مقالات

گزارشات هفتە گذشتە مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

  1. اعتراض سراسری در شهرهای ایران به دنبال حادثه دلخراش متروپل
    اعتراضات مردم خورستان در خیابانهای آبادان و سایر شهرها و همدردی و اعلام حمایت مردم در سراسر کشور
    پس از فروریختن یکی از برجهای دوقلوی متروپل آبادان در روز دوشنبه دوم خرداد ماه، جانباختن تعداد وسیع و زخمی و زیر آوار ماندن تعداد بیشتر، مردم آبادان و شهرهای مختلف استانهای خوزستان، فارس، چهارمحال، کرمانشاە و تهران و…. در اعتراض به این فاجعه انسانی کە عامل آصلی آن سیاستهای فاسد سران رژیم اسلامی است به خیابانها آمدند. اکنون بیش از یک هفته ازاین اعتراض‌های خیابانی می‌گذرد، پاسخ حاکمیت سیاە اسلامی مانند همیشه چیزی جز سانسور و سرکوب مردم نبوده است. اقشار مختلف مردم سایر شهرها با برپایی تجمعات اعتراضی و مراسم همدردی و همبستگی خود را با خانواده‌های قربانیان فاجعه متروپل ابراز کردند و همچنین عامل اصلی این فاجعە را فساد سیستماتیک کل حاکمیت رژیم اسلامی اعلام کردند که با سر دادن شعارهای علیە کلیت پایەهای رژیم، سران رژیم را بوحشت انداخت و با گسیل گارد ویژە سرکوب بە آبادان و دیگر شهرهای خوزستان دست بە خشونت، دستگیری و سرکوب زدند. در مقابل اعتراضات اقشار مختلف همچنان ادامە داشتە است. سران رژیم اسلامی طی این مدت تنها مشغول سرکوب نبودەاند، بخشی از تلاش و توطئە مهندسین رژیم اسلامی تلاش برای ایجاد تفرقە و دو دستگی در میان مردم عاصی از کلیت رژیم اسلامی بودە است. از این رو با نقشە و هدفمند دست عشایر از گور برخواست را برای نمایش خیابانی در شهر آبادان و منطقە را باز گزاشتند تا از محتوای اعتراضات رادیکال ضد فساد، ضد تبعتض و ضد سرمایە داری حاکمیت حافظ آن را بکاهند.
    اما مردم خوزستان، چهارمحال و چهارگوشە ایران آگاهتر از آن هستند، اگر برای بزیر کشیدن نظام فاسد اسلامی بمیدان آمدند، قطعا بە عشایر و خانهای از گور برخواستە رضایت نخواهند داد. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە بازماندگان قربانیان فاجعە متروپل آرزوی بهبودی برای مصدومین داریم و همچنین خود را بخشی از این اعتراضات علیە تبعیض، فساد و سیستم نابرابر نظام سرمایەداری میدانیم.
    برگزاری مراسم خاکسپاری جانباختگان فاجعه متروپل آبادان
    مراسم خاکسپاری رامین معصومی صاحب کافه مری در مجتمع متروپل و خواهر وی شیرین معصومی که هر دو در فاجعه ریزش برج متروپل، جان خود را از دست دادند، برگزار شد.
    گفته می‌شود، تاکنون پیکر مریم قربانی همسر رامین معصومی که او نیز در زیر آوار متروپل محبوس شد، پیدا نشده است.
    مریم قربانی و رامین معصومی، در حالی که کمتر از دوسال پیش ازدواج کرده و چند ماه قبل، کافه مری را در طبقه همکف متروپل تاسیس کرده بودند، در پی فساد دست‌اندکاران برج متروپل، زیر آوار خرابه‌های این ساختمان، جان خود را از دست دادند.
    کارگران پروژه‌ای شرکت ناورود مجدداً دست به اعتصاب زدند
    روز پنجشنبه ۵ خردادماه کارگران پروژه‌ای شرکت ناورود شاغل در پتروپالایش کنگان در اعتراض به عدم افزایش دستمزد سال جدید، عدم اجرای نوبت‌کاری۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت و وضعیت نامناسب غذا و خوابگاه‌های غیربهداشتی مجدداً دست به اعتصاب و تجمع زدند.
    کارگران شرکت ناورود پیشتر نیز با خواست تحقق مطالباتشان اعتصاب کرده بودند که پیمانکار و کارفرما وعده اجرای خواسته‌های کارگران را عنوان کردند اما اکنون حاضر نیستند که این وعده‌ها را اجرا کنند.
    تجمع کارگران کشت و صنغت کارون
    روز سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱، تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون در اعتراض به‌ عملی نشدن رای انفصال از خدمت مدیرعامل در مقابل این مجتمع تجمع کردند.
