اطلاعیه ها

پیامها بمناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)

اطلاعیۀ دبیرخانه کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
به مناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)

با تأسف فراوان شب شنبه ١٥ اردیبهشت ١٤٠٣ برابر با ٤ ماه مه ۲۰۲۴ قلب رفیق حسین مراد بیگی (حمه سور)، یکی از چهرههای سرشناس جنبش کمونیستی ایران و جنبش انقلابی کردستان، از اعضای کادر رهبری حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست و از بنیان گذاران کومله و حزب کمونیست ایران از تپش باز ایستاد. رفیق حه مه سور مدت دوازده سال بود که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کرد و سرانجام در شهر استکهلم – سوئد در میان جمع اعضای خانواده زندگی را به درود گفت.

رفیق حسین مراد بیگی در سالهای پایانی دهه ٤٠ شمسی و در عنفوان جوانی با شناخت ماهیت نظام سرمایه داری به مبارزۀ متشکل سیاسی روی آورد و در بنیان گذاری تشکیلات کمونیستی که بعدها نام کومله بر آن نهاده شد نقش فعالی ایفا کرد. وی در سال ۱۳۵۲ در ارتباط با فعالیت های سیاسی دستگیر و به مدت یک سال زیر شکنجه و بازجویی های دستگاه ساواک رژیم سلطنتی پهلوی قرار گرفت. رفیق حه مه سور در تمام سالهای قبل از قیام ۱۳۵۷ به عنوان کادر رهبری کومه له به فعالیت های خود ادامه داد. وی بعد از پیروزی قیام و در شرایطی که تهاجم ضدانقلاب اسلامی به قدرت رسیده به کردستان قطعی به نظر می رسید، نقش ارزنده ای در سازماندهی نیروی مسلح پیشمرگ کومه له داشت. با ایجاد نیروی پیشمرگ کومه له و مقاومت این نیرو در مقابل تهاجم دولت مرکزی و ارتجاع محلی، حه مه سور به عنوان فرمانده نیروی نظامی کومه له به چهره محبوب کارگران و زحمتکشان کردستان تبدیل شد. رفیق حه مه سور از کادرهای مؤسس حزب کمونیست ایران در سال ۱۳۶۲ بود و در همین کنگره به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب انتخاب شد. وی از آن پس چه به عنوان عضو کمیته مرکزی کومه له و چه به عنوان کادر رهبری حزب با به عهده گرفتن مسئولیت های مختلف به فعالیت های خود ادامه داد. رفیق حسین مرادبیگی در سال ۱۹۹۱ برای ادامه فعالیت سیاسی خود به پروسه تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران پیوست و بعدها فعالیتهای خود را در حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیست ادامه داد.

رفیق حسین مرادبیگی یکی از فعالین پیگیر راه رهایی کارگران و مردم زحمتکش ایران و کردستان بود و تا زمان مرگ همچنان به آرمانش وفادار ماند و برای آن کوشید. با مرگ رفیق حسین کارگران و زحمتکشان ایران و کردستان یکی از یاران دلسوز خود را از دست دادند. بدون شک مرگ رفیق حسین مرادبیگی ضایعه برای جنبش کمونیستی میباشد.

حزب کمونیست ایران و کومه له مرگ رفیق حسین مراد بیگی ( حمه سور) را به تک تک افراد خانوادۀ او، به رفقای همرزمش در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست و به تمام دوستان و آشنایان این انسان مبارز تسلیت میگوید و یاد عزیز و تلاش های پربارش در راه رهایی کارگران و ترویج و اشاعۀ سوسیالیسم را گرامی می دارد.

دبیرخانۀ کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران
١٦ اردیبهشت ١٤٠٣
۵ مه ٢٠٢٤

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری ایران
به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های باسابقه و عضو رهبری حزب کمونیست کارگری ایران (حکمتیست)، پس از ۱۲ سال جدال با سرطان شنبه شب ۴ مه ۲۰۲۴ قلبش از تپش بازایستاد.

حسین مرادبیگی چهره شناخته شده کمونیست، از بنیانگذاران کومه‌له و از رهبران محبوب مردم کردستان بود و در سال‌های اول سر کار آمدن جمهوری اسلامی به عنوان اولین فرمانده نظامی کومه‌له نقش موثری در رهبری مبارزه مسلحانه توده‌ای در کردستان و مقاومت سرسختانه مردم کردستان علیه یورش وحشیانه جمهوری اسلامی ایفا کرد. حسین مرادبیگی عضو رهبری حزب کمونیست ایران و شاخه کردستان آن، کومه‌له، بود. سپس به حزب کمونیست کارگری پیوست و تا سال ۲۰۰۴ عضو دفتر سیاسی این حزب و سپس عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست بود.

درگذشت حه‌مه سور عزیز را به بستگان او، به اعضا و رهبری حزب حکمتیست، به همه همسنگران او و مردم انقلابی ایران صمیمانه تسلیت میگوییم.

