مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسکری و آرش کلهر

 

اعتراض کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره در منطقه بهرگان
روز ‌جمعه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره شاغل در منطقه بهرگان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به تجمع زدند. اعتراض این کارگران نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های اعلام شده است. کارگران بیانیه ای صادر کردند که فشرده خواستهایشان را بیان کرده اند:

بیانیه‌ی کارگران شرکت نفت فلات ‌قاره در منطقه‌ی بهرگان
جنبش مطالبه ‌گری کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره بهرگان
باعنایت به انعقاد قرارداد استخدامی فیمابین کارگران و شرکت ملی نفت ایران و با امعان نظر به اینکه حقوق کارگران مزبور حاصل افزایش های قانونی ناشی از مصوبات دولت و مجلس بوده ولیکن متاسفانه بعد از وایرال شدن موضوع حقوق های نجومی مدیران ستادی غیرنفتی در دهه نود، قانونگذاران به جهت فقدان درک صحیح از شرایط سخت و ویژه کار اقماری در مناطق عملیاتی نفتی، سقف حقوق را بر کارگران مظلوم و دور از خانواده مذکور نیز روا داشته اند که این موضوع موجبات بی انگیزگی شغلی، نارضایتی شدید کارگران خط مقدم تولید نفت و گاز کشور گردیده که در صورت عدم رفع ظلم آشکار موصوف، این موضوع تبعات منفی سنگینی برای تولید، ذخیره سازی و صادرات نفت و گاز کشور به عنوان منبع اصلی منبع ثروت کشور خواهد داشت. فلذا کارگران منطقه نفتی بهرگان در تاریخ هفدهم آذر ۱۴۰۲ روز جمعه و قبل از شروع ساعت کاری نسبت به حضور یکپارچه در محل اداره مرکزی منطقه مذکور اقدام نمودند که خلاصه مطالبات ایشان به شرح ذیل می باشد:

۱.حذف کامل سقف حقوق مناطق عملیاتی نفتی
۲.حذف تبعیض میان کارگران عملیاتی در سقف پرداخت و برداشتن عناوین پشتیبانی و اصلی تخصصی.
۳.استرداد مالیات مکسوره از کارگران عملیاتی نفتی.
۴.عدم ادغام صندوق بازنشستگی نفت با سایر صندوق های ورشکسته
۵. حذف سقف پاداش پایان خدمت و پرداخت کامل سنوات کارگران.
۶.اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات.
۷.اصلاح کف حقوق کارگران اخیرالاستخدام آزمونی

اعتراض کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
روز چهارشنبه ۲۲ آذر‌ماه ۱۴۰۲، کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. اعتراض کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های زیر است: حذف کامل سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک ‌پی، عدم دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی کارگران نفت.

عدم تمدید بیمه درمان کارگران معدن زغال سنگ رزمجای غربی
اعتبار خدمات درمان تامین اجتماعی کارگران معدن زغال سنگ رزمجای غربی در استان سمنان به علت‌ عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما تمدید نمی‌شود.

حمایت دانش آموزان و فرهنگیان راسک از اعتصاب معلمان
دانش‌آموزان و معلمان شهرستان راسک با پلاکاردهای دسته نوشته اعتراض خود را به عدم تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمتی این منطقه که از روز ۱۸ آذرماه اعتصاب کرده اند نشان دادند. معلمان خرید خدمات مناطق راسک، بنت و آشار در سیستان و بلوچستان در اعتراض به وضعیت خود از روز گذشته با اعتصاب و حاضر نشدن سر کلاس‌های درس خواستار رسیدگی به وضعیت شغلی و دریافت حقوق و معوقات خود شدند. این معلمان طی ٩ سال اخیر با وعده و وعیدهای مسئولان در بلاتکلیفی بوده‌اند و هیچگونه اقدامی در جهت امنیت شغلی و معیشتی آنها صورت نگرفته است. اکثر این معلمان جزو کسانی هستند که در آزمون استخدامی قبول شده اند، اما در مصاحبه و گزینش به دلایل نامعلومی رد شده و مسئولین به جای آنان، نیروهای غیربومی را استخدام کرده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان، اصفهان، البرز غربی و مازندران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل صندوق بازنشستگی صندوق فولاد دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اراک، اهواز، کرمانشاه، شوش، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی دست به تجمع زدند.

