اطلاعیه ها

اعلامیه خبری اعتراض و نگرانی کارگران معدن طلای آق دره نشت سیانور و جیوه جان کارگران و خانواده هایشان را تهدید می کند

بنا به اخبار کارکنان کارخانه طلای آق دره، در اطراف معادن با نشت سیانور و جیوه تا شعاع ٣٠ کیلومتری روبرو هستند. برخی بررسی ها شعاع آلودگی را تا ٨٠ کیلومتر هم تخمین میزنند. شرایطی که آلودگی سیانور و جیوه موجب خطرات زیست محیطی و مسمومیت گسترده موجودات زنده اعم از انسان و سایر جانداران و حیوانات خانگی که در منطقه به چراگاه میروند و حتی گیاهان و درختان میوه در این مناطق خواهد شد.

اظهارات تاکنونی در باره آزمایش های مربوط به آلودگی و سرایت به اشخاص توسط لابراتوارهای شهرستانهای همجوار، طبق هماهنگی حکومت با این آزمایشگاهها، “منفی” اعلام شده است. این در حالی است که سیانور و جیوه حتی از ماسک هم عبور میکنند و نشت این دو ماده خطرناک در محیط کار و زندگی مردم این منطقه قطعی است اما دولت و مسئولین انکار می کنند.

تاکنون اسامی زخمیهای معدن طلای آق درە در شهرستان تکاب عبارتند از: #ناصر_بهرامیان مجروح از ناحیه کتف و شانه (اعزام به زنجان) و #حجت_مومن_زاده مجروع از ناحیه قلب (اعزام به ارومیه) و #آرمین_نیک_زاد که از وضعیت سلامتی اش خبری منتشر نشده است. مزدوران سرکوبگر رژیم روستا را محاصرە و اینترنت را نیز قطع کردەاند.

کارگران آق دره!
شما تجارب اعتصابات بزرگ را دارید. کار را تعطیل کنید، تجمع کنید و در مجمع عمومی در مورد ادامه یا توقف کامل کار تصمیم بگیرید. محیط کار نباید به گورستان کارگر بدل شود. تا تامین سلامت محیط کار و تائید نمایندگان کارگران برسر کار برنگردید. مسئول جان و امنیت کارگران و خانواده هایشان، صاحبان معادن و نهادهای حکومتی هستند که صرفا بفکر جیب گشادشان هستند و با جان کارگر و خانواده های کارگری و مردم زحمتکش بازی می کنند.

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٨ مرداد ١٤٠٢- ٣٠ جولای ٢٠٢٣