مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی تداوم اعتراضات مردم زاهدان

روز جمعه ۱۹ خردادماه ،مردم زاهدان طبق روال جمعه‌های اعتراضی مجدداً دست به تظاهرات زدند. تظاهرات همچون هفته‌های گذشته پس از نماز جمعه با شعارهایی علیه حاکمیت رژیم اسلامی و ازجملە خامنه‌ای و در حمایت از انقلاب مردم ایران و زندانیان سیاسی برگزار شد. هزاران نفر از مردم از مسجد مکی خارج شده و در خیابان‌ها به شعار دادن پرداختند. مردم آزادیخواه زاهدان خطاب به مردم سراسر ایران شعار می‌دادند: ایرانی، اتحاد، انقلاب، آزادی
لازم به ذکر است تعدادی از شهروندان معترض اهل زاهدان در همین روز توسط ماموران وابسته به ارگانهای امنیتی بازداشت شدند.اسامی افراد بازداشت شده محمد صادق براهویی ـ متولد: ۱۳۸۵ ـ فرزند: داوود، علی زردکوهی ـ فرزند: خلیل، باسط کاشانی،یاسر توتازهی، روح الله شه بخش، حامد خارکوهی و علی ریگی می باشد.
تجمع اعتراضی کارگران هپکو به تبصره‌هایی از برنامه هفتم توسعه
صبح روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲، جمعی از کارگران هپکو در اعتراض به تبصره‌هایی از برنامه هفتم توسعه در محوطه داخل این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند. اعتراض کارگران این شرکت تبصره مربوط به سن بازنشستگی در ماده‌های۶۶ و ۶۷ در لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ است. براساس این تبصره ها، حداقل سن بازنشتسگی برای زنان ۴۵ سال و مردان ۵۰ سال پیش بینی شده است.
کارگران هپکو پیش از این در نامه‌ای به نمایندگان مجلس مخالفت خود را با این تبصره اعلام کرده و از دولت خواسته بود که برای جبران خسارت صندوق‌های بازنشستگی، به دنبال راهکار‌های دیگری باشد.
اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران شرکت بناگستر کرانه
صبح سه‌شنبه ۱۶ خردادماه جمعی از کارگران شرکت بناگستر کرانه در خصوص مطالبه ی بهبود وضعیت شغلی و افزایش دستمزدهای خود، اعتصاب کرده و تجمع اعتراضی برگزار کردند.
به گفته‌ییکی از کارگران: ” حقوق دریافتی کارگران نسبت به شرایط کاری بسیار پایین است و ما خواستار افزایش حقوق و بهبود وضعیت شغلی خود هستیم. حقوق پرداختی این شرکت به موقع است؛ اما سنگینی کاراز میزان دستمزد دریافتی بیشتر است و ما به این موضوع اعتراض داریم و میخواهیم به آن رسیدگی شود.”در جریان تجمع کارگران جلسه‌ای در خصوص مواردی که نسبت به آن اعتراض داشتند برگزار شد. در این جلسه با وعده مدیریت برای رسیدگی به خواسته‌ها، کارگران به اعتصاب پایان دادند.
تجمع اعتراضی کارگران و کارکنان شهرداری یاسوج
روز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ جمعی از پرسنل رسمی، پیمانی، شرکتی و کارگران بخش‌های مختلف شهردارییاسوج با حضور در جلوی دَرب استانداری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه و مطالباتشان دست به اعتراض زده و خواستار برکناری شهردار این شهر شدند.کارگران شهرداری یاسوج با بیان اینکه مکاتبات زیادی با دستگاه‌های مختلف پیرامون مشکلات شهرداری انجام داده‌ایم، اظهار داشتند: دست ما به هیچ جا نمی‌رسد و چه کسی باید این وضعیت را کنترل کند، نیروهای رسمی سه ماه و نیروهای شرکتی و قراردادی هشت و ۹ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند و از طرفی مدام نیرو وارد می‌کنند، متأسفانه گویا نظارتی هم در کار نیست.