بازنشستگان مخابرات سراسر کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند
روز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای اهواز، رشت، سنندج، مریوان، کرمانشاه، کرمان، شهرکرد، زاهدان، اصفهان، اردبیل، ارومیه، همدان، خرم‌آباد، اراک، تهران، بندرعباس، تبریز، زنجان، دزفول، بیجار، بروجرد و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری
روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در سنندج، اراک، کرمانشاه، قزوین، اردبیل و اهواز مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

بیانیه شورای هماهنگی فرهنگیان در حمایت از بازنشستگان
خبرهای مربوط به افزایش سن بازنشستگی و بلاتکلیفی قانون همسان سازی و همترازی علاوه بر نگرانی هایی که برای شاغلان ایجاد کرده است بازنشستگانی را که ۳۰ سال از بهترین سال های عمر خود را برای توسعه کشور صرف کرده اند و بخش مهمی از حقوق خود را به صندوق بازنشستگی واریز کرده اند و به این امید که در دوران کهنسالی از رفاه و معیشتی برخوردار شوند که نیازمند معیشت و هزینه های درمان نباشند نیز به شدت عصبانی کرده است. شوربختانه دولت های دوره های متعدد با عمل نکردن به قوانین بازنشستگی موجب فلاکت معیشتی روزافزون و رنج این قشر گردیده اند.

با این وصف وضعیت معیشتی ، رفاه و خدمات درمانی بازنشستگان در هیچ دوره ای مانند ده سال اخیر بحرانی و فاجعه بار نبوده است با وجودی که بازنشستگان همواره با کنش های مختلف از مکاتبه ، دیدارها و مذاکرات و برگزاری تجمعات متعدد در انتقال این اوضاع نا به سامان به مسئولان ذی ربط کوتاهی نکرده اند و مضافا قوانین مهم اجرا نشده را به آنها گوشزد کرده اند اما دریغ از اجرای قوانین مصوب و بهبود بخشی اوضاع معیشتی، رفاهی و درمانی بازنشستگان که نتیجه این بی توجهی و قانون گریزی فلاکت مضاعف اقتصادی برای همه ی اقشار به ویژه بازنشستگان بوده است .

مهم ترین مطالبات بازنشستگان عبارتند از :
۱- ماده ۶۴ ق م خ ک با موضوعیت همترازی ( همسان سازی ) بازنشستگان با شاغلان متناظر
۲- ماده ۸۵ ق م خ ک در مورد بیمه کارآمد و تکمیلی که به دلیل کم کاری دولت ها ۱۶ سال است که نوشتن آیین نامه ای در این مورد توسط هیات دولت ها به تعویق افتاده و بازنشستگان با توجه به بیماری های مختلف و گرانی سرسام آور داروها و خدمات درمانی بخش قابل توجهی از این حقوق ناچیز را صرف این امور می کنند

۳- ماده ۱۲۵ ق م خ ک که در این ماده کاملا واضح و شفاف تکلیف افزایش سنواتی حقوق را با توجه به نرخ تورم واقعی تورم که بانک مرکزی اعلام می کند بر شمرده است اما دولت های مختلف از اجرای این ماده قانونی سر باز زده و می زنند.
۴- ماده ۳۰ برنامه ششم توسعه که تا پایان سال جاری نیز تمدید شده است .

بازنشستگان انتظار دارند تا قبل از اتمام سال جاری بخش قابل ملاحظه ای از همسان سازی حداقل ۹۰ درصدی با شاغلان متناظر توسط دولت و مجلس اجرایی شده و باقیمانده نیز ظرف حد اکثر دو سال ۴۰۳ و ۴۰۴ عملی شود. اجرای این خواسته ها که تماما در چهارچوب قوانین مصوب همین حاکمیت است ماه ها و سال هاست که در تجمعات فرهنگیان مطرح می شود اما گوش شنوایی برای شنیدن این فریادها نیست. با این اوصاف، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن حمایت از اعتراضات قانونی بازنشستگان محترم از همه ی فرهنگیان شاغل و بازنشسته درخواست می کند که جهت تحقق خواسته های فوق در تجمعات اعتراضی سه شنبه ها حضور فعال داشته باشند.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

مرگ و مصدومیت چهار کارگر حین کار در فردیس و ساری
پنج‌شنبه ۱۶ آذر در پی انفجاری در یک کارگاه غیراستاندارد ساخت مواد محترقه در ویلایی در شهرستان فردیس، نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند که با وقوع یک انفجار دیگر در محل حادثه سه آتش‌نشان مصدوم شدند. در ساری نیز یک کارگر زن حین کار از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت. این زن ۵۰ ساله در پاساژی در خیابان قارن ساری مشغول تمیز کردن شیشه بود که براثر سقوط از ارتفاع دچار آسیب‌های متعدد ضربه سر شد و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تأیید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.

