مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

شش نفر دیگر در شهرهای سیستان و بلوچستان بازداشت شدند

در شهرهای سیستان و بلوچستان بازداشت‌ها ادامه دارد. روز پنج ‌شنبه ۲۷ مهر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی سعید ریگی، ۲۳ ساله، کارگر ساختمان و ساکن زاهدان را در حالی که عازم محل کار خود بود در منطقه ثارالله خیابان انقلاب زاهدان بازداشت کردند. روز چهارشنبه نیز عبدالله هنزرانی، ۲۴ ساله اهل و ساکن روستای نایگون بازداشت شد. مأموران امنیتی همچنین چهار نفر دیگر به نام‌های محمد بامری، ساکن دلگان، ناصر براهویی، حامد براهویی و احمد (ناصر) براهویی، اهل و ساکن روستای سفیدآبه از توابع شهرستان نیمروز را روز دوشنبه ۲۴ مهرماه بازداشت کردند. سه نفر اخیر نیز کارگر ساختمانی هستند که روز دوشنبه جهت فعالیت کارگری به زاهدان رفته بودند. از دلایل بازداشت، اتهام‌های مطرح‌شده علیه آن‌ها و محل نگهداری‌شان اطلاعی در دست نیست. پیش از این هم از بازداشت یک جوان ۲۳ ساله به نام میلاد گمشادزهی، ساکن ایرانشهر و یک معلم ۴۲ ساله به نام مسعود زبردستی، ساکن فنوج در روز سه‌شنبه ۲۵ مهر اخباری منتشر شده بود. بازداشت شهروندان در سیستان و بلوچستان به امری روزمره در این استان تبدیل شده است.

جمعه های اعتراضی زاهدان
جمعه هاى اعتراضى زاهدان روز جمعه، ۲۸ مهر ۱۴۰۲، هم برگزار شد و عده اى از معترضان شعار “زندانى سياسى آزاد بايد گردد” را فرياد زدند كه با هجوم نيروهاى سركوبگر رژيم اسلامى مواجه شدند. معترضان در زاهدان در پاسخ به سرکوب نیروهای حکومتی شعارهائی علیە سرکوبگری رژیم و دخالت آن در جنگ اسرائیل و حماس سر دادند. به نقل از کمپین فعالین بلوچستان، نیروهای نظامی و امنیتی با یورش گسترده بە معترضان اقدام به تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور کرده و بسیاری از شهروندان را با خشونت بازداشت کردند. در بین مجروحان چندین کودک نیز دیده می‌شود. گفته می شود که نیروهای نظامی و امنیتی با اتوبوس و خودروهای نظامی و شخصی عده ای از بازداشت شدگان که شماری از آنان مجروح شده بودند را به مکان نامعلوم انتقال دادند. همچنین نیروهای نظامی و امنیتی به مردم معترض زاهدان یورش برده و میادین اصلی شهر را محاصره کردند و سعی در ورود به داخل محل اجتماعات را داشتند. در جریان یورش نیروهای سرکوبگر اقدام بە بازداشت خشونتبار صدها تن از معترضان کردند کە در میان بازداشت شدگان حداقل اسامی ٣٦ کودک بازداشتی شناسایی شدە است.

حقوق کارگران قراردادی شهرداری خاش پرداخت نشده است
شهرداری خاش دستمزد ۱۶۰ کارگر را پرداخت نکرده است. به نقل از این کارگران: از ۱۶۰ کارگر ۶۰ تن با شهرداری قرارداد دارند و ۱۰۰ تن دیگر تحت پیمان شرکت‌های پیمانکاری هستند که از یک ماه و نیم تا چهار ماه دستمزد معوقه طلب دارند. یکی از این کارگران گفت که آخرین دستمزدی که دریافت کرده مربوط به مرداد ماه است و بعد از آن شهرداری هیچ پرداختی به کارگران نداشته است. به گفته کارگران معترض، شهرداری تا به حال از پرداخت مابه تفاوت عیدی پرداخت شده طی سه سال اخیر هم امتناع کرده است. آنها گفتند که عیدی و سنوات‌شان طی سه سال در دوره مدیریت شهردار پیشین به صورت کارمندی پرداخت شده است. کارگران شهرداری در بسیاری از شهرها به دلیل قراردادهای پیمانی در برابر ساعت کار طولانی دستمزد اندکی دریافت می‌کنند که آن هم با تاخیر پرداخت می‌شود.

