کنگره پنجم حزب کنگره های حزب

کنگره پنجم حزب حکمتیست با موفقیت برگزارشد

کنگره پنجم حزب حکمتیست با موفقیت برگزارشد

کنگره پنجم حزب حکمتیست در روزهای٢٠ و ۲۱ اسفند برابر با دهم و یازدهم مارس با حضور مستقیم یکصد و چهل نفر از نمایندگان و مهمانان با موفقیت کامل برگزار شد. همزمان پخش مستقیم انترنتی صوتی و تصویری از شروع تا پایان کنگره این امکان را فراهم کرد که طی دو روز برگزاری کنگره، چند هزار نفر کنگره و مباحثات و تصمیمات آن را همراهی کنند. در کنگره پنجم حزب،هیئتهائی از حزب کمونیست کارگری ایران٬ حزب اتحاد کمونیسم کارگری و حزب عدالتخواه سوسیالیست سوئد حضور داشتند.

کنگره با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم آغاز شد و با سخنرانی افتتاحیه رحمان حسین زاده رئیس دفتر سیاسی ادامه پیدا کرد.

رحمان حسین زاده در سخنرانی افتتاحیه خود، ضمن خوشامد به حضار، اعلام کرد کنگره پنجم حزب لازمست با اتخاذ دو جهتگیری اساسی به مصافهای پیش روی حزب پاسخگو باشد. در وهله اول و فوری، حرکت تخریبی علیه تحزب کمونیستی و حزب حکمتیست را از جانب اقلیتی در رهبری حزب که از دسامبر ۲۰۱۱ شروع شد و لطماتی را متوجه حزب نمود، بررسی و جمعبندی کند و با پافشاری بر تحکیم حزبیت کمونیستی این دوره را پشت سر بگذارد و دوم با حدادی کردن مجدد حزب و ارتقاء آمادگی آن، به مصافهای اساسی جنبش طبقاتیمان در شرایط متحول منطقه و ایران جواب دهد. در سخنرانی افتتاحیه ایستادگی درخشان اعضای رهبری و کمیته مرکزی و تشکیلاتها و کادرها و اعضای حزب در مقابل تحرک تخریبی ضدحزبی سه ماهه گذشته و حمایت صمیمانه بسیاری از دوستداران و علاقمندان از حزب حکمتیست مورد قدردانی عمیق قرار گرفت.  

سپس رحمت فاتحی از طرف هیئت نظارت سراسری بر انتخابات نمایندگان کنگره، گزارش انتخابات را به کنگره ارائه داد. کنگره به اتفاق آراء اعتبارنامه نمایندگان منتخب را تصویب و رسما کار خود را آغاز کرد. سپس کنگره با تصویب آیین نامه و دستور جلسه کنگره و تعیین هیئت رئیسه به کار خود ادامه داد. پیش از ورود کنگره به دستور، قراری مبنی بر نامگذاری کنگره به عنوان “کنگره دفاع از حزبیت کمونیستی” توسط هیات رئیسه به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

در بخش پیامها، محمد آسنگران پیام حزب کمونیست کارگری ایران، آذر ماجدی پیام حزب اتحاد کمونیسم کارگری و کریستوفر لوندبری پیام حزب عدالتخواه سوسیالیست سوئد را ارائه کردند. از ایتالیا پیامهای ارسالی سازمان آلترناتیو طبقاتی و پیام روبرتو مسئول سازمان صفحه مارکسیستی به زبانهای ایتالیایی، انگلیسی و فارسی توسط رفیق سیف خدایاری در کنگره قرائت شدند. پیام رفیق محمود زندی از کادرهای حزب توسط رفیق بهزاد جواهری قرائت شد.

