مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

کارگران ذوب‌آهن اصفهان دست به اعتصاب زدند
روز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱، هزاران کارگر شرکت ذوب‌آهن اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب زده و در محوطه این شرکت تجمع کرده‌اند. این اعتصاب مطابق فراخوان از پیش اعلام شده کارگران صورت گرفته است. لازم به ذکر است که کارگران بخش کک ‌سازی شرکت روزهای۱۷ و ۱۸ آبان دست به اعتصاب و اعتراض زده بودند. روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ماه نیز، کارگران ذوب‌آهن اصفهان در تمامی بخش‌ها برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و در مقابل ساختمان توحید این مجتمع دست به تجمع زدند. ساختمان توحید مربوط به بخش اداری است که دفتر مدیرعامل شرکت در آن قرار دارد. پس از تجمع روز دوم کارگران، مدیران مجتمع به همراه نماینده‌ای از وزارت کار به میان کارگران آمدند و قول و وعده برآورده کردن سریع خواستهای کارگران را دادند.

فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
برای عدم پرداخت قبوض آب، برق و گاز
در این فراخوان از جمله آمده است: “شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت و به رسمیت شناختن حضور مسالمت آمیز مردم در خیابان ها و همچنین نکوهش و محکوم نمودن سرکوب عریان و غیر انسانی نیروهای سرکوب در راستای حقوق مشروع، قانونی و نافرمانی های مدنی از همکاران خود، اقشار مختلف و مردم فهیم و نجیب ایران می خواهد به منظور کاهش و تحدید بخشی از درآمدهای دولت که صرف سرکوب و کشتار کودکان و زنان آزاده می شود از پرداخت قبوض #آب_برق_و_گاز خودداری نمایند و به پرداخت این قبوض نه بگویند و این را حق مردمی می داند که به مراتب زیر فشار و خط فقر تحمیلی واقع شده اند. همچنین این شورا حمایت خود را از رویکرد تحریمی مردم نسبت به شرکت ها و نهادهایی که در جریان این سرکوب های خشونت آمیز، بازوی نیروهای سرکوبگر بوده اند، اعلان داشته، توسعه و اشاعه ی آن را واجب و ضروری می داند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ۱۴۰۱/۸/۲۱

گزارش کوتاهی از اطلاعیه عفو بین الملل در باره کشتار حکومت در زهدان
سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرد که براساس یافته‌های این سازمان در کشتار جمعه خونین خاش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سیزدهم آبان ماه با شلیک گلوله جنگی به سوی مردم معترض، نمازگزاران و رهگذران دست‌کم ۱۸ نفر از جمله دو کودک را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کرده‌اند. این سازمان افزود که شواهد جمع‌آوری شده حاکی است در پنج هفته گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به طور غیرقانونی و بی‌رحمانه از سلاح‌های مرگبار برای سرکوب مردم در اعتراض‌های پس از نماز جمعه سیستان و بلوچستان استفاده کرده‌اند. بنابر اعلام عفو بین‌الملل از میان حداقل ۱۰۰ معترض، تماشاچی و نمازگزار کشته شده در سیستان و بلوچستان که این سازمان هویت آنها را ثبت کرده‌ است دست‌کم ۱۶ نفر «کودک» بوده‌اند و تعداد واقعی کشته ‌شدگان «بسیار بیشتر» از این تعداد است. شواهد جمع‌آوری شده از سوی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اکثریت کشته‌شدگان و زخمی‌ها مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند و اصابت گلوله به «سر، قفسه سینه و تنه» این افراد نشان می‌دهد که الگوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مبتنی بر استفاده از مهمات جنگی به قصد کشتن یا وارد آوردن آسیب جدی به معترضان است.

این سازمان با ذکر جزییات جمعه خونین خاش، افزود که پس از پایان نماز جمعه اهل سنت در مسجد الخلیل خاش، در حالی که مردم در حال ترک این مسجد بوده و جمعی نیز برای تظاهرات مسالمت‌آمیز به حرکت در آمدند «نیروهای امنیتی از بالای ساختمان فرمانداری خاش» شروع به شلیک گلوله جنگی به سمت آنها کردند. عفو بین‌الملل همچنین به سیاست جمهوری اسلامی در انکار و گذاشتن سرپوش بر کشتار مردم معترض اشاره کرد و افزود که به استناد شواهد، اسناد، و تصاویر و اطلاعات ثبت‌شده، نیروی امنیتی جمهوری اسلامی «تنها عاملانی» هستند که کشتار جمعه ۸ مهر زاهدان و جمعه ۱۳ آبان خاش نقش داشته‌اند.

