مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیر عسکری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیر عسکری و آرش کلهر

اعتراض در صنعت نفت و گاز
جمعه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۳- لاوان (استان هرمزگان): تجمع کارکنان شرکت نفت فلات قاره، در اعتراض به مدیریت فاسد و ناکارآمد، تعیین سقف حقوق، میزان کف حقوق، پرداخت نشدن حق سنوات بازنشستگی، دست درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، اجرا نشدن ماده ی ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت و پایمال شدن حقوق خود.

تداوم اعتصاب کارگران شهرداری سربندر
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ کارگران شهرداری سربندر در اعتراض به سه ماه حقوق و بیمه عقب افتاده خود همچنان در اعتصاب هستند. کارگران شهرداری سرکار نرفته و شهر پر از زباله شده است.

وضعیت سخت کارگران پُست
شرایطی که این کارگر ترسیم می‌کند، قابل باور نیست اما حقیقت دارد. یکی از کارگران پُست می گوید:
“کمتر از۱۰میلیون تومان حقوق برای کاری ۷ روزه و هر روز ۱۲ ساعت. روز اول که برای آگهی کار آمدیم، گفتند حقوق وزارت کاری می‌دهیم، بعد دیدیم منظورشان همان پایه حقوق است، گفتیم حقوق وزارت کار، مزایا هم دارد، گفتند نه، دستمزد شما ساعتی حساب می‌شود، حالا گاهی بُنِ غیرنقدی به ما می‌دهند، یک سبد کوچک خواربار اما پولی که آخر هر ماه به حساب ما می‌ریزند، کمتر از ۱۰ میلیون تومان است، یعنی برای هر روز کار کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان می ‌گیریم، البته کلی لطف داشته‌اند و ما را بیمه کرده‌اند”.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران منطقه ۳ زاهدان
روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، کارگران شهرداری منطقه ۳ در مقابل سازمان خدمات شهری ناحیه ۳ بدلیل عدم پرداخت چندماه حقوق معوقه با اعلام اعتصاب تجمع اعتراضی برگزار کردند. یک منبع مطلع در این مورد گفت: صبح امروز کارگران شهرداری منطقه ۳ ناحیه ۳ زاهدان با حضور در مقابل درب سازمان همیار تجارت ناحیه ۳ این شهر تجمع اعتراضی و اعتصاب کردند، از اول سال حقوق و حق بیمه کارگران پرداخت نشده بود و قرار بود روز چهارشنبه شهرداری به کارگران معوقات سه ماهه آنها را پرداخت کند که این کار صورت نگرفت و کارگران از شب گذشته اعصاب کردند.

اعتصابات نیروهای پاکبان منطقه چهار زاهدان
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ پارکبانان شهرداری منطقه ۴ زاهدان بدلیل عدم پرداخت چند ماهه حقوق معوقه از اول سال جاری و برای برخی از بهمن و اسفند سال گذشته در چهارمین روز اعتصاب خود در داخل شهرداری منطقه ۴ پنهه شمالی اداره خدمات شهری زاهدان تجمع و اعتراضی کرده و خواستار پرداخت معوقات سال جاری خود شدند.

تجمع چند تن از کارگران به همراه خانواده در زابل علیه گرانی
روز جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳، چند کارگر به همراه خانواده خود بخاطر گرانی و تورم افسارگسیخته مواد غذایی و قیمت بالای رهن و اجاره املاک با در دست داشتن پلاکاردهایی در یکی از خیابانهای شهر زابل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات استان آذربایجان شرقی
یکشنبه ۲۷ خرداد کارکنان شرکتی مخابرات استان آذربایجان شرقی (خدمات اول و شسکام) در اعتراض به عدم پرداخت سنوات سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و حق بیمه تامین اجتماعی در اداره مخابرات استان دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی و اعتصاب کارگران آرتا در نمین
سه‌شنبه ۲۹ خرداد کارگران آرتا در اعتراض به بدقولی مسئولین و عدم پرداخت حقوق های معوقه از سال قبل اعتصاب کردند. کارگران آرتا پلاست نمین می گویند: دادستان نمین قول سه روز داده بود ولی چهار ماه است که حقوق دریافت نکردیم. کارگران این مجموعه ابتدا در مقابل ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند و به دلیل عدم پاسخگویی مالک کارخانه پس از برگزاری راهپیمایی اعتراضی در حدفاصل کارخانه تا ساختمان فرمانداری، ادامه اعتراضات را به مقابل فرمانداری کشاندند.

اعتراض کارگران شرکت‌ طرف قرارداد ارغوان گستر
یکی از کارگران در این باره گفت: همکاران ما چند سال در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات شرکت پتروشیمی با مدارک مرتبط به صورت قراردادی مشغول به فعالیت بوده اند و بر این باورند که بایستی به کارگیری شوند. مکان این طرح در استان ایلام، شهرستان چوار است.

تجمع سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کرمانشاه، شوش، اهواز و تهران مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، خوزستان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی مشترک بازنشستگان کرمانشاه
سه‌شنبه ۲۹ خرداد بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی و سایر صندوقها در مقابل صندوق بازنشستگی کرمانشاه در خیابان کسری تجمع اعتراضی برپا نمودند.

برهم زدن تجمع اعتراضی بازنشستگان بانک ملت در تهران
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ بازنشستگان معترض بانک ملت با جو شدید امنیتی در مقابل ساختمان بانک ملت و دستگیری تعدادی از معترضین و انتقال به خودروی ون نیروی انتظامی مواجه شدند.

تداوم اعتصاب غذای محمد داوری در سلول انفرادی و بی‌خبری خانواده
محمد داوری از روز شنبه نوزدهم خردادماه به دلیل اعتراض به بی عدالتی و نحوه برخورد مسئول فروشگاه زندان عادل‌ آباد شیراز به صورت تنبیهی از بند سبز بزرگسالان این زندان خارج و به سلول انفرادی که وضعیت بهداشتی نامناسبی دارد منتقل شده است. وی در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زد و اکنون ششمین روز از اعتصاب خود را سپری می‌کند. همچنین محمد از آن روز تاکنون هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است، که این امر با توجه به اعتصاب غذای وی به نگرانی بیش از پیش خانواده منجر شده است. صدای محمد داوری باشیم جان او در خطر است.

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط رضا شهابی شد
این نهاد حقوق بشری روز جمعه ۲۵ خرداد با اشاره به فعالیت‌های صنفی مسالمت‌آمیز این فعال کارگری، از “بازداشت خودسرانه” او در زندان اوین و همزمان “محرومیتش از خدمات پزشکی مناسب و به‌موقع” انتقاد کرد و خواهان آزادی فوری و بیقید و شرط رضا شهابی شد.

***