    تجمع رانندگان تاکسی سنندج در اعتراض به سطح پایین کرایه‌ها
    شماری از رانندگان تاکسی ساکن سنندج، روز پنجشنبه پنجم خرداد ماه، با توقف فعالیت‌های کاری و عدم خدمت‌رسانی، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.
    رانندگان معترض، نسبت به سطح پایین کرایه‌ها، گرانی و عدم سهمیه‌بندی قطعات یدکی تاکسی‌ها و سایر معضلات این صنف اعتراض دارند.
    آنها در این تجمع اعتراضی، خواستار رسیدگی مسئولان ذیربط به مطالبات شغلی و معیشتی رانندگان تاکسی شدند.
    اعتراض کارگران راهبر مترو
    روز شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱، کارگران راهبر متروی تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات مزدی‌‌شان و همچنین افزایش حقوق پرسنل به میزان ده درصد، سرعت قطار های خود را کاهش دادند.
    راهبران مترو با بیان اینکه به هیج وجه با افزایش۱۰ درصدی حقوق کوتاە نخواهند آمد، گفتند: بە اصطلاح “شورایعالی کار تنها مرجع قانونی افزایش حقوق کارگران در سراسر کشور است که حداقل دستمزد امسال را ۵۷ درصد و سایر سطوح را ۳۸ درصد افزایش داده است”.
    ما در برنامە جامعە و کارگران بارها اعلام کردەایم، “نهاد شورای عالی کار” کە از نمایندگان دولت، کارفرماها و شورای اسلامی کار تشکیل شدە است، نهادی ضد کارگری و در خدمت منافع سرمایەداران و دولت است! این نهاد ضد کارگری در شرایط کنونی حتی پیگیر مصوبات خود کە چندین پلە زیر خط فقر را بە کارگران تحمیل کردە است هم نیستند.
    تجمع اعتراضی پرستاران شاغل در سازمان تامین اجتماعی
    روزیکشنبه۸ خرداد جمعی از پرستاران شاغل در سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی منطبق بر این قانون در مقابل سازمان مربوطە در تهران دست به تجمع زدند.
    تجمع اعتراضی فرهنگیان #مریوان
    روز۹ خرداد ۱۴۰۱مقابل دادگاه مریوان، فرهنگیان مریوان در اعتراض به تمدید بازداشت #اسکندر لطفی توسط بازپرس شعبه اول و موافقت دادستان مریوان و اعتراض به بازداشت #شعبان محمدی و #مسعود نیکخواه و همچنبن در اعتراض به سناریو سازی امنیتی و پروپاگاندای صدا و سیما تجمع برپا کردند.
    تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی زنجان
    روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی زنجان در اعتراض به عدم تعیین تکلیف افزایش حقوق ‌‌و مستمری سال ۱۴۰۱ و بی‌توجهی مسئولین به دیگر خواست و مطالباتشان دست به تجمع زدند.
    تحصن و اعتراض کارکنان دانشگاه آزاد تهران غرب
    روز سه‌شنبه ۱۰ خردادماه، تعدادی از کارکنان دانشگاه آزاد تهران غرب با پهن کردن سفره خالی در محوطه دانشگاه نسبت به حقوق و شرایط معیشتی خود تحصن و اعتراض کردند.
    حوادث
    مرگ یک کارگر کارخانه بر اثر ریزش دیوار
    کارگر شاغل در یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی شیراز بر اثر ریزش دیوارجان باخت.
    در حادثه روز گذشته (جمعه ششم خردادماه) ریزش دیواریکی از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شیراز، موجب مرگ یک کارگر میانسال شد.
    بر اساس این گزارش محمد هادی (رئیس آتش نشانی شیراز)، این حادثه در نتیجه شدت گرفتن وزش باد در شیراز رخ داده که موجب خراب شدن دیوار بلوکی روی کارگر می‌شود.
    فقدان ایمنی کار؛ مرگ یک کارگر در جوشقان قالی
    روز شنبه ۷ خردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر فصلی در محدوده شهر «جوشقان قالی» حین کار در استخر کشاورزی سقوط کرده و جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.
    این کارگر ۲۳ ساله و تبعه کشور افغانستان، حین کار در حاشیه یک استخر ذخیره آب کشاورزی واقع در محدوده شهر «جوشقان قالی» (از شهرهای بخش قمصر شهرستان کاشان) بر اثر سقوط در آب دچار غرق شدگی می‌شود.
    این کارگر علیرغم تلاش یکی از همکارانش بلافاصله در محل جان خود را از دست داده است.