اعتصاب کارگران سیتی ‌سنتر اصفهان
روز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱، کارگران مجتمع سیتی‌سنتر اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب زده و در محوطه این مجتمع تجمع برپا کردند.

خروش اعتراضی هزاران نفره مردم در سنندج
روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، مردم معترض سنندج پس از خاتمه مراسم چهلم چهار نفر از جانباختگان خیزش انقلابی در این شهر، در سطح کمربندی آرامستان بهشت محمدی در حال تظاهرات و راهپیمایی اعتراضی به سمت خیابانهای مرکز شهر هستند.

حضور پرشور مردم کامیاران در حمایت از خانوادە فواد محمدی
مردم کامیاران با حضور گسترده و هزاران نفری جلوی منزل فواد محمدی از جانباختگان اعتراضات عزم خود را برای تداوم انقلاب نشان دادند.

پدر جانباخته انقلاب در بوکان
#محمد_حسن‌زاده در مراسم تشییع پیکر پسر جوانش: « یە دوره برای اینکه کسی را توصیف کنند، میگفتیم! خیلی مَرده!
الان مردی که جرئت جسارت و مردانگی داشته باشە باید بهش بگیم ! خیلی زن هستی! چون جسارت زنان بسیار بالاتر از مردان است!» پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱

برگزاری مراسم دریا نظم‌ده از جانباختگان با حضور گسترده مردم کرج
روز دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱، در هفتمین روز درگذشت دریا نظم‌ده در کوهسار کرج با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شده و حاضرین در اعتراض به کشتار معترضین شعار سر دادند. دریا نظم‌ده روز ۱۲ آبان در مراسم چهلم حدیث نجفی و حوالی پل حصارک توسط سپاه ثارالله دستگیر شده و سپس در روز ۱۷ آبان خبر کشته‌شدن او به خانواده‌اش اعلام شد.

قهرمان شنای ایران به محاربه محکوم شد
پرهام پروری، قهرمان شنای ایران و شهروند اهل سقز که در جریان خیزش سراسری مردمی بازداشت شده بود، توسط دستگاه قضایی به محاربه محکوم شده است. به گفته مظهر پروری پدر پرهام، فرزندش روز دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، در حالی که از محل کار به منزل برگشته در اعتراضات مردمی شهر تهران، با توسل به خشونت و ضرب و شتم توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده است. وی هم‌اکنون در بند ۲۰۱۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. پرهام پروری که در رشته ورزشی شنا نیز چندین قهرمانی در سطوح مختلف داشته و نیز مربی شنا است به عنوان مهندس در یکی از شرکت‌های مهندسی مستقر در تهران مشغول به کار بوده است.

دیدار مردم سقز با مادر و پدر پرهام پروری
دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم و نهادهای صنفی و مدنی شهرستان سقز، اعم از هنرمندان، زنان، پزشکان، بازاریان، معلمان، ورزشکاران و کارگران، در سەشنبە شب مورخە ٢٣ آبان ١٤٠١ با خانوادە پرهام پروری، کە با اعتراف ‌گیری اجباری، متهم بە محاربە شدە است. در این دیدار، حاضران حمایت قاطع خود را از پرهام پروری، اعلام کردە و ضمن محکوم کردن برخوردهای غیرقانونی و پروندەسازیهای بدون سند کە صرفا با شکنجە و اعتراف‌گیریهای اجباری صورت می‌گیرد، خواستار پایان دادن حاکمیت بە این روش‎های منسوخ و غیرقابل قبول شدند.

بازداشت سهیلا خالدیان
سهیلا خالدیان معلم، فعال مدنی و محیط زیست روز شنبه ۲۱ آبان توسط اطلاعات سپاه سنندج در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت علی حاجی، معلم در جلفا
روزیکشنبه ۲۲ آبان ماه علی حاجی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۲ دادیاری جلفا، به دلیل عدم پذیرش قرار ۱۵۰ ملیون تومانی توسط دادستان، زندانی شد. همچنین، برای اعمال فشار بیشتر بر این فعال صنفی، پرونده‌ی قبلی ایشان با وجود قرار منع تعقیب نیز جهت بررسی به دادگاه ارجاع داده شده است.

