پلنوم ها

پلنومهای حزب : پلنوم ۲۳

پلنوم فوق العاده (۲۳) کمیته مرکزی حزب حکمتیست،پلنوم دفاع از حزبیت کمونیستی در روزهای شنبه و یکشنبه اول و دوم بهمن و ۲١ و ۲۲ ژانویه ۲٠١۲ با شرکت اکثریت اعضای کمیته مرکزی و شماری از کادرهای حزب برگزار شد.

به دنبال تنش سیاسی و تشکیلاتی تحمیل شده بر حزب حکمتیست، اکثریت اعضای کمیته مرکزی بتاریخ ۲٧ دسامبر ۲٠١١ درخواست برگزاری پلنوم فوق العاده را به دبیر کمیته مرکزی وقت ارائه کردند. ثریا شهابی از انجام وظیفه حزبی خود سرباز زد و سپس از دبیری کمیته مرکزی استعفا کرد.
اکثریت کمیته مرکزی حزب با پایبندی به تعهد حزبی خود در قبال سرنوشت حزب بر برگزاری پلنوم فوق العاده پافشاری کرده و با برگزاری موفقیت آمیز آن این وظیفه حیاتی و مهم خود را به سرانجام رساند.

پلنوم فوق العاده با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و رفیق احسان احمدی کمونیست جوان و پرشور آغاز شد.

بعد از رسمیت پلنوم و تصویب آئین نامه آن ٬ نشست کمیته مرکزی رسما شروع به کار کرد و دستورات زیر را به تصویب رساند.
۱ – گزارش
٢- طرح راه برون رفت حزب از موقعیت کنونی
3- طرح تدارک سیاسی و اجرایی کنگره پنجم حزب
4- قرار ها

در بخش گزارش رئیس دفتر سیاسی، رحمان حسین زاده، گزارش فشرده ای از فعالیتهای حزب از پلنوم بیست ودوم تا مقطع پلنوم فوق العاده را تقدیم کرد. گزارش ضمن برشمردن محورهایی از فعالیت روبه بیرون حزب، اساسا بر تحولات درون رهبری حزب و تعرضی که بر علیه ارگانهای رهبری و کل حزب از جانب جمع اقلیت دفتر سیاسی سازمان داده شد، متمرکز شد. رئیس دفتر سیاسی سیر وقایع از مقطع پلنوم بیست ودوم و ترک جلسه دفتر سیاسی از جانب جمع اقلیت دفتر سیاسی در تاریخ ١١ دسامبر و سپس انتشار بیانیه ١۴ دسامبر را با اتکا به اسناد و فاکتهای روشنی به اطلاع پلنوم رساند.

کلیه حاضرین در نشست فوق العاده کمیته مرکزی در این مبحث فعالانه دخالت کردند. نقد و اعتراض عمیق خود را نسبت به تعرض ضد حزبی به موجودیت حزب را از جانب جمع اقلیت دفتر سیاسی و کورش مدرسی به عنوان توجیه کننده و مدافع این انحلال طلبی آشکار اعلام کردند. رئیس دفتر سیاسی و کلیه حضار در پلنوم بر این مسئله تاکید گذاشتند که پلنوم باید بر راه حل برون رفت حزب از این وضعیت تمرکز کند.

دستور بعدی سند “راه برونرفت حزب حکمتیست از وضعیت کنونی” را مورد بررسی قرار داد. فاتح شیخ رئوس طرح پیشنهادی به پلنوم را تشریح کرد. نقطه عزیمت این طرح ارائه راهکارهای موثر ترسیم مسیر سیاسی و حزبی فایق آمدن بر شکاف تحمیل شده و آماده کردن کمیته مرکزی و کل کادرها و اعضای حزب برای برگزاری کنگره پنجم به عنوان عالیترین مرجع حزبی عبور دادن حزب از وضعیت کنونی است. اعضای کمیته مرکزی و کادرها با احساس مسئولیت بالا و با دقت در این مبحث دخالت کردند و با پیشنهادات خود سند را تکمیل کردند. این سند با اتفاق آرای اعضای کمیته مرکزی و کادرهای حزب حاضر در جلسه به تصویب رسید. این سند ضمیمه این اعلامیه منتشر میشود.

طرح سیاسی و اجرایی برگزاری کنگره پنجم حزب و آیین نامه انتخابات تشکیلاتهای حزب دستور بعدی پلنوم بود. طرح ارائه شده با مبنا قرار دادن طرح کنگره چهارم حزب تدوین شده است. رحمان حسین زاده چارچوب طرح را معرفی کرد. اعضای کمیته مرکزی و کادرها پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کردند. طرح برگزاری کنگره و آیین نامه انتخابات آن با اتفاق آراء به تصویب پلنوم رسید.به همراه آیین نامه انتخابات کنگره پنجم منتشر میشود.

دستور آخر پلنوم فوق العاده حزب قرارها بود. در این دستور پلنوم قرارهای زیر را به تصویب رساند.

١- انتشار پیامی به کارگران و فعالین کمونیست، کادرها و اعضا و دوستداران حزب حکمتیست در ارتباط با وضعیت کنونی حزب ، جایگاه ارزشمند حزبیت کمونیستی و اهمیت دفاع محکم از آن
۲- تصویب قرار قدردانی از کادرها و اعضا و تشکیلاتهای حزبی و مسئولین سایتها به خاطر ایستادگی قاطع در مقابل تحرک ضد حزبی تحمیل شده بر حزب
۳- تصویب قراری که به دفتر سیاسی اجازه داد، که کلیه اسناد و مباحث پلنوم ۲۲ تا پلنوم فوق العاده را با حفظ مسائل امنیتی و موازین حزبی منتشر کند.
لازم به یادآوری است، در چارچوب طرح “راه برون رفت حزب حکمتیست ازوضعیت کنونی”، این پلنوم انتخابات را در دستور نداشت. فایل های صوتی و تصویری پلنوم با حفظ مسائل امنیتی منتشر میشود.
پلنوم فوق العاده حزب با سخنرانی اختتامیه رئیس دفتر سیاسی به پایان رسید. رحمان حسین زاده در سخنان خود با قدردانی از تصمیم تاریخی اکثریت کمیته مرکزی در برگزاری پلنوم فوق العاده، تاکید کرد این پلنوم مسیر برگزاری کنگره پنجم حزب متکی به انتخاب نمایندگان تشکیلاتهای حزب را برای کل حزب هموار کرده است. بر این اساس کل کمیته مرکزی و کادرها و اعضای حزب را به دخالت جدی و مسئولانه در تدارک کنگره و پروسه انتخابات نمایندگان کنگره که به زودی شروع میشود، فراخواند. در نشست کوتاه دفتر سیاسی بعد از پلنوم فوق العاده، سعید آرمان به اتفاق آراء به عنوان مشاور دفتر سیاسی برگزیده شد.

پلنوم فوق العاده (بیست و سوم) کمیته مرکزی حزب حکمتیست
سوم بهمن ١۳۹٠ – ۲۳ ژانویه ۲٠١۲

عکسهایی از پلنوم 23 حزب کمونیست کارگری حکمتیست