اسناد پايه اي حزب

مباحثات : نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

روزهای ١۹ و ٢٠ آذرماه ١٣٩٠ ( ١٠ و ١١ دسامبر ٢٠١١) نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست با شرکت اکثریت اعضای آن و با حضور ثریا شهابی دبیر کمیته مرکزی حزب برگزار شد. در ابتدای نشست، گزارش کارکرد هیات دائم دفتر سیاسی از مقطع پلنوم ٢٢ کمیته مرکزی تا این نشست، توسط رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی ارائه شد. گزارش کمیته های اصلی حزب هم قبلا در اختیار اعضای دفتر سیاسی قرار گرفته بود. پس از سئوال و اظهار نظر درباره گزارشها، دستور نشست به اتفاق آراء حاضرین نشست تصویب شد

و از میان مباحث دستور ازجمله مباحث زیر به بررسی گذاشته شدند:
1-     خطر جنگ، تحریمهای اقتصادی و سیاست و اقدامات حزب
2-     پلاتفرم سیاسی عملی هیات دائم دفتر سیاسی و اقدامات حول آن
3-    کنگره آتی حزب
4-    بررسی چند مسئله تشکیلاتی
5-    قرارها و قطعنامه ها
6-    انتخابات
در مبحث خطر جنگ و تحریمهای اقتصادی، بحثها حول بیانیه حزب مورخ ٧ دسامبر ٢٠١١ متمرکز شد. شرکت کنندگان نشست از زوایای مختلف درباره تشدید و گسترش تحریمهای اقتصادی و تاثیرات آن بر زندگی کارگران و توده های اعماق جامعه، تشدید خطر جنگ توسط دولتهای آمریکا و غرب و اسرائیل، و پیامدها و مخاطرات جدی آن اظهار نظر کردند. در پایان این مبحث، بیانیه حزب با اکثریت آراء به تایید دفتر سیاسی رسید.
مبحث دیگر دستور نشست، پلاتفرم سیاسی عملی هیات دائم بودو بر سر آن جدل و اختلاف نظرجدی طرح شد. در پایان یک بحث جدلی و مفصل، پلاتفرم سیاسی عملی هیات دائم به رای گذاشته شد و با اکثریت آراء به تایید رسید. پس از انجام رایگیری، پنج عضو دفتر سیاسی که به آن پلاتفرم رای مخالف داده بودند، رفقا: آذر مدرسی، اسد گلچینی، خالد حاج محمدی و محمد فتاحی و مظفر محمدی جلسه را ترک کردند. رفقا درخواست رئیس دفتر سیاسی برای ادامه حضور در نشست رسمی را با سخنان برآشفته رد کردند. نشست دفتر سیاسی بعد از ترک جلسه این رفقا با حضور دبیر کمیته مرکزی تا آخر کار نشست به کار خود ادامه داد. دفتر سیاسی در ادامه وارد مبحث کنگره آتی حزب شد و تصمیمات هیات دائم دفتر سیاسی در این مورد را تصویب کرد. همچنین چند قرار تشکیلاتی دیگر در نشست به تصویب رسید.
نشست دفتر سیاسی در ارتباط با ترک جلسه رسمی توسط پنج عضو دفتر سیاسی قراری را به اتفاق آراء اعضای حاضر در جلسه تصویب کرد که در آن ضمن اظهار تاسف از اقدام این رفقا، ضرورت التزام به “قرار در مورد نحوه پیشبرد اختلاف در نظر در حزب” را به آنان متذکر شد. قرار مصوب دفتر سیاسی چنین است:
در نشست صبح یکشنبه ١١ دسامبر ٢٠١١ دفتر سیاسی، بعد از رای گیری در مورد پلاتفرم سیاسی، عملی هیات دائم که با اکثریت آراء به تایید دفتر سیاسی رسید، با کمال تاسف رفقا آذر مدرسی، اسد گلچینی، خالد حاج محمدی، محمد فتاحی و مظفر محمدی، که به آن پلاتفرم رای مخالف داده بودند، جلسه را به صورت جمعی بعنوان اعتراض ترک کردند. دفتر سیاسی ضمن اظهار تاسف از این اقدام رفقا، لازم میداند “قرار در مورد نحوه پیشبرد اختلاف نظر در حزب” و ضرورت التزام به آن را به این رفقا متذکر شود.
متن قرار مورد استناد: قرار در مورد نحوه پیشبرد اختلاف نظر در حزب
شرط تضمین پیشبرد درست اختلاف نظر در حزب پذیرش رسمیت و احترام نهادها و ارگانهای حزبی از طرف همه طرف های درگیر در یک بحث است. در این رابطه پلنوم هفتم به خصوص بر چند اصل زیر تاکید میکند:
از آنجا که سیاست و حزبیت کمونیستی معطوف به روش فعالیت جمعی و سازمانیافته است، هر سیاست و روشی که توسط هر فرد یا جمعی بعنوان یک روش سیاسی و یا تشکیلاتی در پیش گرفته میشود باید قابل تعمیم و قابل اتخاذ توسط همه باشد. تحریم فعالیت در ارگانهای حزبی به عنوان یک شیوه اعتراض اقدامی انحلال طلبانه و ضدحزبی است. تبلیغ و تشویق تحریم نشست ها، ارگان ها و فعالیت های روتین و رسمی و مصوب حزب از جانب هر فرد یا جمعی مذموم، یک اقدام ضدحزبی است.
عضویت در هر نهاد، کمیته و ارگان حزبی یک امتیاز برای هر عضو حزب است. شرط سلامت رابطه سیاسی در حزب به رسمیت شناسی ارگانها و نهادهای حزبی است. از اعضای کمیته ها و نهادهای حزبی انتظار میرود که در صورت رسیدن به هر اختلاف نظری، این اختلاف را قبل از هر جا در کمیته و نهادی که در آن عضو هستند مطرح کنند و به بحث بگذارند، تلاش کنند دیگران را به اتخاذ سیاست و روش پیشنهادی خود قانع کنند. طرح ابتدا به ساکن اختلاف نظر در بیرون حزب زیر پا گذاشتن ابتدائی ترین احترام به نهادی است که فرد عضو آن است.
در بند آخر نشست، بند انتخابات، دفتر سیاسی متفقا به ابقای هیات دائم رای داد. به این ترتیب رحمان حسین زاده به عنوان رئیس دفتر سیاسی و حسین مرادبیگی، جمال کمانگر، رحمت فاتحی، سلام زیجی و فاتح شیخ به عنوان اعضای هیات دائم برگزیده شدند.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
١۹ و ٢٠ آذرماه ١٣٩٠ – ١٠ و ١١ دسامبر ٢٠١١