پلنوم ها

پلنوم ٣٨ کمیته مرکزی حزب حکمتیست برگزار شد

روزهای ٢٢-٢١ مهر ١٣٩٧ (١٤-١٣ اکتبر ٢٠١٨)پلنوم ٣٨ کمیته مرکزی حزب حکمتیست با شرکت اکثریت کمیته مرکزی و شماری از کادرهای حزب برگزار گردید.نشست وسیع کمیته مرکزی با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز شد.
در افتتاح نشست فاتح شیخ دبیر کمیته مرکزی بە غلیان انقلابی جامعه، به اعتصابات پی در پی اردوی کار، بخصوص اعتصاب گستردە و پایدار رانندگان کامیون اشاره کردو با توجه به تداوم و تعمیق بحرانهای لاعلاج رژیم اسلامی سرمایه، چشم انداز تحولات مهم در جامعه ایران و رشد بیسابقه بیداری و امیدواری در صفوف کارگران و توده های بپا خاسته، بر این ضرورت تاکید کرد که ما کمونیستها بیشتر از همیشه باید بر تلاش بیوقفه در راستای روشن کردن جوانب گوناگون استراتژی کمونیسم برای پاسخگویی به حرکت انقلابی جامعه متمرکز شویم.

سپس طبق موازین پلنومها آئین نامه پلنوم بررسی وتایید شد. در پی آن بندهای دستور به ترتیب زیر به تصویب رسید:
١- گزارش: شامل گزارشهای جداگانه رئیس دفتر سیاسی ودبیر کمیته مرکزی همچنین دو گزارش ویژه مرتبط با کنفرانس استکهلم(٢٢ سپتامبر)، پروسه هماهنگی نیروهای چپ و کمونیست در کردستان و اعتصاب سراسری ٢١ شهریور کردستان -اظهار نظر وارزیابی وپرسش و پاسخ حول آنها.
٢- روند سرنگونی جمهوری اسلامی، قدرت سیاسی و سیاست حزب حکمتیست در قبال این اوضاع
٣- حرکت انقلابی جامعه و استراتژی کمونیسم: از دوره انقلابی تا برچیدن رابطه اجتماعی سرمایه
٤- خط مشی تاکتیکی ما در جنبش کارگری
٥- قرار و قطعنامه
٦- انتخابات
٧ – اختتام

در بند گزارش رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی و فاتح شیخ دبیر کمیته مرکزی پیرامون گزارشهای خود که متن کتبی آنها در اختیار شرکت کنندگان بود، درباره فعالیت حزب و رهبری آن در فاصله دو پلنوم٣٧ و ٣٨توضیح دادند. سپس سیاوش دانشور عضو هیات اجرائی حزب در ارتباط با پروسه تدارک “کنفرانس استکهلم” و برگزاری موفق آن در ٢٢ سپتامبربا شعار “یک آلترناتیو سوسیالیستی ضروری و ممکن است” ودر ادامه صالح سرداری دبیر کمیته کردستان حزب در ارتباط با برگزاری موفق اعتصاب ٢١ شهریور کردستان و پروسه هماهنگی نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، گزارشهایشان رابه پلنوم کمیته مرکزی ارائه دادند. کل شرکت کنندگان نشست فعالانه در این مبحث نظرات خود را بیان داشتند و کارکرد حزب و رهبری آن در دوره گذشته راهمچون فعالیتهای مثبت و پاسخگو به میزان توان حزب، ارزیابی و تایید کردند. پلنوم سند نقشه عمل دفتر سیاسی حزب برای دوره انقلابی را تایید کرد.

پیکره اصلی دینامیسم پلنوم ٣٨ ، بعد از گزارش، سه مبحث مرتبط با تحولات انقلابی جاری جامعه ایران بود، که خطوط و رئوس هر سه مبحث راارائه دهندگان از قبل در اختیار پلنوم گذاشته بودند.

در مبحث “روند سرنگونی جمهوری اسلامی، قدرت سیاسی و سیاست حزب حکمتیست در قبال این اوضاع” رحمان حسین زاده بحث خود را معرفی کرد و رفقای شرکت کننده در جوانب گوناگون آن وسیعا دخالت و اظهار نظر کردند.

فاتح شیخ ارائه دهنده مبحث “حرکت انقلابی جامعه و استراتژی کمونیسم: از دوره انقلابی تا برچیدن رابطه اجتماعی سرمایه” بود. در این مبحث هم رفقای کمیته مرکزی و کادرهای حزب فعالانه نظرات و سوالات خود را طرح کردند.

سیاوش دانشور مبحث سوم با عنوان “خط مشی تاکتیکی ما در جنبش کارگری” را ارائه داد و رفقای شرکت کننده از زوایای گوناگون پیرامون آن دخالت فعال کردند.

در بند انتخابات برای دبیر کمیته مرکزی، فاتح شیخ به اتفاق آراء انتخاب شد. در انتخابات دفتر سیاسی از میان کاندیداها سیزده عضو انتخاب شدند. به ترتیب الفبا رفقا: پروین کابلی،جمال کمانگر، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، سعید یگانه، سیاوش دانشور، سیوان کریمی، صالح سرداری، عبدالله دارابی، محمود رهبری، ملکه عزتی، ناصر مرادی و همایون گدازگر.

نشست وسیع کمیته مرکزی حزب حکمتیست با سخنان فاتح شیخ در تاکید بر پیام روشن پلنوم به فعالیت نقشه مند، با دیسیپلین محکم، رو به آینده امید بخش پیشبرد انقلاب آتی ایران به سوی پیروزی آلترناتیو سوسیالیستی به دو روز کار فشرده اش پایان داد.

پس از پایان کار نشست وسیع کمیته مرکزی، دفتر سیاسی منتخب پلنوم، در نشستی کوتاه، ابتدا رحمان حسین زاده را به اتفاق آرا، به عنوان رئیس دفتر سیاسی و سپس چهار رفیق دیگر را برای عضویت در هیئت اجرایی انتخاب کرد. به این ترتیب هیئت اجرایی پنج نفره دفتر سیاسی عبارتند از رحمان حسین زاده، ناصر مرادی، پروین کابلی، عبدالله دارابی و سیاوش دانشور.

کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢٣مهر ١٣٩٧ – ١٥اکتبر٢٠١٨