگران هنوز تسویه‌حساب نشده و برخی دیگر در حال تسویه‌حساب با کارفرما هستند. کارفرما وعده کرده در صورت بهبود وضعیت کارخانه، کارگران بیکار شده را به کارخانه بازمی‌گرداند.

کارگران فرش پارس، ۵ ماه حقوق و عیدی معوق
کارگران کارخانه فرش پارس از عدم پرداخت ۵ ماه دستمزد و عیدی خود خبر دادند. این کارگران با احتساب اسفند ماه، ۵ ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند و عیدی و پاداش‌ها هم پرداخت نشده است. یکی از کارگران کارخانه فرش پارس از تاخیر مکرر مطالبات خود و همکارانش خبر داد و اشاره کرد که پرداخت یک ماه حقوق و عیدی درست در آستانه تحویل سال نو، مشکلی از کارگران و خانوادهایشان حل نمی‌کند. حدود ۴۰۰ کارگر به همراه کارکنان اداری در این واحد تولیدی مشغول کار بودند که طی دو ماه گذشته حدود ۴۰ نفر به صورت خودخواسته محل کار خود را ترک کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۱ اسفندماه، جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شهرهای شوش، کرمانشاه، اهواز، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً در محوطه اداره تأمین اجتماعی این شهرستان ها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه، جمعی از بازنشستگان مخابرات تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به‌ مشکلات‌شان در مقابل ساختمان وزارت ارتباطات و در سایر شهرستانها در محل شرکت مخابرات این استانها دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان صنایع فولاد ایران در تهران

روز یکشنبه۲۱ اسفند ماه، جمعی از بازنشستگان فولاد، با حمل پلاکاردهایی که بر روی آن مطالبات خود را نوشته بودند در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد در تهران تجمع کردند.

مرگ یک کارگر در گیلان‌غرب
صبح روز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه یکی از کارگران کارخانه گچ چغالوند گیلان غرب حین انجام کار بازگشایی انسداد یک کوره مخزنی گچ به داخل آن سقوط می‌کند و در نتیجه دچار خفگی می‌شود. کارگر جانباخته مسلم حیدری نام دارد و با مدرک فوق لیسانس حدودا ۴۴سال سن داشت.

کشته و زخمی شدن ۱۲ نفر بر اثر آتش‌سوزی محل اسکان کارگران
جمعه شب حادثه آتش‌سوزی در محل اسکان کارگران کشاورزی در شهرک علایین شهر ری باعث مرگ ۵ نفر و مصدومیت۷ نفر دیگر شد. بر اساس گزارش سخنگوی سازمان آتش نشانی، در این آتش سوزی که جمعه شب بر اثر آتش گرفتن مواد قابل اشتعال و انفجار چند سیلندر گاز اتفاق افتاد، ۵ نفر از اعضای چند خانواده کارگری که از اتباع غیر ایرانی بودند به علت سوختگی شدید جان باختند. همچنین۷ مصدوم این حادثه به مرکز درمانی منتقل شدند اما وضعیت جسمی مناسبی ندارند.

بازداشت یک معلم در اراک
بنابه خبرمنتشرشده، محمد صادقی، فرهنگی بازنشسته و از فعالین صنفی استان مرکزی، اراک پس از شرکت در تجمع شانزدهم اسفند، صبح روز پنج شنبه هیجدهم اسفند ماه بازداشت شد. این فعال صنفی هم اکنون در پلیس امنیت اراک به سر می برد.

آخرین وضعیت پیروز نامی، زندانی سیاسی
در ادامه موج فشار حاکمیت بر فعالان صنفی شعبه سوم بیدادگاه انقلاب شهرستان اهواز پرونده جدیدی برای پیروزنامی دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان گشوده است.با وجود اینکه پیروز نامی پیش از این به یک سال حبس تعزیری قطعی بابت تبلیغ علیه نظام محکوم شده و آموزش و پرورش نیز سه ماه انفصال از خدمت و حذف رتبه بندی را برای او اعمال نموده، بازجویان، به منظور اعمال فشار بیشتر، پرونده تازه ای علیه پیروز نامی تشکیل داده اند. در احضاریه پیروز نامی «فعالیت تبلیغی به نفع گروه های مخالف نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی داخلی/خارجی عضویت در گروهایی که هدف آنها برهم زدن امنیت کشور می باشد» اتهامات وی ذکر شده است. قرار است این فعال صنفی ساعت ۱۰ صبح ۱۸ اردیبهشت۱۴۰۲ محاکمه شود.

