اطلاعیه ها

اعلامیه حزب کمونیست کارگری – حکمتیست فراخوان به کارگران و مردم آزادیخواه ایران وقت آنست که همه جا برخیزیم!

اعتراضات در شهرهای خوزستان گسترش می یابد. جنایت متروپل در آبادان دریچه ای برای بروز خشم عمیق مردم زحمتکش علیه بانیان وضع موجود شد. آبادان و اهواز و خرمشهر یکپارچه اعتراض است. مردم خرمشهر در یک راهپیماپی بزرگ بسمت آبادان در حرکت اند. حکومت تلاش کرد با اعلام «عزای عمومی» در روز یکشنبه باصطلاح با مردم داغدیده آبادان همدردی و اعتراضات را مهار کند. اما مردم فهیم بسرعت علیه حکومت و عاملین جنایت ایستادند و نیروهای سرکوب را با خفت فراری دادند. امشب نهم خرداد در نازی آباد و سعادت آباد تهران و مناطق دیگری درگیری با نیروی سرکوب و اجتماع و تظاهرات در جریان بود. بوشهر و اصفهان و ایذه و شهرهای دیگر ایران بشدت ملتهب است.

در این میان عده ای سودجو و بیربط به مبارزه و درد امروز مردم شهری و تحرکات کارگری تحت عنوان «بزرگان و خوانین و شیوخ خوزستان و لرستان» عنوان کردند که بهتر است نیروی انتظامی از آبادان خارج شود تا اتفاقی نیافتد. این دارودسته های تا مغزاستخوان مرتجع و نان به نرخ روز که با حمایت جمهوری اسلامی بساط ایل و عشایر و شیوخ را حفظ کرده و عمدتأ تاکنون دستشان در جیب این رژیم بوده است، اکنون که پایان عمرجمهوری اسلامی را بوکشیده اند، با مانورهای فریبکارانه میخواهند خود را در کنار مردم قراردهند. آنها متوجه نیستند مردم عمیقا خشمگین از جنایات جمهوری اسلامی، اگر خواهان خروج نیروهای سرکوبگرنظامی و انتظامی از محل کار و زندگی و اماکن و شهرها هستند، در عین حال میخواهند با سازماندهی تشکلها و نهادها و شوراهای مستقیما متکی به اعمال اراد ه توده کارگر و مردم کنترل اوضاع را به دست گرفته و جایی برای جست و خیز دارودسته های سناریوسیاهی باقی نگذارند. اینها میخواهند صد سال جامعه و سیاست و فرهنگ مبارزاتی را بعقب ببرند و مردم را بدوران خانخانی نظامی برگردانند. این مرتجعین فکر می کنند مردم صغیر و رعیت هستند تا خوانین و شیوخ مرتجع که دچار عارضه خود بزرگ پنداری شدند برایشان تصمیم بگیرند. سابقه این شیوخ در بحرانهای متعدد سازش با حکومت و گرفتن سهم شان از ارتجاع بوده است.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست همراه با کارگران و زنان و مردان پیشرو و آزادیخواه خوزستان و لرستان و سراسر کشور به این مرتجعین واپسگرا و ضد جامعه هشدار میدهد که مردم رعیت نیستند که خان و شیخ بخواهند و اتفاقا علیه اسلام و سلسله مراتب ارتجاعی و ضد جامعه بپاخاسته اند که جمهوری اسلامی چکیده آنست.
حزب حکمتیست مردم آزادیخواه سراسر کشور را به حمایت از اعتراضات جاری و پیوستن به آن فرامیخواند. گسترش اعتراضات توده ای و استمرار آن، سازماندهی نهادهای اعمال اراده مردم بپاخاسته تنها مکانیسم عقب راندن حکومت، تنها راه دفاع از اسرای زندانی و ایجاد شرایطی برای بمیدان کشیدن نیروی وسیع اعتراضی و اعتصابی است. این اعتراضات اساسا اعتراض مردم کارگر و زحمتکش علیه مشقات نظم موجود است. حزب حکمتیست کارگران سراسر کشور و بویژه کارگران مبارز در استانهای خوزستان و لرستان را فرامیخواند که با روشهای مقدور و مناسب جنبش کارگری کنار اعتراضات توده ای زحمتکشان قرار گیرند و بویژه اجازه ندهند عده ای مرتجع و بیربط به زندگی شهری و مبارزه کارگری و اجتماعی با دامن زدن به قومیت و مذهب و اتکا به عشایر و شیوخ مرتجع اسباب سازش و انحراف مبارزات کنونی را موجب شوند.
در اعتراضات چند روز اخیر بیش از یکصد و پنجاه نفر بازداشت شدند. کلیه بازداشت شدگان باید آزاد شوند. وقت آنست که برخیزیم، متحد و متشکل بمیدان بیائیم و رژیم اسلامی را درهم بکوبیم.

مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادی، برابری، حکومت کارگری

حزب کمونیست کارگری- حکمتیست
۹ خرداد ۱۴۰۱- ۳۰ مه ۲۰۲۲