بخش ویژه

اطلاعیه خبری کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست

در رابطه با برگزاری روز جهانی کارگر در شهرهای کردستان!
امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر درچند شهر کردستان از جمله سنندج، مریوان، سروآباد و بانه مراسم گرامیداشت این روز و اعلام همبستگی طبقاتی کارگران برگزار شد.
همزمان در شهرهای تبریز، خرم‌آباد، مشهد، کرج، اراک، کرمانشاه، تهران، شوش، رشت، اصفهان، سارس، قزوین، نیشابورو در شرکت نیشکر هفت تپه و شرکت اتوبوسرانی واحد هم کارگران و بازنشستگان تجمعاتی به این مناسبت برگزار کردند. شرکت کنندگان و کارگران با سر دادن شعار مرگ بر ستمگر درود بر کارگر، کارگر معلم اتحاد اتحاد، دشمن کارگران دولت غارتگران، فقط کف خیابون به دست میاد حقمون و همچنین سخنرانی در رابطه با اول مه و تاریخچه این روز تجمعاتی برگزارشد.
در سنندج کارگرانی که برای گرامیداشت روز کارگر در شهرک صنعتی عباس آباد تجمع کرده بودند با حمل پلاکارد زنده باد اول ماه مه روز جهانی کارگر مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و تعدادی از شرکت کنندگان از جمله شیث امانی و هوشنگ کریمی از فعالین کارگری دستگیر شدند. همزمان با این مراسم از طرف تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی راهپیمایی با سر دادن شعار زنده باد اول مه، کارگر دانشجو اتحاد- اتحاد هم برگزار شد.
در مریوان تجمعی توسط جمعی از اعضای سندیکای کارگران فصلی و ساختمانی شهرستان، انجمن بازنشستگان تامین اجتماعی و انجمن صنفی معلمان مریوان و سروآباد در پارک شانو برگزار شد. در این گردهمایی بیانیه روز کارگر از طرف یکی از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی قرائت شد. همزمان با برگزاری تجمعات و راهپیمایی اول ماه مه در شهرهای کردستان مراسمی هم در روستای هانیس در نزدیکی شهر سنندج برگزار شد. حاضرین در این مراسم با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون اداره شورایی، زنده باد اول مه، زنده باد روز جهانی کارگر در رابطه با دستمزدهای زیر خط فقر و افزایش ساعت کار به بحث و گفتگو پرداختند. در شهر بانه نیز شرکت کنندگان در تجمع روز کارگر با پخش شیرینی و سخنرانی این روز را گرامی داشتند. در بیشتراین تجمعات قطعنامه ها و بیانیه های کارگری که حاوی خواسته ها و مطالبات کارگران بود توسط شرکت کنندگان خوانده شد.
همچنین در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت هم در شهرهای کامیاران و سقز گردهمایی های دیگری در گرامیداشت روز جهانی کارگر با سخنرانی و نصب تراکت و پلاکارد زنده باد اول مه روز جهانی کارگر برگزار گردید. در روز کارگر ازهفت تپه تا تهران، از سنندج تا سروآباد و از بانه تا اصفهان و اراک طبقه کارگر این خالقان ثروت و نعمات جامعه دراعتراض به سیستم سراپا استثمارسرمایه داری که کارگران را از دسترسی به رفاهیات و نعمات حاصل از کار خود محروم کرده به خیابانها آمدند تا خشم و نفرت خود را علیه نظم موجود به سران و حافظان سرمایه اعلام کنند و همزمان همبستگی طبقاتی خود را در تمام شهرها به نمایش بگذارند.
تجمع مقابل وزارت کار در تهران هم با حمله نیروهای امنیتی و دستگیری تعدادی از شرکت کنندگان از جمله عسل محمدی، هیراد پیربداغی و سعید ملایری همراه بود. سرکوب تجمعات روز جهانی کارگر از سنندج تا تهران و بقیه شهرها پیامی جز ترس و استیصال طبقه حاکم ندارد. طبقه کارگر پاسخ این سرکوب را با اتحاد و اعتراض طبقاتی خود خواهد داد.
کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری – حکمتیست۱۱ اردیبهشت