کارگران شهرداری رودبار ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند
کارگران شهرداری رودبار چند‌ماه است که حق بیمه و مطالبات مزدیشان پرداخت نشده است. شمار این کارگران ۷۵ نفر اعلام شده است. یکی از کارگران شهرداری رودبار در خصوص وضعیت کارگران این مجموعه، گفت: “در سال ۱۴۰۰ شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای بود که پیمانکار امکان وصول صورت وضعیت‌های مالی خود را از شهرداری نداشت به همین دلیل در طول ۱۲ ماه از سال ۱۴۰۰ هر ماه مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب از کارفرما دریافت کرده‌ایم که مجموع مطالبات در این سال به حدود ۴ تا ۵ ماه می‌رسد”. این کارگر با اشاره به اینکه چندین ماه حق بیمه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز نشده، افزود: “به همین دلیل شماری از کارگران برای وصول این طلب قدیمی از پیمانکار وقت شکایت کرده‌اند اما پیمانکار حاضر به پرداخت طلب کارگران نیست”. کارگران این مجموعه سابقه کاری ۱۰ تا ۱۵ سال دارند. میزان دریافتی یک کارگر پیمانگاری در شهرداری رودبار با روزی ۸ تا ۱۲ ساعت کار با سه حق اولاد، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده و این مبلغ دریافتی به نسبت سایر همکاران قرارداد مستقیم و رسمی حداقل چهار تا پنج میلیون کمتر است. کارگران به‌ویژه کارگران شهرداری در سال‌های گذشته بارها به دلیل تعویق دستمزد و عدم امنیت شغلی دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران قراردادی نفت
روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، کارگران قراردادی نفت برای چندمین بار در یکسال گذشته، مقابل ساختمان شرکت مناطق نفت خیز جنوب در اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها خواستار اجرای کامل مصوبه دیماه۱۴۰۰ شورای اداری و استخدامی صنعت نفت شدند.

تجمع اعتراضی مجدد کارگران رسمی شاغل در شرکت نفت
روز یکشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، کارگران رسمی شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، کارگران رسمی شاغل در شرکت نفت فلات قاره در مناطق سیری، جزیره خارک، سکوی دریایی ابوذر و بهرگانسر در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به حذف سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق ‌سنوات بازنشستگی و عودت کسورات مازاد مالیات و عدم تفکیک نابجای مشاغل عملیاتی است. لازم به ذکر است کارگران رسمی شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری روز چهارشنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ نیز مجددا دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی کارگران استانداری استان قم
روز دوشنبه۱ آبان ۱۴۰۲، کارگران استانداری استان قم در اعتراض نسبت به عدم رسیدگی به شکایاتشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتصاب کارگران پروژه ای شرکت ثمین
بنا بر اخبار منتشرشده، روز سه‌شنبه ۲ آبان ماه کارگران پروژه ای شرکت ثمین نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق دست به اعتصاب زده و به خوابگاههای خود رفتند. این شرکت زیر مجموعه شرکت پتروپارس است و در منطقه جفیر کار می کند و نه تنها قوانین ٢٠/١٠، بلکه مسایل رفاهی را هم رعایت نمی کند. شرکت ثمین به مدیرعاملی کوروش آهنج و به سرپرستی علی آهنج با کارگرانشان قرارداد نبسته و روز اول با نیرنگ دستمزدی را توافق می کنند و بعد از سه ماه حقوقی را پرداخت می کنند که بسیار کمتر از توافق اولیه می باشد. به اضافه اینکه در خوابگاه کارگران که یک اتاق ۱۲ متری است ۸ کارگر را جا می دهند و غذای افتضاحی را که از آشپزخانه مدیرعامل برایشان آورده می شود را به زور به خورد کارگران می دهند. مدیرعامل برای آنکه بیشتر سود کند، خود آشپزخانه ای را تدارک دیده است. کارگران اعلام کرده اند تا تسویه کامل حقوق، به سرکار باز نخواهند گشت.

مرگ یک کودک کار به دلیل ناامنی کار
روز جمعه ٢٨ مهر ماه ١٤٠٢، مارتین حسین پناهی، ١۶ ساله و اهل روستای تازه‌آباد بخش مرکزی دهگلان در یک کارگاه سبد سازی واقع در صلوات ‌آباد سنندج جان باخت. مارتین حسین پناهی در حین کار با یک دستگاه سبد سازی، بدلیل فقدان ایمنی کار به داخل چرخ‌دنده افتاده و جانش را از دست داده است.

