مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

گزارش هشت مارس روز جهانی زن
روز زن در شهرها کردستان از جمله کامیاران، مریوان، سنندج، سقز، بوکان، بانه، مریوان و در شهرهای مشهد، تهران، کرج و رشت، فعالیتهائی بمناسبت روز جهانی زن و تداوم خیزش انقلابی از جمله برفراشتن باندورلهای روز زن، خواندن سرود، اجتماع و تظاهرات، صدور قطعنامه و اقدامات تبلیغاتی صورت گرفت. در عصر روز هشت مارس چند منطقه از شهر تهران از جمله هفت حوض و اکباتان و ستارخان و نارمک، شهرهای کرج و رشت، شامگاه چهارشنبه همزمان با «روز جهانی زن»، تجمع و تظاهرات با شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «چه با حجاب چه بی‌حجاب، میریم به‌سوی انقلاب»، «مرگ بر دیکتاتور»، سرود خوانی و … برگزار شد.

در ستارخان تهران شامگاه چهارشنبه هفدهم اسفند ماه جمعی از زنان و مردان به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن اقدام به برپایی تظاهرات خیابانی کردند. معترضان با سردادن شعار «عامل هر جنایت، حکومته حکومت» و «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید» نسبت به حملات انجام شده با گاز سمی به مدارس و دانش‌آموزان دختر اعتراض کرده و جمهوری اسلامی را عامل این حملات و مسموم‌سازی دانش‌آموزان خواندند. در ادامه تظاهرات روز زن در ستارخان، معترضان اقدام به سردادن شعارهایی چون «مرگ حکومت بچه‌کش» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

جمعی از زنان در منطقه هفت حوض نارمک در شرق تهران نیز شامگاه چهارشنبه همزمان با روز جهانی زن اقدام به تظاهرات خیابانی و سردادن شعارهایی در حمایت از حقوق زنان و همچنین شعارهایی علیه جمهوری اسلامی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»، و «زن، زندگی، آزادی» کردند. نیروهای امنیتی و یگان ویژه پس از شکل‌گیری تظاهرات روز جهانی زن در هفت حوض نارمک، به زنان و مردان حاضر در این تظاهرات شایک گاز اشک‌آور و سلاح‌های ساچمه زن یورش بردند.

گوهردشت کرج نیز شامگاه چهارشنبه شاهد تظاهرات جمعی از زنان همزمان با روز جهانی زن بود. زنان در جریان تظاهرات شبلنه در گوهردشت شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

در شهر رشت هم شامگاه چهارشنبه جمعی از زنان در چند منطقه این شهر از جمله در محدوده خیابان مطهری، اقدام به تظاهرات به مناسبت روز جهانی زن کردند. زنان معترض در تظاهرات روز جهانی زن شهر رشت از جمله شعار «چه با حجاب، چه بی‌حجاب، میریم به سوی انقلاب» و «زن، زندگی آزادی» سردادند. معترضان همچنین با شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «راه نفس بریده، جنبش ادامه میده»، «پیش به‌سوی زندگی، زنانگی، تنانگی» به اعتراضات خود ادامه دادند. طبق ویدیوهای منتشر شده جمعی از زنان نیز با تجمع در یکی از خیابان‌های شهر رشت اقدام به همخوانی سرود «تغییر برای برابری» مشهور به «سرود برابری» کردند.

جمعی از زنان نیز همزمان با روز جهانی زن در مناطق مختلفی از شهر سنندج به برگزاری تجمع و اقدامات چون اهدای گل به زنان و پخش بیانیه‌هایی درباره نقض گسترده حقوق زنان از سوی جمهوری اسلامی کردند. اقدامات نمادین فعالان حقوق زنان در سنندج در حالی انجام شد که فضای این شهر از صبح چهارشنبه و همزمان با روز جهانی زن با استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های مرکزی شهر به شدت امنیتی بود. نیروهای امنیتی و یگان ویژه تا ساعت‌های پایانی چهارشنبه شب همچنان در میادین و خیابان‌های اصلی سنندج مستقر بودند.

