مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

مرگ چهار کارگر در چاه حاوی گازهای سمی در شیراز
رییس سازمان آتش نشانی شیراز اعلام کرد: چهار کارگر شاغل در کارگاه جمع آوری ضایعات در روستای گچی که یکی پس از دیگری برای نجات جان همکاران خود وارد چاه حاوی گازهای سمی شدند، دچار گازگرفتگی شده و جان باختند. همگی آنها اعضای یک خانواده مهاجر افغانستانی بودند: یک پدر ۶۴ ساله و سه فرزند او که ۳۴، ۲۷ و ۲۵ سال سن داشتند. آنها به قصد نجات یکدیگر وارد چاه شدند اما از پنج کارگری که وارد چاه جمع‌آوری پساب زباله شدند تنها یک نفر از چاه زنده بیرون آورد شد و چهار تن دیگر به دلیل گاز سمی خفه شدند.

مرگ دو کارگر کارخانه فولاد شادگان بدلیل ناامنی محیط کار
روز سه شنبه ۱۷ مردادماه در کارخانه فولاد شادگان واقع در استان خوزستان دو کارگر بدلیل ناامنی محیط کار کشته شدند. حوالی ساعت ۱۳ و ۲۰ دقیقه روز سه شنبه دو کارگر شاغل در کارخانه فولاد شادگان حین انجام کار به دلیل “نقص فنی جرثقیل” از ارتفاع ۵۰ متری سقوط کردند. هویت کارگران کشته شده “عادل آلبوغبیش و منصور غبیشی‌وند” اعلام شده است که حین انجام کار از ارتفاع حدود ۵۰ متری به پایین سقوط کرده و با برخورد به بدنه جرثقیل و سطح زمین یک نفر بلافاصله جان خود را از دست داد و دیگری حین انتقال به بیمارستان جان سپرد.

زخمی شدن دستکم ٩ کولبر در نوارمرزی نوسود
شامگاه یکشنبه ١۵ مردادماه ١۴٠٢، نیروهای هنگ‌ مرزی در نوارمرزی نوسود به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن ٩ کولبر اهل شهرهای جوانرود، ثلاث‌باباجانی و پاوه به شدت زخمی شدند. هویت شش تن از این کولبران با اسامی: احسان رسولی اهل پاوه، سلام ویسی، میلاد بازانی، نیما اعظمی و هوشیار بازانی اهل جوانرود و فرشاد (فامیلی نامشخص) اهل ثلاث‌باباجانی احراز شده است. اکثر این کولبران از ناحیه سر، پشت، دست و پا زخمی شده‌اند. احسان رسولی در این حادثه از ناحیه قفسه سینه زخمی و در اتاق عمل بیمارستان قدس پاوه مورد عمل جراحی قرار گرفته است. این کولبران زخمی جهت مداوا به بیمارستان قدس شهر پاوه منتقل شده‌ و وضعیت عمومی چند تن از آنان نامساعد گزارش شده است.

بیانیه‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در حمایت از تجمعات بازنشستگان در یکشنبه‌ها و سه شنبه‌های اعتراضی
در این بیانیه از جمله آمده است: “با تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۸۶ بارقه امیدی در دل بازنشستگان کشوری و به‌تبع آن فرهنگیان بازنشسته به‌بار نشست و انتظار می‌رفت که با اجرای این قانون، بی‌عدالتی در پرداخت‌ها و تبعیضات گسترده از بین رفته و مطالبات سالیان طولانی بازنشستگان محقق گردد، به ویژه در مواد ۶۴، ۸۵ و ۱۲۵ این قانون که در صورت اجرایی شدن آن حل بعضی از معضلات، مشکلات و مطالبات معیشتی بازنشستگان به سرانجام می‌رسید. اما متاسفانه، علی‌رغم شعارهای پر طمطراق دولت‌های قبلی و فعلی در هنگامه‌ انتخابات، نه تنها این مواد قانونی اجرایی نشد که به‌دلیل تورم افسار گسیخته‌ی سال‌های اخیر، بازنشستگان دچار فلاکتی مضاعف گردیده‌اند که لاجرم راهی جز برگزاری تجمعات و دیده و شنیده شدن فریاد مطالبات خود نداشته، عزم خود را برای تجمعات اعتراضی جزم کرده‌اند و هر سه‌شنبه روبروی صندوق بازنشستگی تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند تا شاید بعد از ۱۶ سال بتوانند مسئولان بی‌درد را وادار به اجرای قانون و اجابت مطالبات خود نمایند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، حمایت قاطع خود را از اعتراضات صنفی تمامی بازنشستگان اعم از کشوری و تامین اجتماعی اعلام نموده، از تمامی فرهنگیان شاغل و بازنشسته دعوت می‌نماید که در سه‌شنبه‌های اعتراضی در کنار دیگر همکاران بازنشسته اعتراض خود را به روند موجود اعلام دارند”.

