مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

اعتصاب کارکنان پتروشیمی آبادان
بنابر اخبار‌ منتشرشده، روز دوشنبه ۵ دیماه کارکنان پتروشیمی آبادان در اعتراض به نامه‌های تهدیدآمیز برای کارکنانی که در تجمعات قبلی حضور داشتند از روز یکشنبه به صورت پراکنده دست از کار کشیده و اعتصاب کرده بودند، ولی صبح دوشنبه دیگر کارکنان نیز به اعتصاب پیوستند و مجتمع را به حالت شات ‌داون درآوردند.

انفجار معدن در دامغان ۳ کشته و پنج مجروح برجاگذاشت
رئیس مرکز مدیریت فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان: انفجار در معدن فلورین دامغان، ۳ کشته و پنج مجروح برجا گذاشت.در اثر این انفجار، شایق سعیدی ۲۷ ساله و مختار میرزایی ۲۵ ساله جان‌باختند و ۵ نفر دیگر مجروح شدند.

خودکشی یکی از پرسنل پتروشیمی ایلام در پی اخراج
بنا به خبر منتشر شده یکی از پرسنل پتروشیمی شهرستان چوار ایلام با هویت آرش تبرک در پی اخراج و ممنوع الورودی که به دستور عباسی، رئیس حراست و رحمت‌اللهی معاون او صورت گرفت، با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد. بنابر اظهارات منابع مطلع، علت اخراج این جوان اقدام رییس حراست جهت استخدام یکی از نزدیکان خود به جای آقای تبرک بوده است.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران
روز یکشنبه ۴ دیماه۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل دفتر کانون بازنشستگان تهران دست به تجمع زدند.

اعتراض سراسری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
روز شنبه ۳ دیماه۱۴۰۱ کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان در شهرهای متعددی و به صورت همزمان دست به تجمع زدند. این کارکنان نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی معترض هستند و با خواست اصلی افزایش حقوق‌ها تجمعاتی برپا کردند.

توبیخ۲۰۰ معلم در کردستان برای اعتراضات اخیر
علاوه بر ۱۰ معلم بازداشت شده حدودا ۲۰۰ معلم در شهرهای کردستان بخاطر فعالیت‌های صد روز گذشته به این شرح توبیخ شدند: ۱- تشکیل ۱۰۰ پرونده تخلف اداری برای ۱۰۰ معلم به دلیل حضور در اعتصابات و تحصن‌ها در مدارس. ۲. جریمه غیبت برای بیش ۳۰۰ معلم برای حضور در تحصن‌ها و اعتصابات. ۳- کسر حقوق ۲ تا ۵ میلیونی ۱۱۰ معلم بدون هیچ حکمی.

پیام جعفرابراهیمی معلم زندانی محبوس در بند ۴ اوین
در پی انتشار خبر بستری شدن جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در شبکه های مجازی، این معلم زندانی روز شنبه ۳ دی ماه در تماسی کوتاه ضمن تکذیب این خبر عنوان کردند: «خبر منتشر شده مربوط به یک ماه گذشته بوده و در حال حاضر اینجانب در بند ۴ زندان اوین، تحت درمان دارویی هستم. ضمن تشکر و قدردانی از تمام عزیزانی که در این مدت پیگیر وضعیت سلامت اینجانب بوده اند، خواهشمندم تمام تمرکز خود را بر روی پیگیری وضعیت زندانیان بیمار و بخصوص زندانیان سیاسی گمنام قرار دهند.»

محکومیت رحیم سرکار، رئیس سابق کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین
رحیم سرکار، رئیس سابق کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین، در دو پرونده جداگانه به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به یک سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور، جزای نقدی به مبلغ ۲ میلیون تومان و ضبط تلفن همراه و سیم کارت به نفع دولت محکوم شد. با توجه به این که رحیم سرکار، معلم و روزنامه نگار است، این شیوه برخورد با منتقدان و روزنامه نگاران چیزی جز به محاق کشاندن آزادی بیان و قانون اساسی نیست.

بازداشت عبدالله رضایی فعال صنفی فرهنگیان در هرسین
صبح روز ۵ دی ماه عبدالله رضایی فعال صنفی فرهنگیان در منزلش در هرسین بازداشت شد. ماموران امنیتی گوشی همراه او و همسرش و نیز لب تاپ فرزندش را توقیف کرده اند. از هنگام دستگیری آقای رضایی از صبح روز دوشنبه تا لحظه تنظیم خبر در چند نوبت نیروی‌های امنیتی وارد تلگرام و حریم خصوصی گوشی این فعال صنفی شده‌اند.

بازداشت و بی‌خبری از یوسف مرادی کارگر اهل کیاشهر
یوسف مرادی کارگر و صیاد اهل و ساکن بالامحله‌ بندر کیاشهر طبق اظهارات خانواده‌اش پنج روز گذشته توسط چند مأمور امنیتی و در هجوم مسلحانه به منزلش بازداشت شده است. خانواده یوسف مرادی علیرغم پیگیری‌های زیاد، از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی هیچگونه اطلاعی در اختیار ندارند. وی سال گذشته نیز توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده و پس از بازجویی و ضرب و شتم، مدت دو ماه را در زندان شماره یک لاهیجان در بازداشت به سر برده بود.

محکومیت فرشته تابانیان و نگین کیانی از وکلای دادگستری
روز پنجشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۱، نگین کیانی و فرشته تابانیان، دو تن از وکلای دادگستری در استانهای آذربایجان شرقی و خوزستان، توسط دادگاه انقلاب این شهرها به حبس و مجازات تکمیلی محکوم شدند.

متهم شدن “اشکان مروتی” به محاربه در دادگاه
اشکان مروتی که در تاریخ ٦ آبان ١٤٠١ به تنهایی با سرکوبگران در میدان اقبال سنندج درگیر شد و مورد اصابت گلوله آن‌ها قرار گرفت با اتهام محاربه از سوی رژیم روبرو شده است. اشکان برای معالجه به مرخصی آمد و اخبار جدید منتشر شده از خروج وی از کشور سخن میگویند.

بلاتکلیفی مهشید مهدی‌زاده در زندان قرچک
مهشید مهدی‌زاده از فعالین مدنی در تاریخ بیست مهرماه، توسط افراد لباس شخصی‌ در خیابان شریعتی تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌است. وی پس از اتمام تحقیقات و بازجویی و بعد از تحمل ۲۷ روز حبس در سلول‌های دربسته وزارت اطلاعات در اوین، به زندان قرچک انتقال یافت. مهشید مهدی‌زاده تا این لحظه هفتاد و دو روز را در بازداشت موقت و در بلاتکلیفی به سر برده‌است.

بازداشت فهیمه سادات هاشمی، در شیراز
در ادامه‌ی فشار بر فعالین صنفی روز دوشنبه ۱۴ آذرماه، فهیمه سادات هاشمی، دبیر ریاضی ناحیه‌ی۴ شیراز، در مقابل درب منزل‌شان توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بعد از گذشت ۹روز بازداشت در اطلاعات سروش شیراز به بازداشتگاه مرکزی عادل آباد شیراز منتقل شده‌اند. پس از گذشت حدود سه هفته، خانم هاشمی بدون تعیین تکلیف همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

***