مقالات

در باره خواب و خیالهای ناسیونالیسم کرد؛ از زاویه یك زن كمونیست! ملکه عزتی

چند سال قبل ویدیویی از “شوخیهای سكسیستی” جمعی از پیشمرگان حزب دمكرات کردستان ایران در رابطه با زنان پیشمرگِ كومله در فضای مجازی پخش شد! سخنانی شنیع با واژه ها و نگاهی بشدت متجاوز و ضد زن. همانزمان در نوشته ای به نقد این فرهنگ مردسالار و ضد زن پرداختم. بعنوان یك زن كمونیست، این فرهنگ و این نگاه سكسیستی از جانب پیشمرگان و اعضای حدكا بعنوان جریانی ناسیونالیستی و واپسگرا برایم غریب و بیگانه نبود. اما برای من كه عصیان علیه سنت و قوانین عقبمانده و زن ستیز در جامعه مردسالار را از ١٣ سالگی شروع كرده بودم بسیار غیرقابل تحمل بود. ازهمان سالها تا به امروز جز برابری كامل زن و مرد در همه عرصه های اجتماعی سیاسی، حقوقی شغلی و کل زندگی هیچ تعبیر و تفسیر دیگری از برابری که مشروط به قید و بند و مرزبندهای نامربوط باشد را نپذیرفته ام. برهمین مبنا اراجیفی را که پیشمرگان حدكا در جمع خصوصیشان ردوبدل كرده بودند مطلقا ساده ندیدم و آن را به حساب ناآگاهی و عدم آموزش یا درك و شعور پایین آنها نگذاشتم. اما فرهنگ ضد زن تنها درد و معضل سیاست این نمایندگان متحزب ناسیونالیسم كرد نیست. خالد عزیزی علاقه دارد مردم ساكن كردستان توسط شكنجه گرانی كه به زبان كردی حرف میزنند شكنجه شوند! چه ایرادی دارد؟ بالاخره هرچه نباشد هردو همزبانند! در همان راستا استثمار سرمایه دار كرد از كارگر كرد مجاز و خیلی هم خوب است. هرچه از كُرد به كُرد رسد نیكوست!

شكنجه، زندان، استثمار، نابرابری، فقر، تبعیض و هرآنچه كه شایسته و در شان انسان نیست، تازمانیكه طرف قدرتمند و طرف فاقد قدرت همزبانند، شامل ارفاق “كردایتی” میشود. اما ماجرا به اینجا هم ختم نمیشود. خالد عزیزی کارتهای سیاسی بیشتری در آستین دارد. ایشان آرزوهای شوم متعددی برای كردستان مورد نظرش را درسر می پروراند. چند روز پیش در ویدیویی نه چندان جدید که در فضای مجازی دست بدست میشود، ایشان دوباره در راستای نظرات و نگاه کلی ناسیونالیسم کرد داد سخن داده اند. عزیزی میگوید احمد مفتی زاده یك كرد مسلمان بود، ناسیونالیست بود اما با جهت و سیاست خاص خودش! اگر كمونیستها چپ روی نمیكردند ایشان میتوانست دراحقاق حق مردم كرد چه شجاعتها از خود نشان دهد… دقت کنید اصل ماجرا مفتی زاده و ناسیونالیسم ایشان نیست، داستان کوبیدن کمونیستها و چپ روی آنها در برهم زدن اوضاع مورد علاقه عزیزی است. این كمونیستها اگر نبودند احتمالا ائتلاف حدكا و مكتب قرانی ها ملت كرد را به خوشبختی و سعادت رهنمون میكردند!

احمد مفتی زاده و اعضای مكتب قرآن برای من و هم نسل های من بسیار شناخته شده هستند. نقش آنها در رویدادهایی كه در اواخر سال ٥٧ و بعد از آن سالهای ٥٨ و ٥٩ در شهرهای كردستان خصوصا در سنندج اتفاق افتاد در حافظه ما هنوز موجودست. نسل ما “غسل تعمید كمونیستها” در حوض مسجد جامع سنندج توسط شاگردان “كاك احمد” را بیاد دارد. هنوز ائتلاف صفدری و رهروان مفتی زاده را مردم كردستان بخاطر دارند، آنها هنوز ارسال سلام و صلوات مفتی زاده به خمینی را بیاد دارند. برای مردم زخم خورده از اعدامهای فرودگاه، برای مردمی که جوانانشان را جمهوری اسلامی زیر شکنجه کشت، برای این مردم مفتی زاده نسخه سنی جمهوری اسلامی، مفتی زاده هم مكتب اخوان المسلمین در مصر، مفتی زاده پیرو قرآن و دستورات امام شافعی، و مفتی زاده جنگ با کفار کمونیست است.

