مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اجتماعات و تحصن کارگران صنایع نفت و گاز جنوب
روز دوشنبه ١٦ مهرماه، بخشهائی از کارگران شاغل در سایت دو شرکت نفت و گاز پارس کنگان، سایت یک شرکت نفت و گاز پارس عسلویه، شرکت پالایش گاز فجر جم و پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. در همین روز کارگران در سکوهای گازی چهل گانه نفت و گاز پارس از جمله سکوهای SPD8،SPD13B و SPD13D دست به تحصن زدند. خواستهای کارگران از جمله اصلاح نظام حقوق و دستمزد کارکنان عملیاتی صنعت نفت و اجرای فوری رای ترمیم حقوق اعلام شده است.

تجمع اعتراضی کارگران پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی
سه شنبه ۱۷ مهرماه، برای دهمین هفته متوالی کارگران پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی اعتصاب و تجمع کردند. حراست پالایشگاه یکم از تجمع گسترده کارگران جلوگیری کرده است. خواستهای کارگران عبارتند از: بازگشت به کار حجت رضایی، نماینده اخراجی کارگران، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

تجمعات بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف
روز دوشنبه ١٦ مهرماه، بخشهائی از بازنشستگان شرکت مخابرات در شهرهای اردبیل، ارومیه، تبریز، سنندج، بیجار، مریوان، ایلام، کرمانشاه، خرم آباد، بروجرد، همدان، زنجان، تهران، شیراز، اهواز، اصفهان، رشت و بندرعباس تجمع کردند.خواستهای بازنشستگان از جمله؛ عدم اجرای بدون تنازل آئین‌نامه رفاهی ۸۹، فریز مطالبات، افزایش سهم بیمه تکمیلی بازنشستگان از ۲۰% به ۵۰%، عدم تسویه هزینه‌های درمان توسط بیمه معلم و دانا، عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ و تبصره ۲ ماده ۳۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص بازنشستگان ۹٪ بعد از خصوصی‌سازی.

اعتراض کارگران بیکار شده پتروشیمی ارغوان گستر ایلام
روز سه شنبه ۱۷ مهرماه، کارگران بیکار شده پتروشیمی ارغوان گستر ایلام در اعتراض به بیکارسازی در مقابل ساختمان دادگستری شهرستان چوار تجمع کردند. در روزهای گذشته نیز کارگران این شرکت دست به تجمع و اعتراض زده بودند و طی آن تعدادی از معترضین احضار و بازداشت شدند. اجتماع روز سه شنبه در اعتراض به سرکوب و بازداشت بود. متاسفانه در این اجتماع دو کارگر اقدام به خودسوزی کردند که نافرجام بود که یکی از آنها پدر یکی از کارگران بازداشت شده بود. اعتراض کارگران بیکارش ده پتروشیمی ارغوان گستر ایلام از سه ماه قبل آغاز شده است. خواست مرکزی کارگران بازگشت به کار و تعیین تکلیف وضعیت شغلی است.

تجمع و اعتصاب کارگران مجتمع معدنی چادرملو
روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه، کارگران مجتمع معدنی چادرملو اردکان در استان یزد دست به اعتصاب و اعتراض زدند. بدنبال اعتصاب و اجتماع اعتراضی کارگران معدن سنگ آهن چادرملو، نیروهای مسلح یگان ویژه انتظامی وارد مجتمع معدنی شده و به تهدید کارگران و اعمال فشار برای پایان تجمع و اعتصاب پرداختند.

اعتصاب کارگران معدن سنگ آهن چغارت
روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، کارگران معدن سنگ آهن چغارت در بافق یزد دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند. ابتدا بخشهای اصلی معدن و سپس قسمتهای بارگیری به اعتصاب پیوست.

اجتماع کارگران کارخانه سیمان در مقابل فرمانداری لامرد
روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه، کارگران کارخانه سیمان در مقابل فرمانداری لامرد دست به تجمع زدند. خواستهای کارگران عبارتند از؛ پرداخت به موقع حقوق و مزایا، پرداخت به موقع بیمه تامین اجتماعی، پرداخت به موقع بیمه تکمیلی (علیرغم آنکه بخشی از بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی از حقوق پرسنل کم می شود)!

