مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

بیانیه شورای هماهنگی در خصوص ۱۳ آبان
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان طی بیانیه ای در باره مراسم ۱۳ آبان از جمله نوشته است:
“اربابان قدرت، همراه عاملان سرکوب و کشتار، با عملگی سرسپردگان بی اراده و سرداران و لباس شخصی‌ها، در حالی مراسم ۱۳ آبان و روز دانش آموز را برای سرپوش نهادن بر شقاوت و تجاوزهای گسترده نسبت به ساحت مدرسه و دانش اندوزی برگزار می‌کنند که از آغاز قیام حق طلبانه‌ی اخیر ملت ایران با رمز قیام #مهسا_امینی علیه ناکارآمدی، تبعیض، فقر و فساد، تعدادی از کودکان، دانش آموزان و نوجوانان را بی رحمانه به قتل رسانده و تعدادی از این آینده سازان را ربوده و در بازداشتگاه‌های مخوف مورد انواع آزار قرار داده‌اند. برای اکثریت دانش آموزان ما و ملت فهیم ایران مبرهن و آشکار است که حاکمان فریبکار و قدرت طلب و اختلاسگران اموال مردم، می‌خواهند با این نمایش مضحک ۱۳ آبان، با وجود فقر عمومی، بی عدالتی، تجاوز به حریم مدرسه، کشتار دانش آموزان و سرکوب اعتراضات به حق مردم، پرده‌ای بر اعمال ننگین خود بپوشانند، حال آنکه این شرمساری در کشتن کودکان بی گناه لکه‌ی ننگینی است که با هیچ آبی پاک نخواهد شد”.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۱۲ آبان ۱۴۰۱
بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین
در پی اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، اینک جنبش اعتراضی مردم ایران وارد مرحله جدیدی شده است. امروز دانش آموزان، معلمان، کارگران، دانشجویان و اساتید دانشگاه دوشادوش سایر اقشار اجتماعی در حال خلق صحنه‌های درخشانی از مبارزه برای تحقق آزادی و برابری هستند. در این بین پیشروی، زنان با شعار “زن، زندگی، آزادی” بنیان‌های ساختار موجود را با چالش جدی روبروکرده است. این همه نشان از آن دارد که جنبش مترقی مردم ایران از مشروطه تا کنون وارد مرحله جدیدی شده است و تا تحقق آرمان‌ها و حق خود، سر ایستادن ندارد.
بدون تردید این اعتراضات ناشی از اعمال سیاست‌هایی است که بیش از چهار دهه شرایطی نابرابر و غیرانسانی را بر مردم تحمیل کرده است. از طرفی تبعیض طبقاتی/جنسیتی/اتنیکی/مذهبی و نفی آزادی‌های اجتماعی را به طور مداوم تئوریزه و عملیاتی می‌کنند که فقر، بیکاری، شکاف طبقاتی/فرودستی زنان/ نادیده گرفته شدن حقوق اقوام و اقلیت‌ها/ سلب آزادی بیان و تحمیل سبک زندگی از پیامدهای این سیاست‌ها است.
از طرفی دیگر، هر شیوه‌ای از تشکل ‌یابی را به عنوان یگانه گزاره منطقی دگرگونی این نظم مسلط، از اساس نهی و سرکوب می‌کنند. در چنین شرایطی، سرکوب زندانیان و به خاک و خون کشیده شدن آنان در «شنبه سیاه اوین» نشان داد که حکومت حتی از پژواک صدای اعتراض مردم در زندان نیز هراسان است. تا جایی که با به میدان آوردن تمام قوای سرکوبگر خود (نیروهای یگان ویژه، گارد زندان، نیروهای لباس شخصی و کارمندان مسلح شده‌ی زندان) و با بکارگیری بیشترین ادوات سرکوب (باتوم، شوکر، گازاشک ‌آور، گلوله‌ی ساچمه‌ای و گلوله‌ی جنگی) به مقابله با زندانیان روی می‌آورد.
اگرچه یکسوی صحنه، تصویر قلع و قمع زندانی بی‌دفاع بندهای۷ و ۸ طی ساعات متمادی تا بامداد روز یک شنبه بود اما آن سوی دیگر، ایستادگی آنان را نشان می‌دهد که همراهی سایر بندها و سرکوب متعاقب آنها را به دنبال داشت.
رسانه‌های حاکمیتی قصد دارند همچون گذشته با سناریوسازی افکارعمومی را منحرف کنند تا جویِ خون اوین را به درگیری بین زندانیان جرائم مالی و سرقت منتسب کنند و با برجسته سازی عباراتی نظیر زندانیان اراذل و اوباش، سرکوب زندانیان را توجیه کنند. اما پر واضح است که اراذل و اوباش، همان سلب مالکیت شدگان و مطرودین ساختار طبقاتی جامعه هستند. دستگاه پروپاگاندای حکومت هرگز نمی‌تواند با گفتمان ارعاب و برچسب از زیر بار مسئولیت سرکوب خونین زندانیان شانه خالی کند.
