مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

زاهدان، برگزاری تظاهرات با شرایط امنیتی شدید
امروز جمعه ٥ اسفند بار دیگر مردم معترض زاهدان علیرغم شرایط امنیتی و استقرار نیروهای سرکوب انتنظامی در تقاطع ها و حضور تک تیراندازان بر پشت بام ها، دست به تظاهرات زدند. نیروهای امنیتی از تجمع مردم در ایرانشهر ممانعت کردند. در تظاهرات امروز زاهدان از جمله شعارهای: “مرگ بر خامنه‌ای”، “مرگ بر سپاهی”، “مرگ بر بسیجی”، “مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر”، “نه سلطنت نه رهبری دموکراسی و برابری”، “قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان”، “بسیجی، سپاهی داعش ما شمایی”، “کرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند” سر دادند. همینطور در پلاکاردهائی معترضین به سانسور رسانه ها، مجازات نشدن مسببین جمعه خونین زاهدان اعتراض داشتند و شعار “می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت” را فریاد زدند.

اطلاعیه شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی نفت ایران
آقای رئیسی گویا قصد سفر به سرزمین انرژی دارید؟ هوا خوش است به قصد تفریح می آیی ؟ یا وعده جدیدی در سر دارید؟ با توجه به عدم پاسخگویی به مطالبات چندین ساله کارکنان صنعت نفت منتظر ترک کار و اعتصاب کارکنان همزمان با ورود به عسلویه باشید. بیش از دو هفته است مجوز اجرای #ماده_ده در کارتابل شماست و هنوز آن را ابلاغ نکرده اید، تمام وزارت خانه ها #فوق_العاده_ویژه را افزایش دادند بجز وزارت نفت، مالیات نجومی و حقوق ناچیز کارکنان جدید الاستخدام و سنوات پایان خدمت در کنار افزایش ناچیز حقوق سالیانه نفسی برای کارکنان صنعت نفت باقی نگذاشته است که پذیرای شما باشند. به نشانه اعتراض در روز ورود شما بعلت ناسپاسی های مکرر در حق کارکنان و فشار حداکثری بر آنها با ترک کار دسته جمعی و اعتصاب پذیرای حضور شما خواهیم بود!

شورای هماهنگی وهمبستگی کارکنان رسمی نفت ایران
پنج شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱

ممانعت امنیتی ها از تجمع کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های گاز عسلویه
روز دوشنبه ۱ اسفند، کارگران پیمانکاری (ارکان ثالث) شاغل در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی اعلام کرده بودند که در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان در مقابل ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه دست به تجمع خواهند زد. اما نیروهای امنیتی و انتظامی با مستقر شدن در محل، مانع از تجمع این کارگران شدند. نکته قابل ذکر این است که شب قبل از آن علیرضا میرغفاری از مسئولین کانون انجمن‌های صنفی عسلویه توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده و برای تعدادی دیگر نیز احضاریه صادر شده است. این درحالیست که این انجمن‌های صنفی کاملا تحت کنترل نیروهای امنیتی و مسئولین دولتی و کارفرمایان اداره میشوند و بارها با تلاش کارگران برای برگزاری اعتراضات مخالفت کرده‌اند. اما اینبار‌ که آنان نیز با اعتراض دیگر کارگران همراه شدند مورد برخورد امنیتی قرار گرفتند. کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی خواستار اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، ساماندهی وضعیت نامناسب رانندگان استیجاری و اجرای طرح جبران‌ خدمات برای آنان، اجرای طرح تردد ۲ به ۲ به صورت کامل برای همه واحدها، ساماندهی وضعیت خدمات رفاهی کمپ‌ها و خوابگاه‌ها و دیگر مطالباتشان هستند.

بازداشت ۵ نفر از نمایندگان کارگران پارس جنوبی پیش از برگزاری تجمع صنفی
درپی مخالفت مقامات قضایی و انتظامی استان بوشهر با سومین درخواست کانون صنفی کارگران پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی برای برگزاری تجمع صنفی در روز اول اسفند امسال مقابل ستاد این مجتمع و مطرح کردن مشکلات شغلی کارگران، فعالان کارگری خبر دادند علاوه بر اینکه ۵ نفر از کارگران طی دو روز گذشته دستگیر شدند، ماموران انتظامی و امنیتی هم در محل برگزاری تجمع حاضر شده و جمع محدود کارگرانی را که قصد طرح مشکلات صنفی داشتند، با رفتارهای خشونت‌آمیز متفرق کردند.