اجتماع اعتراضی معلمان نسیم شهر
روز دوشنبه ١٦ مهرماه، شماری از معلمان نسیم شهر که در مدارس روستاها مشغول به کار هستند، در اعتراض به نبود سرویس رفت و برگشت به روستاها، در مقابل اداره آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان تجمع کردند. ادارۀ آموزش و پرورش هر ساله برای معلمان مناطق روستایی و شهرستانهای استان تهران، سرویس رفت و برگشت برقرار می‌کرد. اما امسال از ابتدای مهرماه تاکنون اداره‌های شهرستانهای استان تهران به معلمان گفته‌اند که بودجه نداریم و وزارتخانه مجوز برقراری سرویس برای معلمان مناطق روستایی و شهرهای اطراف تهران را نمی‌دهد. این معلمان یک روز قبل نیز دست به تجمع اعتراضی زده بودند.

تجمع کارگران شهرداری یاسوج
روز دوشنبه ١٦ مهرماه، کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق خود در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. کارگران میگویند بیش از هفت ماه است که شهرداری حقوق ما را به حساب ها واریز نکرده ‌است. همینطور تا مرداد ۱۴۰۳ بیمه کارگران پرداخت شده است و مابقی ماه‌ها بیمه پرداخت نشده‌است.

اعتراض و اعتصاب کارگران شهرداری کرج
روز پنجشنبه ۱۲ مهر ماه، بخشهائی از کارگران شهرداری کرج در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع در محوطه شهرداری زدند. کارگران خواستار پرداخت ۲ ماه دستمزد معوقه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال ۱۴۰۲ خود شدند. کارگران شهرداری کرج تاکنون چندین بار با برپایی تجمع خواستار دریافت کلیه معوقات خود قبل از فرا رسیدن سال نو شده بودند، ولی تاکنون هیچ مقامی پاسخگو نبوده است.

اعتراض خانواده های کارگران شهرداری مریوان
روز سه شنبه ۱۷ مهرماه، خانواده های کارگران شهرداری مریوان بدلیل عدم پرداخت حقوق کارگران در محوطه ی شهرداری مریوان تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه ی کارگران شدند.

کارگر دیگری دست به خودکشی زد
جمال قاراگزلو از ساکنان شهر ده سرخ که در مبارکه اصفهان قرار دارد بدلیل اخراج از کار خودکشی کرد. جمال قاراگزلو قبل از این هم چندین بار از کارش که رفتگر شهرداری دهسرخ است اخراج شده بود. از جمال قاراگزلو دو فرزند خردسال بجا مانده است.

سی و هفتمین هفته سه‌شنبه‌های نه به اعدام
سه‌شنبه‌های نه به اعدام در ۲۲ زندان مختلف کشور در آستانه روز جهانی علیه اعدام وارد سی و هفتمین هفته شد. زندانهای شرکت‌کنندگان در سی و هفتمین هفتهٔ کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» عبارتند از: اوین (بند زنان، بند ۴و۸)، قزلحصار (واحد ۳و۴)، مرکزی کرج، تهران بزرگ، خرم‌آباد، اراک، اسد آباد اصفهان، نظام شیراز، بم، مشهد، لاکان رشت (بند زنان و مردان)، قائمشهر، اردبیل، تبریز، ارومیه، سلماس، خوی، نقده، سقز، بانه، مریوان و کامیاران.

زندانیان شرکت‌کننده در کارزار در بیانیهٔ خود اعلام کردند: حکومت اعدام در ایران برای جلوگیری از اعتراضات مردمی تنها در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر ۳۰ تن را در زندانهای مختلف کشور اعدام کرده که ۳ تن از آنها زن بوده‌اند. یک زندانی محکوم به‌اعدام به نام «محمود دهمرده» در زندان زابل بر اثر سکته قلبی و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد. در هفته گذشته یک زندانی سیاسی به نام «حمید حسین‌نژاد حیدرانلو» توسط دادگاه انقلاب ارومیه محکوم به اعدام شد. این زندانی فروردین ۱۴۰۲ بازداشت و به اتهام «بغی» محکوم به اعدام شده و جانش در خطر است.

در آستانه «روز جهانی علیه اعدام» شاهد شدیدترین خشونت‌ها توسط حکومت قرون وسطایی هستیم که زندانیان را در ملأ عام اعدام می‌کند و در رتبه نخست اعدام در جهان است. به طوری که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون قریب به ۴۵۰ تن را اعدام کرده است. کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” از نهادها و ارگانهای سیاسی، مدنی و حقوق بشری مستقل داخلی و بین‌المللی می‌خواهد برای نجات جان محکومان به اعدام در ایران از این کارزار حمایت کند و جامعه جهانی را برای محاکمه و بازخواست سران این رژیم بخاطر بیش از چهار دهه جنایت علیه بشریت و کشتار و اعدام زندانیان، مورد حسابرسی قرار دهند.