مرگ ۵ نفر از کارگران تلمبه‌خانه مخازن نفت در کوهدشت
شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲، پنج نفر از کارگران تکنیسین که برای لایروبی انبار ایستگاه پمپاژ مرکز نفت برداسپی گندابه در جنوب غربی کوهدشت حین عملیات لایروبی دچار کازگرفتگی شده و جانشان را از دست دادند. ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن تسلیت و همدردی با خانوادە، همکاران و دستان این کارگران جانباختە، هموارە اعلام کردیم عدم تامین ایمنی کار از طرف دولت و کارفرماها عامل اصلی کشتار کارگران هستند!

انتقال کارگر زندانی داود رضوی به بند ۴ زندان اوین
داود رضوی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، با توجه به شرایط بند شش (۳۵۰ سابق) و‌ پس از بارها پیگیری بعد از ظهر دوشنبه ۱۳ آذر به بند چهار منتقل شد. داود رضوی به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و فعالیت در گروه‌های سیاسی و احزاب محکوم گردیده است. داود رضوی در ۵ مهرماه ۱۴۰۱ دستگیر شد و بعد از تحمل ۸۲ روز بازداشت در بند ۲۰۹ و ۲۴۰ ابتدا در تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۱به زندان تهران بزرگ و سپس در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به بند ۶ زندان اوین منتقل گردید. وی در این مدت براساس حقوق به اصطلاح قانونی که فقط روی کاغذ اعتبار دارند اما برای کارگران و ‌مردم محروم اجرایی نمی‌شوند، می‌بایست تا زمان صدور حکم با وثیقه بیرون زندان میبود که عملا اجرایی نشد. با انتقال داود رضوی به بند ۴ زندان اوین، ایشان با دو عضو دیگر سندیکا، رضا شهابی و ‌حسن سعیدی، که در بند ۴ زندان اوین محبوس هستند، همبند گردیده است. رضا شهابی و حسن سعیدی نیز به اتهام‌های واهی هر یک به مجموعاً ۶سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

بازداشت دو نفر از فعالین بازنشسته استان فارس
روز شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ آقای جان‌محمد احمدی و روز دوشنبه ٢٠ آذرماه ۱۴۰۲ آقای روحاله گره گشا، از بازنشستگان فرهنگی و از فعالین صنفی شهرستان ممسنی، که پیشتر حکم جلب سیار برایشان صادر شده بود در منزلشان توسط ماموران پلیس امنیت دستگیر و به دادستانی این شهرستان ارجاع داده شدند و پس از تفهیم اتهام با قرار بازداشت یک ماه به زندان شیراسپاری شهر نورآباد ممسنی تحویل داده شدند. دلیل بازداشت این فعالین صنفی معلمان فارس شرکت در تجمع بازنشستگان این شهر در روز سه شنبه ١۴ آذر ماه بوده است.

بازداشت علی احمدی از فعالین صنفی ممسنی
در پی تجمع بازنشستگان ممسنی در روز سه شنبه ۱۴/۰۹/۱۴۰۲، روز چهارشنبه ماموران پلیس امنیت شهرستان به منزل آقای احمدی یورش برده و با صدور قرار بازداشت موقت از سوی دادستانی این فعال صنفی معلمان را به زندان شیراسپاری شهرنورآباد تحویل داده‌اند.

صدور قرار وثیقه برای چهار فعال صنفی معلمان ممسنی فارس
بازپرسی دادگاه انقلاب ممسنی قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی علی احمدی، جان‌محمد احمدی، شکرالله احمدی، روح‌الله گره‌گشا صادر کرد. این فعالین صنفی در تجمع سه شنبه ۱۴۰۲/۹/۱۴ با قرار بازداشت یک ماهه دستگیر و تحت پیگرد قرار گرفته بودند که با قرار وثیقه موقتا آزاد شده‌اند .

احضار سیامک صادقی چهرازی فعال صنفی فرهنگیان اهواز
روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ سیامک صادقی‌ چهرازی، فعال صنفی بازنشسته توسط دادگاه کذایی استان خوزستان محاکمه خواهد شد. این فعال صنفی باید راس ساعت ۱۱/۴۵ صبح در تاریخ مقرر جهت ارائه دفاعیات خود از بابت اتهامات نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی، عضویت در گروهای غیرقانونی و اغوا و تحریک مردم جهت جنگ و کشتار در دادگاه انقلاب خوزستان حاضر شود.

آریانا اکبری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز چهارشنبه پانزدهم آذر، آریانا اکبری شهروند ساکن تهران، پس از شرکت در مراسم چهلم آرمیتا گراوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

حمایت ۶۱ وکیل دادگستری از فرزانه زیلابی وکیل کارگران ایران
۶۱ وکیل دادگستری، در نامه‌ای از فرزانه زیلابی حمایت کرده و خواستار ممانعت از تشکیل پرونده غذایی علیه این وکیل شده اند.

***