اعتراض کارگران سیمان درود به اهداف برنامه توسعه هفتم
روزسه شنبه ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲جمعی از کارگران سیمان درود نسبت به بندهای ضد کارگری برنامه هفتم توسعه دست به اعتراض زدند.این کارگران گفتند: به عنوان بخشی از جامعه کارگری که ذی‌نفعان اصلی مقررات قانون کار محسوب می‌شویم، اعتراض خود را نسبت به پیش‌نویس مفاد ۶۶.۶۷، ۱۹.۲۰ برنامه توسعه هفتم و سایر بند‌های ضد کارگری اعلام می‌کنیم چرا که معتقدیم در صورت تصویب این مفاد از سوی مجلس؛ بخش زیادی از منافع قانونی کارگران هدف قرار خواهد گرفت. آنها افزودند: ما کارگران سالیان سال با سخت‌ترین شرایط به امید آینده و آرامش خانواده‌هایمان کار کرده و حق بیمه پرداخت کرده‌ایم اما دولت قصد افزایش سن بازنشستگی را دارد.
تهدید به اخراج ۳۵۰ کارگر خطوط ابنیه فنی کرمان توسط پیمانکار
اخبارمنتشر شده، از فشار پیمانکار خطوط ابنیه فنی کرمان بر ۳۵۰ کارگر شاغل برای عقد قرارداد جدید خبر می دهد.کارگرانی که در استخدام این شرکت پیمانکار هستند، از حدود ده سال پیش که همکاری خود را در خطوط ابنیه فنی آغاز کرده‌اند، سنوات دریافت نکرده‌اند و برخی مزایای مزدی آن‌ها نیز به دلیل قانونی نبودن قرارداد پرداخت نشده است به همین دلیل کارگران از امضای قرارداد جدید خودداری می‌کنند.در روزهای اخیر فشارهای کارفرما برای انعقاد قرارداد افزایش یافته است اما کارگران تصمیم گرفته‌اند تا وصول مطالباتشان از امضای هر قرارداد جدید که قانونی نیست، خودداری کند.
کارگران به دلیل مخالفت با عقد قرارداد جدید از طرف عوامل کارفرما تحت فشار قرار گرفته‌ و به آنها اعلام شده است که در صورت خودداری از امضای قرارداد جدید، اخراج می‌شوند.
به گفته‌ی کارگران؛ خواسته آنان عقد قرارداد قانونی اداره کار و وصول مطالبات سنواتی است و این خواسته زیادی نیست که کارفرما بخواهد در برابر آن کارگران را با اعمال فشار از کار بیکار کند.
تعطیلی کارخانه آجر سفال گنبد به دلیل بدهی به اداره گاز دو ساله شد
دو سال از تعطیلی کارخانه آجر سفال گنبد به دلیل آن‌چه که بدهی به اداره گاز عنوان شده، می‌گذرد. در یک گزارش منتشرشده به نقل از تعدادی از کارگران در این باره آمده است که بدهی این کارخانه به اداره گاز حدود سه میلیارد تومان است که در نتیجه آن اداره گاز اقدام به قطع گاز کارخانه کرده و کارگران بیکار شده‌اند. به گفته کارگران، تعطیلی این کارخانه ۶۳ نفر را به صورت مستقیم و حدود ۲۰۰ نفر را به صورت غیر مستقیم از اشتغال منع کرده است. این کارگران در ادامه در خصوص عدم پیگیری مسئولان جهت باز شدن مجدد این کارخانه گفتند: «هیچ کس جوابگو نیست. علی‌رغم اینکه همه مسئولان شهرستانی و استانی از موضوع مشکل قطعی گاز کارخانه باخبرند اما اقدامی صورت نمی‌دهند. پیشنهاد ما شروع به کار کارخانه است تا با از سرگیری تولید، کارفرما بتواند مطالبات معوقه کارخانه به اداره گاز را پرداخت کند»
شرکت نورد ایوان تعطیل و کارگران بیکار شدند
شرکت نورد ایوان غرب به عنوان تنها تولید کننده میلگرد ساختمانی(روزانه ۱۵۰ تن) در استان ایلام و فعالترین واحد تولیدی در شهرک صنعتی ایوانغرب که قریب۵۰ نفر کارگر در آن مشغول به کار بوده‌اند، به دلیل اختلاف فی مابین مشاور برق و مالک این شرکت، از عصر روز(یکشنبه۲۱ خردادماه)خط تولید آن به طور کامل از مدار خارج و کاملاً تعطیل شده است.