دستور بعدی کنگره، گزارش و ارزیابی کارکرد حزب در فاصله دو کنگره که پیشتر بصورت کتبی در اختیار نمایندگان کنگره قرار گرفته بود. علاوه بر گزارش روتین، گزارش ویژه از تنش سیاسی و تشکیلاتی درون حزبی سه ماهه گذشته و جمعبندی آن توسط رئیس دفتر سیاسی به کنگره ارائه شد. در بخش اول گزارش، تاکید شد در فاصله کنگره چهارم تا پنجم حزب چه در فضای سیاسی ایران و چه در سطح جهانی و منطقه ای تحولات سیاسی مهمی اتفاق افتاد و حزب حکمتیست تلاش کرد به سهم خود در این زمینه ها جوابگو باشد و نحوه جوابگویی به این تحولات به ویژه در خاورمیانه و در ایران خود مبنای انکشاف اختلافات سیاسی و صفبندیهای سیاسی درون حزب شد. در گزارش تاکید شد که علیرغم محدودیتهای جدی که جدالهای درونی بر رهبری حزب تحمیل کرد، کماکان حزب حکمتیست توانست در برخورد به تحولات خاورمیانه و ایران، سیاست متمایز و کمونیستی را نمایندگی کند. در بخش گزارش ویژه بر این واقعیت پافشاری شد که آنچه از ۱۴ دسامبر ۲٠۱۱ و در طول سه ماهه گذشته بر حزب تحمیل شد، حرکت تخریبی و ضدحزبی بیسابقه و بیگانه با سنت کمونیستی بود، حرکتی حاکی از این که سازماندهندگان آن تحمل موقعیت اقلیت خط سیاسی و تشکیلاتی شان در درون حزب را نداشتند و بنا به محاسبات غلط خود برای مقابله با روند حاشیه ای تر شدن بیشتر این موقعیت “شورش و طغیان” علیه رهبری و حزب را سازمان دادند. حرکت آنها با مقابله روشن سیاسی و حزبی رهبری و تشکیلاتها و کادرها، اعضا و دوستداران حزب ناکام ماند. در این بخش از دستور کنگره فرصت کافی در اختیار نمایندگان کنگره و مهمانان جهت اظهار نظر و طرح سئوالات گذاشته شد. نمایندگان و مهمانانی که در این مبحث شرکت کردند حرکت ضدحزبی جمع اقلیت دفتر سیاسی سابق را دور از چارچوب موازین سیاسی و تشکیلاتی کمونیستی و حزبی ارزیابی و  آن را مردود اعلام کردند.  

دستورهای بعدی کنگره شامل قطعنامه و قرارهائی بود که قبلا در ٦ شماره نشریه کنگره منتشرشده که عبارت بودند از:

پلاتفرم سیاسی، عملی مصوب دفتر سیاسی برای تایید در کنگره (معرف- جمال کمانگر)

قطعنامه، اوضاع سیاسی ایران و مصافهای پیش رو(معرف- حسین مرادبیگی- حمه سور)

قطعنامه، مبارزات طبقه کارگر و وظایف کمونیستها (معرف- رحمان حسین زاده)

بیانیه  کمونیستها و انقلابات شمال آفریقا و خاورمیانه  (معرف- فاتح شیخ)

مجموعه ای از قطعنامه ها و قرارهای دیگر

همه اسناد در دستور از قبل  در اختیار نمایندگان کنگره قرار گرفته بودند. علاوه بر سخنرانان که قطعنامه و قرارها را معرفی میکردند٬ مخالفین و موافقین هم نظرات خود را ارائه میدادند و تلاش میکردند نظر خود را به کرسی بنشانند. قطعنامه و قرارهای ارائه شده همگی به رای گذاشته شدند. در این بخش بحثهای بسیار جدی و مهم در مورد اسناد ارائه شد. میهمانان کنگره در خاتمه هر اجلاس در نوبتهای خود در مورد مباحثات کنگره و مباحث دیگر مورد نظرشان، اظهار نظر کردند.

جهت عمومی بحثها و این اسناد تاکید بر اهمیت و ضرورت دخالتگری هر چه بیشتر حزب حکمتیست  در وجوه مختلف پیشبرد جنبش طبقاتی مان در شرایط حساس دنیای امروز، خاورمیانه و خود ایران بود. همه بر جایگاه تعیین کننده حزب کمونیستی مدعی قدرت سیاسی در مبارزات همه جانبه طبقه کارگر و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی برای رهایی تاکید داشتند. شرکت کنندگان کنگره پنجم این انتظار و توقع را در مقابل رهبری منتخب کنگره پنجم قراردادند، که حزب حکمتیست بسرعت این دوره را پشت سر بگذارد و در دوره جدید نقش دخالتگر کمونیستی بر اساس خط فکری و سیاسی منصور حکمت را در صحنه جامعه ایفا کند.  

