مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اعتراض زندانیان اوین در سالروز خیزش انقلابی
شنبه ۲۴ شهریور ماه در دومین سالگرد جنبش” زن، زندگی، آزادی” و شب کشته شدن مهسا امینی بیش از ۲۵ نفر از زنان زندانی سیاسی در بند اوین در حیاط بند تجمع کرده اند! آنها شعارهایی را روی مقوا نوشته و به دیوارهای زندان آویخته اند و در راهروها و حیاط سر می دهند.

زن، زندگی، آزادی – آزادی، آزادی، آزادی – جان برود، سر برود، آزادی هرگز – بند زنان اوین، هم صدا و هم پیمان،
تا لغو حکم اعدام، ایستاده ایم تا پایان – صدور حکم اعدام، انتقام حاکمان، از زنان و کردستان، تا هر گوشه در ایران – اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تموم ماجرا.

آنها نام کشته شدگان و اعدام شدگان را فریاد می زنند و سرود بلاچاو و به نام تو که اسم رمز ماست را دسته جمعی می خوانند. زنان زندانی در اعتراض به سیاست های سرکوب زنان به خاطر حجاب اجباری، در حیاط زندان شال آتش زده اند. زنان معترض اعلام کرده اند که همگام و هم صدا با مردم به خاسته و معترض ایران، روز یکشنیه بیست و پنجم شهریور ماه در اعتصاب غذا خواهند بود.

۲۴ شهریور ۱۴۰۳
زندان اوین – بند زنان۱۴۰۳

حصر خانگی خانوادهٔ مهسا (ژینا) امینی
از صبح روز شنبه خانوادهٔ ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم، برای جلوگیری از برگزاری مراسم دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا بر سر مزار وی در آرامگاه آیچی سقز، در حصر خانگی بوده و اجازهٔ حضور بر سر مزار و برگزاری مراسم را نیافتند.

پیام امجد امینی در مقابل همدردی و همبستگی
امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، در پاسخ به همبستگی سراسری در سالگرد فرزندش پیامی در استوری اینستاگرامش منتشر کرد: “اعتصاب عمومی و همدردی بسیار گسترده اصناف، کسبه، بازاریان، مغازه‌داران و همه مردم شریف و فهیم مناطق کردنشین و همه ایرانیانی که از هر نقطه جهان در دومین سالگرد شهادت مظلومانه ژینا امینی به ویژه در شهرستان‌های سقز، سنندج، مریوان، بانه، دیواندره، بوکان، مهاباد، شنو، پیرانشهر، سردشت …. با وجود همه بحران‌ها و تنگناها و شرایط سخت معیشتی، اقتصادی و مالی خود حاکی از حس انسان‌دوستی، محبت، همدلی و همدردی این مردمان نجیب و بزرگوار است و همچنین هشدار و پیام اعتراضی روشنی است به مسئولان امر، که هرگز نباید فرزندان این مملکت را بی.محابا مشابه آنچه بر سر ژینا و ژیناها آمد مورد ظلم و ستم قرار گیرند. اینجانب با تمام وجود از حمایت‌های همه مردم بزرگوار صمیمانه و خالصانه و صادقانه تشکر و قدردانی می‌کنم و حقیقتا همچنانکه بارها گفته ام در برابر امواج محبت‌ها و حمایتهای مردم زبان و بیانم قاصر از سپاسگزاری است”.

تجمع اعتراضی کارکنان عملیاتی مناطق نفتخیز و ملی حفاری
شنبه ۲۴ شهریورماه شماری از کارگران پیمانکاری شرکت شسکام استان آذربایجان شرقی، در اعتراض به‌ عدم توجه به مطالباتشان در مقابل شرکت مخابرات در تبریز دست به تجمع زدند.

اجتماع سراسری بازنشستگان کرمانشاه
یکشنبه ۲۵ شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه با همگامی متحد با بازنشستگان سایر صندوق ها تجمع اعتراضی برپا کردند.
اجتماع بازنشستگان فرهنگی تهران
دوشنبه ۲۶ شهریور در تهران تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۲ جلو سازمان برنامه و بودجه برپا شد.

اجتماع بازنشستگان فولاد خوزستان
دوشنبه ۲۶ شهریور بازنشستگان فولاد خوزستان برای پیگیری حقوق حقه خود اجتماع اعتراضی برپا کردند.