یاد عزیزش همیشه گرامی باد
حزب کمونیست کارگری ایران
۵ مه ۲۰۲۴، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

از سوی گروهی از رهبران کارگری و کمونیست

رفقای دفتر سیاسی
رفقای کمیته مرکزی حزب حکمتیست
رفقا فاتح شیخ الاسلامی، سیاوش دانشور، رحمان حسین زاده، جمال کمانگر، رضا کمانگر

سوگمندانه با دریغ و درد بسیار خبردار شدیم که رفیق فرمانده و کمونیست رزمنده حسین مرادبیگی (حمه سور) هیچکاره ملک وجود پرشور خود شده و از عرصه مستقیم مبارزه طبقاتی و جنبش کارگری و کمونیستی کوچ کرده است. از شنیدن این خبر دلم شکست و ناباورانه گریستم.

رفیق حمه سور را چند بار ملاقات کردم. نخستین بار بعد از خلع سلاح سپاه رزگاری. بار دیگر در روستای شیلاناوه. او آمده بود که کاستی های ما را جبران کند. یک بار که برای ملاقات دکتر جعفر به بوکان رفته بودم و بار دیگر پس از دیدار با نادر در آجی کند و سپس در تورجان، حسین نازنین را دیدم. او را همیشه از اعماق قلبم دوست داشتم. نام و یاد و خاطره رفیق حسین مرادبیگی در متن و بطن جنبش کارگری کمونیستی و در دل طبقه کارگر ایران ثبت شده است. شهرها و روستاها و کوه ها و رودها و دشت های کردستان ایران و عراق همزمان سرودی را می خوانند که کلمات آن به نام های درخشان رفقا محمد حسین کریمی و فواد مصطفی سلطانی و جعفر شفیعی و صدیق کمانگر و غلام کشاورز و منصور حکمت و هزاران رفیق دیگر پیوسته است.

همه ی حسرت من و رفقایم در فقدان رفیق حمه سور از این رو است که او نماند تا نتیجه ی مبارزه کمونیستی و انقلابی پیگیر خود را از نزدیک ببیند و در جشن توده ها، آنگاه که بورژوازی حاکم را دفن می کنند، مشارکت کند.

رفقای حزب حکمتیست!
مراتب سرخوشی ما را پذیرا باشید.
زنده باد کمونیسم
زنده باد یاد و خاطره تابناک رفیق فرمانده کمونیست حسین مرادبیگی
از سوی گروهی از رهبران کارگری و کمونیست.

اطلاعیه کمیته مرکزی کومه‌له به‌مناسبت درگذشت رفیق حسین مراد بیگی
با کمال تاسف اطلاع یافتیم که حوالی نیمه شب گذشته، چهارم ماه مه، ۱۵ اردیبهشت، قلب «رفیق حسین مردابیگی» از چهره‌های بر جسته جنبش کمونیستی ایران و از بنیان‌گذاران کومه‌له بعد از ۱۲ سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در شهر استکهلم در کشور سوئد از تپش باز ایستاد.

رفیق محمد‌حسین مراد بیگی سال ۱۳۳۰در شهر بوکان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرهای بوکان و تبریز به اتمام رساند و به مدت دوسال در دانش‌سرای تربیت معلم تبریز در رشته زبان انگلیسی به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۴۸ و در اوان جوانی در بنیانگذاری تشکیلاتی که بعدها کومه‌له نام گرفت مشارکت فعال داشت و در موقعیت یکی از کادرهای رهبری آن قرار گرفت و نخستین حوزه فعالیت کومه‌له در شهر تبریزرا تشکیل داد. رفیق حسین در ادامه فعالیت سیاسی خود در سال ۱۳۵۲ در ارتباط با دستگیری جمعی از فعالین سیاسی شهر بانه بازداشت و به زندان شهر اصفهان انتقال یافت. ساواک با بازجوئی و شکنجه رفیق حسین نتوانست به وجود کومه‌له و فعالیتهایش به عنوان یک سازمان سیاسی پی ببرد. وی پس از یک سال از زندان آزاد شد و یلافاصله پس از آزادی مسئولیت‌های خود را به عنوان یکی از کادرهای رهبری کومه‌له از سر گرفت.

رقیق حسین جریان انقلاب ۱۳۵۷ ایران همراه با جمعی ازرفقای رهبری کومه‌له در سازماندهی نیروی مسلح پیشمرگ کومه‌له و دیگر عرصه‌های فعالیت کومه‌له در منطقه سردشت ، به‌ویژه در جریان خلع سلاح نیروی اربابان زمیندار نقش فرماندهی و فعالی بر عهده گرفت. نخستین مرکز آموزشی پیشمرگان کومه‌له در سال ۱۳۵۸ با مسئولیت وی در منطقه « گۆرەمەڕ» سردشت تشکیل شد . با ایجاد نیروی مسلح کومه‌له در سطح کردستان، رفیق حسین مرادبیگی که اینک بیشتر به نام “حمه سور” شناخته می‌شد، فرماندهی کل این نیرو را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۶۲ در تشکیل حزب کمونیست ایران مشارکت کرد و در کنگره موسس حزب به عنوان عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست ایران بر گزیده شد. در سال ۱۹۸۷ وظیفه نمایندگی کومه‌له در خارج کشور را بر عهده گرفت و در شهر پاریس مستقر شد. در طول سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های کومه‌له و حزب کمونیست ایران فعالانه شرکت داشت. رفیق حسین مرادبیگی در سال ۱۹۹۱ با تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران به این حزب پیوست. در جریان تحولات درونی بعدی این حزب، فعالیت‌های خود را در حزب کمونیست کارگری ـ حکمتیست ادامه داد. ۱۲ سال ابتلا به بیماری سرطان نتوانست رفیق حسین را در مبارزه برای آرمان‌های شریف انسانی از پا بیاندازد وهمزمان تلاش می کرد در مسیری که برای خود انتخاب کرده بود، با همه توان راه بپیماید.

