مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تنظیم: سپیده امیر عسگری، آرش کلهر

اعتصاب کارکنان شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی ماهشهر
روز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ کارکنان ارکان‌ ثالث شاغل در پایانه‌های صادراتی و مخازن پتروشیمی واقع در ماهشهر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب و تجمع زدند.

اعتصاب جمعی از کارکنان پتروشیمی سنندج
اعتصاب کارکنان پیمانکاری و قرارداد مستقیم شاغل در پتروشیمی سنندج سومین روز خود را پشت سرگذاشت. کارگران برای دریافت حقوق های معوق و قراردادهای کار دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارخانه آلومینیوم المهدی و سیمان اصفهان
روز دوشنبه ۱۴ آذر کارگران کارخانه آلومینیوم المهدی و سیمان دیزیچه اصفهان دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب سراسر کامیون داران ادامه دارد
اعتصاب سراسری کامیونداران و رانندگان کامیون ادامه دارد و تاثیرات تاکنونی این اعتصاب علاوه بر تعطیلی باراندازها و گمرگ ها و اسکله ها موجب نرسیدن کالاهای واسطه و مواد اوله به یک سری کارخانجات کشور شده است. از جمله شرکت قالبهای بزرگ صنعتی سایپا، یکی از مهمترین شرکتهای ساخت قالب های پراید، تیبا و سایناکوییک به دلیل اعتصاب کامیون داران و عدم بارگیری قطعات و ارسال آنها به خط مونتاژ (سایپا کاشان، سایپا ساوه، پارس خودرو، سایپا مرکز) به اعتصاب اجباری رسیده است.

اعتراض کارگران داروگر تهران
کارگران شاغل در کارخانه داروگر تهران صبح روز سه‌شنبه ۱۵ آذرماه نسبت به پرداخت نشدن حدود ۴ ماه حقوق و ۵ ماه حق بیمه پرداخت نشده اعتراض کردند. کارگران این کارخانه می‌گویند: طی یک سال گذشته همواره دستمزد آن‌ها با چند ماه تاخیر پرداخت شده است. به گفته این کارگران حق بیمه آنها از ۴ ماه پیش پرداخت نشده و علاوه بر آن مزایای اضافه‌کاری و سرویس حمل و نقل نیز به کارگران داده نشده است.

اخراج تعدادی از کارگران کارخانه فولاد آریا
حدود ۳۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد آریا واقع در اردستان استان اصفهان به سبب محدود شدن فعالیت شغلی‌ از کار اخراج شدند. کارخانه کاوه فولاد آریا با ۳۵۰ کارگر ابتدای جاده در باغ- شهرک صنعتی جدید واقع شده است و از قرار معلوم هرکدام از کارگر بیکار شده حدود ۱۰ سال سابقه کاری داشته‌اند.

حمله نیروهای امنیتی به خانواده دستگیرشدگان اعتراضات اخیر در آبدانان
ماموران سرکوبگر به خانواده‌های دستگیرشدگان اخیر شهر آبدانان، که مقابل دادگاه این شهر تجمع کرده بودند، حمله کرده‌اند. مأموران تیام دختر خردسال، مهدیشاه ‌مرادی از دستگیرشدگان اخیر را که در مقابل دادگاه چند روز است تحصن کرده، مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بازداشت رفیق و فواد سلیمی
رفیق سلیمی و پسرش فواد سلیمی روز دوشنبه هفتم آذرماه توسط نیروهای امنیتی در محل کار “فواد سلیمی” بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هنوز از محل نگهداری و وضعیت آنها اطلاعی در دست نمی‌باشد.

محرومیت کیوان صمیمی از مکالمه تلفنی در زندان
به ‌گزارش فدراسیون روزنامه‌نگاران: کیوان صمیمی، روزنامه ‌نگار و سردبیر نشریه ایران فردا، علیرغم اتمام محرومیت دو ماهه از تماس تلفنی، همچنان اجازه تماس آزاد را ندارد. کانال تلگرامی این روزنامه ‌نگار بازداشتی روز چهارشنبه نهم آذرماه اعلام کرد که آقای صمیمی، تنها اجازه دارد در حضور ماموران با برخی نزدیکان تماس بگیرد. کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله، سردبیر نشریه «ایران فردا» و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران از آذرماه سال گذشته برای گذراندن محکومیت دو ساله خود در زندان است.