    مرگ یکی از کارگران معدن زغال‌سنگ طبس بر اثر ریزش معدن
    حادثه ریزش معدن زغال سنگ شرکت ممرادکو حوالی ساعت ۲ و نیم بامداد روز سه شنبه ۱۰ خرداد رخ داد و به دنبال آن یکی از کارگران پیمانکاری جان خود را از دست داد. بە این صورت در این فاصلە کوتاە ما شاە جانباختن ٣ کارگر بە دلیل نا امنی محیط کار بودەایم. ما ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت بە خانوادە و بستگان این انسانهای زحمتکش یکبار دیگر اعلام میکنیم عامل اصلی حوادث کار و جانباختن کار ناشی از سودپرستی سرمایەداران و رژیم اسلامی است کە ایمن کار را برای کارگران فراهم نمیکنند.
    زندانیان و بازداشتها
    ریحانه انصاری‌نژاد
    ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، با وجود تودیع وثیقه‌یک‌ میلیارد تومانی تعیین شده از سوی شعبه دو دادسرای ناحیه‌ی سی و سه تهران هنوز آزاد نشده است.
    این در حالی است که خانواده و آشنایان این فعال کارگری مقابل درب زندان اوین در انتظار آزادی او بوده‌اند.
    به گفته خانواده ریحانه انصاری‌نژاد،یکی از نگهبانان زندان اوین به صورت غیررسمی به آن‌ها عنوان کرده که «او آزاد نخواهد شد».
    خانواده و نزدیکان ریحانه انصاری‌نژاد، نسبت به وضعیت سلامت این فعال کارگری در بند ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته خانواده او به دلیل عوارض بیماری آرتریت روماتوئید، از درد شدید در ناحیه‌ی کمر و پا رنج می‌برد.
    خانواده ایناین فعال کارگری با درخواست «آزادی فوری و بدون قید و شرط» ریحانه انصاری‌نژاد اعلام کرده‌اند که او جرمی مرتکب نشده است.
    عزیز قادرتاج معلم اهل اشنویه جهت اجرای حکم سه سال حبس بازداشت شد
    عزیز قادرتاج از معلمین اداره آموزش و پرورش شهرستان اشنویه روز پنج‌شنبه پنجم خرداد ماه پس از احضار به اجرای احکام دادگاه انقلاب اشنویه جهت سپری نمودن دوران محکومیت سه ساله خود بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.
    عزیز قادرتاج چهل و چهار ساله که در مدرسه ابتدایی روستای نرزیوه مشغول تدریس بود، شامگاه یکشنبه دوازده بهمن نود و نه توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شده است. وی سرانجام پس از یک ماه بازداشت با وثیقه و موقتاً تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد و سپس توسط دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شد.
    برگزاری جلسه بازپرسی۵ فعال صنفی در دادسرای عمومی و انقلاب رشت
    روز شنبه ۷ خردادماه، جلسه بازپرسی تیمور باقری کودکانی، طهماسب سهرابی و انوش عادلی از اعضای هیئت مدیره و یدالله بهارستانی و غلامرضا اکبر زاده باغبان از دیگر فعالان کانون صنفی معلمان گیلان، در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت برگزار شد.
    جلسه بازپرسی این پنج فعال صنفی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم” در شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت برگزار شده و رامین صفرنیا، وکیل دادگستری در جریان این جلسه به دفاع از موکلان خود پرداخت.
    این پنج فعال صنفی پیشتر طی ابلاغیه ای به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت احضار شده بودند.
    آخرین اخبار از وضعیت اسکندر_لطفی
    #اسکندر_لطفی به علت تحت فشار قرار گرفتن برای اعتراف اجباری و ادامه غیرقانونی بازداشت به اعتصاب غذای خشک دست زد!اسکندر لطفی معروف به کاک سوران ، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران ، در اعتراض به پروژه ی اعتراف اجباری در جهت تایید سناریو سازی۲۰:۳۰ و کیهان و رسانه های وابسته ، وارد سومین روز اعتصاب غذای ( خشک ) شد!!!
    این نوع اعتصاب غذا که با محرومیت از هرگونه خوردن و نوشیدن همراه است ، به شدت خطرناک و طول دوره ی آن حداکثر بین۷ تا ۱۰ روز است و صدمات جبران ناپذیری به همراه دارد .
    #اسکندر_لطفی روز ۹ خرداد در تماسی تلفنی با خانواده‌اش اعلام کرد که در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت غیرقانونی (بیشتر از مهلت سی روزه بازداشت) و تحت فشار قرار گرفتن توسط بازجویان برای #اعتراف_اجباری دست به #اعتصاب_غذای_خشک زده است.

    ممانعت از آزادی جعفر ابراهیمی با دخالت وزارت اطلاعات
    علیرغم صدور دستور و تودیع قرار وثیقه مبنی بر آزادی جعفر ابراهیمی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران، در پی کارشکنی اشرار وزارت اطلاعات از آزادی وی ممانعت به عمل آمده است.
