مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ادامه اعتراض و اعتصاب کارگران فولاد اهواز
از روز سه شنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۲، کارگران همه بخشهای گروه ملی صنعتی فولاد ایران – اهواز، دست به اعتصاب زدند.این دور از اعتصاب در اعتراض به دستور مدیریت مبنی بر مسدود کردن کارت ورود چهار نفر از کارگران و متعاقب آن چادر زدن و تحصن آنان در مقابل درب اصلی شرکت، و حمایت از آنها صورت گرفت. در همین روزهای اخیر تعداد دیگری از کارگران فولاد کارت ورودشان به شرکت مسدود شده است. مضافا اینکه کارگران به نحوه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و حقه بازی در آن اعتراض دارند و همینطور خواهان اجرای همسان سازی حقوق ها بطور کامل و قراردادی شدن کارگران شفقی هستند. این تلاشهای مدیریت فولاد برای تعلیق و ممانعت از ورود به شرکت و نهایتا اخراج طی سالها مرتبا تکرار شده و مرتبا شکست خورده است. کارگران فولاد پشت هم ایستاده اند.

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری
شنبه ۲۸ بهمنکارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاریبرای رفع تبعیض و دریافت مطالباتشان از جمله نفت کارت و بن کارت دست از کار کشیده و دست به تجمع اعتراضی زدند

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری وزارت نفت
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری وزارت نفت از سراسر کشور در مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران تجمع اعتراضی برپا نمودند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد خزر گیلان
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲کارگران کارخانه فولاد خزر گیلان در اعتراض به تعطیلی آنمقابل درب ورودی کارخانه دست بهتجمع اعتراضی زدند. کارفرمایان میخواهند با سیاست تعطیلی هزار کارگر را اخراج کنند.

تداوم اعتصاب کارگران شرکت لیدوم آذرستان رژون صنعت
از روز پنجشنبه ۲۶ ماه ۱۴۰۲، نیروهای شرکت لیدوم آذرستان رژون صنعت جاسک در اعتراض به عدم پرداخت معوقات حقوق و دستمزد خود از سوی شرکت کارفرما دست به اعتصاب جمعی زدند.به گفته یکی از کارگران این شرکت، بالغ بر ۵۰۰ نیروی شرکت به مدت سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و مسئولین هم به رغم اعتراض و مشکلات زندگی کارگران اقدامی انجام نداده‌اند و با پیگیری و‌ مطالبه کارگران پاسخ داده نشده و آنها به ناچار دست به اعتصاب زده و حاضر به کار کردن نیستند تا معوقات آنها پرداخت شود.

تجمع اعتراضی کارگران کک سازی طبس
کارگران کارخانه کک‌سازی طبس روز شنبه ۲۸ بهمن به محقق نشدن وعده‌ها برای افزایش حقوق اعتراض کردند.هفته گذشته نیز شماری از کارگران کارخانه کک‌سازی طبس از زیرمجموعه شرکت توسعه معادن و فلزات، به محقق نشدن وعده‌های مدیران برای افزایش حقوق اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام
یکشنبه ۲۹ بهمنکارگران شهرداری ایلامدر اعتراض به عدم دریافت چهارماه حقوق و بیمه شانمقابل درب استانداری ایلام تجمع اعتراضی برپا نمودند.

اعتراض رانندگان شرکت واحد تبریز
چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲رانندگان اتوبوس‌های شرکت واحد تبریز در اعتراض به حقوق و دستمزد ‌پایین برای کلیه رانندگان دست به اعتراض زدند.

