مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظی : هیئت تحریریه

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیه و تنظی : هیئت تحریریه

فاجعه بزرگ معدن طبس، ٥١ کارگر جانباختند
شنبه ۳۱ شهریور، حدود ساعت ۲۱ شب به وقت محلی یکی از تونل‌های معدن زغال سنگ شرکت معدنجو در طبس در استان خراسان جنوبی به دلیل تصاعد گاز متان منفجر شد. در این فاجعه ٥١ کارگر بر اثر انفجار جان خود را از دست دادند. معدنی که ۱۰ درصد زغال سنگ کشور را تولید می‌کند. اما حتی با این حال کارگران آن از حداقل استانداردهای ایمنی و معیشت در محیط کار برخوردار نیستند. مدیر‌عامل فعلی این معدن، هفت سال پیش در جریان فاجعه معدن یورت، معدن طبس را تنها معدن کشور با سطح عملیاتی بالا معرفی کرده بود! تصاویر اجساد کارگران کشته شده در معدن طبس نشان می‌دهد آن‌ها حتی لباس مناسب نداشتند. پدر محمدجواد قاسمی معدنچی جان باخته در فاجعه معدن طبس میگوید که پسرش به مسئولین معدن هشدار داده بود که بلوک c معدن طبس گاز دارد اما ‌نها به پسرش و بقیه کارگرها میگویند یا در اینجا با همین شرایط کار کنید یا فرم تسویه حساب را پر کنید. و کارگران برای نان جان عزیزشان را دادند!

تجمع اعتراضی کارگران شرکت ذوب و احیای روی
روز پنجشنبه ۲۹ شهریور کارگران شرکت ذوب و احیای روی قشم در محل کار تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان توجه مسئولان این شرکت به معیشت و سلامت محیط کارشان شدند. شرکت ذوب و احیای روی قشم با تولید شمش روی، محصولات جانبی و اسید سولفوریک منطبق در جاده درگهان به لافت قرار دارد. خواستهای کارگران عبارتند از: پایین بودن دستمزدها نسبت به تمامی مجتمع های اطراف، وضعیت غذا و وسایل بهداشتی نامناسب، عدم پرداخت بدی آب و هوا و شرایط سخت محیط، عدم اجرای طرح طبقه بندی حقوق، عدم وجود نیروی hse در کارخانه، عدم بیمه کردن پرسنل روزمزد به مدت یک سال که مشغول به کار می‌باشند، عدم پرداخت هزینه استحقاقی مرخصی، عدم وجود نیروی کافی و فشار آوردن بیش از حد به پرسنل شاغل، عدم دادن سبد معشیتی کارگر، عدم پرداخت به موقع بیمه پایه و تکمیلی، عدم پیگیری شرایط سخت و زیان آور پرسنل با توجه به اسیدی بودن محیط، عدم بررسی و رفع عیب عناوین شغلی کارگران و عدم دادن نامه کسر از حقوق و گواهی اشتغال به کار پرسنل.

طرقرود نطنز
مردم در شهرستان طرقرود نطنز اصفهان در اعتراض به فعالیت “غیراصولی” معادن سنگ در این شهرستان تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. از روز پنجشنبه ۲۹ شهریور، مردم معترض طرقرود پس از هفت روز تحصن در اعتراض به فعالیت تخریبی معادن و بی اعتنایی محض مسئولین ذیربط، تصمیم گرفتند حرکت جدیدی را آغاز کنند. تریلر حامل سنگ از معدن کمجان که در حال عبور از طرقرود بود برگردانده شد.

هفتمین هفته از سه شنبه های اعتراضی کارگران ارکان ثالث
سه نشبه ۲۷ شهریور، کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه های پنجم، ششم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی برای هفتمین هفته متوالی تجمع کرده و پیگیر خواستهایشان شدند. در این روز کارگران در پالایشگاه گاز پارسیان لامرد از استان فارس نیز به این حرکت اعتراضی پیوستند. کارگران ارکان ثالث اعلام کرده اند که در طول هفته نیز در اعتراض به تاخیرات در پرداخت های مزدی، اجبار به کار سخت در هوای گرم و شرایط ناایمن و کمبودهای رفاهی که توسط کارفرما و پیمانکاران به آنها تحمیل میشود و برخوردهای امنیتی حراست دست به اعتراض میزنند. خواستهای کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی عبارتند از: حق تشکل، تجمع و اعتراض، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری. بازگشت به کار فوری و بیقید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی، یاسر احمدی نژاد و هرمزی از ملی حفاری و پایان دادن به برخورد امنیتی با کارگران معترض. عمل به توافقات قبلی علی الخصوص موضوع مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع گاز تغییراتی در آن صورت گرفته است. اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و نظام پرداخت عادلانه و همتراز با کارگران رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت. رسیدگی فوری به تخلفات و زد و بند بیمه البرز. (با وجود چند ماه قراداد بیمه البرز با وزارت نفت، پیمانکاران حق بیمه تکمیلی را از مزد کارگران کسر میکنند اما بیمه هزینه های درمانی را پرداخت نمیکند). اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان. اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

مرگ و مصدومیت ۵ کارگر
در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، پنج کارگر از جمله دو آتش نشان در تهران، کاشمر و مشهد دچار حادثه شدند. طی این حوادث، دو کارگر جان خود را از دست داده و سه کارگر دیگر مصدوم شدند.

