مقالات

در حاشیه رویدادها نادر شریفی

گرانی و تورم برای خانواده های کارگری غیر قابل تحمل شده است
خانواده های کارگری حتی توان خرید شیر و ماست و تخم‌مرغ را هم ندارند. یک املتِ بدون گوجه و یک کاسه ماست برای یک خانواده کوچک سه نفره، لااقل ۳۰ هزار تومان هزینه دارد. یک کارگر شهرداری میگوید: گوشت قرمز ماه هاست نخورده‌ایم؛ ماست و شیر را هم مجبوریم از لیست غذائی مان حذف کنیم. فساد اقتصادی و عدم پرداخت حقوقهای شش برابر زیر خط فقر، وضعیت غیر قابل توصیفی را برای زحمتکشان در ایران بوجود آورده است. فشار اقتصادی و اجتماعی آنچنان بر سر خانواده های کارگران زیاد شده است که خانواده های کارگری دست به خودکشی و حتی خودسوزی میزنند. همسر یک کارگر در پی نداشتن توان مالی برای خرید لوازم مدرسه، چهارشنبه شب ۳۱ شهریور ماه امسال دست به خودسوزی زد. این کارگر شهرداری دهدشت اعلام کرده که حقوق ماهیانه‌اش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است ولی در ۵ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده و اگر یک روز هم دیرتر برسر کار حاضر می‌شده برایش غیبت رد می‌شد. در همین راستا هفته گذشته ۲ کارگر ایلامی به دلیل مشکلات مالی از بلندی ساختمان نیمه کاره اقدام به خودکشی کردند. به گزارش سلام نو، اقدام به خودکشی دو کارگر ایلامی گویا عدم دریافت مطالبات و حق الزحمه در ساختمان سابق بیمارستان طالقانی در فاتحان میمک دلیل اقدام به خودکشی بوده است. جمهوری اسلامی بهشت آقازادگان و جهنم کارگران و زحمتکشان است! نه خودکشی و نه خودسوزی راه حل نیست! راه حل سرنگونی نظام منحوس سرمایه داری اسلامی و برقراری حکومت کارگری است.

بانکهای جمهوری اسلامی در ورشکستگی کامل بسر میبرند
بسیاری از مفسران اقتصادی براین باورند که از سال ۹۷ حاشیه سود تولید، ۱۵ درصد زیر سود سپرده‌های بانکی بوده است. همچنین دیگر بر کسی پنهان نیست که در ایران همواره بازارهای طلا، ارز، سکه و مسکن بیشترین اقبال را از جانب سرمایه‌گذاران کلان داشته اند. در این میان بانک‌ها توان تامین نقدینگی مورد نیاز جامعه را ندارند زیرا خود رقمی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق از “مردم” (یعنی نکبت زاده ها) و دولت دارند. این در حالی است که بدهی دولت تنها به بانک مرکزی ٦٤ درصد نسبت به خرداد سال گذشته رشد داشته است. به نظر می‌رسد کلاف سردرگم تولید و نظام بانکی در کشور حالا چند گره کور دیگر هم خورده است. فاجعه زمانی عمق پیدا می‌کند که احمد حاتمی‌ یزد، مدیرعامل اسبق بانک صادرات، در گفت ‌و‌گو با اعتماد آنلاین می‌گوید: بانک‌های کشور مرز ورشکستگی را هم رد کرده‌اند، اما دولت جسارت اعلام این ورشکستگی را ندارد. حاتمی ‌یزد برای مصداقی شدن اظهار نظر خود توضیح داد: هیچ‌ کدام از بانک‌های خصوصی و دولتی کفایت سرمایه لازم را ندارند و بر اساس قانون تجارت، باید اعلام ورشکستگی کنند. او اضافه کرد: در حال حاضر همه بانک‌های نظامی و خصوصی در کشور با بحران نقدینگی مواجه هستند؛ ادغام این بانک‌ها بحران تازه ‌تری به راه خواهد انداخت و این مصداق اقتصاد رفاقتی (یعنی همان خودمانی سازی) است. بحران ورشکستگی بانکی به اندازه‌ای پیش رفته که جمهوری اسلامی بخوبی می داند که این بحران حکومت اسلامی را با مخاطرات جدی در جامعه روبرو خواهد کرد. اگر در سال ٩٨ تنها گرانی بنزین جامعه را به اعتراضات عظیمی اجتماعی رساند، ورشکستگی بانکی که یک بروز بحران و ورشکستگی اقتصادی است، کار او را تمام خواهد کرد.

“تنها اختلاف ما با دنیای پیشرفته، علم و دانش است”!
حکومت طالبان تحصیل و درس خواندن دختران و زنان را ممنوع اعلام کرده است. علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش طالبان ایران هم روز سه‌شنبه ۶ مهرماه همزمان با هفته‌ی آغاز جنگ ایران و عراق در مراسم زنگ «ایثار» در مدارس اعلام کرده که کتاب‌های درسی با هدف تبلیغ بیشتر برای «فرهنگ شهادت» توسط «بنیاد شهید» بازبینی می‌شوند. اینها تنها شباهتهای اتفاقی نیستند، حقیقت جهالت و کپک زدگی اسلام را بنمایش می گذارند. در همین راستا “وزیر علوم” طالبان اسلامی در ایران اعلام کرده است که: تنها اختلاف آنها با دنیای پیشرفته، علم و دانش است.

حکومت ترور و اعمال خشونت
بنیاد عبدالرحمن برومند در گزارش مرداد ماه خود عنوان کرده که تاکنون جمهوری اسلامی حداقل بیش از ۵۴۰ شهروند ایرانی تبار را در خارج از مرزهای ایران ترور کرده و یا ربوده و به ایران منتقل کرده است. برخی از ربوده شدگان به ایران پس از شکنجه و مستند سازی اعدام شده اند. از جمله میتوان به روح الله زم، خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی خبری-تحلیلی آمد نیوز اشاره کرد که به ایران ربوده شد و پس از چندین مصاحبه تلویزیونی در سحرگاه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ به‌ وسیله طناب دار در زندان رجائی شهر تهران اعدام شد.

***