اعتراض کارگرانِشکلات‌سازیِ تبریز
جمعی از کارگران یک شرکت شکلات‌سازیِ تبریز نسبت به میزان ساعت طولانی کار روزانه و دریافتی ماهانه اندک خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.نماینده کارگران معترض، وضعیتِ کارگرانِ کارخانه را این‌گونه شرح می‌دهد: “از شنبه تا پنجشنبه ۱۱ ساعت کار می‌کنیم، سه ساعت اضافه کارِ اجباریست و با این میزان کار، اگر جریمه نشویم، ماهی ۹ تا ۹ و نیم میلیون تومان حقوق می‌گیریم.فقط کسانی که خیلی به کار نیاز دارند می‌مانند، (حجم) کار زیاد است و شرایط سخت و حقوق ناچیز. خیلی‌ها می‌آیند و یک ماه نشده، می‌روند”. اوایل این ماه، کارگران صنایعِ غذایی شیرین عسل و کمی بعدتر، کارگرانِ بستنیِ اطمینانِ تبریز، مقابلِ کارخانه‌هایشان تجمع و به “ناچیز بودنِ حقوق و ناتوانی در تامین معیشتِ خانواده” اعتراض کردند.

تحصن و اعتراض ادامه دار پرستاران استان قم
شنبه ۲۸ بهمن پرستاران استان قم در اعتراض به تعرفه های پرستاری در بیمارستان بهشتی تحصن نمودند. در همین راستا پرستاران استان البرز و خوزستان نیز در مقابل استانداری استان های مربوطه تجمع نمودند.

اعتراض بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان
روزیکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان در اهواز دست به تجمع زدند.

اعتراض بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز و شوش
روزیکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعیاهواز و شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های اهواز، اصفهان، اردبیل، سنندج، مریوان، قروه، اراک، تبریز، کرمانشاه، رشت، شیراز، ارومیه، تهران، همدان، بندرعباس، زنجان، بروجرد و سایر شهرها در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

اعتراض مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز
روز سه‌شنبه اول اسفند ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

اعتراض خانواده های کوی غدیر کیانشهر
روز سه‌شنبه اول اسفند ۱۴۰۲، خانواده های ساکن کوی غدیر-کیانشهر اهواز در اعتراض به نبود و عدم اجرای وعده‌های مسئولین برای امکانات رفاهی اولیه زندگی مانند آب، برق، گاز و سیستم دفع فاضلاب شهرک مسکونی غدیر کیانشهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض شهروندان سراوانی به قبضهای میلیونی برق
شهروندان سراوانی با اعتراض از صدور قبض‌های میلیونی برای مشترکین مقابل ساختمان مدیریت برق سراوان تجمع کردند و خواستار پیگیری مسئولین به مشکلات ناشی از صدور قبض‌های میلیونی علیرغم مصرف معقول و به صرفه آنها شدند.بنابر گزارشهای منتشر شده: این شهروندان عنوان کرده اند هیچ شغل قابل توجهی در شهرستان وجود ندارد و شغلهای موجود هم با خطرات جانی و مشکلات فراوان رو به رو است. بضاعت مردم هم به همین شکل خیلی کم هست و هرگز توانایی پرداخت قبض‌های میلیونی برق صادر شده اداره برق را ندارند.در چند ماه اخیر برای مشترکین اداره برق استان سیستان و بلوچستان قبض‌های با مبالغ میلیونی برای مشترکین تا سقف ۱۵ میلیون و برخی تا ۲۶ میلیون نیز صادر شده است.

ناهید خداجوبازداشت و به زندان اوین منتقل شد
روز چهارشنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۲، ناهید خداجو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.ساعت ۱۲ و نیم ظهر روز چهارشنبه، تعداد زیادی از مأموران امنیتی با هجوم به منزل یکی از دوستان ناهید خداجو واقع در فردیس کرج، که ناهید آنجا حضور‌ داشت یورش برده و بیش از دو ساعت منزل را مورد تفتیش قرار داده و سپس ناهید را با خود بردند.ناهید خداجو از فعالین کارگری که در روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس بازداشت و سپس به پنج سال زندان محکوم شده بود، جهت اجرای حکم پنجساله بازداشت ‌و زندانی شده است.ناهید خداجو هیچ جرمی مرتکب نشده است و به دلیل دفاع از کارگران به حکم سنگین زندان محکوم شده است.

***