کمیته مرکزی کومه‌له به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی از صمیم قلب همدردی خود را با خانواده و همه همرزمان و رفقایش و مردمی که وی را می‌شناختند و دوستش داشتند، ابراز می‌دارد و خود را در اندوه آنان شریک می داند.

یادش گرامی باد
کمیته مرکزی کومه‌له
(سازمان کردستان حزب کمونیست ایران)
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۵ ماه مه ۲۰۲۴

اطلاعیه مبارزان کمونیست به مناسبت
در گذشت رفیق حسین مراد بیگی

با نهایت تاسف نیمه شب دیروز، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، قلب مهربان رفیق حسین مراد بیگی (حمه سور) از چهره‌های شناخته شده جنبش کمونیستی ایران، بعد از ۱۲ سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان از تپش باز ایستاد.

حمه سور بیش از نیم قرن فعالیت کمونیستی خود را در دل تحولات مهم اجتماعی و در جریان رویدادها و اتفاقات گوناگون سازمانی با استقامت و پیگیرانه تا روزیکه ما را تنها گذاشت ادامه داد. او از بنیاد گذاران کومه‌له در سال ۱۳۴۸ و فرمانده نظامی این سازمان و اعضای کمیته مرکزی آن بود. با جدا شدن گرایش کمونیسم کارگری از کومه‌له و حزب کمونیست ایران، و تشکیل حزب کمونیست کارگری ایران در سال ۱۹۹۱ به این حزب پیویست. در جریان تحولات و جدائی‌هائی که بعدا از مرگ منصور حکمت در این حزب پیش آمد به حزب کمونیست کارگری حکمتیست همراه شد. در مدت ۱۲ سالی که درگیر این بیماری بود مبارزه و فعالیت برای آرمان عدالتخوانه کمونیستی خود را هم چنان پیگرانه ادامه میداد.

مبارزان کمونیست فقدان حسین مرادبیگی را از صمیم قلب به دخترش شیرین و خواهرانش روناک، توبا، سعدا، و دکتر محمد رحیمی و همرزمان و دوستانش در ایران و اروپا صمیمانه تسلیت می‌گوید و خود را شریک اندوه از دست دادن رفیق حمه سور عزیز میدانیم.

یاد عزیزش گرامی باد
مبارزان کمونیست
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۵ ماه مه ۲۰۲۴

پیام تسلیت و همدردی شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
به مناسبت جانباختن رفیق حسین مراد بیگی (حمه سور)

با تاسف فراوان مطلع شدیم که قلب مهربان و پرشور رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) یکی از چهره های بارز جنبش کمونیستی – کارگری ایران و کردستان، بعد از ۱۲ سال مبارزه و استقامت در مقابل بیماری سرطان، در شب شنبه چهارم ماه مه ۲۰۲۴ از طپش باز ایستاد و این رفیق مبارز و عزیز زندگی را بدرود گفت و ما و بستگانش را تنها گذاشت.

“حمه سور” یکی از بنیانگذاران کومه له و اولین فرمانده نظامی این تشکیلات در کردستان در سال ۵۸ بود که بیش از نیم قرن از زندگی اش با مبارزه ای پیگیر و متشکل بر علیه ستم و استثمار و هر نوع تبعیض عجین است. رفیق حسین مرادبیگی مارکسیستی مبارز و از چهره های موثر و بنیانگذار حزب کمونیست ایران و پس از آن حزب کمونیست کارگری و حزب کمونیست کارگری – حکمتیست بود. بی شک نام و آوازه حمه سور در جنبش گسترده برای آزادی و برابری، در جنبش توده ای و مسلحانه مردم کردستان علیه تبعیض طبقاتی و ملی، و مهمتر در جنبش کمونیستی چند دهه اخیر ثبت شده و ماندگار است.

با درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)، کارگران و آزادیخواهان و برابری طلبان یکی از پیگیرترین یاران خود، رفقای حزب کمونیست کارگری – حکمتیست یکی از رهبران و همسنگران، و طیف وسیع رفقا، دوستان و بستگان او یکی از دوست داشتنی ترین، صمیمی ترین و وفادارترین یاران خود را از دست دادند.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست فقدان حمه سور عزیز را به خانواده و بستگان داغدیده و عزیزش، به همه رفقا و دوستان بیشمارش و به رفقایش در حزب کمونیست کارگری – حکمتیست صمیمانه تسلیت می گوید و یاد عزیزش را با تعهد به پیگیری اهداف کمونیستی و انسانی او گرامی میدارد.

یاد و خاطره رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) همیشه زنده و گرامی باد!
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۵ مه ۲۰۲۴
اتحاد سوسیالیستی کارگری، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری- حکمتیست، سازمان راه کارگر، سازمان فدائیان اقلیت و هسته اقلیت

مەرگی حەمە سور زیانێکی گەورە بوو کە لە بزوتنەوەی کۆمۆنستی کەووت لە ئێران و ناوچەکە!!