کشته و مصدوم شدن ۲ کارگر در ریزش دیوار در کارخانه در حال احداث
حوالی ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۱۶ خردادماه ریزش یکی از دیوارهای کارخانه در حال احداث روکش لاستیک راور منجر به گیر افتادن ۲ کارگر در زیر آوار شد. سریعا سایر کارگران حاضر در محل، ۲ کارگر مصدوم را از زیر آوار بیرون آورده و مصدومان به بیمارستان راور منتقل شدند.
یکی از مصدومان این حادثه در همان ابتدای حضور پرسنل اورژانس در محل فاقد علائم حیاتی بود که به‌رغم تلاش کادر درمان متاسفانه فوت کرد.کارگر فوت شده جوانی راوری و حدود ۳۰ ساله بوده و کارگر دیگر آسیب دیده نیز دچار شکستگی دست شده که حال عمومی وی مساعد گزارش شده است.
مرگ یک کارگر در حادثه انفجار در کارخانه «الندشیمی»
انفجار در مخزن مواد اولیه کارخانه «الند شیمی» در شهرستان اشتهارد در استان قزوین منجر به فوت یک کارگر شد.ابراهیم کردلو (فرماندارشهرستان اشتهارد) با تایید این خبر گفته است: انفجار مربوط به مواد اولیه کارخانه الند شیمی بوده که بلافاصله گروه‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند که متاسفانه یک کارگر حدود ۵۴ ساله در این حادثه جان باخت.
مرگ یکی از کارگران معدن مس سونگون ورزقان بر اثر واژگون شدن دامپتراک
روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه یکی از رانندگان دامپتراک شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان که ساعت ۶ صبح روز شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ به علت خواب‌آلودگی و خستگی ناشی از فشار زیاد کار از پله‌های معدن سقوط کرده و بر اثر واژگونی دامپتراک دچار خونریزی داخلی شده بود، شب گذشته جانش را از دست داد.هویت این کارگر جانباخته سلیمان فرضی، حدود ۵۰ ساله گزارش شده است. وی که حدوداً ۱۶ سال سابقه کاری داشته در استخدام شرکت آهن‌آجین از شرکت‌های پیمانکار فعال در مجتمع مس سونگون بوده است.
مصدومیت ۱۶ کارگر در واژگونی سرویس کارگران شهرک صنعتی در جاده نیشابور
صبح روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۲، سرویس کارگران یکی از شرکت‌های صنعتی در مسیر نیشابور به مشهد دچار سانحه گردیده و واژگون شد. در این سانحه ۱۶ کارگر مصدوم شدند.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور ضمن تایید این سانحه گفت : با اعلام سانحه ذکر شده مزبور در ساعت ۶ و ۴۷ دقیقه بامداد صبح امروز به سامانه ۱۲۵، بلافاصله یک تیم از نجات‌گران ایستگاه شماره یک و تیمی از آتش‌نشانان ایستگاه شماره ۳ به محل اعزام شدند.
ابوالفضل اسدی افزودسرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابوربا بیان این مطلب که واژگونی این مینی‌بوس فوتی نداشته است، یادآور شد:در جریان حادثه فوق ۱۶ کارگر مصدوم شدند که همگی توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان اعزام شدند.
یورش پاسداران جهل و سرمایە بە کولبران و کاسبکاران مرزی مریوان
روز پنجشنبە ٢٥ خرداد ١٤٠٢ جمع زیادی از نیروهای سپاە پاسداران طی عملیاتی وحشیانە بە کولبران و کاسبکاران مرز باشماق مریوان حملە می کنند و طبق شواهدی کە از فیلمهای ارسالی پیداست سپاه پاسداران، کولبران و کاسبکاران را مورد ضرب و شتم قرار میدهند از جملە کوبیدن سر یکی از این افراد بە زمین.
