مقالات

نان قسطی، ارمغانی دیگر از جمهوری اسلامی! ملکه عزتی

مردم برخی مناطق کشور مثل سیستان ‌و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر از فرط فقر و نداری به خرید نان نسیه رو آورده‌اند. آنها کارت‌های ملی خود را نزد نانواها گرو می‌گذارند و سر ماه با یارانه‌های ناچیز خود تسویه می‌کنند. یکی ۱۵ هزار تومان بدهکار است و دیگری فقط ۳ هزار تومان. بدهی یکی به ۷۰ هزار تومان می‌رسد و نانوا را شاکی کرده است. نانوای فقیر می‌گوید که دست خودش هم تنگ است و آنقدرها نمی‌تواند نسیه ‌فروشی کند.

با خواندن این خبر به همه کالاهایی که میشود آنها را قسطی خرید فکر کردم اما نان در میان آن اقلام نبود. اساس خرید قسطی پدیده ای است که بانکها و موسسات مالی جهت کسب درآمد بیشتر از طریق بهره تعیین شده به وام یا جنس خریداری شده آن را ابداع کرده اند و بخش عمده ای از درآمد بانکها به این سیستم گره خورده است، گاها نرخ بهره از ٢٠٪ هم بیشتر است. خرید خانه قسطی، ماشین قسطی، وسایل خانه قسطی و الخ … از مواردی است که بطور معمول تعجب کسی را موجب نمیشود. اما روزی که خبر خرید نان این رایج ترین قوت روزمره اقشار کم درآمد جامعه را به شکل قسطی میشنوی آنوقت باید برای هضم این خبر ساعتها وقت بگذاری. نان سنتا از اقلام غذایی است که مصرف روزانه دارد. فقیر و غنی کم تا بیش برای وعده های غذایی به نان وابسته هستند. البته پر واضح است خرید قسطی آن شامل همه نمیشود. خرید قسطی و گرو گذاشتن کارت ملی در قبال بردن چند قرص نان و شرمندگی تامین قسطی نان معضل آنان که فقر و نداری و گرسنگی را هرگز تجربه نکرده اند نیست. صاحبان ثروت و قدرت که حتی در بلایای طبیعی و فجایع انسانی هم حجم ثروت و سرمایه شان با سرعت نجومی صعود میکند قطعا از پدیده خرید قسطی نان چیزی نشنیده اند. راز حقوق های نجومی مسئولین و درآمدهای میلیاردی سرمایه‌ دارها دقیقا این وضعیت نابرابر در سطوح مختلف جامعه است.

خبر نان قسطی با گرو گذاشتن کارت ملی زمانی در رسانه ها منتشر میشود که در ردیف اقلام کمکی در بودجه سال ۱۴۰۰ دولت روحانی شاهد تخصیص بودجه حدود ۸ میلیارد تومان دولت به بنیاد قاسم سلیمانی هستیم. حوزه های جهالت و پخش خرافات در کشور با مبالغ سرسام آور تامین مالی میشوند و همزمان از بودجه آموزش و پرورش به طرز چشمگیری کاسته میشود. رقم سرسام آوری از بودجه جهت تشویق و بالا بردن سطح دروغ پراکنی و پرونده سازی برای فعالین سیاسی و اجتماعی به صدا و سیما اختصاص داده میشود. درمقابل دولت “تدبیر و امید” شاید تصویب کند مردم محروم مناطق فقیر نشین و فاقد امکانات چندین کارت ملی داشته باشند که بتوانند دایره خریدهای قسطی را توسعه دهند. در آینده شاید راهی باز شود بلکه گوشت و مرغ و لبنیات و … را هم بتوان در مقابل گرو گذاشتن کارت ملی تامین کرد.

تنها سهم مردم کارگر و زحمتکش از برکات این حکومت جنایتکار و همه دولتهای فاسد و سرکوبگرش فقر و نداری و سرکوب و اعدام و استبداد و کشتار در خیابان و زندان بوده است. داس “ناموس” برسر زنان و چکمه استبداد و چوبه دار بر گردن هر آنکس که فریاد حق طلبی و آزادیخواهی سر داده، آماده است. زمانیکه سردمداران حکومت ارتجاعی نوپای اسلامی، انقلاب ۵۷ را مصادره کردند با پررویی و وقاحت خارج از تصور گفتند: “عزت و احترام را به شما برمیگردانیم”! در فردای همان روز سرکوب زنان و هتک حرمت از آنان در دستور کارشان قرار گرفت و حجاب را با ضرب اسید و پونز برسر آنان کردند. در سایه جنگ هشت ساله با عراق قریب سه میلیون کشته و زخمی برای طرفین برجای گذاشت. تلفات ایران از جنگ ۸ ساله بروایتی ۱۹۰ هزار کشته، ۶۷۲ هزار مجروح، ۹۷ میلیارد دلار خسارت سهم مردمی شد که هیچ ربطی به این جنگ نداشتند. زندگی و معیشت کارگر و مردم محروم هر روز محدودتر و بی رونق ترشد. چرخ زندگی این مردم محروم در حاکمیت جمهوری اسلامی و در طی این سالها فقط و تنها بر مدار فقر و بیکاری و بی خانمانی و سرکوب چرخیده است. بعد از گور خوابی و فروش اعضا بدن امروز دامنه این فقر به نان قسطی رسیده است. سالهاست با وقاحت تمام نشدنی زندگی و حیات کارگر و مردم زحمتکش را گرو گرفته اند، شلاقشان میزنند، زندانیشان میکنند در خیابان و کارخانه به خاک و خونشان میکشند تا امروز به جایی رسیده اند که نان خشک سفره شان را هم باید از قبِل گرو نهادن کارت ملی تهیه کنند.