مرگ ۲ کارگر در انفجار پست ۲۵ مگاواتی نیروگاه پرند
صبح روز یکشنبه ۳۰ مهرماه، انفجار پست ۲۵ مگاواتی نیروگاه پرند منجر به مرگ دو کارگر و مصدومیت چهار نفر دیگر شد. در این حادثه که برای کارگران “گروه مپنا” رخ داده است، دو کارگر به نام‌های خلیل نوروزی (سوپروایزر ارشد شرکت توگا) و معین جامه بزرگ (مهندس بهره‌برداری) به ترتیب یکی در محل حادثه و دیگری حین انتقال به بیمارستان جان باخته‌اند. همچنین چهار کارگر دیگر دچار سوختگی شده که برای طی مراحل درمان به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده‌اند. گفته می‌شود؛ نیروگاه ۵۰ مگاواتی پرند از دو واحد موبایل ۲۵ مگاواتی تشکیل شده و برای رفع افت ولتاژ از شبکه پایتخت در دست ساخت قرار گرفته بود.

مرگ یک کارگر ساختمانی اهل بانه
یک کارگر ساختمانی به نام “جمال مولودی” که حدود یک ماه پیش حین انجام کار با بالابر از ارتفاع ساختمانی در شهر بانه استان کردستان سقوط کرده بود، روز دوشنبه یکم آبان بعد از گذشت حدود یک ماه در بیمارستانی در تبریز جان خود را از دست داد.

ما در برنامە جامعە و کارگران، ضمن ابراز همدردی با خانوادە، بستگان و همکاران کارگران جانباختە هموارە اعلام کردەایم سودجوی دولت و کارفرمایان در عدم تامین ایمنی کار عامل اصلی کشتار کارگران هستند و نباید در مقابل آن سکوت کرد!

تجمع اعتراضی بازنشستگان بانک صادرات
روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، بازنشستگان بانک صادرات، مقابل ساختمان سپهر واقع در خیابان سمیه نسبت به عدم رسیدگی به مشکلاتشان تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان و بازنشستگان بانک ملت
روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، کارکنان و بازنشستگان بانک ملت نسبت به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان
روز یکشنبه۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، اراک و دزفول مجدداً مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی این شهرها، در شوش مقابل ساختمان فرمانداری این شهر و در کرمانشاه، مجدداً مقابل ساختمان کانون بازنشستگان دست به تجمع زدند.همچنین بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی، صنایع فولاد و معدن تهران، صنایع فولاد اصفهان و صنایع فولاد خوزستان نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهرها دست به تجمع زدند.

‏تجمع و راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان مخابرات
روز دوشنبه اول مهرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات اهواز، زاهدان، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اراک، ایلام، تهران، شیراز، تبریز، رشت، سنندج، شهرکرد، قزوین، خرم آباد، زنجان و ساری در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ای دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه دوم آبان‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، سنندج، اهواز، قزوین و همدان مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

احکام فله ای دادگاە کذایی تجدید نظر استان فارس
با توجه به ابلاغ دادنامه صادره از شعبه ۳۷ دادگاه کذایی تجدید نظر استان فارس آقایان: ۱- افشین رزمجویی ۲- ایرج رهنما ۳- اصغر امیر زادگانی ۴- محمد علی زحمتکش، همگی به پنج سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال، ۵- خانم مژگان باقری به مدت دو سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال، ۶- خانم زهرا اسفندیاری ۷- آقای عبدالرزاق امیری هر کدام به تحمل دو سال حبس تحت نظارت سامانه های الکترونیکی پاپند در محدوده یک هزار متری از محل سکونت و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه و منع فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق شرکت در فراخوان های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران، ۸- آقای غلام رضا غلامی کندازی به سه اتهام الف: اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق شرکت در فراخوان های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران پنج سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال ب-اتهام عضویت در گروهای معاند نظام پنج سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان بیرجند و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه و منع فعالیت در فضای مجازی و به مدت دو سال ج- به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام یک سال حبس تبلیغی علیه نظام محکوم گردیدند. رای صادره قطعی می باشد.

الهه محمدی به ۱۲ سال و نیلوفر حامدی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند
بنابر گزارش رسانه‌های حکومتی، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی، هر ۲ را برای ۳ عنوان اتهامی در مجموع به ۱۳ سال و ۱۲ سال حبس محکوم کرده است. مطابق این حکم، مجازات اشد ۷ سال زندان برای نیلوفر حامدی و ۶ سال زندان برای الهه محمدی قابل اجراست. بنابر این گزارشات و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه: براساس رای صادره، خانم الهه محمدی به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد. خانم نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم گردید. همچنین، هر ۲ متهم خانم‌ها محمدی و حامدی به استناد بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند. در رای دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد. احکام صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر تهران قابل اعتراض هستند.