جمعی از زنان نیز روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی زن اقدام به پخش بیانیه‌های اعتراضی و بیانیه‌هایی درباره حقوق زنان در سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، کردند. صبح هشت مارس نیز جشنی بمناسبت روز زن در یکی از سالنهای ورزشی شهر اجرا شد.

در شهرهای بوکان، بانه و مریوان نیز اقداماتی از سوی جمعهای مدافع حقوق زن در بزرگداشت روز زن برگزار شد. در تعداد دیگری از شهرهای ایران نیز عصر و شامگاه چهارشنبه شاهد تجمع‌های پراکنده، شعارهای شبانه و اقدامات نمادین به مناسبت روز جهانی زن بودند.

تجمع اعتراضی کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی مقابل مجلس
روز شنبه ۱۳ اسفند جمعی از کارگران دولت از جمله کارگران شاغل در وزارت نیرو (کلاه‌زردها) با تجمع مقابل مجلس خواستار حذف بند غیرقانونی بودجه شدند. به گفته این کارگران: تعیین دستمزد برای تمام کارگران کشور، چه در بخش خصوصی شاغل باشند و چه در دولت، برعهده‌ی شورایعالی کار است و نباید افزایش دستمزد کارگران دولت در لایحه بودجه مشخص شود. کارگران می‌گویند: از همه‌ی مزایا و امکانات دولت محرومیم اما می‌خواهند افزایش مزد ما را به اندازه‌ی کارمندان درنظر بگیرند، این نهایت بی‌عدالتی‌ست. پس از آن، کارگران مقابل وزرات نیرو رفتند؛ نمایندگان آن‌ها می‌گویند: طرح طبقه بندی ما از سال ۹۹ در وزارت نیرو معطل مانده است؛ انتظار داریم به سرعت این طرح اجرایی شده و موجب افزایش حقوق ما شود.

تجمع کارگران بخش‌های مختلف شهرداری یاسوج مقابل استانداری
روز شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ کارگران شهرداری یاسوج برای چندمین بار در ماه اخیر در اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق معوقه خود تجمع کردند. کارگران شهرداری یاسوج که از مردادماه و شهریورماه تاکنون حقوق معوقه دارند بعد از اینکه از تجمع خود جلوی شورای شهر نتیجه ای نگرفتند، این بار جلوی استانداری تجمع کردند، این دومین بار است که کارگران جلوی استانداری تجمع می کنند و هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند.

۱۴ سال انتظار کارگران شهرداری ایرانشهر برای دریافت عیدی و سنوات
کارگران شهرداری ایرانشهر در آستانه سال نو به دنبال وصول ۵ ماه حقوق معوقه و حدود ۱۴ سال عیدی و سنوات پرداخت نشده خود هستند. جمعی از کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر که در بخش خدمات، فضای سبز و آتش ‌نشانی کار می‌کنند، از عدم پرداخت مطالبات معوق خود خبر دادند. این کارگران که در حال حاضر ۵ ماه مزد معوقه طلبکارند، در ادامه می‌گویند: الان ۱۴ سال است که از شروع به کار ما در شهرداری می‌گذرد اما شهرداری اعتقادی به پرداخت عیدی و سنوات ندارد.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شوش و اهواز
روز یکشنبه ۱۴ اسفند جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرستانهای شوش و اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ادارات تأمین اجتماعی شهرهای مربوطه دست به تجمع زدند. روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند نیز جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز مجددا در مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در اهواز دست به راهپیمایی و تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استانها
روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱، جمعی از بازنشستگان مخابرات استانها در سراسر کشور در اعتراض به تنازل آیین نامه استخدامی و پرسنلی مخابرات، افزایش حق السهم بیمه تکمیلی و عدم رسیدگی به دیگر‌ مشکلات‌شان در مقابل شرکت مخابرات این استانها دست به تجمع زدند.

