مقالات

اخبار کارگری

تداوم اعتراض کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه
بنابر اخبار منتشرشده، روز پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ نیز، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به سطح نازل دستمزد مصوب برای کارگران در سال ۱۴۰۲ و عدم رسیدگی به دیگر مطالباتشان مجدداً در محوطه این کارخانه دست به تجمع زدند. اعتراض بە مصوبە حداقل دستمزد شورای عالی ضد کارگری در میان بخشهای مختلف کارگری در جریان، کارگران هفت تپە طی سە هفتە گذشتە شروع کنندە اعتراض بە این مصوبە ضد کارگری بودند.
کارگران معدن آق‌دربند سرخس ۵ ماه حقوق و عیدی طلب دارند
این کارگران با بیان این مطلب می‌گوید: کسی به فکر کارگران زحمتکش معدن آق‌دربند نیست؛ کارگرانی که در سخت‌ترین شرایط کار کرده‌اند اما حقوق نگرفته‌اند. معدن آق‌دربند یکی از قدیمی‌ترین معادن شمال شرق کشور است. ذخیره قطعی معدن آق دربند ۳۳۰ هزار تن و تولید سالانه آن ۸۰۰۰ هزار تن است که کل تولیدی آن به عنوان سوخت در کارخانه‌های فولاد داخل و خارج از استان خراسان رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ممانعت از ورود ۱۴ کارگر «داروگر تهران» به کارخانه
۱۴ نفر از کارگران شاغل در کارخانه داروگر تهران به بهانه اینکه بدون اجازه از روز ۲۸ اسفند ماه (۱۴۰۱) محل کار خود را برای تعطیلات نوروزی ترک کرده‌بودند، اجازه ورود به محل کارشان را ندارند. گرچه هنوز قطعیتی در اخراج این کارگران وجود ندارد.بر پایه این اظهارات این کارگران، از قرار معلوم نزدیک به ۱۲ نفر از کارگران از روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ و ۲ نفر دیگر از صبح روز سه‌شنبه (۱۵فروردین ماه) از حضور در محل کار همیشگی خود منع شده‌اند اما این کارگران که بین ۱۰ تا ۲۰سال سابقه کار دارند، مدعی هستند که قبل ازخروج از کارخانه، درخواست مرخصی آن‌ها از سوی سرپرستان آن‌ها تایید شده است.
آن‌ها در ادامه درباره وضعیت فعالیت محل کار خود گفتند: فعالیت کارخانه از روز ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ به دلیل تامین نشدن مواد اولیه، علارغم حضور مستمر کارگران محدود بود و مدت کوتاهی است دو خط تولید مایع ظرفشویی کارخانه راه ‌اندازی شده است.طبق گفتە کارگران؛ ممنوعیت حضور ۱۴ نفر از کارگران در محل کار پس از آن اتفاق افتاد که آن‌ها با سه ماه حقوق معوقه کاری برای انجام دادن نداشتند.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت داروگر،
روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲کارگران شرکت داروگر تهران مقابل وزارت کار تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارگران که در حال حاضر فقط تعداد معدودی از آنها باقی مانده و مابقی بدون هیچ مجوزی طی ماه‌های متمادی از کار بیکار شده‌اند، ۴ ماه است که کارفرماحقوقشان، و ۶ ماه بیمه‌شان را پرداخت نکرده‌ است.
اعتصاب پرستاران در مشهد
چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲پرستاران و کمک پرستاران، درچند بیمارستان مشهد در اعتراض به دریافت‌های ناعادلانه تعرفه خدمات پرستاری دست به اعتصاب و تجمع زدند
کارگران خدماتی شهرداری رودبار خواستار حذف شرکت پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستند
حدود ۷۰کارگر خدماتی قرارداد پیمانی شهرداری رودبار در استان گیلان خواستار حذف شرکت پیمانکار و عقد قرارداد مستقیم با شهرداری هستند.این کارگران می‌گویند: نزدیک به ۷۰نفر هستیم که نامه تبدیل وضعیت شغلی ما حدود ۸سال به شهرداری ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده است. در عین حال منتظر اجرای طرح ساماندهی کارگران پیمانکاری هستیم که از سوی مسئولان در حال پیگیری است.آن‌ها مدعی‌اند که در نتیجه حضور پیمانکار مطالباتشان به صورت حداقلی پرداخت می‌شود و این موضوع آن‌ها را در شرایط بد مالی قرار داده است.به گفته کارگران شهرداری رودبار، از دو ماه پیش قرارداد پیمانکار واحد خدمات شهرداری به دلیل کم ‌کاری در کار و پرداخت نکردن به موقع حقوق کارگران فسخ شده و شهرداری پیمانکار جدید جایگزین کرده است.
اخراج تعدادی از کارگران شرکتی شهرداری اصفهان
جمعی از کارگران و کارمندان شهرداری اصفهان که از ابتدای دهه گذشته آرام، آرام به صورت شرکتی و با قرارداد با واسطه به این مجموعه جذب شده بودند، اکنون در شرایط ناامنی شغلی به سر برده و ۳۰ نفر از آنها اخیرا از کار بیکار و تمدید همکاری با آن‌ها صورت نگرفته است.
یکی از کارمندآن اخراج شده؛ اظهار کرد: به دعوت شهرداری اصفهان در دولت قبل بخشی از ما نیروها در قالب شرکتی به همکاری با این مجموعه روی آوردیم و این درحالی است که برخی همکاران ما مامور به خدمت به شهرداری شدند و برخی دیگر مشاغل قبلی خود را برای این کار کنار گذاشتند و در رده‌های مدیریتی متوسط و میانی مجموعه شهرداری اصفهان مشغول به کار شدند؛ اما از قرار معلوم بخش قابل ملاحظه‌ای از این نیروها قرار است بیکار شوند.
تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش و اهواز
روز دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش و اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مجدداً دست به تجمع و راهپیمائی زدند. بازنشستگان اعلام کردند تا رسیدن بە خواستهایشان بە اجتماعات اعتراضی ادامە خواهند داد.
تحصن در مدارس بوکان
۱۴۰۲/۰۱/۱۴
طبق گزارش کانال شورای هماهنگی فرهنگیان، معلمان در برخی مدارس بوکان در اعتراض به ناکارامدی رتبه‌بندی دست به تحصن زده‌اند.
حقوق معلمان خرید خدمت استان سیستان و بلوچستان ۶ ماه است که پرداخت نشده است
نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه حقوق معلمان خرید خدمات استان ۶ ماه است که پرداخت نشده است تصریح کرد: این مسئله سبب بی‌انگیزگی آنها شده و دود این بی توجهی به چشم دانش آموزان می‌رود.
تهران چهارشنبه شب به مناسبت زادروز حمیدرضا روحی، از کشته شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، بار دیگر شاهد تجمع‌های اعتراضی در منطقه شهر زیبا بود.
در این تجمع‌ها در برابر خانه حمیدرضا روحی و اطراف آن جمعیت شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «آزادی، آزادی، آزادی» و «خامنه ای ضحاک، می کشیمت زیر خاک» سر می‌دهند.
چهارشنبه تولد ۲۰ سالگی حمید رضا روحی بود، که به یکی از چهره‌های شناخته شده‌ای بدل شده که جان خود را در جریان اعتراضات گسترده‌ای که از نیمه سال پیش شروع شد از دست داده‌اند.او مثل خیلی دیگر از جوانان دهه هشتادی بخش‌هایی از زندگی خود را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت که به حفظ یاد و خاطره او کمک کرده است.
راهپیمایی سکوت زهدان
به گزارش منابع خبری روز جمعه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲مردم زاهدان ‌بر خلاف هفته‌‌های قبل راهپیمایی اعتراضی سکوت برگزار کردند

