مقالات

سفر نتانیاهو به امریکا، دفاع از جنگ در غزه ودروغ وتوجیه جنایت و نسل کشی سعید یگانه

اولین سفر نتانیاهو رئیس دولت نژاد پرست اسرائیل بعد از حمله ارتش اسرائیل به غزه و آغازنسل کشی مردم فلسطین به امریکا است. دروغ و توجیه جنایت و نسل کشی او در سنخنرانیش در کنگره امریکا با کف زدن و استقبال اکثریت لابی های کنگره امریکا روبرو شد. و این سخنرانی دربیرون کنگره خشم هزاران نفراز مردم مخالف جنگ وطرفدرار مردم فلسطین از جمله فعالین چپ گرای اسرائیلی رابر انگیخت و به حضور نتانیا هومعترض و خواهان پایان جنگ و نسل کشی در غزه شدند.جنگی خونین وویرانگربا بیش از ۳۹ هزار کشته وغزه ای ویران، نتانیاهورا به چهره ای منفور و دولتش را جنایتکار، که دستش به خون مردم فلسطین آغشته است معرفی کرده است.
خانواده گروگانهای اسیردر دست حماس، سخنان نتانیاهو را نمایش سیاسی خواندند.و برنی سندرزسناتورامریکایی سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرد. او را یک جنایتکارجنگی و یک دروغگوتوصیف کرد.او گفت همه سازمانهای بشر دوست تائید کرده اند که دهها هزار کودک فلسطینی در غزه با گرسنگی مواجه اند و همچنان جلوی ارسال کمک های بشردوستانه را به غزه می گیرد.
نتانیاهو و دولتش در بحرانی ترین حیات خود به سر می برد و مورد اعتراض بیش ازهفتاد درصد مردم اسرائیل است که خواهان پایان جنگ و آزادی گروگانها هستند. ۱۰ماه ازآغازحمله ارتش اسرائیل به غزه گذشته است . دولت و ارتش اسرائیل غیر از کشتارمردم فلسطین نه تنها به اهداف اعلام شده یعنی نابودی حماس نزدیک نشده اند، گرفتارجنگی دامنه داربا حزب اله لبنان نیز شده اند که بدون آتش بس و پایان جنگ در غزه، احتمال گسترش جنگ با حزب اله لبنان و حتی دامنه دارترازآن وجود دارد.
سفرنتانیاهوبه امریکا در شرایطی صورت گرفت که دولت امریکا بزرگترین حامی مالی و نظامی دولت اسرائیل در این جنگ بر سر انتخابات آینده در امریکا دو شقه شده و برسر ادامه کمک به دولت اسرائیل دچار اختلاف شده اند. سفر نتانیاهو به امریکا برای جلب حمایت بیشتردولت بایدن ودر صورت شکست دمکراتها در انتخابات پیش رو، جلب حمایت دولت ترامپ در ماههای پیش رو است. نتانیاهو و اکثر دولتش خواهان ادامه جنگ بی توجه به آزادی گروگانهای اسرائیلی به کمک و حمایت بیشتردولت امریکا در هر دو حالت برای ادامه جنگ نیاز دارد.
نتانیاهر در سخنرانی اش روز چهار شنبه در کنگره امریکا تلاش کرد که از مسئولیت درقبال نسل کشی مردم فلسطین در غزه شانه خالی کند و بی شرمانه رنج و مصائب و گرسنگی مردم فلسطین در غزه را به حماس نسبت داد و گفت”اگر فلسطینی هایی در غزه هستند که غذای کافی دریافت نمی کنند، به این دلیل نیست که اسرائیل مانع آنها شده است، بلکه به این دلیل است که حماس از آنها دزدی می کند”. او در این سخنرانی مدعی شد که کارهای زیادی برای خارج کردن غیر نظامیان فلسطینی از خطر در نوارغزه و حفاظت ازآنها انجام داده است.” بافتن این دورغها ی بزرگ در کنگره امریکا آنهم درشرایطی که نقطه امنی در غزه برای حفاظت از جان آوارگان وجود ندارد ومناطق امن اعلام شده را نیزبمباران می کنند. وتاسف بارتر این است که دروغ های به هم بافته نتانیاهو در مورد غزه با تشویق و حمایت اکثریت نمایندگان بخصوص جمهوری خواهان در کنگره روبروشد.
سفرنتانیاهو به امریکا برای احیای قدرت از دست رفته، جلب حمایت بیشتر دولت امریکا وآرام کردن اکثریت مردم اسرائیل ناراضی از ادامه جنگ و نگران جان گروگانها و بلاخره جلو گیری از سقوط دولتش تا تعین تکلیف جنگ غزه است . جنگی که نتانیاهو و اکثر دولتش با ادامه آن توافق دارند و پایانی در کوتاه مدت برای آن در چشم اندازدیده نمی شود.
“نتانیاهو در دیداربا بایدن به خاطر ۵۰ سال خدمت دولتی و حمایت از کشوراسرائیل از او تشکر کرد. کامالا هریس معاون بایدن و کاندید دمکراتها برای انتخابات بعدی در امریکا، در دیداربا نتانیاهو گفته است که” نگرانی های جدی خود را بر سر آمار کشته شدگان و زخمی ها در غزه را با رهبر اسرائیل در میان گذاشته است. هریس گفتگو با نتانیاهورا صریح و سازنده توصیف کرد و افزود که او”تعهدی تزلزل ناپذیر” به اسرائیل وحق آن برای دفاع از خود داد.! در عین حال او نگرانی خود را از وضعیت ناگوار انساندوستانه در غزه ابرازکرد.”اشک تمساح ریختن برای مردم غزه”.
بعد از پایان سفرنتانیاهو در امریکا، هیئت مذاکره کننده اسرائیل دوباره عازم قطربرای آتش بس و آزادی گروگانها خواهند شد.هدف نتانیاهو در این سفرو ملاقات با بایدن در عین حال جلب حمایت بیشتر امریکا در این مذاکرات به نفع دولت اسرائیل در صورت آتش بس و احیانا پایان جنگ است.
نتانیاهوو دولتش در هر حال مورد تنفراکثریت بشریت آزادیخواه در جهان است. او محکوم به نسل کشی مردم فلسطین در غزه در انزارجهان است وباید ببه دلیل ارتکاب جنایات جنگی محاکمه و مجازات شود .سقوط دولت نتانیاهوزیرفشارمردم خواهان پایان جنگ چه در داخل اسرائیل و چه بیرون ازآن در شرایط کنونی تنها راه پایان جنگ درغزه و آغازپیدا کردن راهی برای کاهش درد و رنج و گرسنگی مردم فلسطین است. با باز گشت نتانیاهو به اسرائیل و با حمایت و دلگرمی دولت امریکا در صورت عدم توافق بر سرآتش بس و آزادی گروگانها، جنگ و نسل کشی در غزه ادامه خواهد یافت. جنگ باید پایان یابد وارتش اسرائیل از سرزمینهای اشغالی بیرون رانده شوند. پایان دادن به درد و رنج مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل، حق مردم فلسطین است .