اعتصاب و تجمع کارگران معدن کروم عاشورا اُرزوئیه
روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، کارگران معدن کروم عاشورا منطقه آبدشت صوغان شهرستان اُرزوئیه برای اعتراض به سطح نازل دستمزد، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و شرایط سخت کاری دست از کار کشیدند و در این واحد معدنی در استان کرمان تجمع کردند. این کارگران حدود ۲۰۰ نفرند و در عمق ۷۰۰ متری کار می‌کنند و علیرغم کاری سخت دستمزد اندکی می‌گیرند و به همین دلیل تجمع و اعتراضی انجام دادند.

تجمع اعتراضی کارگران معدن کرومیت اسفندقه
کارگران معدن کرومیت اسفندقه کرمان در اعتراض به ۳ ماه عدم پرداخت دستمزد و حق بیمه کارگران و همچنین عیدی و سنوات آنها در ماه‌های‌ منتهی به سال جاری اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. به گفته کارگران، شرکت یاقوت به‌عنوان پیمانکار بهره‌برداری معدن با پایان قرارداد خود، بدون پرداخت مطالبات و حقوق کارگران اقدام به ترک محل و جمع‌آوری کارگاه کرده است.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد اردستان
روز دوشنبه اول اسفندماه، تعدادی از کارگران کارخانه فولاد آریا اردستان برای چندمین روز متوالی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقە خود دست از کار کشیده‌اند و مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند. این کارگران حقوق ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن خود را به‌طور کامل دذیافت نکرده‌اند. به گفته کارگران کارخانه فولاد آریا تاکنون اعتراض آنها به جایی نرسیده است و فقط وعده و جواب‌های سر بالا شنیدند و در عوض برطرف کردن مشکلات، مدیران کارخانه کارگران را تهدید و اخراج می‌کنند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پتروشیمی آدیش کنگان
روز دوشنبه اول اسفندماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی آدیش کنگان واقع در سایت تمبک در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و‌ وعده‌های واهی برای پرداخت آن دست به اعتصاب زده و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

اعتراض کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان
روز سه‌شنبه دوم اسفندماه، جمعی از کارگران شاغل در پتروشیمی مسجد سلیمان نسبت به عدم‌ دریافت۶ ماه حقوق و بیمه معوقه ‌شان دست به اعتراض زدند که متعاقب آن نیروهای حراست درب پتروشیمی را به روی کارگران بستند.

تجمع اعتراضی کارگران حراست پروژه قطار شهری اهواز
کارگران حراست پروژه قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت ۱۸ ماه حقوق معوقه و ۲ سال عیدی مقابل فرمانداری اهواز دست به تجمع زدند. به گفته این کارگران که کارفرمای آنها شرکت پیمانکاری «کیسون» است، آخرین دریافتی آنها بعد از چندین روز اعتراض در بهمن ماه بوده که در دو مرحله هر بار ۵ میلیون تومان به حساب حدود ۱۱۳ کارگر به صورت علی‌الحساب پرداخت شده و علیرغم اینکه کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده، خبری از پرداخت مابقی مطالبات نیست. پروژه ساخت قطار شهری اهواز، از ماه‌های پایانی سال ۹۷ متوقف شده و تاکنون، ۵۰۰ کارگر آن به مرور بیکار شده‌اند و در حال حاضر حدود ۱۱۳ کارگر نگهبان و دو تا سه کارگر تاسیساتی در این واحد برای نگهبانی و حفاظت از تاسیسات کارگاه و ماشین آلات آن باقی مانده‌اند.

تجمع کارگران شهرداری‌های خوزستان
صبح روز سه‌شنبه دوم اسفند ماه تعدادی از کارگران تحصیلکرده شهرداری‌های خوزستان با سفر به اهواز برای چندمین بار مقابل استانداری تجمع کردند. ابن کارگران خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود هستند اما کسی از مسئولین پاسخگو نیست.