ناسیونالیسم کرد معیار آزادیخواهی و مدینه فاضله كردیش تا همین حد و حدود است. شكنجه گر كرد، ملای كرد، سرمایه دار كرد، فرماندار کرد و ریاست ژاندرمری كرد، بیشتر از این را نه حق كرد میداند و نه خواهان آن است. خالد عزیزی با وجود ترور تعدادی از رهبرانش توسط حکومت جنایت و ترور از همان حکومت با عجز و لابه درخواست مذاکره دارد، مخفیانه پای میز بند و بست می نشیند آنهم بدون قید و شرط. این روزها البته نیاز چندانی به افشاگری ما کمونیستها نیست، با وجود افشاگریهای سران و رهبران ریز و درشت حدکا مردم باید دستشان آمده باشد با چه مناسبات و با چه ظرفیتی از جنایت و انتقامجویی در این سیستم حزبی روبرو هستند.

کریم خالدار از فرماندهان سابق حدکا در یک افشاگری مفصل پرده از ترورهایی برمیدارد که بدستور مستقیم رهبری حزب دمکرات جهت تسویه حسابهای شخصی و سیاسی انجام گرفته است. ترور کسانی که تا آخرین روزهای عمرشان با این حزب همراه و همسو بوده اند. اعضایی که بخش عمده ای از حیات سیاسیشان با آن حزب گره خورده اما در نیمه راه در چشم رهبری زیادی آمده اند. ترور و حذف فیزیکی خودیها بعنوان گزینه رهبری این حزب در بزنگاههای حساس رسما انتخاب شده است. چنان ساده دستور و طرح ترور این و آن عضو و کادر حزب صادر شده تو گویی جابجایی اشیا مقرشان را برنامه ریزی کرده اند. جامعه ای که به شما اعتماد کند و سرنوشت سیاسی خود را بدست شما بسپارد باید مریض باشد. حتی در غیاب کمونیستها و صف آزادیخواهی این جامعه تن به خودکشی نخواهد داد. شما برنامه هایتان را دقیق تنظیم نکرده اید. نه با حمایت ج.ا نه با پولهای شیوخ سعودی و نه با ایجاد ارعاب در جامعه شانسی برای حکومت و قدرقدرتی ندارید. سوال این است ما هزاران زن و مرد كمونیست كجای نقشه قدرتگیری شما به واسطه مذاکره یا حل مسالمت آمیز مسله کرد قرار داریم؟ از نظر شما هیچ جای این نقشه شوم جایی برای ما و هزاران انسان آزادیخواه دیگر، نه مرد و نه زنش وجود ندارد، مگر زندان و شکنجه کردی اما حسابتان بغایت سطحی و فکر نشده است. برای ناسیونالیسم کرد موجودیت ما بعنوان زنان و مردان كمونیست و خواسته هایشان تنها مانع و سد راه حكومت دلخواه آنان است.

من حجاب مكتب قران مورد علاقه و احترام عزیزی را نمیپذیرم، لطفا جزای این نپذیرفتن را همین امروز اعلام كنید كه من تكلیف خودم را با شما و حكومت مورد نظرتان روشن كنم. من قوانین قرآن و شریعت چه شافعی و چه علوی را كثیف و سكسیستی و ضد زن و ضد انسان میدانم، من قانون هر مرد چهار زن را تهوع آور میدانم، من حاضر نیستم از یك اپسیلون آزادی بیقید و شرط و برابری كامل زن و مرد کوتاه بیایم، من شكنجه گر كرد نمیخواهم به صورتش تف میکنم، سرمایه داری كرد را همسو با هر سرمایه داری غیر كردی میدانم. از نظر من هر باوری كه انسانها را از سر تعلق قومی و جغرافیایی تقسیم بندی كند ارتجاعی است. کارگر کرد و سرمایه دار کرد عقد برادری نبسته اند. اینها دو طبقه متخاصم اند و در مقابل هم قرار دارند. کلاه “برادری” کارفرما و کارگر، حاجی بازاری و پاسدار و کارگر و زحمتکش، زیادی گشاد است. باور کنید کارگران کردستان به ریش تان میخندند!