بیانیه‌ کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در محکومیت حکم تجدید نظر خانم سارا سیاهپور
دراین بیانیه از جمله آمده است: “دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را عیناً تأیید کرد و حکم جهت اجرا به اجرای احکام ارسال شد”. تایید حکم بدوی خانم سارا سیاهپور، معلم، فعال صنفی و از اعضای کانون صنفی معلمان ایران یک‌بار دیگر نمایشی بودن تشکیل چنین دادگاه‌ها و صدور چنین احکامی را یادآور می‌شود. کانون صنفی معلمان قاطعانه اعلام می‌دارد هیچ‌یک از همکاران زندانی و دارای پرونده و حکم محکومیت ما، از جمله خانم سارا سیاهپور اقدامی خلاف قوانین جاری کشور انجام نداده‌اند و مجرمان واقعی کسانی هستند که در این سال‌ها در مسیر فعالیت مسالمت‌آمیز و قانونی نهادهای مدنی و صنفی به روش‌های مختلف مانع‌تراشی کرده و در واقع مانع برطرف شدن مشکلات بنیادی و حتی کوچک موجود کشور از جمله در آموزش و پرورش شده و روند بهبود امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را وارونه نموده‌اند و کشور را با بحران‌های متعدد رو‌به‌رو ساخته‌اند”.

حکم تبرئه اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان به دادگاه تجدید نظر ارسال شد
بنابر گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، حکم تبرئه ١١ نفر از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان که در خردادماه سال جاری در شعبه ٣ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده ‌بود، با اعمال فشار نهادهای خاص و‌ بعد از موعد (۲۰روزه) قانونی، مورد اعتراض نماینده دادستان وحید نریمیسایی قرار گرفت و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد. اسامی ١١ معلم که حکم بدوی آن‌ها مورد اعتراض نماینده دادستان قرار گرفت به شرح ذیل است: ١- پیروز نامی ٢- زهره بختیاری ٣- کوکب بداغی پگاه ٤- علی کروشاتی ٥- صادق ناصری ٦- معین زرگانی ٧- اقبال تامرادی ٨- سیامک چهرازی ٩- بهنیا بهمئی نژاد ١٠- شهریار شیروانی ١١- عماد رفیعی.

تجمع اعتراضی شهروندان ناتوان جسمی و حرکتی
روز سه‌شنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲، شهروندان ناتوان جسمی و حرکتی مقابل ساختمان شورای شهر تهران در اعتراض به واگذاری سامانه حمل و نقل مختص به معلولان و عدم رسیدگی به دیگر مشکلاتشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۵ مردادماه۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی در شوش و هفت‌تپه، اهواز، کرمانشاه و دزفول در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجددا مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرهای مربوطه دست به تجمع زدند. بازنشستگان در شوشتر همچنین با خواست شفاف سازی ۲۵درصد متناسب سازی و پرداخت معوقه آن از سال ۹۹ تاکنون و اعتراض به حق منطقه جنگی که به بازنشستگان کشوری و لشکری تخصیص شده، مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مناطق مخابراتی کشوری در اصفهان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، استان مرکزی، مشهد، ارومیه، فارس، زنجان، آذربایجان شرقی و هرمزگان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند. در همین روز جمعی از بازنشستگان مخابرات تهران نیز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً در دفتر ملک جعفریان، مدیر منطقه تهران دست به تجمع زدند که یکی از بازنشستگان در هنگام صحبت و ابراز اعتراض دچار تشنج و بدحالی شد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه هفدهم مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در همدان، کرمانشاه، سنندج، اردبیل، ایلام و البرز مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی پرستاران و کارکنان درمانگاه گلستان اهواز
پرستاران در برابر ساختمان اداری در اهواز، در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه تعرفه و پایمال شدن حقوق خود در سه‌شنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲دست بە اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی مردم تبریز در اعتراض به بی‌آبی
روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، اهالی شهرک باغمیشه تبریز در اعتراض به قطعی یک هفته ای آب در این شهرک با برپایی تجمع اعتراضی در میدان ونک شعار دادند: ما برای نوشیدن آب می‌خواهیم.

بازداشت پنج فعال زیست‌محیطی در مریوان
آزاد روحی، لایق احمدی، سرکَوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی، پنج فعال زیست‌محیطی اهل مریوان طی روزهای گذشته توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت و سرنوشتشان نامعلوم است. بازداشت این پنج فعال زیست‌محیطی در حالی است که طی روزهای گذشته آتش‌سوزی وسیعی مناطق جنگلی مریوان را فراگرفته و سازمان‌های و فعالین زیست‌محیطی در این شهر علی رغم مانع ‌تراشی‌های نهادهای حکومتی با دستان خالی در حال مهار و کنترل آتش‌سوزی هستند و چندین نفر از آنها نیز در حین کنترل آتش‌سوزی زخمی و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

حضور فعال زنان در آتش سوزی مریوان
زنان در مهار آتش سوزی در جنگلهای مریوان همراه تیم های داوطلب حضور فعالی داشتند. حضور پُررنگ و همکاری فعال زنان سخت‌کوش و مبارز روستای “بندول” هورامان، همراه با تیم‌های فعالین زیست‌محیطی مریوان، قلعه‌جی، قلعه‌گاه و سایر شهرهای کردستان برای مهار آتش‌سوزی جنگل بندول وجهی از از این حرکت مهم و همبستگی اجتماعی است.