در حالی که بیش از یک هفته از سرکوب خون ‌بار زندانیان می ‌گذرد، همچنان آمار دقیقی از جانباختگان و مجروحان در دست نیست. بنا بر اطلاع، تعداد زیادی از مجروحان هیچگونه دسترسی به درمان مناسب ندارند و جانشان در خطر است و عده‌ی کثیری از آنها نیز به زندان‌های تهران بزرگ و رجایی شهر کرج تبعید شده و در شرایط کاملا غیرانسانی و غیربهداشتی محبوس‌اند.
ما امضا کنندگان این بیانیه به عنوان جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت هم بندانمان و اعلام انزجار از عملکرد آمران و عاملان جنایت مذبور، این فاجعه‌ی خونین را محکوم کرده و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت زندانیان و پاسخگویی به خانواده‌های شان هستیم.
اسامی امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا: جعفرابراهیمی، میلاد ارسنجانی، رسول بداقی، عباس دهقان، محمد شریفی مقدم، حسین طیوری، مصطفی عبدی، حسین قشقایی، ابوالحسن منتظر، علی نوری.
مهاباد به صحنه‌ی درگیری‌های گسترده تبدیل شد
گزارشها ‌حاکی از گسترش و تداوم تظاهرات مردمی و همچنین یورش وحشیانه نیروهای سرکوبگر و تیراندازی مستقیم به سوی مردم معترض است. منابع خبری در مهاباد گزارش داده‌اند که اینترنت به طور کامل قطع شده و برای دسترسی به اینترنت و ارسال گزارش باید به شهرهای اطراف رفت. مأموران سرکوبگربرای ممانعت از انعکاس خبری اوضاع مهاباد به هر‌کسی که در حال فیلمبرداری باشد حمله کرده و بازداشت می‌کردند.
مراسم چهلم حنانه کیا به صحنه اعتراض مردمی تبدیل شد
روز چهارشنبه ۱۱آبان‌ماه مردم معترض شرکت کننده در مراسم چهلم حنانه کیا از جانباختگان جنبش اعتراضی سراسری در نوشهر با سردادن شعار دست به اعتراض زدند. در اطراف خانه‌ حنانه کیا، در نوشهر، ماموران به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک می‌کردند.
اعتراضات گستردە جوانان در محلات سنندج و اعتصاب عمومی
روز چهارشنبه۱۱ آبان ‌ماه۱۴۰۱ صدای تیر اندازی نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی در سراسر محلات سنندج کە بە طرف جوانان انقلابی نشانە گیری میکردند بگوش می رسید که متاسفانە “مومن زندکریمی” نوجوان ۱۸ ساله سنندجی با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جان عزیزش را از دست داد. او اهل روستای ماچکه و ساکن خیابان گلشن سنندج بود. با فشار نهادهای امنیتی پیکر وی جهت خاکسپاری به روستای ماچکه از توابع سنندج منتقل شده است. از طرف دیگر کسبه و مغازه‌داران سنندج دست به اعتصاب عمومی زده‌اند. همچنین مردم در خیابان‌های اصلی شهر مجدداً دست به تظاهرات زده و در تداوم خیزش سراسری شعار سر می‌دهند.
تظاهرات مردمی در کرج گسترش یافت
روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱، مردم معترض کرج مجدداً دست به تظاهرات زدند. بخشی از اعتراضات این روز پس از همان مراسم چهلم حدیث نجفی در بهشت سکینه آغاز شد و سپس به داخل شهر آمد. منطقه حصارک و بخشهای مهم کرج در اختیار مردم و درگیری های شدیدی با نیروی انتظامی رخ داد. تعدادی از ماشینهای نیروی انتظامی در آتش خشم مردم سوختند.
کارگران بخش تعمیرات پتروشیمی پردیس دست به تجمع اعتراضیزدند
روز چهارشنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۱، کارگران شاغل در بخش تعمیرات پتروشیمی پردیس عسلویه اعتصاب کرده و دست به تجمع زدند.
تجمع و تحصن دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
یک‌شنبه ۸ آبان‌ماه دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان در اعتراض به تهدید دانشجویان به اخراج از دانشگاه و خوابگاه، بازداشت تعدادی از دانشجویان و تدابیر شدید امنیتی در محیط دانشکده ها تحصن نمودند.
رقیه بیگدلی فعال مدنی و حقوق زنان بازداشت شد
رقیه بیگدلی از فعالین مدنی و حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق پس از چندین بار احضار تلفنی، روز پنج‌شنبه ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱، به پلیس امنیت تهران مراجعه کرده و همانجا بدون هیچ توضیح و تفهیم اتهامی بازداشت شده و به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.
