پلنوم ها

پلنومهای حزب : پلنوم ٢۹ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری- حکمتیست برگزار شد

پلنوم ٢۹ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری- حکمتیست برگزار شد

١- گزارش و ارزیابی از فعالیتهای حزب و کارکرد دفتر سیاسی و رهبری حزب
٢- طبقه کارگر، جهان معاصر، جنبشهای سیاسی اجتماعی و مبرمیت آلترناتیو کمونیستی
۳- بررسی تحولات سیاسی ایران
۴- پلاتفرم دوره آتی رهبری حزب حکمتیست
٥- طرح سازماندهی رهبری
٦- قرارها و قطعنامه ها
٧- انتخابات

در مبحث گزارش، رئیس دفتر سیاسی، رحمان حسین زاده با اشاره به مضمون گزارشهای کتبی دفتر سیاسی و کمیته های اصلی حزب و توضیح اوضاع سیاسی و شرایطی که حزب در آن فعالیت میکند، تصویری از موقعیت کنونی حزب و سرخط مهمترین اقدامات و فعالیتهای فاصله دو پلنوم ٢۸ و ٢۹ را به نشست ارائه داد. رئیس دفتر سیاسی پیشرویهای این دوره از فعالیت حزب در اکثر عرصه ها بویژه در عرصه سازماندهی را خاطرنشان کرد و بر این اساس چشم انداز دوره آتی را روشن و امیدبخش توصیف کرد. در عین حال کندی کار رهبری و نارسائی موجود در فعالیت حزب را با موقعیت سیاسی حزب و نقشی که در قبال تحولات سریع جامعه بر عهده دارد، نامتناسب ارزیابی کرد.

سپس دبیر کمیته مرکزی فاتح شیخ گزارش جداگانه خود از فعالیتهای حزب و کارکرد دفتر سیاسی در فاصله دو پلنوم که از پیش به کمیته مرکزی داده شده بود را توضیح داد. ابتدا به سهم خود از تلاش رحمان حسین زاده قدردانی کرد که به رغم مشکلات پزشکی با یاری تلاش جمعی دفتر سیاسی، فعالیتهای حزب را در نهایت جدیت هدایت کرده است. سپس تاکید کرد که با توجه به تحولات جدی جهان، منطقه و ایران، تلاش برای ارتقاء سریع موقعیت حزب به موقعیتی بانفوذ، قدرتمند و دارای نقش جدی در معادلات سیاسی، بیش از هر زمان حیاتی است. او ضمن ارزیابی مثبت از پیشرویهای این دوره، خاطرنشان کرد که در قیاس با فعالیت تبلیغی، امکانات نارسا و نیروی کادری کمتری به فونکسیونهای رهبری سیاسی و سازماندهی اختصاص یافته است. همچنین در گزارش دبیر کمیته مرکزی با اشاره به بروز ناهمگامی فرعی و گذرائی در صف رهبری جمعی دفتر سیاسی، بر ضرورت ایجاد بیشترین فرجه برای طرح آراء مختلف از کانال مکانیسمهایی که در حزب حکمتیست به روشنی تعریف و تعبیه شده اند، در کنار اکیدترین انضباط و همگامی و یکپارچگی عملی در پیشبرد سیاستها و اقدامات مصوب حزب تاکید شد.
مبحث دوم دستور بررسی بیانیه ای درباره جهان معاصر و مبرمیت آلترناتیو کمونیستی بود که توسط یک کمیسیون دفتر سیاسی تدوین و به پلنوم ارائه شده بود. ابتدا فاتح شیخ و سیاوش دانشور بیانیه را معرفی کردند و پس از تبادل نظر وسیع، کلیت بیانیه تصویب شد و تکمیل و انتشار آن به هیات اجرائی دفتر سیاسی واگذار گردید.

مبحث دیگر پلنوم بررسی اوضاع سیاسی ایران بود که خطوط آن توسط کمیسیون دیگر دفتر سیاسی تهیه و به پلنوم داده شده بود. خطوط بحث اوضاع سیاسی ایران را رحمان حسین زاده و علی مطهری ارائه کردند و درباره آن همفکری و تبادل نظر زنده و گسترده صورت گرفت. به دنبال آن رحمان حسین زاده و ناصر مرادی پلاتفرم دوره آتی رهبری حزب حکمتیست که توسط همان کمیسیون تدوین شده بود را معرفی کردند. این پلاتفرم به تصویب پلنوم رسید.
در ادامه پلنوم همایون گدازگر طرح خود در مورد سازماندهی رهبری حزب را معرفی کرد و بررسی و تصویب آن را به کنگره هفتم حزب موکول کرد

در بخش قرار و قطعنامه ها، قرارها و اسنادی که از پیش به پلنوم داده شده بود بررسی شدند و تعدادی از آنها از جمله سندی در مورد گارد آزادی و سندی در مورد موازین امنیتی در حزب به تصویب رسیدند.

در جوار پلنوم سمیناری با عنوان “ملزومات قدرتگیری کمونیسم در ایران، حزب و قدرت سیاسی، حزب و جامعه  برگزار شد. پانلیستهای سمینار آذر ماجدی، فاتح شیخ و سلام زیجی هر یک بحث خود را معرفی کرد و حاضران هم نقطه نظرات خود را بیان کردند.

بند آخر دستور پلنوم برگزاری انتخابات دبیر کمیته مرکزی و دفتر سیاسی بود. فاتح شیخ از قبل اعلام کرده بود که در پلنوم ٢۹ کاندید دبیری کمیته مرکزی نمیشود و در این مورد توضیح کوتاهی داد. با اعلام کاندیداتوری از طرف حسین مرادبیگی، پلنوم به اتفاق آرا حسین مرادبیگی (حمه سور) را به عنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب کرد. از میان کاندیداهای عضویت دفتر سیاسی هم بیست نفر انتخاب شدند که عبارتند از: آذر ماجدی، ابراهیم باتمانی، اسماعیل ویسی، بهزاد جواهری، جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رحمت فاتحی٬ رضا دانش، رضا کمانگر، سعید آرمان، سلام زیجی٬ سیاوش دانشور، صالح سرداری، عبدالله دارابی، علی جوادی، علی مطهری، فاتح شیخ، ملکه عزتی، ناصر مرادی و نسرین رمضانعلی.

پلنوم ٢۹ کمیته مرکزی حزب حکمتیست پس از سه روز همفکری فشرده و ثمربخش با سخنان اختتامیه فاتح شیخ به پایان رسید. او تاکید کرد که پیام اصلی و روشن پلنوم برای دفتر سیاسی منتخب خود، تلاش قاطع و پیگیر برای جهش سریع به سوی یک موقعیت سیاسی بانفوذ و قدرتمند و پرامکانات است که از هر لحاظ از عهده پاسخگویی به تحولات جدی پیش روی جهان و ایران بر آید. فاتح شیخ از همه رفقایی که مسئولیتهای برگزاری پلنوم را به عهده گرفتند سپاسگزاری کرد. پلنوم با سرود انترناسیونال پایان یافت.

در نشست دفتر سیاسی جوار پلنوم، رحمان حسین زاده به اتفاق آراء حاضران به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. هیات اجرائی پنج نفره منتخب دفتر سیاسی عبارتند از رحمان حسین زاده، سلام زیجی، سیاوش دانشور، فاتح شیخ و ناصر مرادی.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
دهم اردیبهشت ١۳۹۳ (سی آوریل ٢٠١۴)