بە داخەوە هەواڵی مەرگی حسین مرادبیگی ناسراو بە حەمەسور ڕۆژی شەممە ٤\٥\٢٠٢٤ وەک بەرق زۆربەی لاپەرەکانی میدیای کۆمەڵایەتی تەنیەوە. حەمە سور یەکێک لە دامەزرێنەرانی کۆمەڵەی زەحمەتکێشانی ئێران و حزبی کۆمۆمنستی ئێران و حزبی کۆمۆنستی کڕێکاری ، یەکێکە لە ڕابەرانی سەربازی بزوتنەوەی چەکداری شۆڕشگێرانە وکۆمۆنستی کوردستانی ئێران بوو کە زیاتر لە نیو سەدەی لە تەمەنی خۆی لەو مەیدانەدا پێش کەش کردوە بە بزوتنەوەی کۆمۆنستی و ئازادیخوازانەی خەڵکی کوردستان.

حسین مرادبێکی یەکێکە لە کەسایەتیە دیارەکانی بزوتنەوەی کۆمۆنستی و بەتایبەتیش کۆمۆنیزمی کرێکاری بوو لە ئێران و ناوچەکە، لە دەستدانی زەرەرێکی گەورە بوو لە بزوتنەوەی کۆمۆنستی.

حزبی کۆمۆنستی کرێکاری چەپی عێراق سەرخۆشی دەکات لە خانەوادەکەی و تەواوی هاوڕێیان و دۆستانی حسین مرادبیگی کە لە تەواوی بڕگەکانی ژیانیدا لە هاوشانی ئەم تێکۆشەرەدا تێکۆشاون لە پێناوی ئازادی و یەکسانی و ژیانێکی ئینسانیدا.

نەمری و سەربەرزی بۆ ( حەمە سور) حسێن مراد بەگی !
حزبی کۆمۆنستی کرێکاری چەپی عێراق
٦\٥\٢٠٢٤

بەیاننامەی ڕێکخراوی بەدیلی کۆمۆنیستی لە عیراق
بە بۆنەی مەرگی هاوڕێی ئازیزمان حوسێنی مراد بیگی (حەمە سور)

دوای دوانزە ساڵ لە ڕووبەڕووبوونەوە لەگەڵ نەخۆشی شێرپەنجە، شەوی شەممە (٤-٥-٢٠٢٤)، لە سوید و لە شاری ستۆکهۆڵم، دڵی پڕ لە میهرەبانی و ئینساندۆستی هاوڕێ (حەمە سور) بۆ هەمیشە لە لێدان کەوت، و هەڵسوڕاوێکی بەرجەستەی کۆمۆنیستی ناو بزوتنەوەی کۆمۆنیستی ئێران و کوردستان بەجێیهێشتین.

هاوڕێ (حەمە سور) بە درێژایی نیو سەدە لە خەباتی پەیگیرانەی کۆمۆنیستی بەردەوام، لە دەورانی جیاوازی دکتاتۆریەتی شاهەنشایی و جمهوری ئیسلامیدا، و لەنێو خەباتی کرێکاران و زەحمەتکێشانی کوردستانی ئێران بە دژی ڕژێمی ئیسلامی، ڕۆڵی بەرچاوی گێڕاوە. لە جەرگەی ئەم خەباتەیدا و لەناو (کۆمەڵەی زەحمەتکێشان) و (حزبی کۆمۆنیستی ئێران)دا بەرپرسیاریەتی فەرماندەی هێزی سەربازی ئەو ڕێکخراوەی گرتۆتە ئەستۆ و لێهاتوانە ئەنجامی داوە.

ئەو لەنێو فەزای بزووتنەوەی چەکداریی (کۆمەڵە)دا ڕووخسارێکی کۆمۆنیستی بەرجەستە بوو، وە هەردەم لەگەڵ ڕادیکاڵبوونەوەی (کۆمەڵە) و گرتنەبەری خەتی مارکسیزمدا بووە، و بەدریژایی خەباتی لەو دەورانەدا لەبەرامبەر ناسیۆنالیزمدا ڕۆڵی بەرجەسەتەی گێڕاوە.

هاوڕێ (حەمە سور) لە پەرەسەندنی کێشمەکێشەکانی دوایی ناو (کۆمەڵە) و (حزبی کۆمۆنیستی ئێران)دا هەردەم پەیگیر بووە لەسەر هەڵوێستی کۆمۆنیستی و ئینتەرناسیۆنالسیتی خۆی. لە ساڵەکانی دواتریشدا قامەتی کۆمۆنیستی خۆی بەرز ڕاگرتووە لەبەرامبەر هەموو ڕەوت و ڕەوەندە فیکری و سیاسیـیە کۆنەپەرستەکانی بۆرژوازی هەر لە ئیسلامیزم و ناسیونالیزم و نیو-لیبرالیزم و نیو-فاشیزمەوە تا ڕادیکاڵییەتی سەروو چینایەتی، و تا دوا ڕۆژەکانی ژیانی ڕاوەستاوانە بەرگریکار بووە لە کۆمۆنیزم و ئینتەرناسیۆنالیزم.

بەشیک لە هاوڕێیانی (ڕێکخراوی بەدیلی کۆمۆنیستی) هاوڕێ و دۆستی نزیکی هاوڕێ (حەمە سور) بوون بۆ ساڵانێکی زۆر و پەیوەندی نزیک و دۆستانەیان هەبووە لەگەڵیدا.