اجتماعات بازنشستگان مخابرات
دوشنبه ۲۶ شهریور تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان مخابرات در اصفهان، مازندران، کرمان، هرمزگان، شیراز، همدان، مـــریــوان، سنندج، بیجارِ و تبریز برگزار شد. در سنندج بازنشستگان شرکت مخابرات در برابر شرکت مخابرات استان کردستان، در اعتراض به اجرا نشدن آیین نامه ی استخدامی و رفاهی ۱۳۸۹ و پایمال شدن حقوق خود علیه سهامداران عمده شرکت مخابرات شعار دادند: “سهامدار ظالم است! ظالم و فقیرکش است”!

حمله ماموران شهرداری به دستفروشان
اخیرا حمله باندهای قلدر شهرداری ها به دستفورشان زحمتکش بیشتر شده است و با مصادره و منهدم کردن وسائل آنان نهایت توحش را نشان میدهند. در تبریز، ماموران وحشی و سرکوبگر سد معبر شهرداری منطقه یک تبریز با دست فروشان درگیر شدند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. دسنفروشان میگویند “هر کدام ازکارکنان شهرداری وقت اداری که تعطیل میشن میرن میوه هاشون را مجانی میگیرند و از دستفروشان باجگیری میکنند و در وقت اداری هم حمله میکنند”.

اجتماع آتش نشانان زنجان
روز یکشنبه ۲۵ شهریور آتش نشانان زنجانی برای پیگیری خواستهای خود مقابل استانداری زنجان تجمع اعتراضی برپا کردند.

زخمی و سوخته شدن دو کارگر در کنفرانس نکونام
در نشست خبری جواد نکونام، سرمربی تیم استقلال در آستانه بازی مقابل الغرافه قطر در لیگ نخبگان آسیا، در ورزشگاه شهر قدس در جریان بود، برق سالن کنفرانس قطع شد. دو نفر از کارگران ورزشگاه در جریان قطعی برق، دچار سوختگی شدید شده و به بیمارستان منتقل شدند. در این کنفرانس نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور داشت.

قتل یک کودک توسط ماموران در راسک
شامگاه روز شنبه ۲۴ شهریور، ماموران یگان تکاوری به تعقیب و گریز یک خودرو در جکیگور، شهرستان راسک پرداخته و با تیراندازی به سمت آن، منجر به واژگونی خودرو شدند. در این واقعه یک کودک ۱۳ ساله کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. هویت کودک جان باخته «احسان» ۱۳ ساله و هویت فرد زخمی «سلمان» برای رصد بلوچستان احراز شده اند.

تجمع اعتراضی کارگران بیکار شده در پروژه پتروشیمی ارغوان‌گستر ام
روز یکشنبه ٢٥ شهریور گروهی از کارگران بیکار شده در پروژه پتروشیمی ارغوان‌گستر در ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به تجمع زدند. برخی کارگران پروژه‌ای در پتروشیمی ارغوان‌گستر با اتمام قرارداد پیمانکار بیکار شده و روند بیکاری برای سایر کارگران ادامه دارد. کارگران می‌گویند مسئولان می‌توانند کارگران بیکار شده را که همگی بومی منطقه‌اند در بخش‌های دیگر این پتروشیمی و سایر واحد‌های نفت و گاز و پتروشیمی چوار به کار گیرند.

تداوم اعتصاب کارگران پیمانکاری پارس جنوبی
اعتصاب کارگران پیمانکاری پارس جنوبی در هفتمن هفته خود است. در این هفته کارگران پیمانی پالایشگاه پارسیان نیز به اعتصاب پیوست. سه شنبه ۲۷ شهریور در هفتمین هفته متوالی از سه‌شنبه‌های اعتراضی در مجتمع گاز پارس جنوبی استان بوشهر، کارگران پالایشگاه گاز پارسیان واقع در استان فارس نیز برای اولین بار به اعتصاب پیوستند. کارگران طی اطلاعیه ای خواستهای خود را اینگونه بیان کردند: “بازگشت به کار حجت رضایی نماینده اخراجی کارگران، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی”.

اجتماع کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر
سه‌شنبه ۲۷ شهریور کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای دومین روز متوالی تجمع کردند. کارگران به عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره وری، مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت اضافه کار ماه رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۲، عدم اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل البسه و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو وعدم پرداخت هزینه تور مسافرت و سرانه ورزشی اعتراض دارند. کارگران همچنین گفتند سه نفر از همکارانمان به دلیل گرمازدگی از انتقال آنها به بیمارستان خبر دادند اما هنوز مدیرعامل حاضر به پاسخگویی نشده است.