قتل سارینا ساعدی
#سارینا_ساعدی۱۶ ساله با ضربات متعدد باتوم نیروهای امنیتی بر سرش در بیمارستان توحید سنندج جان باخت. پیکرش شبانه به خاکسپرده شد و خانواده‌اش را تحت فشار گذاشته‌اند تا دلیل مرگ وی را خودکشی اعلام کنند.
حضور جوانان مبارز شهر سنندج مقابل بیمارستان کوثر
اشکان مروتی جوان ورزشکاری که به تنهایی علیه ده‌ها مامور سرکوبگر در میدان آزادی سنندج دست به مبارزه و مقاومت زد و سپس مورد هدف گلوله‌های جنگی ماموران از فاصله بسیار نزدیک قرار گرفت و بعدا به بیمارستان کوثر منتقل شد. جوانان مبارز سنندج بیمارستان کوثر را محاصره کرده‌اند تا از واقعیت وضعیت اشکان مطلع گردند. مردم تصمیم داشتند تا برای حفاظت از جان اشکان مروتی مانع از اقدام نیروهای امنیتی برای انتقال اشکان به مکان دیگری شوند.
بی‌خبری از سعید ملایی فعال کارگری بازداشت ‌شده
#سعید_ملایی معلم، مترجم و فعال کارگری در ۱۷ مهر در منزل پدری‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. خانواده وی هنوز از دلایل بازداشت و محل نگهداری‌اش مطلع نیستند. وی به بیماری دیابت شدید مبتلاست و روزانه باید انسولین تزریق کند.
انتقال عرفان کُهزاد به زندان قزلحصار
عرفان کهزاد، فعال کارگری پس از یک‌ماه بازداشت موقت در زندان رجایی‌شهر کرج به زندان قزلحصار انتقال یافت. وی ۲۴ روز را در سلول انفرادی و ۷ روز در بند عمومی به سر برده بود. عرفان کُهزاد هنگام دستگیری مجروحیت جدی داشت و عدم امکان درمان در داخل زندان خانواده وی را دچار نگرانی شدید کرده است.
اعلام اعتصاب پزشکان جراح سنندج
پزشکان جراح سنندج در اعتراض به برخوردهای سرکوبگرانه حاکمیت ضمن اعلام اعتصاب از جمله عنوان کرده‌اند: ما رزیدنت‌های جراحی کردستان به دلیل هتک حرمت جامعه‌ی پزشکی و حمله‌ی ساختارشکنانه‌ی نیروهای انتظامی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تا زمان پاسخ‌گویی مراجع ذیصلاح در اعتصاب صنفی هستیم، فقط اعمال جراحی اورژانس را به دلیل سوگند پزشکی انجام خواهیم داد.
هجوم گارد ویژه به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم ‌پزشکی سنندج
دراین اقدام سرکوبگرانه نیروهای گارد ویژه به سمت درب و پنجره‌های خوابگاه دانشجویان شلیک می‌کردند.
حضور گسترده مردم اراک در مراسم خاکسپاری مهرشادشهیدی
روز شنبه ۷ آبان‌ماه مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی از جانباختگان خیزش سراسری با حضور گسترده مردم معترض انجام شد. نیروهای سرکوبگر به مردم در خاکسپاری مهرشاد شهیدی حمله کردند. حاضرین با سردادن شعار، جلوه‌ای دیگر از تداوم اعتراضات را به نمایش گذاشتند.
هجوم نیروهای امنیتی به تجمع دانش‌آموزان در سقز
یک‌شنبه ۸آبان‌ماه نیروهای سرکوبگر لباس شخصی بە تجمع اعتراضی دانش آموزان هنرستان دکتر حسابی در میدان مادر سقز هجوم بردە و چند دانش آموز را ربودند.
تجمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در جریان تجمع شنبه ۷ آبان‌ماه در دانشکده علوم، در محاصره‌ بسیج و حراست قرار گرفته‌اند و آنها دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
تجمع خانواده دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
روز یکشنبه ۸آبان، دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال پس از برگزاری تجمع اعتراضی مورد یورش شدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند و ضمن ضرب و شتم زیاد در محوطه دانشگاه محبوس شده‌اند. خانواده‌های این دانشجویان به مقابل دانشگاه آمده‌اند و منتظر خروج فرزندان‌شان شدند.
تحصن جمعی از دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه بهشتی
یک‌شنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ دانشجویان دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه بهشتی در اعتراض به چاقوکشی بسیج در تجمع دانشجویان و درخواست اخراج برای عوامل خشونت تحصن کردند.
یورش وحشیانه بسیج و حراست به دانشجویان دانشگاه تهران
بر اساس ویدیوهای منتشرشده، شنبه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ دانشجویان معترض در مقابل دانشکده‌ی فنی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران مورد هجوم وحشیانه و ضرب و شتم بسیج و حراست قرار گرفته‌اند.