کارگران شهرداری یاسوج مقابل استانداری تجمع کردند
روز یکشنبه۳۰ بهمن ۱۴۰۱، تعداد زیادی از کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به عدم پرداخت هشت ماه حقوق معوقه‌شان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.حدود ٤٠٠ کارگر در شرکت های مختلف تحت نظارت شهرداری یاسوج مشغول به کارند.

معوقات مزدی معلمان خرید خدمات سیستان و بلوچستان
معلمان خرید خدمات سیستان و بلوچستان از پرداخت نشدن حقوق پنج ماه خود خبر دادند. در گزارشی به نقل از یکی از معلمان آمده است: “سال هاست که با کمترین حقوق و بیمه در دور افتاده ترین مناطق مرزی و امنیتی مشغول به خدمت هستیم اما هیچ توجهی نمی شود. پنج ماه است که حقوق و مزایای ما پرداخت نشده و ما پرسنل قدیم و جدید از نظر معیشت در وضعیت نابسامانی بسر میبریم.”

تجمع اعتراضی فرهنگیان استان فارس در شیراز
معلمان استان فارس به دعوت انجمن صنفی معلمان فارس پس از وقفه چند ماهه، اولین تجمع اعتراضی خود را روز چهارشنبه سوم اسفندماه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در شیراز برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعیدر سراسر کشور
روز یکشنبه۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه، شوش، اهواز، شوشتر، کرمان، ایلام و سایر شهرها در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند. بنا بر خبر‌ منتشر شده، روز چهارشنبه ۳ اسفند نیز جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اهواز مجددا مقابل ساختمان تأمین اجتماعی این شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع بازنشستگان مخابرات در سراسر کشور
روز دوشنبه اول اسفندماه ۱۴۰۱ بازنشستگان مخابرات استانهای لرستان، کرمانشاه، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، اهواز، کردستان، استان مرکزی و تهران در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان در شهر خرم آباد در اعتراض به عدم پرداخت کمک هزینه های رفاهی و مطالبات خود و عدم اجرای کامل آیین نامه استخدامی و پرسنلی مخابرات ایران تجمع کردند.

تجمع اعتراضی “معلولان” در مشهد
جمعی از “معلولان” مشهدی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان، مقابل بهزیستی استان خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

حمله حراست دانشگاه تهران به دانشجویان و رهگذران خارج دانشگاه
طبق قوانین جدید دانشگاه تهران دانشجویان دختر که پیش‌تر هنگام ورود به دانشگاه مورد بازخواست برای حجاب قرار می‌گرفتند، روز یکشنبه ۳۰ بهمن هنگام خروج نیز با برخورد حراست و دریافت کارت دانشجویی مواجه شدند. در بیرون از دانشگاه تعدادی دانشجو و رهگذر به برخورد نامناسب حراست اعتراض کردند که مسئول حراست ابتدا معترضان را تهدید و سپس مورد اهانت قرار داد. هنگامی که دانشجویان و رهگذران مقابل این توهین ها ایستادگی کردند چندین مامور حراست به خارج دانشگاه آمدند و افراد را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی
سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی دو تن از فعالین اجتماعی که در ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در مقابل منازل خود در تهران بازداشت و به بازداشتگاهی نامشخص در اوین منتقل شده اند هنوز در بلاتکلیفی بسر میبرند. ایشان تا به حال فقط چند بار توسط موبایل شخصی خود با خانواده هایشان تماس گرفته و از سلامتی خود خبر داده اند. هنوز در مورد اتهام و دلیل بازداشت انها اطلاعی در دست نیست و هیچ اطلاع دقیقی به خانواده هایشان داده نشده و صرفا گفته اند که پرونده امنیتی است.‌

تایید حکم ۹ سال زندان برای سعید مدنی در دادگاه تجدید نظر
حکم ۹ سال زندان سعید مدنی، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و جامعه شناس ایرانی در شعبه ۳۶ دادگاه کذایی تجدید نظر تهران عینا تایید شد. هشت سال از این حکم قابل اجرا است کە با اعتراضات گستردە مواجە شدە است.

