اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست اعتصاب کارگران بهمن موتور برای افزایش دستمزد اخراج کارگران معترض، توبیخ و خودکشی

بنا به خبر دریافتی، کشمکش و نارضایتی و چند مورد اعتصاب در سالنهای تولید و مونتاژ و بخشهای مختلف ماشین سازی بهمن موتور در ماههای گذشته رخ داده است. از جمله در دیماه سال ١٤٠٠ حدود ٥٠٠ نفر از کارگران یکی از سالنهای مونتاژ بهمن موتور برای افزایش دستمزدها دست به اعتصاب زدند.

شرایط ماشین سازی ها بشدت امنیتی است اما این باعث نشده است که کارگران ساکت بمانند. بهمن موتور بعد از ده سال در سال ٩٩ اعتصاب کوتاهی داشت. مدیریت ابتدا تلاش داشت کارگران را سرکوب کند اما وقتی با گسترش اعتصاب در قسمتهای دیگر مواجه شد، با عقب نشینی سریع به اعتصاب خاتمه داد. در این اعتصاب نیز همان روش سرکوب و ارعاب قدیمی را در پیش گرفتند. از میان اعتصابیون ۵ نفر از اعتصاب کنندگان بزعم خودشان موثر را احضار کردند و نهایتا ۲ نفر را اخراج و ۳ نفر را توبیخ کردند. در عین حال برای سرپوش گذاشتن روی سرکوب و اینکه به هر حال به خواست کارگران برای افزایش دستمزد توجه شده است، دستمزد کارگران را در اسفند ماه ١٤٠٠ حدود ۵۰ الی ۱۵۰ هزار تومان و در مواردی نادر تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش دادند. اما نکته قابل توجه تفاوت افزایش دستمزد کارگران و حقوق مدیران و روسا است. بنا به فایلی لو رفته از بخش مدیریت و امور اداری، حقوق روسا بین ۴ تا ۷ میلیون تومان افزایش یافته که خود این تفاوت عجیب بحق باعث انزجار هرچه بیشتر کارگران این مجتمع شد.

مسئله دیگر، سرکوب هر اعتراض ساده و بدیهی در پادگان بهمن موتور است. درست یک هفته مانده به عید و سال نو، ۲ کارگر بخش خدمات که حتی از همان افزایش ناچیز حقوق ها نیز بی بهره بودند، نامه ای تومارگونه به یکی از مسئولان خبیث به نام “اخلاقی” نوشتند و بدینوسیله اعتراض شان را به تبعیض در افزایش حقوق بیان کردند. اما اخلاقی بی اخلاق این دو کارگر را صرفا بخاطر این نامه اعتراضی اخراج نمود.

یک مورد دیگر دست زدن به خودکشی یک کارگر انبار بهمن موتور در جاده مخصوص است. ماجرا اینست که در هفته گذشته یک کارگر مجرد انبار با سرپرست انبار درگیری کاری داشته است. سرپرست به همین دلیل وی را مجبور به استعفا میکند و از وی با زور استعفا نامه میگیرد! این کارگر که زیر فشار بیکار شدن و بی پناهی خود را میبیند، در حرکت نادرستی بیرون از شرکت، خودش را از پل عابر پیاده به وسط اتوبان کرج پرت میکند. خوشبختانه این کارگر جان سالم بدر میبرد. اینجا هم رَزل بودن کارفرمایان بهمن موتور خود را بنمایش میگذارد. به کارکنان بهداری شرکت فشار میاورند که کسی حق کمک به کارگر مصدوم را ندارد و نباید ثابت شود که وی کارگر بهمن موتور بوده است!

شرکت بهمن موتور با حدود ٣٧٠٠ کارگر وابسته به مجتمع کروز است و در جاده قدیم کرج واقع است. کشاورز و علیپور از سرمایه داران بزرگ و صاحبان کروز هستند که بیشتر وقت شان را در آمریکا زندگی میکنند. لازم به ذکر است که کروز یکی از مجتمع های بزرگ قطعه سازی و از سهامداران بزرگ شرکتهای مهم خودروسازی کشور است و آوازه فساد مالی آن شهره آفاق است. همین چند وقت پیش بود که یک محاکمه‌ نمایشی برای سران کروز تشکیل شده بود که طبق معمول آنرا “کش ندادند” و موضوع خاتمه یافت.

کارگران بهمن موتور، کارگران ماشین سازی ها!
شرایط پادگانی و بشدت امنیتی در خودرو سازی ها، چیزی جز انعکاس وحشت از نیروی خفته شما نیست. واکنش به اعتصابات شما برای اینست که ساکت بمانید، برده وار کار کنید و حسابهای بانکی کشاورز و علیپور و خیل مدیران و روسا را پرتر کنید. این شرایط در نفت و فولاد و صنایع بزرگ همیشه وجود داشته اما مدتهاست که با قدرت اعتراض و اعتصاب کارگران شکسته است. تجارب تاکنونی نشان میدهد که برای دور زدن سرکوبگری کارفرما و مسئولان بخشها و سالنها، میتوان مجمع عمومی تشکیل داد و توده کارگران را دستجمعی در مقابل کارفرما گذاشت. تجربه دو بار نماینده فرستادن و افرادی جلو افتادن اینست که با اخراج و توبیخ و تهدید و در صورت امکان تطمیع بقیه را ساکت میکنند. از کارگران هفت تپه و فولاد و پتروشیمی ها و حتی بچه های ایران خودرو در سالهای قبل استفاده کنید. رهبران عملی کارگری باید بیرون کارخانه شرایط ایجاد مجمع عمومی در قسمتها و سالنها را فراهم کنند، و با اتکا به تجاربی که دارید با اعتصاب اخطاری و سپس زنجیره ای اعمال فشار کنید. هزاران کارگر متخصص را نمیتوانند اخراج و جایگزین کنند. تفاوت دستمزدهای فاحش و تفاوت فاحش تر افزایش دستمزدها را نپذیرید! مجمع عمومی تان را برگزار کنید و وارد اعتصاب یکپارچه در تمام سالنها و بخشها و انبارها شوید. تا زور کارگر روی سر کارفرما نباشد، حقی اعاده نمی شود. درود بر رزم و اتحاد کارگران بهمن موتور!

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢ اردیبهشت ١٤٠١ – ٢٢ آوریل ٢٠٢٢