مقالات

یادداشت ادامه تجمع و اعتصاب کارگران مجتمع معدن چادر ملوبا وجود حضورنیروهای سرکوب سعید یگانه

یادداشت
ادامه تجمع و اعتصاب کارگران مجتمع معدن چادر ملوبا وجود حضورنیروهای سرکوب
سعید یگانه
از روز سه شنبه کارگران شرکت آسفالت طوس، معدن چادر ملودر اعتراض به شرایط بد شغلی دست به اعتصاب زدند. کارگران با وجود حضورنیروهای سرکوب در شرکت، به اعتراض و اعتصاب خود ادامه دادند. خواست اصلی این کارگران افزایش پایه حقوق، حل مشکل بیمه تکمیلی و بر خورداری ازیک بیمه تکمیلی مناسب و با کیفیت است. کارگران به سختی کارو عدم دریافت حقوق مکفی متناسب با شرایط سخت کاری معترضند.
کارگران این شرکت از شنبه این هفته کاررا تعطیل و دست به اعتراض زدند. در طول این چند روزبه خواست کارگران رسیدگی نشده و علارغم حضورنیروهای یگان ویژه در محیط شرکت، کارگران به اعتراض و اعصاب خود ادمه دادند.با آغاز اعتراض کارگران ، شرکت تحویل غذا به کارگران را متوقف کرده و این در شرایطی است که مجموعه چادر ملو از مناطق شهری فاصله دارد وتهیه غذا برای کارگران دشوار شده است.شرکت اسفالت طوس ۲۱۰۰ کارگردارد که در بخش استخراج و تولید کنستانتره معدن چادرملومشغول به کار هستند.
همه معادن در ایران،زغال سنگ، سنگ آهن،مس وغیره شرایط کاری سخت وخطر ناک و مشابهی دارند و از صنایع پر ریسک و حادثه آفرین هستند. حقوق بسیارنازل وبقول کارگران معدن چادرملو حقوق دریافتی متناسب با سختی کارنیست. عدم استانداردایمنی محیط کارو انفجاردر معادن جان کارگران راروزانه تهدید به مرگ می کند. چند وقت پیش انفجاردر معدن زغال سنگ طبس به دلیل انباشت گازمتان وعدم وسایل امینی حفاظت از جان کارگران، ۵۲ کارگررا به کام مرگ برد و دولت و اداره کاردست به دست هم دادند تا این فاجعه انسانی را زیر فرش کنند وبی مسئولیتی کارفرما در قبال جان کارگران راتوجیه کنند. اعتراض به این جنایت آنقدربالا بود که قوه قضائیه ایران هر گونه صحبت در این مورد تا روشن شدن علت این جنایت را ممنوع اعلام کرد.
علاوه بر شرایط سختی کارو عدم پرداخت حقوق مکفی به کارگران، عدم سیستم پیشرفته ایمنی کاردر معادن، معادن را به قتلگاه کارگران تبدیل کرده است. طبق بررسیها ۲۰ تا ۲۵ درصد معادن در ایران سیستم ایمنی فرسوده دارند و با استانداردهای امروزه در معادن فاصله دارند. این مشکلات که مدام جان کارگران را با خطر روبرومی کند فضای اعتراضی در میان کارگران معادن را دامن زده است . کارفرمایان به دلیل سود جویی و بی ارزش بودن جان کارگران به شرایط نا امن محیط کار علارغم اعتراض کارگران بی توجه هستندودولت و ادارات مسئول ازقصورو کوتاهی کارفرمایان در تهیه تسهیلات پیشرفته ایمنی کارچشم پوشی و با جان کارگران بازی می کنند.” وزیرکار و معاون روابط کاری جناب وزیرانفجار در معدن زغال سنگ طبس را حادثه ای معمولی وطبیعی عنوان کرده است”.
عدم ایمنی محیط کارنه تنها در معادن، در سایرمراکزکارگری، سالانه باعث مرگ صدها کارگردراثر سوانح محیط کار می شوند. کارگران در ایران جز بی حقوقترین کارگران در سطح جهانند. شرایط سخت کاری، عدم دستمزد مکفی، عدم امنیت جانی در محیط کاربخصوص درمعادن، بی توجهی کارفرما و دولت نسبت به مطالبه کارگران وعدم تامین ایمنی محیط کار، از کارگران می طلبد که ضمن گسترش اعتراض و اعتصاب وپیگیری مطالبات خود، نظارت نمایندگان واقعی کارگران بخصوص بر شرایط محیط ایمنی کارگران در معادن ازضرورت صد چندان بر خورداراست .تشکیل مجامع عمومی کارگران وانتخاب نماینده برای پیگیری مطالبات کارگران و اشراف برمحیط ایمنی کار بخصوص در معادن ازضروریات مبارزه امروزکارگران در معادن و سایرمحیطهای کارگری است. کارگران به وضوح در یافته اند که کارفرما و دولت به دلیل سود پرستی در فکر حفاظت از جان کارگران نیستند. لازم است که کارگران خود دست به کارشوند وبرای تحقق مطالبات و نظارت بر محیط ایمینی کار، کارفرمایان و دولت را تحت فشار قراردهند.قدرت کارگران در تشکل و اراده جمعی آنان است .
10 اکتبر 2024