اعتراض معلولان در مقابل سازمان برنامه و بودجه
روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱، جمعی از معلولان و اعضای خانواده‌هایشان و مدیران مراکز نگهداری و توانبخشی و مثبت زندگی بهزیستی، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات ۸ ماهه و عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، مقابل این سازمان تجمع اعتراضی بر پا کردند. در روزهای اخیر، کمپین معلولان با توجه به وضعیت اسف‌بار معیشتی افراد دارای معلولیت، حدود ۵۰ درصد بودجه‌ معوقه، حذف ردیف، و عدم اراده سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه‌های معوقه و رسیدگی به مطالبات معلولان فراخوان تجمع اعتراضی داده بود.

بهاالدین ملکی، معلم بازنشسته در سنندج بازداشت شد
بازداشت و سرکوب هدف‌مند معلمان صبح سه‌شنبه ۱۶ اسفند در جریان برگزاری تجمع اعتراضی معلمان نسبت به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ادامه داشت. بنا بر گزارش منتشرشده، روز ۱۶ اسفند، نیروهای امنیتی بهاالدین ملکی، معلم بازنشسته، اهل سنندج را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. تا این لحظه از وضعیت این معلم بازنشسته اطلاع دقیقی در دست نیست. هم‌چنین صبح سه‌شنبه نیروهای سرکوبگر حکومت در پاسخ به تجمع معلمان مقابل اداره آموزش و پرورش سنندج از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کردند و معلمان معترض به وضعیت کنونی را مورد حمله قرار دادند. بنا براین گزارش تا این لحظه دست‌کم دو معلم در سنندج بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند. قرار بود پیش‌تر تجمع معلمان در اعتراض به وضعیت نا امن مدارس و تداوم حملات شیمیایی به دختران دانش‌آموز، در محوطه اداره آموزش و پرورش سنندج برگزار شود، اما به دلیل بسته بودن درب اداره آموزش و پرورش در خیابان «اکباتان» سنندج برگزار شد.

بازداشت ۶ نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان سنندج
در جریان اعتراض معلمان مورد هتاکی و هجوم نیروهای انتظامی و لباس شخصی قرار گرفتند کە طی آن تعدادی کە هویت چهار نفر آنها محرز است مورد اصابت گلولە ساچمەای قرار گرفتند همچنین یک نفر دیگر از معلمان بەنام وریا کریمی نیز بازداشت و بە پلیس امنیت منتقل شدند. اعضای هیات مدیرە انجمن که برای پیگیری وضع دوستان بازداشتی بە پلیس امنیت مراجعە کردە بودند، که متاسفانە دو نفر دیگر از اعضاء هیات مدیرە آقایان کمال فکوریان و جبار پاکزاد هم بازداشت شدند. در ادامە بازداشت‌ها آقایان مختاراسدی در منزلش و آقای عابد احمدی مقابل پلیس امنیت بازداشت شدند.

بازداشت محمدعلی زحمتکش و غلامرضاغلامی کندازی
محمدعلی زحمتکش بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان فارس وغلامرضاغلامی کندازی عضو هیأت مدیره‌ی این انجمن روز سه شنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ در جریان تجمع اعتراضی معلمان، همراه 17 معلم و أانش آموز مقابل درب اداره کل آموزش و پرورش فارس توسط لباس شخصی ها بازداشت شدند. بازداشتی ها همان روز بعد از ساعاتی آزاد شدند. در تجمع اعتراضی فرهنگیان روز ۱۶ اسفند ماه البرز نیز آقای رحمان عابدینی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

قوه قضائیه احکام اعدام ۶ زندانی سیاسی در اهواز را تایید کرد
خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، صبح دوشنبه ۱۵ اسفند از محکومیت ۶ زندانی سیاسی در اهواز به اعدام خبر داد. بنا به این گزارش، دادگاه اسلامی اهواز علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی که در سال‌های۹۶ و ۹۷ توسط اداره اطلاعات در اهواز و شهرهای اطراف آن بازداشت شدند را به اعدام محکوم کرده است.