مقالات

بازهم فاجعه انسانی جان پناهجویان را گرفت سعید آرمان

روز سە شنبە ٢٨ ژوئن ٢٠٢٢ اجساد بیش از ٤٦ پناهجو در یک کامیون در اطراف شهر سن آنتونیو واقع در ایالت تگزاس آمریکا پیدا شد.
کارگری کە از کناز کامیون حامل دەها پناهجو رد شدە بود صدای نحیف زجەهای کودکان را شنیدە و کنجکاو شدە و پلیس محلی آمریکا را از ماجرا مطلع کردە است. بعد از حضور پلیس و آتش نشانان متوجە شدەاند کە اجساد بیش از ٤٦ پناهجو یا مهاجر در کامیون کشف و ١٦ نفر کە تعدادی از آنان کودک بودەاند بە بیمارستان انتقال دادە شدەاند. این پناهجویان بە دلیل گرمای قریب ٤٠ درجە خفە شدەاند.
این اولین بار نیست کە چنین فجایع انسانی رخ می دهد. سال ٢٠٠٠ در شهر ساحلی دوور ٥٨ پناهجوی چینی در کامیونی خفە شدند.در سال ٢٠١٩ یکبار دیگر بریتانیا شاهد تراژدی انسانی دیگری شد کە ٣٩ پناهجوی ویتنامی نیز در کامیونی جان باختند. دەها مورد دیگر از غرق شدن قایقهای حامل پناهجویان در دریای اژە تا مدیترانە و کانال مانش کە آمارشان بە ١٠ هزار نفر می رسد، و در جنگلهای مابین بلاروس و لهستان همە و همە بە قتلگاهی برای فراریان از اوضاع ناهنجار موجود در آفریقا و آسیا تا آمریکای مرکزی بدل شدە است. اوضاعی کە بە یمن سرمایە و نظام جهنمی اش کلور کلور انسانها بە امید زندگی بهتر خطر را بە جان می خرند.
جمعە گذشتە ٢٤ ژوئن ٢٠٢٢ نیز در جریان تلاش صدها پناهجو از کشورهای آفریقایی بە “میلیلا” بخشی از خاک مراکش کە زیر سلطە اسپانیاست توسط پلیس مراکش قتل عام شدەاند. طبق آمار رسمی اعلام شدە ٢٣ پناهجو توسط پلیس مراکش کشتە شدەاند و دەها نفر دیگر مجروح. سازمانهای مدافع پناهندگی این آمار را واقعی نمیدانند و میگویند تعداد کشتە شدگان مابین ٢٧ تا ٣٧ نفر می باشند و نیروهای امداد کە عازم محل شدەاند با ١٢ ساعت تاخیر مجروحان و مصدومان و کشتە شدگان را بە بیمارستان انتقال دادەاند.
روز یکشنبە ٢٦ ژوین در شهرهای اسپانیا از جملە بارسلونا، مادرید، بیلبانو، ساراگوسا، سویا، گرانادا و غیرە صدها اسپانیایی بە فراخوان سازمانهای مدافع حقوق بشر و پناهندگی بە قتل عام پناهجویان اعتراض کردند. قاتلین این انسانهای جویندە زندگی مناسبتر کسانی هستند کە در راس حکومتهای سرمایەداری نشستەاند و تصمیمات ضد انسانی علیە پناهجویان “غیر قانونی” اتخاذ می کنند. روزی دیوار بتونی مابین آمریکا و مکزیک توسط ترامپ ابداغ می شود و روزی دیگر سیمهای خاردار مرتفع در مرزهای زمینی اروپای شرقی را مانع از ورود پناهجویان می کنند. نمونە بارز و زمخت دژ اروپا در مقابل پناهجویان تلاش برای اعزام و اسکان آنان در روانداست کە دولت بوریس جانسون در دستور کار خود گذاشتە است و تاکنون علیرغم مخالفت دادگاە حقوق بشر اروپا هنوز از تلاش مذبوحانە برای عملی کردن رویاهای چندین سالەشان همراە با پریتی پتل وزیر کشور، سخت می کوشند.
بورژوازی چهره جهان را بیش از پیش کریە و کریەتر کردە است. بالغ بر ١٠٠ میلیون انسان از خانە و کاشانە خود فراری شدە، بە یمن دولتهای مهاجم (بریتانیا، فرانسە و ایتالیا) لیبی بە میدان فروش بردە تبدل شدە است و نە تنها دست قاچاقچیان انسان را کوتاە نکردەاند بلکە چندین برابر افزایش یافتە و میلیونها دلار بە جیب می زنند و بازار سو استفادە جنسی و مادی این قشر انگل و تفیلی از جان و تتمە اندوختە شدە پناهجویان را بازتر می کنند.
سیاست درهای بستە و ایجاد دیوار مرزی مابین آمریکا و مکزیک یکی از سیاستهای ارتجاعی و بشدت ضد انسانی دولت ترامپ بود کە هنوز پا برجاست. دولتهای سرکوبگر و تحمیل کنندە فقر فلاکت و بی افقی بە جامعە و همچنین تغییرات اقلیمی و محیط زیستی عامل اصلی فرار و جابجایی میلیونها انسان از اقصی نقاط جهان شدە است.
سال گذشتە شاهد بە قدرت خزاندن وحوش طالبان در افغانستان بودیم و اوج گرفتن اعدامها در ایران و کوچ ناشی از نا امنی در آفریقا و فقر بیشتر در آمریکای لاتین و جنگ خانمانسوز در اکراین و تحمیل هزینەهای جنگ و توحش بە مردم در اقصی نقاط جهان.
علیە این اوضاع ضد انسانی باید ایستاد، دولتها را ناچار بە برداشتن دژهای وحشتناک ضد پناهندگی کرد و مانع از کوبیدن میخهای آخر بە تابوت قوانین پناهندگی شد. امروز کنوانسیون ١٩٥١ ژنو ،بال گردنشان شدە و در تلاش هستند زیر بار تعهدات این کنوانسیون شانە خالی کنند. مسئول تمامی فجایع تاکنونی و فجایع انسانی دیگر کە قطعا اتفاق خواهد افتاد دولتهای ریاکار سرمایەداری هستند کە نقش غیر قابل انکاری در ایجاد چنین فضایی دارند.
سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بی مرز سازمانها و انسانهای آزادیخواە را بە مبارزە جدی علیە بربریت موجود فرامی خواند.
سازمان سراسری پناهندگان ایرانی- بی مرز
٠١ ژوئیە ٢٠٢٢
****