هجوم حجاب بان های استخدامی به دانشگاه
همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی، حراست دانشگاه تهران با استخدام این عوامل ضد زن وظیفه دارند مانع ورود زنان و دختران دانشجوی بی حجاب به دانشگاه تهران شوند. این تنها وظیفه این حجاب بانان استخدام شده نیست، برخوردهای تحقیرآمیز با توهین و بی احترامی به زنان و دختران دانشجو از دیگر وظایف انان است. دانشجویانی که از طرف حجاب بانان متوقف شده و مورد توهین و تحقیر قرار میگیرند در معرض خطر اخراج هم قرار خواهند گرفت.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی کرمانشاه
یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی کرمانشاه مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل سازمان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در خوزستان
روز چهارشنبه جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل درب کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز و شهرستان های باوی، سوسنگرد، حمیدیه و کارون تجمع کردند. این تجمع با خواست حذف “بیمه های تکمیلی آتیه سازان” و حضور در جلسه و اعتراض به مدیریت کانون بازنشستگان در عدم پیگیری و اجرای ماده ۵۴ تامین اجتماعی مبنی بر “الزام درمان رایگان” و مواد ۹۶ و ۱۱۱ تامین اجتماعی، صورت گرفت.

تجمع اعتراضی گسترده پرستاران علوم پزشکی یزد
پرستاران علوم پزشکی در مقابل دانشگاه علوم پزشکی در اعتراض به عدم دریافت مطالبات، خواست اصلاح تعرفه پرستاری، اجرای صحیح قانون مشاغل سخت و زیان آور، اجرای اضافه کاری اختیاری و حق مسکن دست به تجمع و اعتراض زدند.

اعتصاب کارگران معدن طزره در استان سمنان
کارگران زعال سنگ معدن طرزه در اعتراض به نداشتن امنیت محیط کار دست به اعتصاب زدند و در محوطه معدن تجمع کردند. این اعتصاب بعد از فاجعه معدن طبس شکل گرفت. در شهریور ماه سال گذشته بعلت ریزش معدن در طزره شش کارگر جان خود را از دست دادند .

تجمعات اعتراضی کارگران ارکان ثالث پارس جنوبی
سوم مهرماه، در هشتمین هفته از تجمعات اعتراضی کارگران ارکان ثالث در پالایشگاههای گاز پارس جنوبی، کارگران با در دست داشتن بنر، همدردی خود را با کارگران حادثه دیده و خانواده های کارگران جانباخته معدن جوی طبس ابراز کردند. کارگران خواستهای خود را مجددا اعلام کردند.

نهمین روز اعتراض کارگران مخازن پتروشیمی ماهشهر
سوم مهرماه، کارگران در شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر برای نهمین روز متوالی دست به تجمع زدند و مطالبات خود را پیگیر شدند. مطالبات فوری این کارگران عبارتند از: تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، پرداخت پتروکارت، کسر نکردن مبالغ پاداش‌های بهره وری، رفع مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، پرداخت اضافه کار ماه رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، تحویل البسه و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو.

اعتصاب کارگران روزمزد (اورهالی) در پالایشگاه سوم پارس جنوبی
طبق گزارش منتشر شده کارگران در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در اعتراض به وضع بسیار بد کاری از جمله محل استراحت، وضعیت بسیار نامناسب غذایی و قطع دستمزد سه روز دست به اعتصاب زدند. کارگران روزمزد در این پالایشگاه برای دوره اورهال (تعمیرات اساسی صنایع‌ نفت، گاز و پتروشیمی) به کار گرفته میشوند و بصورت تعیین مزد مستقیم توسط کارفرما در هر واحد صنعتی استخدام و دوره اشتغال آنها با پایان اورهال در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز تا یک ماه و یا کمتر به انتها می‌رسد. کارگران هر ساله برای انجام کارهای تعمیراتی بصورت روز مزدی به این پالایشگاه می آیند و همگی تحصیل کرده و بیشتر آنها دارای مدرک لیسانس و یا بالاتر هستند و با وجود مهارت و تخصصی که طی سالها کار در اورهال صنایع نفت کسب کرده اند، هر ساله در فصل گرمای تابستان برای اشتغال به کار به مراکز نفتی میروند و در سخت ترین شرایط کار میکنند. این درحالیست که در همه صنایع نفتی این بخش از کارگران تمام هزینه های رفت و برگشت به خانه و تایید سلامت پزشکی و عدم اعتیاد را هم باید از جیب خود پرداخت کنند و به آنها مزد ناچیزی آنهم با کلی کسورات و تاخیر پرداخت شود.

اعتراض دختران دانش‌آموز افغانستانی در شیراز
روز اول مهر در شیراز، شماری از دختران دانش‌آموز افغانستانی با شعار “تحصیل حق ماست”، در رابطه با عدم ثبت‌نام در شروع سال تحصیلی و بازماندن از روند معمول بازگشایی مدارس دست به اعتراض زدند. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش روز ۲۰ شهریور از ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام “اتباع و مهاجران خارجی” در مدارس ایران خبر داده بود.