    این فعال صنفی روز شنبه دهم اردیبهشت‌ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و قرار بود که روز یکشنبه با تودیع قرار از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند دویست و نه زندان اوین آزاد شود که در پی کارشکنی وزارت اطلاعات، از آزادی جعفر ابراهیمی ممانعت به عمل آمده است.
    محاکمه برادران رضایی در روزهای شنبه هفتم و یکشنبه هشتم خرداد برگزار شد
    جلسه رسیدگی به پرونده احسان رضایی شنبه هفتم خرداد به جرم نشر اکاذیب در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت برگزار شد. مشارالیه به همراه وکیل خود رامین صفرنیا در جلسه رسیدگی حاضر شدند و دفاعیات خود را ارائه دادند. همچنین روز یکشنبه هشتم خرداد احسان و سعیدرضایی به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری در شعبه اول دادگاه انقلاب رشت با وکالت رامین صفرنیا محاکمه شدند که برادران رضایی به همراه وکیل خود در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان رشت به دفاع از خود پرداختند. امید که برائت این دو کنشگر مدنی و کارگری صادق گیلانی صادر گردد
    ناپدید شدن یک عکاس حین پوشش خبری فاجعه متروپل
    بنابر گزارش‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی،یلدا معیری عکاس خبری و مستندساز، از روز شنبه هفتم خرداد ماه تاکنون ناپدید شده و خانواده وی موفق به برقراری تماس تلفنی با او نشده‌اند.
    گفته می‌شود، خانم معیری جهت تهیه تصاویری برای پوشش خبری فاجعه متروپل به آبادان سفر کرده بود و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.
    بازداشت آرش قلعه‌گلاب، شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی
    آرش قلعه‌گلاب شاعر و روزنامه‌نگار آبادانی روز پنجم خرداد در جریان اعتراض مردم آبادان به فاجعه‌ی فروریختن ساختمان متروپل، همراه با ضرب و جرح بازداشت شد و در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برد. به گفته‌ی دوستان و نزدیکان این شاعر آبادانی، او به شدت از بیماری آسم و دیابت رنج می‌برد و ادامه‌ی بازداشتش می‌تواند خطرها و پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد.
    پس از فروریختن ساختمان متروپل آبادان در روز دوشنبه دوم خردادماه، مردم شهرهای مختلف در اعتراض به این فاجعه به خیابان‌ها آمدند. اکنون بیش از یک هفته از این اعتراض‌ها می‌گذرد و پاسخ حاکمیت همچون همیشه چیزی جز سانسور و سرکوب مردم نبوده است.
    در سایه‌ی این سرکوب و با وجود محدودیت‌هایی که بر اینترنت و اخبار اعمال می‌شود وضعیت آرش قلعه‌گلاب و دیگر بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها به شدت نگران‌کننده است و بدیهی است هر گزندی به سلامت و جان آن‌ها متوجه نهاد‌های امنیتی حکومت خواهد بود.
    بازداشت مجید کریمی
    #مجید_کریمی دبیر انجمن صنفی معلمان سنندج و کلاترزان کە روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد با عدەای دیگر از معلمان سنندج برای پیگیری وضعیت آقای مسعود فرهیخته به جلو اطلاعات سپاه رفته بودند توسط چند نفر لباس شخصی با یک پژو سفید دستگیر و ربوده شد.
    #مسعود_فرهیخته معلم اسلامشهر و عضو شورای هماهنگی و کمیته مذاکره برای آزادی معلمان است که برای مذاکره با مدیرکل آموزش و پرورش کردستان به سنندج آمده بود.
    تداوم اعتصاب غذای اصغر امیرزادگان معلم زندانی
    اصغر امیرزادگان معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس، در اعتراض به محرومیت از حق درمان و علیرغم وضعیت جسمانی وخیم، همچنان به اعتصاب غذای خود در زندان عادل‌آباد شیراز ادامه می‌دهد.
    در حالی که این معلم زندانی به شدت از خونریزی شدید معده و ناراحتی دستگاه گوارش رنج می‌برد، مسئولان زندان کماکان از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت می‌کنند.
    آقای امیرزادگان که در تاریخ۲۲ اردیبهشت ماه و در جریان تجمعات فرهنگیان بازداشت شده، پیشتر در اواخر آذر سال گذشته، از محکومیت خود به تحمل یک سال حبس تعزیری و همچنین مسدود کردن حساب اینستاگرام شخصی و دو سال ممنوعیت استفاده از فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلییا خارجی که قابلیت دید عموم دارند، خبر داده بود.