تداوم بازداشت و بی ‌خبری از عثمان اسماعیلی فعال کارگری
روز یکشنبه۲۱ اسفندماه ۱۴۰۱، سیزده روز از آخرين تماس تلفنی عثمان اسماعیلی از فعالین کارگری سقز با خانواده‌اش می‌گذرد. طی روزهای گذشته این فعال کارگری هیچ‌گونه تماس با خانواده‌اش نداشته است و این عدم بی‌خبری‌ از وضعیت عثمان اسماعیلی موجب نگرانی خانواده‌اش شده است. روز سه‌شنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۱، عثمان اسماعیلی فعال کارگری اهل شهر سقز طی تماسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج اعلام کرده است که برای او قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است. لازم به ذکر است که این فعال کارگری طی مدت بازداشت دو بار تلفنی با خانواده‌اش تماس گرفته است و اولین تماس او مربوط به پنج‌شنبه چهارم اسفندماه بوده است. عثمان اسماعیلی روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، بدون برگه قضایی و اعلام اتهام انتسابی توسط نیروهای امنیتی شهر سقز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

الهام افکاری به ۵ سال حبس خانگی محکوم شد
سعید افکاری در توییتر نوشت:‌ خواهرم الهام، امروز از زندان عادل‌آباد آزاد شد اما باید پنج سال آینده‌ی زندگی‌اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند. پنج سال حبس خانگی تنها به جرم اینکه دادخواه نفسِ گرفته‌‌ی برادر بی‌گناهش بود.

کامیار فکور و سروناز احمدی به حبس محکوم شدند
بر اساس حکمی که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و به کامیار فکور فعال کارگری و همسرش سروناز احمدی مترجم، فعال حقوق کودکان و حامی کارگران ابلاغ شده، محکومیت آقای فکور به هشت ماه حبس و سروناز احمدی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافته است. سروناز احمدی به همراه همسرش کامیار فکور روز یک‌شنبه ۱۵ آبان‌ماه ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. ‏سرانجام او روز ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ با توديع قرار وثیقه‌ی۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل از زندان اوین آزاد شده بود.

صالح نیکبخت وکیل پرونده‌ ژینا امینی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد
بر اساس گزارش منتشر شده، صالح نیکبخت، وکیل پرونده مهسا امینی، روز شنبه ۲۰ اسفند به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی تهران احضار و به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد.

یدی بهاری‌زر جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد
یدی بهاری‌زر فعال کارگری۴۷ ساله اهل شهر سنندج و ساکن دماوند جهت اجرای حکم ۶ سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

حکم کیوان مهتدی در دادگاه تجدید نظر تایید شد
شعبه۳۶ دادگاه تجدید نظر حکم ۶ سال زندان (۵ سال قابل اجرا) صادر شده برای‎کیوان مهتدی را عینا تأئید کرد. همچنین در پرونده موکدا نوشته است: مشمول عفو (تخفیف) نشود!

احضار نصرت بهشتی توسط اداره اطلاعات مشهد
نصرت بهشتی، معلم بازنشسته مشهدی که به پنج سال زندان محکوم شده بود و به علت بیماری (که در زندان مبتلا شده است) بارها جراحی شده است، بار دیگر در تاریخ بیست و دوم اسفند ۴۰۱ احضار شد. لازم به ذکر است که این معلم بازنشسته، باوثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی آزاد است و
در روزهای آینده باید جراحی شود.

زینب همرنگ معلم بازنشسته در تهران بازداشت شد
نیروهای امنیتی خانم زینب همرنگ سید بگلو را روز یکشنبه بیست و یکم اسفندماه، هنگام خروج از منزلش، در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

عثمان اسماعیلی به زندان سقز منتقل شد
عثمان اسماعیلی فعال سرشناس کارگری اهل شهر سقز طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرده که از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بند قرنطينه زندان سقز منتقل شده است.

***