هاوڕێ (حەمە سور) لە دامەزرێنەرانی (کۆمەڵە) بوو، وە لەگەڵ دروستبوونی (حزبی کۆمۆنیستی ئێران) لە (١٩٨٣)دا وەک ئەندامی ناوەندی ئەو حزبە هەڵدەبژێردرێت، و لە (١٩٩١)یشدا پەیوەیست دەبێت بە (حزبی کۆمۆنیستی کرێکاری ئێران) و پاشان بە (حزبی کۆمۆنیستی کرێکاری ئێران / حیکمەتیست).

ئەو ئەزموونی خۆی و مێژووی کۆمەڵە و بزووتنەوەی کۆمۆنیستی ئێرانی دوای شۆڕشی (١٩٧٩)ی لە کتێبێکدا بەناوی (مێژووی زیندوو) تۆمار کردووە.

(ڕێکخراوی بەدیلی کۆمۆنیستی لە عێڕاق) پرسە و سەرەخۆشی خۆی ئاڕاستەی خانەوادەی ئازیزیان و سەرجەم هاوڕێیان و دۆستانی و (حزبی کۆمۆنیستی کرێکاری- حیکمەتیست) دەکات.

یاد و یادگاریـیەکانی هاوڕێ حوسێنی مراد بیگی (حەمە سور)، و ئاوات و ئامانجە کۆمۆنیستیـیەکانی بۆ هەمیشە بەزیندوویی دەمێننەوە.
٥-٥-٢٠٢٤

پیام تسلیت جمعی از کارگران چپ و کمونیست شهر سنندج
به مناسبت جانباختن رفیق حسین مرادبیگی

جمعی از کارگران چپ و کمونیست شهر سنندج طی پیامی درگذشت رفیق ” حسین مرادبیگی را تسلیت گفتند. در این پیام آمده است :

ماامروزاطلاع پیدا کردیم رفیق مبارز حسین مراد بیگی ( حمه. سور ) درگذشته است . اویکی ازفعالین پیگر راه کارگران وزحمتکشان ایران و کوردستان بود اوهمچنان تا آخرین لحظه های مرگش وفاداربه آرمانهایش بود ما درگذشت رفیق حسین مرادبیگی را به خانواده محترم وبه همرزمانش تسلیت می گوییم.

جمعی از کارگران چپ و کمونیست شهر سنندج
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ، ۱۴۰۳

اطلاعیە شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان
بمناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حەمە سور)

باکمال تاسف روز شنبە ١٥ اردیبهشت سال ١٤٠٣‌ قلب بزرگ و مهربان رفیق حسین مرادبیگی سیمای شناختە شدە جنبش کمونیستی ایران و جنبش انقلابی کردستان از بنیانگذاران کومەلە و حزب کمونیست ایران، اولین فرماندە نظامی کومەلە، یار و یاور تودەهای کارگر و زحمتکش کردستان در شهر استکهلم سوئد از تپش باز ایستاد.

رفیق #حسین_مرادبیگی ١٢ سال بود کە با بیماری سرطان دست وپنجە نرم میکرد و علیرغم درد شدید و تحمل طاقت فرسای بیماری سرطان لحظەای از تلاش در راە مبارزە سوسیالیستی و تلاش پیگیر برای تحقق ارمان والای کمونیستی باز نە ایستاد.

رفیق حسین مرادبیگی اواخر دهە چهارم قرن گذشتە شمسی در دوران جوانی با درک درست از نظام طبقاتی و جامعە نابرابر بە مبارزە متشکل سیاسی روی آورد و در شکل دادن بە یک تشکل کمونیستی کە بعدها کومەلە نامگذاری شد نقش بسزایی ایفا کرد، سال ١٣٥٣ بە اتهام فعالیت سیاسی از طرف ساواک دستگیر میشود و بە مدت یکسال در زندان اصفهان تحت شدیدترین شکنجە وحشیانە قرار میگیرد. بعد از ازادی از زندان بە فعالیت سیاسی ادامە میدهد و بە تقویت جریان کمونیستی کە خود در بنیان گذاری آن نقش داشتە ادامە میدهد. کار مستمر و آگاهگری در میان کارگران و تودەهای زحمتکش شهر و روستا عرصەای بود کە حەمە سور با متانت و کاردانی بە پیش میبرد.

بعداز انقلاب سال ١٣٥٧ و علنی شدن فعالیت کومەلە در قامت رهبری کومەلە برای سازمان دادن فعالیت سیاسی و نظامی در مقابلە با ضد انقلاب اسلامی، سازمان دادن نیروی پیشمرگ کومەلە لحظەای از پای ننشست. سال ١٣٦٢ در کنگرە موسس حزب کمونیست ایران شرکت کرد وبە عضویت کمیتە مرکزی حزب انتخاب شد.

رفیق حسین مرادبیگی سال ١٩٩١ در پروسە تشکیل حزب کمونیست کارگری شرکت و بە عضویت مرکزیت حزب انتخاب شد سپس فعالیت خود را در حزب کمونیست کارگری حکمتیست ادامە داد.