پرونده‌سازی جدید برای رضا سلمان‌زاده از خانواده جانباختگان آبان ۹۸
پس از آتش‌سوزی زندان اوین، رضا سلمانزاده را که دستش شکسته و پایش مورد هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته بود از بند ۸ به مکان دیگری منتقل می‌کنند. بعد از حدود یک ماه بی‌خبری، زندانبانان اوین به پسرش که برای پیگیری وضعیت پدرش مراجعه کرده بود، گفته‌اند که برای پدر پرونده جنایی باز کرده‌اند. در کلیپی پیام سلمانزاده از وضعیت پدرش شرح می‌دهد و اظهار می‌دارد که مسئولیت هر اتفاقی برای پدرش، به عهده تمام ارکان جمهوری اسلامی است.

بیخبری از مصطفی معدندار از بازداشت شدگان اعتراضات جاری
مصطفی معدندار جوان ساکن هشتگرد روز ۱۲ آبان‌ماه و مصادف با مراسم چهلم حدیث نجفی در حوالی بهشت سکینه کرج دستگیر شده است. خانواده مصطفی تاکنون به هر جایی برای پیگیری وضعیت او مراجعه کرده‌اند اما هیچ اطلاعی از وضعیت و مکان بازداشت او به دست نیامده است.

بی‌خبری از هوشمند علیپور زندانی سیاسی
هوشمندعلیپور از زندانیان سیاسی که سابقاً در زندان سنندج محبوس بود پس از اعتراض و شورش زندانیان این زندان در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نهادهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شده است و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری وی در دست نیست. این بی‌اطلاعی نگرانی‌های جدی برای خانواده این زندانی سیاسی نسبت به وضعیت سلامت و سرنوشت وی ایجاد کرده است.

جان فائزه براهویی در خطر ست
فائزه پیگیر پرونده تجاوز فرمانده ی نیروی انتظامی به کودک ۱۵ ساله چابهاری بوده که ربوده شده. در حالیکه فائزه جرمی جز حق خواهی و دفاع از حقوق انسانی زنان ندارد اما به او اتهام لیدری تظاهرات را زده اند و برای ایجاد رعب و وحشت قصد دارند به او حکم سنگین “محاربه” بدهند.

زخمی کردن پنج نفر از اعضای خانواده فواد محمدی
شامگاه سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ١۴٠١، خانواده فواد محمدی یکی از جانباختگان کامیاران، که برای تحویل گرفتن جنازه او به بیمارستان سینا مراجعه کرده بودند توسط نیروهای امنیتی مورد هدف گلوله‌های ساچمەای قرار گرفتە و پنج نفر از اعضای این خانواده با نام‌های اسماعیل محمدی (پدر)، حسن محمدی (عمو)، احمد، آرام و خبات محمدی (برادر)، زخمی شدەاند. فواد محمدی متاهل و دارای ٢ فرزند است که در جریان خیزش سراسری شهر کامیاران با ضرب گلوله نیروهای سرکوبگر جانباخت. مردم کامیاران با حضور در منزل جانباخته فواد محمدی و با سردادن شعار یاد فواد محمدی را گرامی داشتند و از خانواده او حمایت کردند.

‏هاشم شیرعلی، بازیکن فوتسال بازداشت شد
‎هاشم شیرعلی، بازیکن فوتسال، که پس از به ثمر رسوندن هر دو گلش در لیگ برتر فوتسال، به یاد خدانورلجه‌ای، کشته‌شده خیزش سراسری در زاهدان روی زمین نشست بازداشت شد.

بیانیه ۱۲۰ هنرمند و روزنامه‌نگار در دفاع از توماج صالحی
۱۲۰ هنرمند، شاعر، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی در نامه‌ای خواهان آزادی توماج صالحی، رپر زندانی شدند. در این بیانیه آمده است: «توماج صدای مردم است و ندای ملت خاموش نمی‌شود. اکنون صدای او باشیم، که اگر آزاد بود بر شکنجه‌ها و احکامِ اعدامِ معترضان می‌خروشید و رهایی‌شان را طلب می‌کرد. جسم و جان توماج را نشانه رفته‌اند، به انتقام این که بانگِ رسایِ مردم بوده است. شکنجه و مجازات توماج، خط قرمز ماست. توماج باید آزاد شود.»