مخالفت با مرخصی اسماعیل عبدی،علی‌رغم نقض حکم
روز شنبه ۱۲ آذر مادر اسماعیل عبدی، معلم زندانی در زندان کچویی کرج، پیرو موافقت زندان و دادیار اجرای احکام دادسرای اوین و دادستان تهران با مرخصی اسماعیل، به دایره نظارت زندان اوین مراجعه نمود که این مرجع اعلام کرد: ضابط سپاه ثارالله با مرخصی ایشان موافقت نکرده است. این در حالی است که شعبه نهم دیوان عالی، حکم زندان اسماعیل عبدی را نقض کرده است و قرار بر این است که تجدید بررسی پرونده صورت گیرد.

تداوم بازداشت دو معلم زن سنندجی و بی‌اطلاعی از سرنوشت آنها
حدودیک ماه از بازداشت سهیلاخالدی، دبیر هنر ناحیه ‌۱ سنندج می‌گذرد و علیرغم پیگیریهای مستمر خانواده و جامعه معلمان پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای در خصوص وضعیت پرونده و سلامتی ایشان از جانب نهادهای امنیتی ارائه نگردیده است. در ادامه این فشارها دو هفته پیش یکی از دبیران ریاضی ناحیه ۱ سنندج به نام دکتر شیوا مفاخری بازداشت شده و تاکنون تلاشهای خانواده و همکاران برای آزادی ایشان بی ‌نتیجه بوده است.

انتقال خواهران شهوندی به زندان قرچک
سه خواهر به نام های سپیده، پگاه و پرتو شهوندی یکشنبه ۲۹ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. پرتو شهوندی دانشجوی رشته دکترای ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس و سپیده شهوندی نیز فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر است

بی‌خبری از یونس مشایخی، فعال دانشجویی بازداشت‌ شده
یونس مشایخی جوان ۳۶ ساله اصفهانی، فعال دانشجویی و مهندس کامپیوتر، شامگاه روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه در محل سکونتش توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شده است و تاکنون از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت جواد اسماعیلی، کارگر نانوایی
جواد اسماعیلی روز ۶ آذرماه ۱۴۰۱، در محل کار نانوایی‌اش در خیابان فرح سنندج توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است و تاکنون از دلایل و محل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

مسعود فرهیخته معلم و فعال صنفی در کرج بازداشت شد
مسعود فرهیخته معلم و از فعالان صنفی استان البرز روز ۱۲ آذر در پی حضور و گفت‌گو در اداره‌ آموزش و پرورش استان البرز، مقابل این اداره بازداشت شد.

بازداشت دلیر نصرالهی از فعالین کارگری سنندج
غروب روز شنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، دلیر نصراللهی فعال کارگری و عضو گروه کوهنوردی چهل‌چشمه در سنندج بازداشت شد. این فعال کارگری در محل کارش واقع در محله غفور سنندج توسط مامورین لباس شخصی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

جان لیلاحسین‌زاده در خطر است
برادر لیلا حسین‌زاده در صفحه اینستاگرام خود به همراه انتشار فایل صوتی خواهرش، از وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی ایشان خبر داده است.

هفتاد روز بازداشت کیخسروی زدانی، فعال محیط زیست
کیخسرو یزدانی در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ با یورش مسلحانه ماموران اطلاعاتی در منزلش بازداشت شد. این فعال محیط زیستی پس از بازداشت خشونت‌آمیز در منزلش بلافاصله به بازداشتگاه اطلاعات ساری منتقل و تحت بازجویی در شرایط حبس در زندان انفرادی قرار گرفت و بعدا به زندان قائمشهر منتقل شد. اکنون پس از گذشت نزدیک به هفتاد روز از بازداشت کیخسرو یزدانی و نگهداری او در شرایط نامساعد، نگرانیها برای وضعیت سلامت او شدت گرفته است. کیخسرو یزدانی از ناراحتی مزمن قلبی رنج می‌برد و با توجه به شرایط سنی‌اش تحمل این حبس، تحمیل شرایط غیرانسانی به او و نقض حقوق اولیه انسانی اوست.

