مقالات

علیه دستمزد چندین فقره زیر خط فقر علیه مصوبه شورای عالی کار متحدانه باید عمل کرد سعید یگانه

شورای عالی کارجمهوری اسلامی” نهاد ضد کارگری “امسال همانند سالهای قبل با تعین دستمزد چندین فقره زیر خط فقر تعرضی آشکارتر و جنایتکارانه تر به سفره خالی و بی رونق کارگران و اکثریت مزدبگیران که از قبل فروش نیروی کارشان روزانه گذران می کنند در سال جدید آغازکردند.احتیاجی به توضیح نیست که شورای عالی کاربه عنوان نماینده دولت و سرمایه داران قبل از اینکه به سفره خالی کارگران نگاه کند و دستمزد واقعی و افزایش دستمزد کارگران مورد نظرش باشد ، اصل رابر سود سرمایه داران و زالو صفتان به قول “کارگران هفت تپه”می گذارند.شورای عالی کاردر کنار نیروهای سرکوب ، نماینده دولت و کارفرما در رابطه کار و سرمایه وحفظ مناسبات استثمارگرانه موجود در مقابل کارگران و به ضررآنان عمل می کنند.
این مصوبه جنایتکارانه یقه میلیونها کارگررامی گیرد و به روز سیا می نشاند.کارگرانی که اکثریت آنان از این حداقل قانون ضد کارگری نیز محرومند و بوسیله کارفرمایان وحشیانه استثمارمی شوند و و از هرگونه مزایا و بیمه درمانی محرومند یا نصفه کاره تامین می شوند. در طول عمر جمهوری اسلامی مناسبات بین دولت و کارگران همین بوده و مطالبات و حقوق کارگران همواره لگد مال شده است. کارگران در طول سالهای متمادی هزاران اعتصاب و اعتراض بر سر دستمزدهای پرداخت نشده ومعیشت و زندگی فلاکتبار خود علیه دولت و کارفرمایان سازمان داده اند ، با این وجود بسیاری از مطالبات آنان یا روی زمین می ماند و یا اگر حداقلی ازآن برآورده شود به شیوه های دیگرپس گرفته می شود و یا گرانی و تورم لجام گسیخته بزودی آن را بی خاصیت و فاقد اعتبار می کند.کارگران یا باید این حقارت وزندگی دشواررا ادامه دهند، یا ناچارند دست به عمل متقابل بزنند وعلیه این تصمیمات ضد کارگری برخیزند و مصوبه را توی سرشان بکوبند.
جمهوری اسلامی آنچنان فقری را به اکثریت کارگرو مردم زحمتکش تحمیل کرده است ، آنچنان آنان را با دغدغه معیشت مشغول کرده اند که ناچارند شب و روزدوندگی کنند و آخرماه اگرحقوق آنان سر وقت پرداخت شود باز با کمبود پول کرایه خانه و دهها معضل دیگر روبرو هستند و فرصت سرخاراندن هم ندارند.
سوال این است چه باید کرد ، برای مقابله با این مصوبات و اقدامات جنایتکارانه دولت و کارفرما که نان کارگر را می برند و علیه آنان تصمیم می گیرند، چکار باید کرد.آیا اطلاعیه دادن ، کارزار تومار نویسی و قطعنامه علیه مصوبه شورای عالی کار کافی است ، آیا این درجه از اعتصاب و اعتراض و پراکنده آنهم در شرایطی که جامعه وارد یک تحول انقلابی شده و امکان تعرض و تحرک بیشتری را از کارگران می طلبد کافی است .اکنون اوضاع طوری شده که برای نفس کشیدن قدری آزاد باید جنگید،برای آزاد زیستن و آزادی پوشش باید جنگ کرد و خون داد، برای تهیه لقمه نانی باید جنگید و زندان و شکنجه دید.هیچ قانون و نرمی به نفع کارگران عمل نمی کند . درنده دشتی است که اقلیتی با سرمایه و امکاناتی که در اختیار دارند با چماق سرکوب، خون مردم را می مکند. هزاران انسان برای تحقق این آرزوها کشته و زندانی و شکنجه شدند.
باید کاری کرد که شورای عالی کار، بدون دخالت نمایندگان واقعی و منتخب کارگران دست از پا خطا نکندو مصوبه اش را پس بگیرد وبه اعتراض و صدای کارگران گوش کنند، باید محکم بشنوند که دیگر زیر بار این همه حقارت و بردگی نخواهند رفت ودستمزد مکفی و معیشت در شئا انسان می خواهند. باید علیه این وضعیت فلاکتبار قیام کردو دست دولت و سرمایه داران را درتعرض به زندگی کارگران و مردم زحمتکش کوتاه کرد.
وچاره راه، شکل دادن به جنبش طبقاتی و سراسری کارگران علیه مصوبه شورای عالی کار و دستمزد چندین فقره زیر خط فقراست. این تعرض ضد کارگری را یکبار برای همیشه باید به عقب راند و متحدانه وارد عمل شد.شرایط انقلابی در این دوره متحول که جمهوری اسلامی درنهایت ضعف و درماندگی به سر می برد امکان اینکه کارگران بخصوص درمراکز کلیدی متحدانه تر به میدان بیایند وجود دارد. در این رابطه نگاهی به اعتراض و اعتصاب سراسری اتحادیه های کارگری در پاریس و حمایت وسیع مردم معترض از این اعتصاب در رابطه با ازدیاد سن بازنشستگی که هنوز ادامه دارد باید آموخت .این اعتصاب و اعتراض آنقدر قدرتمند است که جامعه و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و دولت ماکرون را تا پای سقوط پیش بردند.
در این دوره باز راه را کارگران انقلابی هفت تپه مثل همیشه نشان دادند.آنان مستقلا علیه مصوبه شورای عالی کاربه میدان آمدند و نه تنها منفعت خود بلکه منفعت کل طبقه کارگردر مقابل دست درازی دولت و کارفرما به معیشت هم طبقه ای های خودرا نمایندگی کردند. نه تنها صدای خود، بلکه صدای اعتراض میلیونها کارگر علیه تصمیم دولت و سرمایه داران زالو صفت شدندو از همه کارگران خواستند که متحدانه علیه تعرض دولت و سرمایه داران به معیشت وزندگی خود به میدان بیایند.گفتند که در این مصوبه نه تنها حق کارگرلحاظ نشده بلکه بردگی محض است که به کارگران تحمیل می شود و نباید قبول کرد.تصوراینکه این دست از اعتراض متحدانه در چندین مراکز کارگری علیه مصوبه دولت وسرمایه داران شکل بگیرد و به جنبش طبقاتی کارگران دامن بزند و دولت و سرمایه داران را وادارکند که در مقابل مطالبات کارگران تسلیم شوند دور از انتظار نیست.
علیه مصوبات دولت و سرمایه داران متحد به میدان بیائیم و به جنبش طبقاتیمان دامن بزنیم.کارگران می توانند سرنوشت خود را به دست بگیرند و به استثمارو تبعیض طبقاتی خود و سایر زحمتکشان پایان دهند.
سر دبیر