مقالات

ویروس كرونا چیست و چقدر باید نگران باشیم؟ روزنامه گاردین سوم فوریه ٢٠٢٠

ترجمه از: جمال كمانگر
علائم ناشی از ویروس كرونا كه در شهر ووهان چین شیوع پیدا كرد، چیست، چگونه گسترش می یابد و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ ویروسی كه باعث بیماری در ووهان شد چیست؟

ویروس كرونا از مجموعه بزرگتری از خانواده این ویروس است كه تاكنون در حیوانات هم مشاهده نشده بود. بسیاری از کسانی که آلوده شده اند یا در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانا در مرکز شهر چین کار می کنند و یا اغلب آنها را خرد می کنند، که حیوانات زنده و تازه ذبح شده را نیز می فروختند. ویروس های جدید و نگران کننده معمولاً در میزبان حیوانات سرچشمه می گیرند. ابولا و آنفولانزا مثالهای دیگری هستند.

آیا تاكنون ویروس كرونا در جاهاى دیگر وجود داشته است؟
سندرم تنفسی حاد شدید (سارس) و سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) هر دو در اثر ویروس ناشی از عروق کرونوی ویروس ناشی از حیوانات ایجاد می شوند. اگرچه اعتقاد بر این است که مرس از شتر به انسانها منتقل می شوند، میزبان اصلی برای هر دو نوع ویروسهاى كرونا احتمالاً خفاش ها بوده اند. در سال ٢٠٠٢، سارس تقریباً بدون کنترل در ٣٧ کشور گسترش یافت و باعث وحشت جهانی شد، بیش از ٨٠٠٠ نفر را آلوده کرد و بیش از ٧٥٠ نفر را کشت. ویروس مرس به نظر رسید به راحتی از انسان به انسان دیگر منتقل نمی شود، اما مرگ و میر بیشتری دارد. ٣٥٪ از حدود ٢٥٠٠ نفر آلوده به این ویروس را کشت.

علائم ناشی از ویروس ووهان (كرونا) چیست؟
این ویروس باعث ذات الریه می شود. گزارش شده است: افرادی که بیمار شده اند دچار سرفه، تب و مشکلات تنفسی می شوند. در موارد شدید می تواند باعث نارسایی اندام های داخلی بدن باشد. از آنجا که این عفونتها ویروسی است، آنتی بیوتیک ها براى درمان فایده ای ندارند. داروهای ضد ویروسی که در برابر آنفولانزا در بازار موجود است، مؤثر نیستند. اگر افراد در بیمارستان بستری شوند، ممکن است از ریه ها و دیگر اعضای داخلى بدن مراقبت کنند. بهبودی افراد مبتلا به قدرت سیستم ایمنی بدن آنها بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده اند در حال حاضر از نظر سلامتی ضعیف بوده اند.

آیا این ویروس از یک شخص به فرد دیگر منتقل می شود؟
کمیسیون بهداشت ملی چین انتقال ویروس كرونا از انسان به انسان را تأیید کرده است. از ٣ فوریه، ٣٦١ نفر در چین و یک نفر در فیلیپین جان باختند. تعداد مبتلایان طبق آمارهاى دولتى ١٧٢٣٨ نفر است و آمار رسمی چین شامل تایوان، هنگ کنگ و ماکائو نیز میشود. در خارج از چین بیش از ١٥٠ نفر تاكنون مبتلا شده اند. دو نفر از اعضای یک خانواده پس از آزمایش از این ویروس در انگلیس روی ١٦٠ نفر كه منفی بوده است تأیید شده اند. تعداد واقعی مبتلایان به این ویروس می تواند به مراتب بیشتر باشد زیرا ممکن است افرادی با علائم خفیف تشخیص داده نشده باشند. براساس الگوبرداری كه توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانى در امپریال کالج لندن صورت گرفته است، ممکن است صدهزار مورد وجود داشته باشد، بدلیل عدم اطمینان كامل رقمى بین ٣٠ تا دویست هزار كیس را مد نظر دارند.