راهپیمایی کارکنان پالایش گاز فجر جم در بوشهر و نفت و گاز پارس عسلویه
دوشنبه ۲۶ شهریور کارگران و کارکنان شرکت پالایش گاز فجر جم در بوشهر و شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه،
در اعتراض به قراردادها و کسورات دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع کارکنان شرکت ایندامین سایپا علیه بی‌عدالتی
سه ‌شنبه ۲۷ شهریورماه کارکنان شرکت ایندامین سایپا با برپایی اعتصاب و تجمع اعتراضی خواستار پاسخگویی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی خود شدند. در حالی که کارکنان چندین ماه است به سطح پایین حقوق‌های دریافتی معترض هستند و خواستار افزایش دستمزدها شده‌اند، مدیرعامل شرکت اقدام به افزایش حقوق مدیران بخش‌های مختلف کرده و پاسخ شفافی به معترضان نمی‌دهد.

تجمع اعتراضی “معلولان” مقابل استانداری اصفهان
سه‌شنبه ۲۷ شهریور، “معلولان” در اعتراض به واگذاری تحمیلی ملک ۵ هزار متری بهزیستی به دادگستری توسط شورای عالی استان، مقابل استانداری اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع خانواده‌های بیماران مبتلا به اوتیسم
پنجشنبه ۲۹ شهریور در اصفهان، خانواده‌های بیماران مبتلا به اوتیسم در برابر سازمان بهزیستی، در اعتراض به نبود بیمه‌ی درمانی و عدم حمایت نهادهای دولتی دست به تجمع زدند.

اجتماع مدیران مراکز توانبخشی مقابل سازمان برنامه و بودجه
سه‌شنبه ۲۷ شهریور، جمع کثیری از صاحبان مراکز توانبخشی سراسر کشور در اعتراض به عدم اجرای مصوبه افزایش ۴۰ درصدی یارانه مراکز غیردولتی موضوع ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و عدم پرداخت مابه‌التفاوت ۶ ماهه آن، مقابل سازمان برنامه و بودجه دست به تجمع اعتراضی زدند. پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرده که این سازمان، حق پرستاری و یارانه مراکز را دلبخواه خود افزایش خواهد داد نه به میزان مصرح در مصوبه.

فراخوان تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست!
نظر به سال‌ها بی‌توجهی دولت/ دولت‌ها به حقوق افراد دارای معلولیت و با توجه به قطع مداوم مستمری معلولان، پشت‌نوبتی ۱۰۰ هزار نفری حق پرستاری، عدم اجرای مصوبه افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری و پرداخت مابه‌التفاوت آن، ناکافی بودن و پشت نوبتی کمک معیشتی و عدم اجرای درست و ‌کامل ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و… اقدام به انتشار فراخوان می‌نماییم. لذا بدین‌وسیله از افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آنان و همچنین فعالان این حوزه درخواست می‌شود در تجمع سراسری معلولان مشارکت حداکثری نموده و حق پایمال‌‌شده معلولان را از حاکمیت مطالبه کنند. یا به تجمع تهران بپیوندید و یا در شهرهای خود مقابل، استانداری، فرمانداری و بهزیستی تجمع برگزار کنید. زمان تجمع؛ یکشنبه ۱ مهر ساعت ۹. مکان‌ تجمع؛ تهران، میدان بهارستان خیابان دانشسرا، ضلع شمالی پارک بهارستان، مقابل سازمان برنامه و بودجه. همراه شو عزیز، همراه شو، کین درد مشترک، هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود.

محکومیت نسیم غلامی سیمیاری به حبس، تبعید و شلاق
نسیم غلامی سیمیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین که پیشتر به “بغی” محکوم شده بود، توسط دادگاه انقلاب تهران، به شش سال حبس، ببست سال تبعید به “انگوران” زنجان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در حکم دادگاه، تاکید شده است که تبعید نسیم سیمیاری و حمید سهیل‌آبادی از هم ‌پرونده‌های وی باید به شیوه‌ای باشد که با دیگران معاشرت، مراوده و رفت و آمد نداشته باشند. طبق این گزارش، دیگر هم‌پرونده‌های نسیم غلامی نیز به حبس، تبعید و شلاق محکوم شدند.