رفیق حەمە سور یکی از رهروان صادق و فداکار جنبش کمونیستی ایران برای بنا نهادن جامعە سوسیالیستی بود، با مرگ این عزیز جنبش کمونیستی ایران یکی از رهبران برجستە خود را از دست داد، کارگران وزحمتکشان کردستان یکی از یاران فداکار و صمیمی خود را از دست دادند.

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان این ضایعە بزرگ را بە خانوادە و بستگان و همسنگرانش تسلیت گفتە وخود را در این اندوە جانکاە سهیم میداند.

یاد عزیز #حەمە_سور گرامی و جاودانە باد
شورای همکاری نیروهای چپ وکمونیست درکردستان ١٦/٢/١٤٠٣

یاد حسین مرادبیگی گرامی باد!
با تاسف فراوان مطلع شدیم رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) از چهره‌های شناخته شده و محبوب چندین دهه مبارزه انقلابی و آزادیخواهانه مردم ایران، با گذشت بیش از یك دهه دست و پنجه نرم كردن با بیماری سرطان، نیمه شب دیروز، شنبه چهارم ماه مه، در شهر استكهلم چشم از جهان فرو بست.

بیش از پنجاه سال مبارزه پیگیر علیه دو حكومت مستبد پهلوی و جمهوری اسلامی، پنج دهه مبارزه در بالاترین سطوح در تاسیس و رهبری کومله، حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری و حزب حکمتیست، نقش وی در جدال‌های مردم آزادیخواه، از جنگ مسلحانه و سازمان دادن آن تا اعتراضات وسیع توده‌ای در کردستان برای آزادی و برابری، حمه سور را به شخصیتی شناخته شده، محبوب و معتبر نه فقط در میان نیروهای سیاسی که در میان مردم در کردستان تبدیل کرد.

از دست دادن حمه سور برای ما، که در دوره‌ها و در سنگرهای مختلف همرزم وی بودیم، برای خانواده و بستگانش، برای رفقا و همسنگرانش و برای مردم آزادیخواه كه او را از نزدیك می‌شناختند، مایه تاثر عمیق است.

حزب حكمتیست (خط رسمی) درگذشت رفیق حسین مرادبیگی را به خانواده و بستگانش، به رفقا و همسنگران وی و به مردم کردستان صمیمانه تسلیت می‌گوید.

یاد حسین مرادبیگی (حمه سور) گرامی باد!
حزب حكمتیست (خط رسمی)
۵ مه ۲۰۲۴

اطلاعیه حزب سوسیالیست انقلابی ایران به مناسبت درگذشت رفیق حسین مرادبیگی

با نهایت تاسف با خبر شدیم که نیمه شب ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، قلب مهربان و بسیار عزیز رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)،از چهره‌های شناخته شده جنبش کمونیستی ایران و کردستان و از بنیان گذاران کومله سوسیالیست دهه پنجاه- شصت خورشیدی، بعد از ۱۲ سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سخت سرطان از تپش باز ایستاد.

رفیق حمه سور، یک شخصیت کمونیست پیگیر، و توام با مهربانی، صمیمیت، صداقت و رفتار ساده و “خاکی” داشتن را در پرونده سیاسی و مبارزاتی خود داشت. حمه سور تا روزیکه ما را تنها گذاشت با استقامت به آرمانهای کمونیستی و کارگری وفادار ماند و در این مسیر صدها فداکاری نموده است.

او ضمن اینکه جزو اعضای بنیانگذار کومله قدیم بوده، اولین فرمانده نظامی آن سازمان نیز بود. با جدا شدن گرایش کمونیسم کارگری از کومه‌له و حزب کمونیست ایران، همراه با اکثریت کادر و اعضای آن تشکیلاتها به جریان کمونیزم کارگری پیوست و تا امروز خود را متعلق به آن جنبش میدانست.

با درگذشت رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) متاسفانه جنبش کارگری و سوسیالیستی و صف آزادیخواهی یکی از پیگیرترین یاران خود را از دست داد.

حزب سوسیالیست انقلابی ایران فقدان رفیق حسین مرادبیگی را از صمیم قلب به دخترش شیرین، خواهرانش: روناک، توبا، سعدا، و دیگر بستگان، همرزمان و دوستانش در ایران و اروپا، به مردم مبارز شهر بوکان و کارگران و آزادیخواهان کردستان و ایران صمیمانه تسلیت می‌گوید و خود را شریک اندوه از دست دادن این رفیق بسیار عزیز میدانیم.

یاد عزیزش گرامی باد!
حزب سوسیالیست انقلابی ایران
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۵ مه ی ۲۰۲۴