در میان مجموعه اسناد ارائه شده، قطعنامه ها و قرارهای زیر به تصویب کنگره پنجم حزب رسیدند:

پلاتفرم سیاسی، عملی دفتر سیاسی

قطعنامه، اوضاع سیاسی ایران و مصافهای پیش رو

قطعنامه، مبارزات طبقه کارگر و وظایف کمونیستها

بیانیه در باره کمونیستها و انقلابات شمال آفریقا و خاورمیانه  

قرار “عدم مشروعیت استفاده جمع اقلیتی  که حزب را ترک کرده اند، از نام و نشان حزب حکمتیست”

قراردفاع از حرمت کمیته مرکزی منتخب کنگره چهارم حزب حکمتیست

قرار سوسیالیسم، حزب و قدرت سیاسی (سندی از کنفرانس موسس حزب)

در مورد مبانی سازمانی حزب سیاسی (سندی از کنفرانس موسس حزب)

قرار در مورد ضرورت باز تکثیر و پخش ادبیات منصور حکمت

قرار در مورد مبارزه با جریانات اسلامی در کردستان

قرار در مورد مصوبات اجلاس رسمی تاکنونی حزب (از کنفرانس موسس تا پلنوم فوق العاده (23)

در مورد ساماندهی اموال حزبی

قرار در مورد ضرورت صدور بیانیه در دفاع از مدنیت جامعه و زندگی مردم

از میان قرارهای ارائه شده، قرار “در مورد ارگان کمیته سازمانده شهرها” از طرف کنگره به پلنوم کمیته مرکزی منتخب محول شد تا در مورد آن تصمیم گیری کند.

دستور بعدی کنگره انتخابات کمیته مرکزی بود که از میان کاندیداها سی نفر بعنوان اعضای اصلی و پنج نفر اعضای علی البدل کمیته مرکزی به شرح زیرانتخاب شدند.

اعضای اصلی رفقا: ابراهیم باتمانی٬ آزاد زمانی٬ ابوبکر شریف زاده،اسماعیل ویسی، بهزاد جواهری، جمال کمانگر، حسین مرادبیگی (حمه سور)، رحمان حسین زاده، رضا کمانگر، رحمت فاتحی، رضا دانش٬ سیف خدایاری، سعید یگانه، سعید آرمان، سلام زیجی، سوسن هجرت٬ شمال علی، کامیار احمدی، صالح سرداری، علی مطهری، عبدالله دارابی، فاتح شیخ، فرهاد رضائی٬ محمود رهبری،مریم افراسیاب پور، محمد خضری، ملکه عزتی٬ نسرین محمودی آذر، ناصر مرادی٬ همایون گدازگر

اعضای علی البدل رفقا: محمود محمد زاده،فرج شهابی،جلیل رضایی، کاروان درسید، روزا پرتو

کنگره پنجم حزب حکمتیست با سخنرانی اختتامیه رحمان حسین زاده به بخش پایانی کار خود رسید. رحمان حسین زاده در سخنرانی اختتامیه بر این مسئله تاکید کرد که با برگزاری موفقیت آمیز این کنگره، دوره ای را به پایان رسانده و دوره جدیدی را آغاز میکنیم. جهتگیریهای روشن کمونیستی و مصوبات این کنگره راهنمای کار ما برای دخالت موثر حزبمان در ابعاد مختلف مبارزه طبقه کارگر و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی است. ما مصمیم به وظایف مهم پیش رو جوابگو باشیم. در پایان با قدردانی از همه دست اندرکاران اجرایی و فنی کنگره و تقدیم سبدهای گل به آنها فضای شورانگیزی سالن کنگره را فرا گرفت.

کنگره پنجم حزب حکمتیست در میان شور و شوق شرکت کنندگان با موفقیت به کار رسمی خود پایان داد. در ادامه بخش پایانی کنگره، شماری از نمایندگان و مهمانان کنگره با مجموعه ای از ابراز همبستگی های صمیمانه فضای گرم و پرشوری ایجاد کردند. از میان شرکت کنندگان رفقایی به عضویت حزب درآمدند.

همه سخنرانیها و مباحث کنگره به زودی، صوتی، تصویری و نوشتاری در سایتهای حزب در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٢٥ اسفند ١٣٩٠ ١٥ مارس ٢٠١٢