و اما بی دلیل نیست شما هرازچند گاهی تعدد چراغ سبزهایتان به جمهوری اسلامی به طرز سرسام آوری سیر صعودی پیدا میکند. مفتی زاده دیگر زنده نیست و اظهار تاسف شما از چپ روی كمونیستها جهت عذرخواهی از مفتی زاده و تمایلات احتمالی ناسیونالیستی وی جایی ندارد، مقصود چیز دیگریست مفتی زاده بهانه است. حتما جمهوری اسلامی و مفتی زاده ها از این خودشیرینی حزب دمکرات و حمله به کمونیست ها خوشحال خواهند شد، هدف پخش این ویدئو هم پخش همین پیام است. اما خوبست بدانید که مستقل از اینکه چه خواب و خیالهائی در سر دارید، مستقل از اینکه چه آینده شومی با بند و بست و “مذاكره” با حكومت جنایت در نظر گرفته اید، با سد همان کمونیست ها مواجه میشوید. باید بدانید ما زنان و مردان كمونیست از جامعه كردستان و سنت مبارزاتیش حذف شدنی نیستیم، اینرا شما و هز ناسیونالیست متفرقه ای در گوشش فرو کند. ما میدانیم متحدان احتمالیتان از هر تیپ و قماش مكتب قرآن، سرمایه داران كرد، اصلاح طلبان كرد، اتحادیه ملایان كرد، جمع مرتجعینی هستند که ما آنها را ادامه دهنده سیاست ج ا در سركوب آزادیخواهی و برابری طلبی میدانیم. اما فكر كرده اید مخالفین شما كیانند؟

ما کمونیستها نه در مقابل شوخی وقیحانه اعضایتان، نه التماستان برای مذاکره و نه نشستن مودبانه در بارگاه نمایندگان وزارت اطلاعات بعنوان مذاکره، نه تشویق مردم به شرکت در انتخابات، نه استفاده از شکاف منطقه ای و دریافت دلارهای عربستان، نه دیدارهای واسطه‌ای گاه و بیگاهتان با مامورین دون پایه اطلاعات سپاه در کردستان عراق و … ساکت نخواهیم نشست. ناسیونالیسم کرد با همه جناحهایش رویای حکومتی شبیه به هریم کردستان را درسر میپروراند. حکومتی که نه تنها در مقابل قتل عام زنان سکوت کرد که بیدادگاههایش هم در حمایت از قاتلین سنگ تمام گذاشتند. حکومتی که حرمت و کرامت انسانها جز با پول با هیچ معیار دیگری سنجیده نمیشود. حکومتی که حاکمان کرد، کارگر و زن و روزنامه نگار کرد را بی محابا در روز روشن ترور میکنند و به کسی هم جواب نمی دهند. اما کور خوانده اید، خیالی خام که هرگز به ثمر نخواهد نشست. کمونیزم و آزادیخواهی در کردستان از بدو قدرتگیری حکومت اسلامی در آن جامعه حضور داشته است. پرچم کمونیزم در اداره شورایی شهرهای کردستان، در حضور مسلحانه و دفاع از دستاوردهای انقلاب ۵۷، در اعتصابات کارگران کوره پزخانه های کردستان، در بزرگداشت ۸ مارس و اول مه، در برپایی اعتصابات و در گسترش آزادیخواهی و برابری زن و مرد در دست مدافعین این سنت بوده است. ریشه کمونیزم و سنت های کمونیستی در کردستان قویتر و تنیده تر از آنست که شما تصورش را میکنید. شما یکبار نبرد برای از میان برداشتن کمونیستها را امتحان کردید و بدجوری باختید. ناسیونالیسم کرد با جنگ تحمیلی حزب دمکرات علیه کومله به صف کمونیسم و آزادیخواهی در کردستان حساب کرده بود یکبار و برای همیشه کمونیزم و کمونیستها را از میدان مبارزه بدر خواهد کرد و پرونده آنها را خواهد بست. شادی و شعف شما از کشتن زنان و مردان کمونیست در صفوف کومله را از حافظه مان پاک نکرده ایم. اما بیاد داشته باشید پیروزی کمونیزم و شکست ناسیونالیسم را ما کمونیستها تضمین کردیم. در مقابل یکه تازی و قدر قدرتی ناسیونالیسم سدی بستیم که امروز در تاریخ مبارزه برای تامین آزادی و برابری در کردستان ثبت شده است.

درست حدس زده اید صف مخالف سرسخت شما در حکومت آتی و احتمالی مد نظرتان ما کمونیستها هستیم. چراغ سبزتان به جمهوری اسلامی و سازمان پیشمرگان مسلمان و سلفی ها از آن روست. خیال خام شکنجه گر کرد و حجاب کردی و استثمار کردی را از سرتان بیرون کنید. بیاد داشته باشید قبل از شکل گیری هر حکومت و اتحاد شومی مقابله با مخالفین تان، بسادگی توافق با همنظران تان نخواهد بود. چنان سدی از مقاومت، رادیكالیسم كمونیستی و سنت شورایی در مقابلتان ایجاد خواهد شد كه نظیرش را فقط در كمون پاریس و رزم بلشویكها پیدا خواهید كرد. پیروز این میدان قطعا صفی خواهد بود که از مبارزه تا به آخر و سرنگونی انقلابی حکومت جنایتکار اسلامی هیچ زمان حتی یکقدم عقب ننشسته است.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