گیان له‌ ده‌ستدانی حسێن مورادبیگی (حه‌مه‌ سوور) خه‌ساره‌تێكی گه‌وره‌یه‌

به‌ داخه‌وه‌ ئه‌مڕۆ هه‌واڵی گیان له‌ده‌ستدانی هاوڕێ حسێن مورادبیگی (ناسراو به‌ حه‌مه‌ سوور)مان بیست، كه‌ پاش ململانێیه‌كی چه‌ندین ساڵه‌ له‌گه‌ڵ نه‌خۆشی شێرپه‌نجه‌دا بۆ هه‌تا هه‌تایه‌ ماڵئاوایی لێكردین.
حه‌مه‌ سوور خەباتگێڕێکی بەرجەستەی كۆمۆنیستی کرێکاری و ماركسیستێکی شۆڕشگێری كۆمه‌ڵگه‌ی ئێران و كوردستان بوو. ئه‌و ڕه‌مزی مقاوه‌مه‌تی چه‌كدارانه‌ی جه‌ماوه‌ری بوو له‌ دژی كۆماری ئیسلامی ئێران، كه‌ له‌ سه‌ره‌تای ده‌سه‌ڵاتگرتنیه‌وه‌ دژ به‌ خه‌ڵكی ئازادیخوازی ئێران و به‌ تایبه‌تیش له‌ كوردستان پێی نایه‌ مه‌یدانه‌وه‌‌. حه‌مه‌ سوور تێكۆشه‌رێكی جه‌سور و پێداگری حزبیه‌ت و باوه‌ڕدارێكی به‌هێزی شۆڕشی سۆشیالیستی چینی كرێكار و بزووتنه‌وه‌ی كۆمۆنیستی كرێكاری بوو.

به‌داخه‌وه‌ مه‌رگی ئه‌م كۆمۆنیسته‌ شێلگیره‌، خه‌ساره‌تێكی گه‌وره‌یه‌ و به‌ دڵنیاییه‌وه‌ ژیانئاوایی ئه‌و جێگه‌یه‌كی خاڵی له‌ بزووتنه‌وه‌ی كۆمۆنیستی و ئازادیخوازیدا به‌جێ ئه‌هێڵێت.

لێره‌دا ئێمه‌ سه‌ره‌خۆشی خۆمان له‌ خێزان و كه‌سوكار و هاوڕێیانی و به‌تایبه‌تیش هاوڕێیان له‌ حیزبی كۆمۆنیستی كرێكاری_ حیكمه‌تیست ده‌رئه‌بڕین و له‌م خه‌ساره‌ته‌ گه‌وره‌یه‌دا له‌پاڵیاندا ڕائه‌وه‌ستین.

یادی خه‌بات و تێكۆشانی كۆمۆنیستیی هاوڕێ حه‌مه‌ سوور به‌رێز و به‌ڕێزه‌.

سكرتاریه‌تی مه‌كته‌بی سیاسی
حیزبی كۆمۆنیستی كرێكاریی كوردستان
٥ ی مه‌ی ٢٠٢٤

بەڕێز بێ یادی هاوڕێ حسێنی مورادبەیگی ناسراو بە حەمە سوور
کاک حسێنی مورادبەیگی یەکێک لە ئەندامە سەرەتاییەکانی کۆمەڵە و بەرپرسی نیزامیی ناسراوی هێزی پێشمەرگەی کۆمەڵە، پاش ماوەیەک بەربەرەکانێ لەگەڵ نەخۆشینی شێرپەنجە لە وڵاتی سوئد ماڵاوایی لە ژیان کرد. هاوڕێ حەمە ساڵی ١٣٣٠ لە بۆکان لەدایک بوو و لە بۆکان و تەورێز خوێندی و دواتر چووە دانشسەرای تەورێز بۆ ئەوەی ببێتە مامۆستای زمانی ئینگلیسی. لە سەرەتای دامەزرانی کۆڕە سەرەتاییەکانی خوێندکارانی چەپی کورد لە زانکۆکانی تاران و تەورێز و شارەکانی دیکە بەشداری ئەو کۆڕانە بوو و دواتر کە ئەو کۆڕانە خۆیان وەکوو حیزبێکی سیاسی ڕاگەیاند و کۆمەڵەیان پێکهێنا کاک حەمە یەکێک لە ئەندامە سەرەتاییەکانی ڕێبەریی کۆمەڵە بوو. کاک حەمە ساڵی ١٣٥٢ بە هۆی چالاکییە سیاسییەکانیەوە بە دەستی ساواک گیرا بەڵام خۆڕاگرانە نهێنییەکانی کۆمەڵەی پاراست. هاوڕێ حەمە سوور بەرپرسی یەکەم فێرگەی پێشمەرگایەتیی کۆمەڵە و یەکەم فەرماندەی گشتیی هێزی پێشمەرگەی کۆمەڵە بوو. لە ساڵانی چالاکیی خۆیدا ئەندامی کومیتەی ناوەندیی کۆمەڵە و حیزبی کۆمۆنیستی ئێران بوو و بەرپرسایەتیی جۆراوجۆری لە ئەستۆ بوو. کاک حەمە دواتر لەگەڵ ڕەوتی ناسراو بە کۆمۆنیستی کرێکاری کەوت و تا کۆتایی ژیانی لە ڕیزی ڕێبەرایەتیی ئەو حیزبەدا درێژەی بە چالاکیی خۆی دا.

بەداخەوە هاوڕێ حسێنی مورادبەیگی ڕۆژی ٥ی مانگی مەی ساڵی ٢٠٢٤ پاش نزیکەی ١٢ ساڵە بەربەرەکانێ لەگەڵ نەخۆشینی شێرپەنجە ماڵاوایی لە ژیان کرد. ڕێز لە یادی دەگرین و سەرەخۆشی لە بنەماڵە و ئازیزانی دەکەین و خۆمان بە بەشداری خەمیان دەزانین.

