مقالات

۴ ژوپن روزگرامیداشت رهبرجنبش کمونیسم کارگری منصورحکمت سعید یگانه

۴ ژوئن روز تولد منصور حکمت رهبر جنبش کمونیسم کارگری و روز گرامیداشت این رهبرتوانا ولایق جنبش ماست. منصور حکمت سالهای طولانی است که در میان ما نیست، اما افکارکمونیستی وپیشرواو همواره چراغ راه مبارزه ما برای هدفی است که سالهای طولانی ودر عمر کوتاهش برای آن تلاش کرد، جنگید، نقد کرد و راه مبارزه را هموارمی کرد.
از منصورحکمت، از توانایی وجسارت او، از تیزبینی وهوشیاری سیاسی او در مبارزه سیاسی و طبقاتی، و شخصیت چند وجهیش بسیارزیاد می شود نوشت وگفت وصحبت کرد. آثاربسیار زیادی در زمینه های مختلف، فلسفی، سیاسی، تئوریک، فرهنگ و ادبیات از خود به جای گذاشت که بعد از ۲۲ سال از مرگش، برای ادامه مبارزه کمونیستی مراجعه به این آثارو دردسترس قراردادن آن بخصوص برای نسلی مبارزو انقلابی که با این ادبیات آشنایی ندارند بسیارضروری و به جنبش سوسیالیستی و کارگری ونسل مدرن و پیشرو این مبارزه کمک شایانی خواهد کرد.
منصورحکمت یک پراتیسین انقلابی، با نگرشی ماتریالیستی به جامعه ومبارزه طبقاتی، تغیرو تحولات به نفع طبقه کارگر و زحمتکشان و بلاخره سوسیالیسم را نه “اجتناب ناپذیر” بلکه حاصل پراتیک انقلابی انسانها وبه طریق اولا طبقه کارگرمی دانست و سالها برای آن تلاش کرد، حزب ساخت، کادر پروری کرد، تئوری وسیاست اتخاذ کرد و صدها کمونیست انقلابی را حول این اهداف متشکل وسازمان داد و همراه کرد. منصور حکمت یکی از رهبران و شخصیتهای مهم و تاثیر گذاردر صف مقدم مبارزه کمونیستی کارگری و سیاست در ایران بود. یکی از آثاراو”آیا پیروزی کمونیسم در ایران ممکن است؟” نقش یک حزب کمونیستی قدرتمند وبا نفوذکه خودش در راس آن قرار داشت، پیروزی کمونیسم در ایران و موانع پیش رو را بر مبنای داده های واقعی جامعه به تصویرکشید. متاسفانه با مرگ منصور حکمت این راه نا تمام ماند وجنبش کارگری و سوسیالیستی از وجود رهبری توانا وخلاق محروم شد.منصور حکمت پرچمدار این جمله مشهورمارکس بود که می گوید،” تمام فلاسفه به طریق مختلف جهان را تفسیر کرده اند، اما مسئله اصلی بر سر تغیرجهان است”. کمونیسم منصورحکمت برای این تغیربود.
منصورحکمت زندگی پرباری داشت.یاد او را با ادامه راهش گرامی می داریم . هرسال دراین روز در گرامیداشت ویاد عزیزرفیقمان برنامه هایی را تدارک می بینیم. امسال ازچند روزقبل ضمن مصاحبه های تصویری رفقای حزبی در مورد نقش وجایگاه منصورحکمت در جنبش کمونیسم کارگری و بازگو کردن خاطراتی از او،تعدادی ازآثاربا ارزش او و همچنین بازخوانی آثاری از او را مجددا بازتکثیرو در دسترس عموم قرار می دهیم. آثاری همچون، در باره کنترل کارگری، بلشویسم وانقلاب اکتبر،دولت در دوره های انقلابی، آیا پیروزی کمونیسم در ایران ممکن است؟،ملت- ناسیونالیسم وبرنامه کمونیسم کارگری، حزب و قدرت سیاسی- حزب و جامعه، در نقد وحدت کمونیستی- اناتومی لیبرالیسم چپ،یک دنیای بهتر،مبانی کمونیسم کارگری و پخش چند فایل صوتی از اوهمچون، اسلام بخشی از لمپنیزم در جامعه است،در بارزه طرز بر خورد به جنبش طبقه کارگر- سخنرانی در کنگره سوم،در باره مذهب- گفتگوی رادیو انترناسیونال نیزتکثیرو در دسترس قرارمی گیرد.
30 مه 2024