نیروهای سرکوبگر سپاە کە در میان مردم کردستان شناختە شدە هستند یک نیروی مسلح مزدور و تروریست کە از بدو حاکمیت منحوس رژیم اسلامی بازوی سرکوب و اختناق و ترور و کشتار مردم کردستان بودە و قطعا با این رفتار وحشیانە نفرت و انزجار مردم را نسبت بە خود دە چندان می کنند. این اعمال وحشیانە رژیم در ادامە گسیل نیرو بە مرزهای غرب کشور است کە با میلیتاریزە کردن کردستان قصد سرکوب خیزش انقلابی مردم ایران بویژە کردستان را دارند کە هر روز علیرغم فشارهای نیروهای امنیتی با بکار بردن ابتکارات جدید نیروهای سرکوبگر را بە هراس انداختەاند، نمونە بارز نحوە برخورد بە مادران دادخواە در آرامستان آیچی شهر سقز می باشد.
ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم اعمال وحشیانه سپاە پاسداران و سایر نیروهای سرکوبگر مردم آزادیخواە رابە مقابلە جدی وجمعی با این وحوش رها شدە بە جان مردم، فرا میخوانیم.
معطلی بازنشستگان شهرداری شوش برای دریافت سنوات
جمعی از کارگران بازنشسته شهرداری شوش از ۲۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ تاکنون احکام بازنشستگی بیشتر آن‌ها به استناد قانون بازنشستگی پیش از موعد مشاغل سخت و زیان‌آور صادر شده ، اما تا این لحظه بابت سنوات پایان خدمت خود از کارفرمای سابق طلبکارند.این کارگران که بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور حدود ۲۰ نفر آنها تایید شده، مدعی هستند که بابت این مطالبه صنفی بین۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان طلبکارند.مطابق قانون؛ این مزایا باید در زمان بازنشستگی و ترک کار پرداخت شود.
تجمع اعتراضی جمعی از بازنشستگان کارخانه مس تبریز
روز شنبه ۲۰خرداد ماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان کارخانه مس تبریز در واکنش به تداوم نابسامانی صنفی و اقتصادی خود در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این بازنشستگان، با برگزاری تجمع اعتراضی خواهان ابطال مصوبه شورای تخصصی هیات دولت برای واگذاری صندوق بازنشستگی مس به وزارت رفاه هستند. لازم به ذکر است، هفته گذشته، یک کمیته کارشناسی در هیات دولت رای به انجام واگذاری صندوق بازنشستگی مس به وزارت رفاه داده است.
تجمع اعتراضی بازنشستگان در استان ها
روزیکشنبه۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی شوش، هفت‌تپه و کرمانشاه، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی دست به تجمع زدند.لازم به ذکر است روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه نیز جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان و همچنین در حمایت از فرزانه زیلابی وکیل کارگران و بازنشستگان مقابل ساختمان استانداری این استان ها دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان منطقه مخابراتی کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، چهارمحال و بختیاری،خوزستان، بلوچستان، خراسان رضوی وخراسان شمالی، مرکزی، زنجان، تهران، تبریز، فارس، دزفول، اصفهان، لرستان و کردستان، در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مقابل ساختمان شرکت مخابرات این استانها دست به تجمع زدند.
اعتراض معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری
روز یکشنبه۲۱ خرداد ،۲معلولان در اعتراض به عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان و در دومین تجمع سراسری خود، در تهران، مقابل نهاد ریاست جمهوری،در اراک، بروجرد، کرمانشاه، اردبیل،کرمان و قم مقابل سازمان بهزیستی این استانها تجمع اعتراضی برگزار کردند.
بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت حبس اصغرامیرزادگان
در حالی که نظام آموزشی کشور، سال‌هاست که به قهقرای نابودی نزدیک‌شده و آموزش به مثابه کالایی قابل فروش دست‌به‌دست می‌گردد و ایدئولوژیِ بخش کوچکی از قدرت به‌جای دانش ارائه و سکاندارانِ مهم‌ترین نهاد فرهنگی به سرهنگانی منفعت طلب تبدیل گشته‌اند. به عبارت دیگر، اصل ۳۰ قانون اساسی و نیز اصول مرتبط با حقوق ملت به‌دست فراموشی سپرده‌شده و عملاً نادیده گرفته می‌شود، هرکسی که این حقایق را به زبان آورد، به داغ و درفش نواخته خواهدشد.