#جعفر_ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی در بیمارستان بستری شد
#جعفر_ابراهیمی، معلم زندانی، به دلیل مشکلات گوارشی که در اثر عدم‌ رسیدگی پزشکی تخصصی در زندان، وضعیت جسمی وخیمی پیدا کرد و در بخش گوارش بیماران بیمارستان هزارتختخواب تهران، بستری شد. #جعفر_ابراهیمی مدتهاست به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد. لازم به ذکر است در طول مدت دوران بازداشت به دلیل وخامت وضعیت جسمی، وی را ٤ بار به بیمارستان “قمر بنی هاشم” اعزام نمودند و اقدامات تشخیصی اولیه صورت گرفته بود اما اجازه و شرایط هیچ اقدامی درمانی تاکنون صورت نگرفته است و این معلم زندانی در وضعیت جسمی سختی به‎سر می‎برد. با توجه به وضعیت فعلی این فعال صنفی، انتظار می‎رود بازپرس پرونده، با قبول وثیقه، شرایط را برای آزادی و درمان ایشان فراهم کند. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، خواهان آزادی بی قید و شرط هر چە سریعتر جعفر ابراهیمی و دیگر فعالین صنفی دربند است.

نامه سرگشاده رضا شهابی، فعال کارگری زندانی و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

جهت روشنگری افکار عمومی و مردم شریف و زحمتکش و تمام مزدبگیران،

اولا: بر ساخته های دروغین و مشمئزکننده رسانه به اصطلاح ملی (صدا و سیمای جمهوری اسلامی) که تلاش داشت تا فعالیتهای بی چشم داشت و کاملا برآمده از دغدغه مندی هر انسان آزاده ای در مورد مشکلات طبقه زحمت کشان (اعم از ایرانی و غیر ایرانی) را به مقوله ارتباطات ناسالم خارج از کشور به افکارعمومی القا نماید، قویا مورد تکذیب و انزجار اینجانب می باشد.

ثانیا: در پرونده مربوط به اینجانب رضا شهابی که از تاریخ ۲۲ ردیبهشت ۱۴۰۱ توسط نهاد امنیتی مفتوح و مورد تعقیب قرار گرفت به هیچ عنوان تناسبی و یا اندک ارتباطی با رفتار مجرمانه نداشته و صرفا سناریویی از پیش نوشته شده در جهت بدنام سازی تلاش های سالم، کاملا مبتنی بر عقلانیت و برآمده از دردی چندین صد ساله پیرامون ظلم نهادینه شده نسبت به طبقه کارگر و زحمت کشان و فرودستان اقتصادی من و امثال من می باشد. در نهایت این سناریوی افشا شده و از پیش شکست خورده که خروجی آن پیشتر مشخص و عیان بود، به صدور حکم ظالمانه ۵ سال حبس تعزیری به اتهام ناروای اجتماع و تبانی و یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبعید دو ساله در خارج از تهران و استانهای مجاور و محرومیت دو ساله از فعالیتهای سندیکایی و ممنوع الخروجی منتهی گردید.

ثالثا: ضمن محکوم کردن تلاش های مذبوحانه ی حاکمیت در سرکوب خواسته های به حق مردم شریف ایران که این روزها ایستاده در برابر حجم غیرقابل توصیف دنائت و توحش سازمان یافته عوامل حاکمیت، همچنان استوار باقی مانده اند و حتی یک قدم به عقب نگذاشته اند، به اطلاع می رسانم که من رضا شهابی در کنار همه دوستان و عزیزانی که سال هاست در برابر چنین شقاوت سازمان یافته و بی ملاحظه و خالی از هرگونه وجه انسانی روا داشته شده ایستاده ایم، و من بعد نیز خواهیم ایستاد و دست از تلاشهای به حق خود برنخواهیم داشت.

متاسفانه در شرایط کنونی، بنده و دوستان سندیکایی و صنفی همانند سایر اقشار مردم از هر گونه امکان اطلاع رسانی سراسری محروم هستیم، صدا و سیمای میلی به ناحق، بطور یکجانبه و بدون هیچگونه اسناد و مدارک معتبر از هر گونه اتهام واهی و دروغ پرهیز نکرده و حتی به خود اجازه می دهد پیش از تشکیل دادگاه فرمایشی، اتهامات واهی را بدون توجه به حقوق انسانی و قانونی متهمین در رسانه های سراسری منتشر کند.

از آنجائیکه هر گونه شکایت ما از صدا و سیما و مراجع قضایی و حاکمیتی به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید، شکایت، مظلومیت و بی گناهی خود را به پیشگاه ملت غیور و گذشت زمان واگذار می نمائیم.

۶/۸/۱۴۰۱
رضا شهابی- بند ۴، سالن ۳، بازداشتگاه اوین