بخش ویژه دیدگاه اعضای حزب

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپە
امروز جمعە اعتصاب کارگران هفت تپه وارد ١٨مین روز خود شد. کارگران اعتصابی تجمعات خود را در محوطە هفت تپە و راهپیمایی در خیابانهای بازار هفت شوش تاکنون پیش برده اند و اعلام کردند که فردا شنبه جلوی فرمانداری تجمع برگزار می کنند.

اعتصاب و اعتڕاض برای خواستهای:
– اجرای رای خلع ید و محاکمه کارفرما
– پرداخت فوری دستمزدهای معوقە
– بازگشت بە کار کارگران اخراجی
– تمدید قرار داد کارگران بخش غیر نیشکری، دفع آفات و فصلی در کارخانه و تجهیزات
– انجام واکسیناسیون تائید شده و رایگان

کارگران هفت تپه طی هفته اخیر بارها حمایت خود را از خواست به حق مردم خوزستان اعلام داشته و خواستار رسیدگی فوری به حقوق پایمال شده کارگران و زحمتکشان این منطقه می باشند.

تداوم اعتراضات در خوزستان و شهرهای دیگر
اعتراضات مردم خوزستان به بی آبی در شهرهای مختلف این استان ادامه دارد. مردم در شهرهای مختلف استان از جمله شوش، سوسنگرد، ایذه، دزفول، مناطق کوت عبدالله و ویس و جند محله اهواز، ماهشهر، حمیدیه، چمران بر علیه حکومت تظاهرات کردند. مردم سایر شهرهای ایران نیز در حمایت از آنها به خیابان‌ها آمدند و تجمعات اعتراضی برگزار کردند. در شهرهای تهران، کرج، یزدان‌شهر اصفهان، الیگودرز، شاهین شهر، رباط کریم، میبد، مشهد، کرمانشاە، سقز، بانە و… مردم در اعتراض به بی‌آبی در خوزستان و سرکوب مردم تجمع اعتراضی برگزار کردند.

الیگودرز
غروب روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰، در پی اعتراض مردم خوزستان به بی آبی در شهر الیگودرز مردم در پارک کنار هواشناسی اقدام به تجمع کردند. بر اساس گزارش های دریافتی از الیگودرز این تجمع به میدان شهدای این شهر گسترش یافت. اجتماع در الیگودرز با تیراندازی و سرکوب روبرو شد، فضای شهر امنیتی شد و بازداشت ها گسترش یافت. نیروهای ضد شورش در شهر متمرکز شدند و تعدادی از مجروحین به بیمارستان منتقل شدند.

اینترنت در بیشتر مناطق خوزستان عمدتا قطع است و در قرنطینه خبری سرکوب در جریان است. شهرهای سوسنگرد، اهواز و ایذه، از جمله شهرهایی بودند که بسیار گسترده در این حرکت اعتراضی شرکت کردند. بر طبق خبرهای واصله از ایذه، از صبح روز ۳۱ تیر، در ایذه و سوسنگرد و مناطقی از اهواز، حکومت نظامی اعلام نشده حاکم است. در طی روز نیز دستگیری‌های زیادی صورت گرفته است. با وجود کشته و مجروح زیادی که در الیگودرز وجود دارد، درگیری جوانان با نیروهای سرکوبگر همچنان ادامه یافت. اکثر مردم الیگودرز به خیابان آمده و به کمک مجروحین شتافتند.

تبریز
عصر شنبه ۲ مرداد، تظاهرات مردم تبریز در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان آغاز شد. جوانان شرکت کننده در تظاهرات تبریز مورد هجوم نیروی انتظامی قرار گرفتند. نیروهای سرکوب برای ایجاد جو رعب و وحشت اقدام به بلندکردن هلی‌کوپتر و همچنین با به پرواز درآوردن پهباد در بالای سر تظاهرکنندگان اقدام به فیلم‌برداری کردند. در تظاهرات مردم تبریز شعار اتحاد مردم کشور را سر دادند. در تبریز نیز اینترنت بخشا قطع است و بازداشتها ادامه دارد.

اجتماع اعتراضی در تهران
صبح روز ۴ مرداد گروهی از جوانان و مردم تهران در حمایت از خیزش خوزستان و اعتراض به وضعیت موجود تظاهرات کردند. تظاهرات مردم تهران در خیابان جمهوری و جلوی پاساژ علاالدین شروع و به سمت چهار راه استامبول ادامه داشت. کثرت جمعیت باعث شده بود که نیروی انتظامی جرات نزدیک شدن به آنها را نداشته باشد. آنها در حمایت از قیام خوزستان و تظاهرات مردم تبریز شعار دادند: آذربایجان عرب فارس اتحاد اتحاد. شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن» را از شعارهای اصلی این تجمع بودند. اخباری از ادامه تظاهرات مردم تهران در فلکه اول صادقیه، تهران پارس، فاطمی به سمت ولی عصر نیز منتشر شده بود.

تجمع اعتراضی در اصفهان
سه‌شنبه شب ۵ مرداد، جوانان معترض در اصفهان در تجمع‌های شبانه به قطعی برق در این شهر اعتراض کردند. آنها در تجمع خود ابتدا بنر بزرگ خامنه ای که در کنار خیابان نصب شده را پاره کرده و آتش زدند و سپس شعار “خوزستان اصفهان اتحاد اتحاد” سر دادند. یاد‌آوری می‌شود که شب دوشنبه ٤ مرداد نیز، معترضان در شهر بهارستان استان اصفهان در اعتراض به قطعی برق و همبستگی با خوزستان و سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند. مردم شعار می‌دادند: جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم.