محسن دریس با تودیع وثیقه موقتا آزاد شد
محسن دریس از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ روز سه‌شنبه ۲ آبان با تودیع وثیقه از زندان سپیدار اهواز آزاد شد و پس از ۴ سال در آغوش مادرش اشک ریخت. عباس دریس زندانی سیاسی، برادر محسن نیز در دادگاه کذایی انقلاب به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و پرونده‌اش همچنان در دست بررسی است. پیش‌تر فرشته تابانیان وکیل‌شان در توییتی نوشته بود: موکلم محسن دریس با وثیقه پانصد میلیون تومنی امشب از زندان به طور موقت آزاد شد. موکلم قبلاً به اتهام معاونت در محاربه در شعبه اول انقلاب ماهشهر برائت گرفته بود. اتهام دوم معاونت در قتل عمد صیادی بود که با توجه به رضایت گرفته شده وثیقه کاهش یافت.

محمود صفدری به دادگاه احضار شد
دادگاه‌های کیفری و انقلاب بجنورد در دو ابلاغیه جداگانه آقای محمود صفدری را به دادگاه احضار کرده‌اند. در ابلاغیه دادگاه کیفری، اتهام تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در ۱۷ آبانماه جلسه رسیدگی برگزار می‌شود. پیشتر محمود صفدری، دبیر تشکل سازمان معلمان ایران شاخه خراسان شمالی و عضو انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی که شامگاه ۲۵ شهریور توسط اطلاعات سپاه در منزل خودش بازداشت شده بود و اکنون با قرار کفالت آزاد است.

رضا اقدسی فعال کارگری به زندان اوین منتقل شد
روز سه‌شنبه ۲ آبانماه ۱۴۰۲ رضا اقدسی فعال کارگری و از کارگران قدیمی و اخراجی ایران خودرو پس از احضار مجدد به شعبه سوم بازپرسی اوین با قرار ۵۰۰ میلیون تومانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال کارگری که ناشنوا و دارای محدودیت جسمی و تحت درمان پزشکان معالج و دارای دو فرزند مریض میباشد روز شنبه ۲۳ مهرماه نیز به بازپرسی اوین احضار شده بود و در جریان برآمد توده ای در پاییز ۱۴۰۱ نیز با هجوم نیروهای امنیتی به منزل وی به همراه همسرش بازداشت شد. نامبرده در طول یکسال گذشته خود و همسرش بارها توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شده اند و گوشی و اکانت های مجازی وی و همسرش همچنان در اختیار نیروهای امنیتی میباشد.

یورش ماموران لباس شخصی به محل کار و منزل کوکب بداغی پگاه
در روز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ تعدادی از ماموران لباس شخصی همزمان به مدرسه (محل کار) و منزل کوکب بداغی پگاه معلم و فعال صنفی شهرستان ایذه یورش بردند و وسائل شخصی و الکترونیکی او را ضبط کردند. به نقل از دانش آموزان دبیرستان کوثر این معلم و فعال صنفی در ساعت حوالی ۱۱ صبح توسط ماموران به سمت منزل هدایت شد و پس از آن، دانش آموزان کلاس خانم بداغی توسط یکی از معاونان تفتیش بدنی شدند. آنها را تهدید کرده ‌بودند که از اتفاق پیش آمده صحبتی نکنند و در صورت رسانه ای شدن موضوع دانش آموزان را تهدید به برخورد شدید کرده‌اند.

حسین واحدی به دادگاه کذایی کیفری بجنورد احضار شد
حسین واحدی بازرس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی که شهریورماه توسط بازپرسی شعبه پنجم دادسرای شهرستان بجنورد به اتهام نشر اکاذیب احضار شده بود پس از حضور در بازپرسی شعبه پنجم و تفهیم اتهام با قرار کفالت آزاد بود. طی ابلاغیه ای ایشان توسط شعبه ١٠٣ کیفری دادگاه کذایی شهرستان بجنورد احضار شده است. در این ابلاغیه جلسه رسیدگی به اتهام ایشان در مورخه ۱۴۰۲/۸/۱۶ تعیین گردیده است. جلسه رسیدگی به اتهامات محمود صفدری دیگر عضو انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی نیز همزمان با ایشان در جریان است. بخشی از اتهامات این دومعلم مربوط به دادگاه انقلاب است که هنوز ابلاغیه‌ آن صادر نشده است.

اعتراض دانشجویان به کیفیت بد غذای دانشگاه الزهرا
دانشجویان دانشگاه الزهرا در اعتراض به حجم و کیفیت غذای سلف، روز شنبه ٢٩ مهر ماه با تحریم سلف، ظرف غذای خود را در صحن دانشگاه رها کردند.

***