بیش از بیست سال است که فعالان صنفی فرهنگیان، در این‌خصوص هشدار داده‌اند، اما به‌جای قدردانی از آنان، توبیخ، تبعید، اخراج و زندان را برایشان در نظر گرفته‌اند.فعالان صنفی فرهنگیان کشور، این حقایق را در چهار چوب قانون، گوشزد کرده‌اند. اما گویی قانون به وسیله‌ای تبدیل شده که فقط با تفسیر عده‌ای خاص قابل اجراست. گویی در این سرزمین «مقنن شأن خود را فراتر از آن می‌داند که خود به قانون عمل کند».
در جدیدترین اقدام نهادهای امنیتی، اصغرامیرزادگان از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان فارس، با اتهام نخ‌نمای تبلیغ علیه نظام، برای گذراندن ۸ ماه حبس، به زندان فیروزآباد منتقل شد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، از مسئولان قضایی و نهادهای امنیتی این پرسش را دارد:چگونهیک معلم می‌تواند علیه نظام تبلیغ کند؟ کجاست شأن معلم که در بنگاه بانگ و رنگ میلی از آن دم می‌زنید؟ چرا به جای حل مساله در صدد پاک کردن صورت مساله هستید؟
اگر می‌خواهید مشکلات را برطرف کنید، چرا کسانی که کشور را به ورطه‌ی نابودی کشانده‌اند، زندانی نمی‌نمایید؟چرا کسانی را که برای منافع شخصی و گروهی، خون مردم را به شیشه‌کشیده‌اند را زندانی نمیکنید؟
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم کردن بازداشت و‌ زندانی کردن اصغرامیرزادگان و سایر معلمان زندانی، با صدای رسا اعلام می‌دارد: بازداشت، تبعید، اخراج، زندان و… فعالان صنفی را از مسیر حقیقت و عدالت‌خواهی، منحرف نخواهد کرد. این شورا معتقد است تازمانی که آموزش و پرورش به‌مسیر درست خود برنگردد، هیچ نوع تغییرِ مثبتی در جامعه قابل تصوّر نخواهدبود.این شورا همان‌گونه که در بیانیه‌های پیشین اشاره نموده، معتقد است بی‌عدالتی‌هایی که دانسته در حق معلمان اعمال می‌شود، می‌تواند عواقب غیر قابل تصوری ایجاد نماید.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۱ خرداد ۱۴۰۲

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک از روز یکشنبه ۲۱ خرداد در حبس خانگی به سر می‌برد
بنابر گزارش‌های منتشرشده، منزل والدین کیان پیرفلک از روز یکشنبه به وسیله نیروهای امنیتی حکومت ایران محاصره شده و تمامی وسایل منزل آن‌ها نیز از آن‌ها گرفته شده است.از سرنوشت و محل حضور میثم پیرفلک، پدر کیان و پسر کوچک آن‌ها نیز اطلاعی در دست نیست.شاهدان عینی نیز گفته‌اند که حتی خیابان‌های مجاور منزل والدین کیان پیرفلک نیز به وسیله نیروهای امنیتی کنترل شده و از هرگونه فیلمبرداری ممانعت می‌شود.
روزیکشنبه۲۱ خرداد، پویا مولایی راد، پسر عموی ماه منیر مولایی راد، به ضرب گلوله نیروهای جمهوری اسلامی مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.
به دنبال واکنش‌های گسترده به کشته شدن پویا مولایی‌راد، رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی از جمله نورنیوز و خبرگزاری تسنیم تلاش کردند تا پویا را مسئول کشته شدن یک مامور پلیس معرفی کرده و ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان را «بسترساز» رویدادهای سالروز تولد کیان معرفی کنند.
ماه منیر مولایی‌راد، در ماه‌های پس از کشته شدن فرزندش همواره مسئولیت قتل کیان را متوجه ماموران حکومت جمهوری اسلامی دانسته و در مقابل روایت‌های حکومتی که تلاش می‌کردند قتل کیان رابه مجاهد کورکور، شهروند اهل ایذه مربوط کنند، ایستادگی کرده است.