سکرتارییەتی کومیتەی ناوەندیی کۆمەڵەی زەحمەتکێشانی کوردستان
٦ی مەی ٢٠٢٤

پیام تسلیت اتحاد سوسیالیستی کارگری به مناسبت درگذاشت رفیق حسین مرادبیگی(حمه سور)

قلب پرشور رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) یکی از بنیانگذاران کومه له و حزب کمونیست ایران، از چهره های سرشناس جنبش سوسیالیستی ایران و کردستان بعد از 12 سال مقاومت در مقابل بیماری سرطان، در چهارم ماه مه 2024 ازحرکت باز ایستاد.

اتحادسوسیالیستی کارگری درگذاشت رفیق حسین مرادبیگی را به خانواده و همه رفقایش در حرب کمونیست کارگری-حکمتیست و سوسیالیستهای ایران صمیمانه تسلیت می گوید و برایشان صبر و بردباری آرزو دارد.

اتحادسوسیالیستی کارگری

پیام تسلیت و همدردی برای خاموشی رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور)

با کمال تأثر و تأسف با خبر شدیم که رفیق «حمه سور»، کمونیست مبارز و از بنیانگذاران کومله و حزب کمونیست ایران پس از سال ها جدال با بیماری سرطان از میان ما رفت.

رفیق «حمه سور» انسانی صمیمی و مهربان بود که تمام عمر مبارزاتی خود را برای رهایی کارگران و زحمتکشان صرف کرد. او اولین فرمانده کمونیست و نظامی کومله بود که سهم به سزایی در سازماندهی مقاومت مسلحانه توده ای کردستان داشت.

ما فقدان این رفیق رزمنده و کمونیست را به اعضای خانواده، دوستان و رفقای حزب کمونیست کارگری – حکمتیست تسلیت گفته و برای آنان شکیبایی و بردباری آرزو داریم.

روابط عمومی سازمان فدائیان – اقلیت
۹ ماه مه ۲۰۲۴

هم‌دردی بخاطر خاموشی کمونیست برجسته حسین مرادبیگی «حمه سور»

خاموشی حسین مرادبیگی «حمه سور» کمونیست برجسته و انقلابی شریف از بنیان گزاران کومله و نیز کادرهای مرکزی حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری و حزب کمونیست حکمتیست بوده است و دهها سال علیه سرمایه‌داری و برای آزادی و برابری و شکوفایی حرمت انسانی مبارزه کرده بود را به خانواده، رفقای هم‌رزم‌اش و فعالین جنبش کارگری تسلیت می‌گوئیم و برای نزدیکانش شکیبایی آرزو می‌کنیم.

هسته اقلیت
اردیبهشت 1403/ماه مه

اعلام تسلیت و همدردی سازمان راه کارگردررابطه با درگذشت رفیق حسین مراد بیگی ( حمه سور)

با نهایت تاسف، باری دیگر جنبش کمونیستی ایران یکی از یاران و همراهان ارزشمند خود و از چهره های مورد احترام بخصوص مردم کردستان را با وجود بیش از ده سال مقاومت و مبارزه با بیماری سرطان که گریبانگیر او شده بود، از دست داد . رفیق حمه سور کمونیستی با شخصیتی دوست داشتنی و مهربان، اولین فرمانده نظامی کومه له، نقش بسزائی در مقاومت مسلحانه توده ای مردم کردستان داشته است.

ما ضمن همدردی، فقدان این رفیق را به خانواده، رفقای حزب کمونیست کارگری – حکمتیست و تمامی دوستدارانش تسلیت می گوئیم و برای تمامی آنها صبر و شکیبایی آرزو می کنیم.

سازمان راه کارگر
09.05.2024

درود رهبر و فرمانده پارتیزانهای سرخ
با تاسف فراوان اطلاع یافتیم رفیق حسین مرادبیگی (حمه سور) از چهره‌های محبوب و سرشناس مبارزه انقلابی مردم ایران و کردستان با گذشت بیشتر ازده سال دست و پنجه نرم كردن با بیماری سرطان، شنبه چهارم ماه مه، در شهر استكهلم همه ما مبارزین راه آزادی و برابری را تنها گذاشته است .

بیشک پنجاه سال مبارزه انقلابی علیه دو رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی، در تاسیس و رهبری کمونیسم متحزب در ایران ، در فرماندهی ومقاومت مسلحانه و سازمان دادن اعتراضات توده‌ای در کردستان برای آزادی و برابری نقش و جایگاه فرمانده کمونیست دیده می شود ، جایگاه و نقش ارزنده رفیق حمه سور به عنوان یک رهبر مارکسیست درتاریخ جنبش کمونیستی ایران ماندگار خواهد ماند.

با درگذشت رفیق حسین مرادبیگی کارگران و آزادیخواهان وبرابری طلبان یک پراتیسین مارکسیست، یک رهبر با اتوریته ، وخستگی ناپذیر خودش را از دست داده است .

ما فقدان رفیق حمه سور عزیز به خانواده وبستگان داغدیده او، به همه رفقا و دوستان بیشمار او در ایران و خارج ، به صفوف همسنگران او در پنج دهه گذشته و رفقایش در حزب حکمتیست تسلیت می گویم .

یاد و خاطره رفیق حسین مرادبیگی ( حمه سور) را با ادامه راهش زنده و گرامی میداریم .

از طرف جمعی از فعالین سیاسی چپ و کمونیست شهرستان بوکان
۱۹/۲/۱۴۰۳

***