بازداشت چهار نفر از اعضا خانواده جواد حیدری
فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از بازداشت‌شدن یکی دیگر از برادران خود به نام روح‌الله درروز دوشنبه چهارده فروردین خبر داد.
پیش‌تر سه برادر دیگر جواد حیدری، به نام‌های محمد، حجت و مصطفی مدت طولانی بازداشت شده بودند و مادر این خانواده دادخواه، از زندان به دادسرا و دادگاه در رفت و آمد بود.
روز چهارشنبه ۱۶ فروردین پدر و مادرو برادر محمد حیدری را دستبند زده و بازداشت کردند.
فاطمه حیدری، تنها به خاطر آنکه خواهر یکی از جان‌باختگان است، از کار خود اخراج شده است، در حالی که در تابستان به عنوان کارمند نمونه تشویق شده بود!
آزار خانواده‌های دادخواه، برای آن است که آن‌ها را به سکوت وادارند. خانم فاطمه حیدری در این توییت می‌گوید که «ما از دادخواهی دست نخواهیم کشید»
محمد حبیبی بازداشت شد
روز چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در منزل بازداشت شد.
چهار نفر نیروی امنیتی که خود را از اطلاعات غرب تهران معرفی کردند؛ با حمله به منزل شخصی این معلم و فحاشی رکیک به محمد حبیبی و همسرش؛ او را بازداشت کردند.پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم الکترونیک؛ با هل دادن و رفتار خشن؛ او را سوار خودروی امنیتی کرده و با خود بردند و هنگامی که با اعتراض همسر محمد حبیبی مبنی بر دلیل بازداشت و نشان دادن حکم و…روبرو شدند؛ با فحاشی به همسر حبیبی؛ او را تهدید به ضرب و شتم کردند.
بنا به گفته نیروهای امنیتی؛ آنها محمد حبیبی را به ۲۰۹ اوین بردند. وی در حین انتقال از خانه به زندان، در اتومبیل مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته است.