همچنینگفتهمی‌شودتمامیدرب‌های ورود دانشگاه به جز درب ۱۶آذر بسته شده‌اند و نظارتشدید به عبور و مرور و ضبط کارتدانشجویی و انتقال برخی از دانشجویان به دفتر حراست در جریان است.
حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان دانشگاه اصفهان
بنا به‌ گزارشات منتشر شده از دانشگاه اصفهان، شنبه ۷ آبان‌ماه نیروهای امنیتی تمام کوچه‌ها و خیابان‌های مشرف به دانشگاه را مسدود کرده اند و در حال شلیک تیرساچمه‌ای هستند.
هجوم وحشیانه امنیتی ها به تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس
دانشجویان دانشگاه آزاد شهر قدس روز شنبه ۷ آبان به اعتراضات خود ادامه دادند که تجمع آنها مورد هجوم شدید نیروهای امنیتی قرار گرفت. ماموران سرکوبگر ضمن ضرب و شتم شدید دانشجویان اقدام به بازداشت تعداد زیادی از آنان نمودند.
بازداشت یکی دیگر از کارگران پروژ‌ه‌ای صنعت نفت
روز جمعه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ یکی دیگر از کارگران پروژه‌ای اهل ایذه شاغل در آبادان به نام محمد ململی گلزاری توسط نیروهای امنیتی در پارک بی‌بی‌مریم شهر ایذه بازداشت شده است. از محل نگهداری و دلایل بازداشت این کارگر بازداشتی هنوز خبری منتشر نشده است.
وحید موسوی خواننده خرم آبادی دستگیر شد
دوشنبه ۹ آبان‌ماه وحید موسوی خواننده مشهور خرم‌آبادی توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شده است. از دلایل بازداشت وی اطلاع دقیقی در دسترس نیست.
انتقال عباس و محسن دریس از زندان ماهشهر به مکانی نامعلوم
روز چهارشنبه ۱۱ آبان، عباس و محسن دریس، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر، به مکانی نامعلوم منتقل شدند. عباس دریس اخیرا توسط دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم و برادرش محسن از اتهامات انتسابی تبرئه شده بود.
بازداشت میلاد ربیعی معلم در رودسر
#میلاد_ربیعی معلم ساکن رودسر و دانشجوی ارشد رشته تاریخ در دانشگاه مازندران ۸ آبان هنگام خروج از منزل دستگیر شد. هنوز از ارگان دستگیرکننده این معلم اطلاعی در دست نیست. میلاد ربیعی از معلمان فعالی است که مدافع حقوق دانش آموزان بوده و در این ایام به شدت پیگیر دانش آموزان زندانی بود.
مخالفت مجدد دادگاه باآزادی کیوان مهتدی به قید وثیقه
روز نهم آبان‌ماه، جلسه اول رسیدگی به پرونده #کیوان_مهتدی مترجم و فعال کارگری بازداشتی در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مظلوم برگزار شد. قاضی دادگاه علی رغم گذشت شش ماه از بازداشت موقت کیوان مهتدی، با آزادی ایشان به قید وثیقه مجددا مخالفت کرد. همچنین، با ارائه دلایل مختلف مبنی بر وجود نواقص و ایرادات مشهود در پرونده از جانب وکیل، ادامه دادگاه به جلسه دوم موکول شد. کیوان مهتدی مترجم و معلم از ۱۹ اردیبهشت ماه امسال تاکنون به اتهامات واهی در بازداشت موقت بسر میبرد و از آزادی موقت ایشان ممانعت به عمل میآید.
صدور حکم برای اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان
دربخشی از رای صادر شده علیه آقایان: انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده با اشاره به بیانیه‌های کانون صنفی فرهنگیان گیلان در رابطه با مطالبه واکسیناسیون، سرکوب تشنگان خوزستان و حمایت از معلمان زندانی آمده است: «اقدامات ذکر شده به وضوح تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و تضعیف نظام جمهوری اسلامی و تشویق و تحریک مردم به اغتشاش می‌باشد، لذا بزه انتسابی به مشارالیه محرز و مسلم است. دادگاه نامبردگان را با توجه به انگیزه مرتکبین و اقدامات مرتکبین پس از ارتکاب جرم که در صدد جبران زیان به وجود آمده در جرم نبوده، بلکه استمرار در کار خود دارند و نیز نظر به عدم ابراز ندامت و پشیمانی متهمان به تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشتی قبل محکوم می‌نماید».
ریزش معدن پابدانا در کرمان
درحادثه ریزش معدن زغال‌سنگ واقع در شهرستان کوهبنان، ۲ تن از کارگران این معدن که محبوس شده بودند جان خود را از دست دادند. این حادثه پنج مصدوم داشت که سه تن نجات یافتند.