احضار مجدد پیروزنامی، دبیر انجمن صنفی فرهنگیان خوزستان به دادگاه
پیروز نامی، عضو هیات مدیره و دبیر کانون صنفی فرهنگیان خوزستان با اتهاماتی از جمله: ۱- نشر اکاذیب ۲- تبلیغ علیه نظام ۳- شرکت در تجمعات غیرقانونی به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری۲ شهرستان اهواز احضار شد. این ابلاغیه در حالی مجددا صادر می‌شود که پیروز نامی چندی پیش همراه ۹ نفر دیگر از فعالین صنفی معلمان خوزستان، از این اتهامات تبرئه شده بود. نیروهای امنیتی همچنین در حمله به منزل پیروز نامی و علی کروشات از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان گوشی های نامبردگان را ضبط کرده اند.

فرنگیس قشقایی از حضور ماموران امنیتی برای اخذ تعهد خبر داد
در متن ایشان آمده است: “اینجانب فرنگیس قشقایی معلم بازنشسته استان خوزستان ساکن کرج زندانی سیاسی که در ۷ آبان سال ۱۴۰۱ به دلیل شرکت در اعتراضات دستگیر و پس از ۱۰۲ روز آزاد شدم امروز ۲ مامور از کلانتری ۱۹ با در دست داشتن حکم دادستان به درب منزل اینجانب آمده و از من بابت شرکت نکردن در اعتراضات تعهد کتبی گرفتند و من را مجرم خطاب کردند. من معلمی که برای مطالبات خودم و همکاران فرهنگیم و مشکلات هموطنانم معترض بودم را مجرم می خوانن”.

محکومیت سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی به حبس
سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی دو فعال اجتماعی مجموعا به ۹ سال و هشت ماه حبس محکوم شدند. براساس حکمی که توسط شعبه بیست و ششم دادگاه کذایی انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و به عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع ایشان ابلاغ شده، سیامک ابراهیمی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به تحمل پنج سال حبس و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شده است. همچنین شاهرخ احمدی به اتهام “اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۴ سال زندان محکوم شده است. سیامک ابراهیمی و شاهرخ احمدی در ۱۸ بهمن در منازل خود در تهران بازداشت و به اوین منتقل شدند. مسئولان شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین پرونده‌ی آنها را “امنیتی” خوانده بودند.

صدور حکم بازنشستگی اجباری خانم لیدا اسماعیلی
هیات تخلفات استان البرز طی حکمی خانم اسماعیلی از فعالین خوشنام البرز و گیلان را به بازنشستگی پیش موعد و تقلیل گروه محکوم کرده‌است. در حالی که وزارت آموزش و پرورش برای بازگشت به کار بازنشستگان این وزارت خیز برداشته است همزمان روزانه اخباری مبنی بر انفصال از خدمت، کسر حقوق، حذف رتبه‌بندی فعالین منتشر می‌شود. دولت رییسی با سپردن پست‌های آموزشی به نظامیان سپاهی و استخدام طلاب حوزوی‌ عملا ساختار آموزشی این وزارت خانه را به به بخشی از ماشین سرکوب‌ حاکمیت تبدیل کرده‌است. شورای هماهنگی ضمن حمایت از این فعال صنفی امنیتی شدن فضای مدارس و پرونده سازی و صدور احکام علیه فعالین صنفی را محکوم می نماید و تاکید دارد که اعتراضات فراگیر معلمان در آینده‌ای نزدیک گریز ناپذیر است.

احضار تلفنی دست کم ۱۲ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، گزارشات متعدد از دانشگاه تربیت مدرس حاکی از تماس تلفنی وزارت اطلاعات با دست کم ۱۲ تن از دانشجویان این دانشگاه است. طی این تماس‌‌ها که با شماره‌‌های ناشناس یا شماره‌ خصوصی برقرار شده، دانشجویان جهت اخذ تعهد کتبی به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند. این اقدامات در پی فرارسیدن سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی و هراس سیستم سرکوب از اعتراضات دانشجویی و با انگیزه ایجاد رعب و وحشت در میان دانشجویان صورت گرفته است. در سال گذشته نیز نهادهای امنیتی بارها به این حربه متوسل شدند و دانشجویان بسیاری را احضار و تهدید کرده و در نهایت آنان را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات، کردند.

فرهاد نوایی، کودک ۱۶ ساله با قید وثیقه آزاد شد
بر اساس گزارشات منتشرشده، #فرهاد_نوایی، نوجوان ١٦ ساله مهابادی، روز ١٩ مرداد از کانون اصلاح و تربیت ارومیه آزاد شد. فرهاد در آبان‌ماه ۱۴۰۲ در روستای ترشکان شهرستان مهاباد دستگیر شده بود و بیش از هشت‌ماه در زندان بود. او پیش‌تر توسط دادگاه کیفری یک ویژه نوجوانان مستقر در مهاباد به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم بر ضد امنیت داخلی کشور” به دو سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده بود.

***