شلیک مستقیم نیروهای انتظامی به یک وانت‌پراید بدون هشدار قبلی در خوزستان جان کودکی۹ ساله را گرفت
جعفر دلف‌زرگانی پدر این کودک اعلام کرد ماشین پلیس بدون هیچ هشدار یا اعلام ایستیا آژیر، ماشین را به رگبار بست و تیر به کودک ۹ ساله ما اصابت کرد و در همان لحظه فوت کرد.وی افزود: به ما گفته شد که قاتل، بازداشت شده است، اما خود ما هنوز مطلع نیستیم که چه کسی بازداشت است و تنها شنیده‌ایم که بازداشت است.
عموی‌ این کودک نیز با بیان اینکه سرعت ماشینی که کودک در آن بود کم بوده، افزود: زمانی که ماشین کلانتری را پشت سر خود دید، قصد توقف داشت، اما بدون هیچ هشداری و بدون حکم یکباره ماشین به رگبار بسته شد. مرتضی تنها به پدر خود نگاهی کرد، لبخند زد و در جا فوت می‌کند.این اتفاق در حوالی ساعت پنج عصر روز جمعه ۱۹ خردادماه در جاده اهواز به شوشتر، نرسیده به سه‌راهی دیلم رخ داده است.
عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت برهان سعیدی در زندان اطلاعات سنندج
برهان سعیدی از فعالین کارگری سنندج که روز پنجشنبە۲٨ اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد، علیرغم سابقه بیماری قلبی از دسترسی به رسیدگی پزشکی و داروهای خود محروم شده است. آقای سعیدی دارای ناراحتی قلبی می‌باشد و مسئولان اداره اطلاعات سنندج با وجود درخواست آقای سعیدی مبنی بر نیاز فوری به دارو، به وضعیت وی رسیدگی نکردەاند و این نگرانی خانواده او را درباره وضعیت سلامت وی افزایش داده است.
بلاتکلیفی یک دانش‌آموز در بازداشت
بنابر اخبار منتشر شده توسط شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران،دانش‌آموز۱۶ ساله فرهادنوایی اهل روستای ترشکان از توابع مهاباد، که اوایل آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی ربوده شده بود،کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.بر اساس اطلاع از منبع موثق، فرهاد سال‌ها پیش پدر خود را از دست داده و مادر او نیز از اعضای بسیج است که او را رها کرده و به تهران رفته است.همین منبع اطلاع می‌دهد که برای فرهاد وثیقه‌ی دو میلیارد و نیمی خواسته‌اند. گفته شده که در دوران بازداشت و با شکنجه‌، فرهاد را مجبور به اعترافات اجباری کرده‌اند.
اخراج یک دانشجو در دانشگاه آزاد تهران شمال
شهریارشمس دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در اکانت توییتر خود از اخراج از دانشگاه با حکم کمیته‌ی انضباطی خبر داد. این دانشجو که پیش‌تر در جنبش “زن زندگی آزادی” دو بار بازداشت شده بود به حکم کمیته‌ی انصباطی از دانشگاه به طور دائم اخراج و از تحصیل منع شد.
گفتنی است، وی پیش‌تر از نوشتن عفو‌نامه و تعهد نیز به دلیل بی‌گناه بودن، ممانعت کرده بود.
جلسه واخواهی زرتشت احمدی راغب در بیدادگاه انقلاب تهران برگزار شد
روز یکشنبه۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، زرتشت(اسماعیل)احمدی راغب، کارگر و فعال مدنی محبوس در اندرزگاه ۶ (بند ۳۵۰ سابق) زندان اوین، پس از اعزام به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست جانی ایمان افشاری، در مرحله واخواهی محاکمه شد. این کارگر زندانی، از تاریخ۱۶ اسفند ماه۱۴۰۱ بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برد. لازم به اشاره است، زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب، در تاریخ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، بصورت غیابی، توسط شعبه ۲۶بیدادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی) به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) هم به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد و در تاریخ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، پس از اعزام وی به دفتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به وی ابلاغ شد.