بازداشت مسعود وفایی معلم بازنشسته توسط نیروهای امنیتی
بنابر گزارشات ارسالی، مسعود وفایی، دبیر بازنشستە فیزیک روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه، توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شدە، و علت دستگیری مشخص نیست.

جلوگیری از دسترسی حمید قره‌حسنلو به خدمات درمانی
حمید قره‌حسنلو به دلیل بیماری کولیت روده به شدت بی‌حال است و به جای اعزام او به بیمارستان، تنها به وصل کردن یک سِرُم در بهداری زندان اکتفا می‌کنند.

عدم اعزام داود رضوی به آندوسکوپی علیرغم دستور پزشک
بنا بر خبر منتشرشده، قرار بود که داود رضوی در تاریخ۲ اسفند برای آندوسکوپی و کولونوسکوپی به بیمارستان اعزام شود. خانواده این کارگر زندانی با هماهنگی با زندان و بر اساس دستور پزشک برای وی نوبت گرفته بودند که متاسفانه این اعزام بدون ذکر دلیل کنسل شده است، و داروهای لازم برای امادگی قبل انجام کولونوسکوپی که از ۴۸ ساعت قبل هست را در اختیار ایشان قرار نداده اند. داود رضوی از ناراحتی مزمن معده در رنج است و چند بار دچار خونریزی معده شده است. علیرغم اینکه هم پزشک معالج او و هم پزشک زندان دستور کولونوسکوپی و آندوسکوپی داده‌اند اما مسئولین زندان بدون دلیل موجه از اعزام وی به مرکز درمانی خودداری می کنند. داود رضوی، عضو هیات‌مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، که ۵ مهر ماه بازداشت شده است، هم چنان بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود و با وجود انتقال پرونده ایشان به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، هنوز کیفرخواستی برای او صادر نشده و بازداشت موقت او نیز در دو ماه اخیر به ایشان ابلاغ نگردیده است.

جمشید شارمهد به اعدام محکوم شد
«پس از اتمام رسیدگی به پرونده و انجام تحقیقات، دادگاه کذائی تهران جمشید شارمهد فعال گروه تندر را به اتهام افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی به اعدام محکوم کرد». جمشید شارمهد، متولد ۱۳۳۴، شهروند دو تابعیتی ایرانی‌‌ـ آلمانی است.

جانیان رژیم اسلامی دو زندانی سیاسی را مخفیانە اعدام کردند
روز چهارشنبه ۳ اسفند سرکوت احمدی، زندانی سیاسی اهل روانسر در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شدند.

قتل یک شهروند بلوچ در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ زاهدان
چهارشنبه هفته جاری (۳ اسفند) ابراهیم ریگی، جوان بلوچ اهل زاهدان که در جریان خیزش انقلابی یکبار بازداشت و با قید وثیقه آزاد شده بود، مجددا بازداشت و بعد از انتقال به بازداشتگاه کلانتری ۱۲ بر اثر ضرب ‌و شتم به قتل رسید. پزشکی قانونی و قاضی کشیک ویژه قتل، قتل این جوان بلوچ را تایید کرده‌اند. گفته می‌شود آثار ضرب ‌و جرح بر بدن او مشهود و همچنین لباس‌های وی پاره بوده است.

حسن عبيات زندانى سياسى در زندان سپيدار اهواز اعدام شد
بامداد دوشنبه يكم اسفندماه ۱۴۰۱ حسن عبيات در زندان سپيدار اهواز اعدام شد. حسن عبیات فرزند جلاو متولد ۱۳۵۷، متاهل از اهالى شهر حميديه در دى ماه ۱۳۹۰ به اتهام عضويت در گروه هاى مخالف نظام توسط اداره اطلاعات اهواز همراه پنج تن ديگر بازداشت شد. سران جنایتکار رژیم اسلامی ادامە حاکمیت سیاهشان را در تداوم سرکوب و اعدام میدانند، اما خیال باطل، خیزش انقلابی جاری سر باز ایستادن ندارد، دور نیست سران جنایتکار رژیم اسلامی دستگیر و در دادگاە های علنی مردمی جوابگویی جنایتشان شوند.

***