بازداشت دیاکو نیازی و عدنان باستامی
دیاکو نیازی دانش‌آموز ۱۷ ساله اهل سنندج، روز یک‌شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ توسط نیروهای حکومتی در محوطه مدرسه ربوده شد و به مکان نامعلومی منتقل گردید. عدنان باستامی نیز در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر روز پنج‌شنبه دهم آذرماه ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی شهر مریوان بازداشت و به زندان سنندج منتقل شده است.

خدیجه مهدی‌پور بازداشت شد
روز سه‌شنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ خدیجه مهدی‌پور زندانی سیاسی که در مرخصی درمانی به سر میبرد، پس از هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت و به زندان ایلام بازگردانده شد.

اعلام اتهام محاربه برای دو نوجوان در زندان مرکزی زاهدان
پس از گذشت ۶۳ روز بلاتکلیفی از وضعیت دو برادر نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله‌ به نام‌های محمد رخشانی آزاد و علی رخشانی آزاد، وکیل آنها علی کریمی از اعلام اتهام محاربه به خانواده خبر داده است. حکم دو برادر بازداشتی توسط قاضی فیروزی از بیدادگاه کیفری زاهدان به وکیل آنها ابلاغ شده است. این حکم در حالی صادر شده که به گفته یک منبع مطلع محلی: «آنان روز اعتراضات در شهر میرجاوه نبودند».

فرزانه قره‌حسنلو و حمیدقره‌حسنلو زن و شوهری که در خطر اعدام هستند!
این دو نفر جزو کسانی هستند که در پرونده‌ی «قتل یک بسیجی در مراسم چهلم حدیث نجفی» در کرج بازداشت شدند. فرزانه کارشناس علوم آزمایشگاهی و حمید رادیولوژیست است و یک دختر ۱۰ ساله دارند. ساعت دو شب ۱۳ آبان، حدود ۱۰ مرد وارد خانه آن‌ها شده و بعد از اقدام به ضرب و شتم آنها را بازداشت می‌کنند. پس از ده روز بی‌خبری، به علت وخامت حال حمید، ناچار به انتقال وی به بیمارستان میشوند و مشخص میشود که دندهی حمید بخاطر ضرب و شتم شدید شکسته و باعث سوراخ شدن ریه‌اش شده است. جلسهی اول دادگاه حمید قره‌حسنلو حکم اعدام و فرزانه قره‌حسنلو 25 سال زندان با نفی بلد گرفته است.

دو متهم امنیتی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند
روز جمعه ۱۱ آذر، حکم اعدام میلاد اشرفی و منوچهر شهبندی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. آنان در خردادماه سال جاری از بابت اتهام “همکاری اطلاعاتی با اسرائیل” بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. حکم صادره به تازگی در دیوان عالی کشور تایید شده بود. بنا بر گزارش‌های منتشرشده، میلاد اشرفی حدود دو هفته قبل از زندان ساوه به این زندان منتقل شده بود. برخلاف روال معمول زندان رجایی شهر که احکام اعدام روز چهارشنبه اجرا میشود، وی به همراه منوچهر شهبندی روز جمعه اعدام شد.

قتل آوات قادرپور توسط مزدوران رژیم
آوات قادرپور ۲۰ ساله اهل روستای ملالر بوکان که در جریان اعتراضات مردمی این شهر با گلوله سرکوبگران مجروح شده بود، چهارشنبه به دلیل شدت جراحات در یکی از بیمارستانهای ارومیه جانباخت.

رسول حدادی، معلم بازنشسته در بیمارستان جان باخت
رسول حدادی، معلم بازنشسته فنی حرفه‌ای ساکن زنجان که روز چهارشنبه چهارم آبان، در تجمع اعتراضی مردم این شهر به مناسبت چهلم مهسا امینی بر اثر اصابت گلوله به گردنش زخمی شد و در بیمارستان بستری بود، سوم آذر درگذشت. نیروهای امنیتی شبانه پیکر او را از بیمارستان «خمینی» تهران ربوده و در شهر محل زندگی او، زنجان به خاک سپرده‌اند. *