در شرایطی که طبق گفته خودشان خط فقر ۱۰ میلیون تومان اعلام شده حقوق کارگر به یک سوم این میزان هم نمیرسد. سبد معیشت یک خانوار چهار نفره کارگری اگر ۱۰ میلیون تومان هم باشد معنی عملی آن مساوی است با اینکه، آنها تنها از عهده تهیه حداقل خوراک و تحصیل و اجاره خانه برمیایند! در این ویرانه ای که اسمش را “وطن” گذاشته اند و به جرم “اغتشاش” و به خطر افتادن “امنیت ملی” آن آدمها را قصابی میکنند و بر سر دار میفرستند، نه امنیتی مانده و نه غروری. کودکان قربانی تجاوز جنسی قاری کتاب کثیف “آسمانی” میشوند، زنان روزانه و مداوم مورد خشونت و تعدی و بی حرمتی قرار میگیرند و کارگران با شلاق سرمایه مورد تحقیر و توهین قرار میگیرند. انسانهایی که تا سال گذشته در صف خرید نان منتظر نوبتشان میشدند امروز در سایه دولت “تدبیر و امید” با کارت ملی در دستانشان بعنوان سند ضمانت منتظر خرید قسطی نان هستند!! شرمتان باد! آنچه که امروز شاهد آن هستیم جز فلاکت و فروپاشی زندگی مردم محروم هیچ تعبیر دیگری ندارد. ورشکستگی اقتصادی همراه بن بست و تنگنای سیاسی بیان حال این جامعه است. مردم هر روزه با یک مصیبت جدید دست و پنجه نرم میکنند. سیل در جنوب کشور نیمچه زندگی مانند و خانه های محقر مردم محروم را ویران می کند، کولبران روزانه دراِزای تامین زندگی جانشان را میدهند و از یکسال قبل هم کرونا به جان مردمی افتاده که دولت حتی توان تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا شده به کرونا را ندارد. روزنامه های رسمی و دولتی خبر از حذف ۷۰ درصدی مواد غذایی پروتئینی از سفره کارگران بیکار شده و یا با حقوق های معوقه را میدهد. این جامعه جز با زیر و رو شدن همه بنیادهای سرکوب و از بین رفتن ریشه نابرابری و استثمار با هیچ فرمول دیگری قابل درست شدن نیست.

طیف های حکومتی اصلاح طلب و اصولگرا از فرط سیری حاصل از دزدی و اختلاس و شیادی امروز کنار گود نشسته و در حالی که نظاره گر از هم پاشیدن زندگی مردم محروم و زحمتکش جامعه هستند به فکر تعیین رییس جمهور مورد نظرشان برای سال ۱۴۰۰ هستند. یکی با کاراکترهای قمه کش و قاتل نظامی در خیال نجات کشتی به گل نشسته حاکمیت است و یکی بفکر پیدا کردن چهره شیاد اصلاح طلبی است که چند صباحی دیگر برای جمهوری اسلامی عمر بخرد و سران این طیف را بر گرده مردم متنفر از این حاکمیت سوار کند. هیچیک از اینها حقوق معوقه ندارند و هیچکدام شاهد مرگ عزیزانشان بخاطر نداری و فقر و گرسنگی نبوده اند و مهمتر از هر چیز هیچکدام از اینها در صف نان قسطی با سر خم شده و کارت ملی در دست نایستاده اند.

اینها را یکبار و برای همیشه باید ادب کرد، باید توی دهنشان زد و آب پاکی را روی دستشان ریخت. باید با سر برافراشته و مشت گره کرده با صف متحد و همبستگی طبقاتی در مقابل هر ترفند و توطئه که بخواهد چند سالی دیگر حاکمیت اسلامی را بر گرده مردم سوار کند و برای این جانیان قداره بند عمر بخرد ایستاد و اعلام کرد ما شما جانیان سرکوبگر را از اصولگرا و اصلاح طلب از اریکه قدرت به زیر میکشیم و اجازه نمیدهیم یکبار دیگر حرمت و کرامت کارگر و زحمتکش جامعه در صف خرید نان قسطی از بین برود!

۹ دسامبر ۲۰۲۰