اطلاعیه ها

دررابطه با محكوميت روزنامه نگاران و فعالین مدنی منطقه بادینان دراقلیم کردستان

درجریان آخرین اعتراضات مردم در شهرهای کردستان عراق به فقر و نابسامانی اقتصادی در اوایل دسامبر سال گذشته ، بغیر از به قتل رساندن تعدادی از معترضین ، شمار زيادی نیزاز جمله درمنطقه بادینان دستگیر وبازداشت شدند. روزسه شنبه ۱۶ فوریه پنج نفر از روزنامه نگاران و فعالین مدنی به نامهای کوهدار زیباري ، شیروان شیروانی، شقان سعید، مریوان عیسی و نیاز کرم ازمنطقه بادینان در یک دادگاه غیرعادلانه در شهر اربیل توسط ” قاضی” زرار هرکی بدون هیچ مدارکی دال بر مجرم بودن آنان، هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شده اند. اين احکام ناعادلانه بلافاصله مورد اعتراض و نفرت مردم، احزاب چپ و كمونيست ، نهادها و فعالان و تعدادی از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان قرار گرفته. لازم است اشاره کنیم که قبل از محاكمه این فعالین، رئیس اقلیم کردستان در يك سخنراني از آنها بعنوان “سیخور” به معنی جاسوس نام برده بود. بنظر میرسد اين اظهارات یکی از دلایلی است که دستگاه قضايي اقليم كردستان كه زير نفوذ احزاب حاكم است و ازاستقلال عمل برخوردار نيست، چنين حكم ناعادلانه ایی را صادر نمايد.
اين اولین بار نیست که در اقلیم کردستان، روزنامه نگاران و فعالین سیاسی و مدنی دستگیر و زندانی می شوند. در طول سالهای گذشته تاکنون چندین روزنامه نگارو فعال سیاسی از جمله کاوه گرمیانی، سردشت عثمان و سوران مامه حمه به دلیل افشاگری علیه حاکمان و سران اقلیم کردستان ترورشده اند.
کمتیه کردستان حزب کمونیست کارگری- حکمتیست اين حكم ناعادلانه علیه روزنامه نگاران و فعالین مدنی و سیاسی را به شدت محکوم و خواهان آزادی فوری آنان می باشد.
حق اعتراض و آزادی بیان ازحقوق اولیه همه شهروندان و دفاع ازآن وظیفه همه مردم آزادیخواه وبرابری طلب است. ما ازهمه مردم آزادیخواه کردستان، سازمانها و احزاب سیاسی می خواهیم به دستگیری وحکم زندان فعالان مدنی و روزنامه نگاران اعتراض کنند و تا آزادی زندانیان به اعتراض خود ادامه دهند.

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست
۱۸ فوريه ٢٠٢١