کارشناسان (بهداشت) چقدر نگران هستند؟
این نگرانی ها وجود دارد که احتمال دارد ویروس كرونا در طول تعطیلات سال نو چینى كه از ٢٤ ژانویه آغاز شده است و میلیون ها چینی برای جشن گرفتن به خانه هایشان می روند گسترس یابد. هر چند این جشن ها تا حد زیادی لغو شده و ووهان و دیگر شهرهای چین در استان هوبى كاملا قرنطینه شده است. در حال حاضر، افرادی که از نظر سلامتی وضعیت نامناسبى دارند مانند مواجهه به ویروس آنفولانزا بیشتر در وضعیت خطر قرار دارند. نگرانی اساسی دامنه شدت علائم بیمارى در إفراد مختلف است. ویروس كرونا در برخی از افراد فقط علائم خفیفی دارد این در حالی است كه در برخی دیگر به شدت بیمار می شوند. این امر باعث شده است كه تعداد واقعی افراد آلوده و میزان انتقال را دشوارتر می کند. اما مسئولین امر مایل هستند كه جلوی شیوع این ویروس را بگیرند و نگران این هستند كه این ویروس می تواند از آنچه تاکنون هست قوی تر شود.

آیا اگر سرفه دارم باید به پزشک مراجعه کنم؟
مگر اینکه اخیراً به چین سفر کرده باشید یا با کسی که به ویروس آلوده شده است در تماس باشید، باید هرگونه سرفه یا علائم سرماخوردگی را به صورت عادی درمان کنید. سازمان بهداشت ملى بریتانیا توصیه می کند که به طور کلی نیازی به مراجعه به پزشک برای سرفه نیست، مگر اینکه مداوم باشد یا به علائم دیگری از قبیل درد قفسه سینه، مشکل در تنفس دچار شوید و یا احساس ناخوشایندی دارید.

چرا این بدتر از آنفولانزای طبیعی است؟
ما هنوز نمی دانیم ویروس كرونا جدید چقدر خطرناک است و تا زمانی که اطلاعات بیشتری داده نشود، نمی دانیم. ١٧٠ مورد مرگ در حدود ٧٧٠٠ مورد گزارش شده به این معنی است که میزان مرگ و میر در حدود ٢٪ است. با این حال احتمال زیادی وجود دارد كه أفراد بیشتری مبتلا شده اند، اما علائم شدیدی را برای حضور در بیمارستان نشان نداده اند و به همین دلیل شمارش نشده اند. برای مقایسه، آنفولانزای فصلی به طور معمول میزان مرگ و میر زیر یك درصد را دارد و تصور می شود که سالانه در حدود چهارصد هزار نفر مرگ و میر در سطح جهان رخ می دهد. سارس بیش از ١٠٪ مرگ و میر داشت. یکی دیگر از مهمترین معلوماتى كه دانشمندان باید در هفته های آینده دریافت کنند، این است که کرونا ویروس چقدر مسری است. یک تفاوت اساسی در این است که بر خلاف آنفولانزا، واکسنی برای ویروس كرونا جدید وجود ندارد، به این معنی که برای اعضای آسیب پذیر جمعیت – افراد سالخورده یا افراد دارای مشکلات تنفسی یا ایمنی موجود – برای محافظت از خود دشوارتر است. در صورت احساس ناخوشایند شستن دست و اجتناب از سایر افراد از اهمیت زیادی برخوردار است. یک اقدام معقول دریافت واکسن آنفولانزا است که در صورت شیوع آن به اپیدمی گسترده تر، فشار بر خدمات درمانی را کاهش می دهد.

آیا باید وحشت کنیم؟
خیر. گسترش ویروس در خارج از کشور چین نگران کننده است اما قابل انتظار است. موضوع اصلی این است که این ویروس كروناى جدید بین افراد تا چه حد قابل انتقال است و چه نسبتى از جمعیت به شدت بیمار می شوند و به بیمارستان مراجعه میكنند. غالباً ویروس هایی که به راحتی گسترش می یابند، تأثیر ملایمی دارند.

افرادى كه به مناطق آلوده سفر میكنند و به طور غیر منتظره ای با علائم تنفسی مواجه میشوند، کارکنان بهداشت و درمان را در معرض خطر بیشترى قرار دارند. به طور کلی، به نظر می رسد که ویروس كرونا افراد مسن را در معرض خطر جدى قرار میدهد. تاكنون تعداد کمی از موارد در کودکان مشاهده شده است.

***