اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست

اعلامیه حزب حکمتیست

در باره اجتماعات اصفهان و چهارمحال
دست سرمایه داران و مافیای آب از زندگی مردم کوتاه!

مسئله آب در ایران یک معضل جدی و از سوالات مهم امروز و آینده کشور است. همین چند ماه پیش بود که مردم تشنه در خوزستان با گلوله های حکومت پاسخ گرفتند. اعتراض کشاورزان اصفهان نیز مسبوق به سابقه است و با سرکوب روبرو شده است. مردم زحمتکش در اصفهان و هر گوشه ایران حق دارند به فقدان و کمبود آب و برق و گاز اعتراض کنند. مسئول مستقیم شرایط فلاکتبار و مملو از مشقت مردم ایران جمهوری اسلامی است. از کشاورز محرومی که چند نسل روی زمین کار کرده و امروز بدلیل فقدان آب نمیتواند زندگی کند تا کارگران مهاجر خوزستان و چهارمحال و لرستان، از کودک کار و کولبر و سوختبر تا میلیونها حاشیه نشین کلان شهرها، همه زندگی شان توسط جمهوری اسلامی نابود شده است. این مردم حق دارند اعتراض کنند و سهم شان را از زندگی بخواهند. ما همواره حامی و همراه بخشهای محروم و معترض جامعه هستیم.

اعتراض روزهای اخیر در اصفهان و شهرکرد اما به مردم تشنه و یا کشاورزان محروم و معترض به کمبود آب محدود نمیشود، عقبه دیگری هم دارد که خود معترضین هم به آن اشاره میکنند: مافیای آب! و البته حامیان مجلس نشین و دولتی و سپاهی آنها که منافع صاحبان صنایع فولاد و ذوب آهن و پروژه های صنعتی را دنبال می کنند. جنگ این باندها برسر تصاحب آب مورد نیاز مردم بنفع صاحبان صنایع و ملاکین سرمایه دار است. باز و بسته کردن سرچشمه های آب به هر سمتی، بدواً منافع سرمایه داران و مافیای آب را تامین میکند و در حاشیه و موقتاً حق آبه تعدادی کشاورز محروم هم فراهم میشود. غارتگران طی سالهای طولانی آب خوزستان و چهارمحال را با مجوزهای دولتی به صد جا منتقل و فروخته اند. این در حالی است که کارگران و مردم محروم در بیشتر شهرها و روستاهای این استانها هنوز با تانکر به آب شرب دسترسی دارند. کنترل و اجازه توزیع آب موجود دست حکومت و باندهای مافیائی است. آنها تلاش دارند منافع مشخص طبقه طفیلی خودشان را پوششی “شهری – استانی – فرهنگی” بدهند و با تکیه به عقب ماندگی و نوستالژی و ایجاد تقابلهای کاذب قومی مابین شهروندان در استانهای مختلف مانور بدهند. نمایندگان مجلس رژیم در اصفهان و چهارمحال عملاً سخنگوی به جان هم انداختن مردم محروم و تشنه برای منافع مافیائی خود و سرمایه داران بودند.

از نظر ما؛
١- بانی و مسبب وضعیت کنونی، یعنی فجایع محیط زیستی، کمبود آب آشامیدنی و نیازهای اولیه کار و زندگی مردم، نظم حاکم و باندهای متفرقه حکومتی هستند. آب و خاک و فضا و ثروت و همه چیز تحت کنترل اینهاست. هر دادی داریم باید سر حکومت و سیاستهایش بکشیم.

٢- مسئله‌ آب و کمبود آن مختص چند استان نیست، معضلی کشوری و حاصل سیاستهای ویرانگر و سودمحور است. کلیه ساکنین ایران در شهر و روستا، حق دارند به آب شرب سالم و آب لوله کشی دسترسی داشته باشند و دولت موظف به تامین آنست. راه حل به جان هم انداختن مردم برسر آب نیست، بلکه موظف کردن دولت به تامین نیازها با اولویت محیط زیستی و رفاه کلیه شهروندان از جمله در مناطق محروم نگهداشته شده است.

٣- کشمکش های استانی و تحریک علیه همدیگر، شعارهای خطرناک که تفرقه و شکاف بین همسایه با همسایه ایجاد می کند، ادامه سیاست مافیای آب و حکومتی ها و سرمایه داران صاحب صنایع است. غارتگران ابتدا آب را می دزدند و سپس با دادن آدرس غلط مردم محروم و تشنه را در مقابل هم قرار میدهند. مردم شریف در اصفهان و لرستان و خوزستان و هرجای ایران هیچ مشکلی با هم ندارند. نباید سر سوزنی به تبلیغات مسموم و ضد جامعه میدان داد. کشمکش کاذب “بختیاری با اصفهانی” تنها بنفع اهداف کثیف مسببین این اوضاع فلاکتبار است.

٤- اعتراض و اجتماع حق مردم است. به نیروهای حکومتی و کسانی که آتش بیار معرکه اند میدان ندهید. صف تان را از صف نیروهای حکومتی و سخنگویان باندهای سرمایه دار جدا کنید. بر همبستگی بخشهای مختلف مردم در سراسر کشور و حق همگان برای آب و معیشت تاکید کنید.

واضح است ایران فرصت ندارد چند دهه با این وضع سر کند. اگر میخواهیم سرزمین سوخته تحویل نگیریم باید حکومت اسلامی و نظم تخریب گر سرمایه داری را هرچه سریعتر از سر راه برداریم. جمهوری اسلامی یک جامعه را به مرز نابودی کشانده است، سیاستی هم برای متوقف کردن این روند ندارد، اقدامات موقت و غیر موثر تاکنونی جوابگو نیست و تنها صورت مسئله را پیچیده تر میکند. راه کوتاهتر تقویت اتحاد و همبستگی مردم و جارو کردن حکومت اسلامی است.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست کارگران و مردم آزاده در سراسر کشور و بویژه استانهای درگیر تنش آبی را به همبستگی و مبارزه متحد علیه بانیان وضع کنونی فرامیخواند.

نه قومی، نه مذهبی، زنده باد هویت انسانی!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست
٢ ‌آذر ۱۴۰۰- ٢٣ نوامبر ۲۰۲۱