قتل فریدون صالحی
روز دوشنبه ۴ مردادماه ، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی “هنگه‌ژال” واقع در شهرستان بانه، یک کولبر کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. کولبر جانباخته فریدون صالحی اهل شهرستان بوکان است. خانوادە کولبران قربانی، نگران و خشمگین مقابل بیمارستان صلاح الدین بانە تجمع کردند.

اجتماع بازنشستگان فولاد
کارگران بازنشسته فولاد در یکشنبه های قبل نیز جهت پیگیری و دستیابی به مطالباتشان، تجمع اعتراضی داشته‌اند. اجرای کامل همسان سازی و درمان رایگان و مناسب از مطالبات همه بازنشستگان است. در همین روز در رشت شاهد تجمع بازنشستگان مقابل کانون بازنشستگان بودیم.

بازنشستگان تهران و کرج در حمایت از مردم خوزستان
روز سه‌شنبه پنجم مردادماه جمعی از بازنشستگان تهران و کرج در حمایت از اعتراضات مردمی خوزستان تجمع کرده و در همبستگی با آنها شعار سر دادند.

اجتماع پرستاران
صبح روز دوشنبه ۴ مرداد، پرستاران و پرسنل بیمارستان خمینی کرج، در بلوار بلال این شهر، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این پرستاران و کارکنان بخش درمانی بیمارستان در برابر سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز دست به تجمع اعتراضی زدند. پرسنل بیمارستان خمینی کرج، علاوه بر تجمع در یکی از خیابانهای نزدیک به بیمارستان راهپیمایی نمودند.

تجمع مادران آبان در تهران
گروهی از مادران جانباختگان آبان نود و هشت امروز در میدان ازادی تهران با عکس عزیزانشان راهپیمائی و مردم را دعوت به ملحق شدن کردند. آنها با بلند کردن عکس جگرگوشه های جانباخته شان فریاد میزدند “این بچه های شماست”! نیروی انتظامی وحشیانه به این عزیزان حمله کرد و بنا به اخبار میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، پژمان قلی‌پور، فرهاد مجدم و وحید دامور از جمله بازداشت‌شدگان هستند.
– بیانیه‌ های اعلام همبستگی با اعتصابی صنایع نفت
کمیته اجرایی اتحادیه کارگران فلز ـ واحد هانوفر آلمان با انتشار پیامی حمایتی اعلام کردند: ما اطلاع یافته ایم همکاران ما در ایران، از تاریخ ١٩ ژوئن ٢٠٢١ در ٦١ واحد صنعتی در، دست بە اعتصاب زدەاند. نرخ تورم در آن کشور بسیار بالا است و حقوق همکاران ما متناسب با آن افزایش نمی‌یابد. این امر ناملایمات بسیاری برای شاغلین و خانواده‌های آنان پدید آورده است. ما از خواست‌های آنان که به شرح زیر اعلام شده به طور کامل حمایت و پشتیبانی می‌کنیم:

– افزایش دستمزد نباید کمتر از ١٢ میلیون واحد پول ایران باشد.
– پرداخت حقوق و دستمزدهای معوقه.
– لغو کلیه‌ی قراردادها با پیمانکاران فرعی.
– انجام اقدامات صحیح ایمنی در محیط کار.
– تبدیل قراردادهای موقت کارگران به قراردادهای دائم.
– حق آزادی اجتماعات و حق برخورداری از تشکل‌های مستقل.
– حذف برخورد بە فعالین کارگری.
– ٢٠ روز کار و ١٠ روز فراغت در هر ماه.

ما به عنوان اتحادیه‌های صنفی صنایع فلز، برق، چوب، پلاستیک و منسوجات در هانوفر آلمان به خوبی می‌دانیم که اعتصاب، یک وسیله‌ی پذیرفته شده برای دست‌یابی به خواست‌های صنفی می‌باشد. برای مبارزات قانونی شما آرزوی قدرت، پشتکار و همبستگی داریم. برای کارگران مهم است که بتوانند حرف خود را بزنند و فریاد اعتراض خود را به خیابان‌ها بکشانند. این صحیح‌ترین روش برای ایجاد تغییر است.

از طرف کمیته‌ی اجرایی اتحادیه کارگران فلز هانوفر
دیرک شولتزه: دبیر اول
ساشا دودزیک: دبیر دوم

فدراسیون واحدهای کارگران نفت ونزوئلا نیز در حمایت از کارگران اعتصابی نفت در ایران بیانیه ای صادر کرد. خوزه بوداس، دبیر کل فدراسیون واحدهای کارگران نفت ونزوئلا در این پیام اشاره کرده است: “علاوه بر اعتراض کارگران، اعتراض بخشهای عمومی نیز وجود دارد. تورم و خدمات عمومی فاجعه ‎بار آنها را وادار به اعتراض و مبارزه در کنار طبقه کارگر ایران کرده است”.

وی در خاتمهٔ پیام همبستگی خود خاطر نشان کرد: “من به عنوان دبیر کل فدراسیون واحدهای کارگران نفت ونزوئلا، به کارگران و مردمی که علیه دیکتاتوری سرمایه داری ایران می جنگند درود می فرستم و با آن ها اعلام همبستگی انقلابی می کنم”.

***