مقالات

فراریان از جهنم طالبان را با آغوش باز بپذیرید سعید آرمان

با سقوط کابل و استقرار وحوش طالبان در کابل در ١٥ ماە اوت سال جاری، دەها هزار افغانستانی از زن و مرد تا پیر و جوان بە خاطر وحشت از کشتار و قتل عام و پاکسازی قومی و مذهبی راهی مرزهای کشورهای همسایە از جملە ایران، پاکستان، هند، تاجیکستان، ازبکستان و غیرە شدەاند. اروپا نیز “نگران” سرآزیر شدن نیم میلیون پناهجوی افغان از مسیر ترکیە می باشند. ترکیە اقدام بە باجگیری از اروپا میکند و برای جلوگیری از سیل پناهجو اروپا را وادار بە معاملە میکند و تهدید کردە است کە دیگر ظرفیت پذیرش پناهجو را ندارند.

بنا بە آمار بی بی سی فارسی حدود ١٢٤ هزار نفر در طول دو هفتە مورد توافق بین طالبان و آمریکا از طریق فرودگاە کابل بە آمریکا، بریتانیا، فرانسە و سایر کشورهای غربی اعزام شدەاند. صدها هزار انسان در بدترین شرایط ممکن در جستجوی راهی برای گریز از این کشور فلاکت زدە اقتصادی و حاکمان تهی از انسانیت هستند. چند روز قبل ماەجبین حکیمی دختر ورزشکار را سر بریدند. در چنین اوضاع نابسامانی مسئولین ردەهای مختلف حکومتی از وزیر کشور تا مدیر کل اتباع خارجی استان خراسان رضوی و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بە اشکال مختلف پیامهای خود را علیە پناهجویان افغانی و تهدید بە بازگرداندن آنان می رسانند.

احمد وحیدی وزیر کشور رژیم اسلامی گفتە: مسئولان افغانستان باید بە دنبال و معیشت مردم خود باشند. مهاجرانی کە بە مرزها آمدەاند هم دین ما هستند اما باید قانع باشند. ما از مردم افغانستان میخواهیم بە سوی مرزهای ما نیایند، در کشور خود بمانند و آنجا را بە عنوان یک سرزمین اسلامی آباد کنند!!!

کدام انسانی در این کردە خاکی کە یک جو درایت داشتە باشد این اراجیف را از وزیر کشور رژیم فاشیست اسلامی می پذیرد؟! از طالبان توقع تامین معیشت مردم را دارند و از مردم نیز میخواهند کە بمانند و جامعە تحت حاکمت طالبان را درست کنند. ٤٢ سال آزگار خودشان نان مردم را گرو گرفتە و دەها هزار انسان نازنین را بە جوخە مرگ سپردند و کل ثروت این جامعە را بە تاراج بردەاند و کسی هم حق ندارد آنرا برملا کند و اکنون از طالبان توقع دارند.

جمهوری اسلامی بە درازای عمرش علیە پناهجویان افغانستانی بودە و آنها را تحقیر و کشتار کردە است و بە بهانەهای مختلف بە کشور نا امنشان باز گرداندە است. آنچە اکنون در جهان می گذرد یک فاجعە عظیم پناهندگی است کە هیچ کشوری برای حل آن نە تنها گام برنمیدارد بلکە در تشدید آن و لاینحل ماندنش نقش ایفا می کنند. از پاکستان و ایران گرفتە تا ترکیە و یونان و لهستان و مجارستان و صربستان تا راست گرایان حاکم در اتریش هر کدام در تلاش برای کشیدن دیوار و سیم خاردار و یا بسیج ارتش و نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از پناهجویان هستند. لهستان بین خود و بلاروس دیوار می سازد و ترکیە نیز مرز خود را با ایران دیوار می کشد و همە سیاستی را دنبال میکنند کە دونالد ترامپ در مرزهای آمریکا و مکزیک انجام داد. دولت بریتانیا کە قادر بە کشیدن دیوار در اینسوی کانال مانش نیست ٥٤ میلیون پوند را در اختیار فرانسە قرار میدهد تا با ازدیاد گشتهای دریایی مانع از هجوم پناهجویان بیشتر، از این مسیر مرگ و زندگی بشود. دولت بریتانیا تا جایی پیش رفت کە تهدید بە بازگرداند قایق پناهجویانی بە مرز آبهای فرانسە کرد کە مغایر کنوانسیونهای بین المللی دریایی می باشد کە دولتها را ناچار بە نجات افراد گیر افتادە در آبهای بین المللی میکند. این مسیر شرم آور را سالهاست در مورد پناهجویان لیبیایی و سایر کشورهای آفریقایی کە در آبهای مدیترانە گیر می افتادند اجرا کردند و یا ماموران دریایی یونان بە عمد سرنشینان قایق پناهجویان را غرق کردەاند.

اکنون زمان آن فرا رسیدە کە در همە کشورهای همسایە افغانستان و بخشا اروپا جنبشی عظیم علیە سیاستهای ارتجاعی و ضد پناهندگی دولتها سازمان دادە شود و تبلیغات و اعمال آنان را افشا و طرد کرد. ناچارشان کنیم کە بە کنوانسیون ١٩٥١ ژنو احترام بگذارند و از اخراج و یا ممانعت از پناهجویان صرف نظر کنند. این کرە خاکی متعلق بە همە ما انسانهاست و هیچ احدی نباید بە زور بە کشورهای ناامن برگرداندە شوند. طالبان ماە جنین را سر می برد و طالبان ایران نیز نوید افکاری و هزاران انسان آزادیخواە را اعدام کردە و این اوضاع هنوز ادامە دارد.

مرگ بر طالبان چە در کابل چە در تهران!

جمعە ٢٢ اکتبر ٢٠٢١