مقالات

بحران ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی دورنمای فلاکت بیشتر بازنشستگان سیاوش دانشور

بحران وخیم اقتصادی رژیم اسلامی در ابعاد جدید و کمرشکنی رخ نشان میدهد. موج ورشکستگی از بانکها و مراکز تولیدی به صندوق های بازنشستگی رسیده است. اوضاع مراکز اصلی تولیدی که با ظرفیتهای زیر نصف و کمتر کار میکنند بجای خود. موضوع قدیمی تر صندوق های بازنشستگی و استفاده و استقراض دولت از موجودی و سرمایه آنها برای جبران کسر بودجه، به مرحله تلاشی رسیده است. طبق برآوردهای کلی، دولت حدود ۴۶۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به صندوقهای بازنشستگی دارد و البته نه قصد دارد آنرا پس دهد و نه برنامه و منابعی برای آن دارد و نه سیاست استفاده از موجودی صندوق ها و افزایش این بدهی را متوقف کرده است. این یک حلقه جدید از بحران اقتصادی است که در آن میتوان صدای خرد شدن استخوانهای حکومت را شنید.
اظهارات سجاد پادام مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار در باره بحران صندوق های بازنشستگی تحت عنوان «هشدار بیسابقه» جنجالی شد. وی از جمله گفته بود: «ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم. کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم». او زیر فشار تبلیغات و تکذیب های حکومتی حرف فروش قشم و خوزستان را پس گرفت.
در این جنجال وجهی که برجسته شد امکان تکرار تجریه یونان و فروش خاک بود که با رجعت به «دفاع از میهن در جنگ ایران و عراق» و باد زدن عرق ملی کمک کرد تا اصل مطلب حاشیه ای شود. واقعیت اما بسادگی اینست که دولت دستش در جیب مردم است، استفاده از موجودی و سرمایه صندوق ها توسط دولت، اختیار غیر مجاز و انحصاری کنترل دولت بر صندوق ها، سرمایه گذاری دستجات مدیران حکومتی در بازار بورس و قمار با اندوخته بازنشستگان، استفاده روزافزون دولت از سرمایه صندوق ها برای کسری هزینه ها و مخارج، وضعیت یک بحران قدیمی را به مرحله لاینحل و اعلام ورشکستگی رسانده است. هشدار سجاد پادام مبنی بر اعلام ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی، مژدگانی به بیش از ۲۶ میلیون بازنشسته است که هر سال ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار نفر به آنها افزوده میشود و با خانواده هایشان جمعیتی وسیع را تشکیل میدهند.
اعتراضات گسترده بازنشستگان و کارگران در مخالفت با دست درازی های دولت و کارفرمایان به صندوق های بازنشستگی دلایل روشن و مادی داشت. این نگرانی ها امروز خود را در بحران ورشکستگی این صندوقها و دورنمای فقر و فلاکت و بی تامینی بیشتر بازنشستگان نشان میدهد. نسلی که یک عمر کار کرد و جامعه را ساخت، در فقر و نداری زندگی کرد و حال دار و ندارش توسط راهزنان سرمایه دار و حکومت اسلامی به تاراج رفته است.

۳ مه ۲۰۲۳