مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

خیزش انقلابی گسترش می یابد
بدنبال خروش مردم در سراسر کشور در چهارم آبان، در روز پنجشنبه ۵ آبان، در شهرهای خرم آباد و مهاباد اعتراضات وسیع شروع شد. روز پنجشنبه در واکنش به قتل یکی از معترضین بنام اسماعیل مولودی با اعتراض گسترده مردم مهاباد شروع شد و در همین روز در خرم آباد جمعیت وسیعی بر مزار نیکا اجتماع کردند. شب قبل بروجرد با وعده انتقام نیکا بمیدان آمد و تا صبح جمعه این درگیری ها در خرم اباد و مهاباد ادامه داشت. ادارات دولتی مهاباد یک به یک تسخیر شدند و بخش مهمی از شهر دست مردم بود. در تهران و در چیتگر جمعیت وسیعی بمیدان آمدند. تدریجا در عصر و شب بیشتر شهرها محل اعتراض و بستن خیابان و محله و آتش روشن کردن و روسری سوزاندن بود. تهران از جمله مناطق و محلات چیتگر، هاشمی، پل صدر، تهرانسر، ۲۱ متری، تهرانپارس و نازی اباد اجتماعات گسترده وجود داشت. در شهرهای بروجرد، رشت، لاهیجان، شوش، مشهد، اندیمشک، شهریار، گلشهر کرج، سنندج، شهرک خودرویی آبادان، مهاباد، آستارا، مریوان، اهواز، بوکان، بانه، شیراز، اراک، بندرعباس، قزوین، کامیاران، زنجان، میاندوآب و آستارا از جمله شهرهائی بودند که گزارش اعتراضات آنها منتشر شده است.

کارگران شرکت شکلات‌سازی آیدین دست به تجمع اعتراضی زدند
روز شنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت شکلات‌ سازی آیدین (داداش برادر) تبریز در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران تراکتورسازی تبریز دست از کار کشیدند
روز سه‌شنبه ۳ آبان‌ ماه کارگران تراکتورسازی تبریز دست به اعتصاب زدند.

کارگران پالایشگاه نفت تهران دست به اعتراض زدند
روز چهارشنبه ۴ آبان ‌ماه همزمان برای فراخوان های متعدد برای برگزاری مراسم گرامیداشت مهسا امینی، کارگرن پالایشگاه نفت تهران دست به اعتراض زدند و به اعتصابات پیوستند.

تجمع پزشکان شیراز
روز دوشنبه ٢ آبان ۱۴۰۱ پزشکان در ساختمان نظام پزشکی شیرازتجمع نمودند. این تجمع همراه با ضرب و شتم پزشکان و شلیک گاز اشک آور مورد یورش وحشیانه سرکوبگران قرار گرفت.

تجمع آتش ‌نشانان مشهد
سه‌شنبه سوم آبان، جمعی از آتش‌نشانان مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع زدند.

تحصن در مدارس
پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، از روز یکشنبە ۱ آبان تحصن در مدارس کل کشور آغاز شد.در روزهای یکشنبه ۱ آبان و دوشنبه ۲ آبان ماه معلمان در مدرسه حاضر شده اما به کلاس درس نرفتند. از والدین محترم تقاضا شد که فرزندان خود را در روزهای یکشنبه ۱ آبان و دوشنبه ۲ آبان ماه به مدرسه نفرستند. یا خودشان با دانش آموزان در مدرسه حاضر شوند. از مدیران و معاونین مدارس تقاضا شد که به همراه همکاران در تحصن شرکت نمایند و در مقابل معلمان نایستند و در صورت تعرض احتمالی لباس شخصی‌ها به دانش اموزان و حریم مدرسه، با اتحادی پولادین در برابر آنان مقاومت نمایند.

جوابیه جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره نسبت به اظهارات ریاست دانشگاه
جناب آقای ساعی، رئیس دانشگاه سوره تهران
با توجه به گفت‌و‌گوی زنده‌ی شما که ساعاتی پیش در شبکه سه سیما پخش شد، لازم دانستیم تا برای شما روشن کنیم که این اعتراضات هرگز مثل قبل نخواهد بود، هیچ چیز عادی نیست و ما هرگز فراموش نخواهیم کرد. سال‌ها خون را با خون شستید و ما هربار مصمم‌تر شدیم برای دادخواهی جان عزیزان از دست رفته‌مان‌. از مطالبه‌گری حرف می‌زنید درصورتی که حاضر نیستید حتی دلایل ما را بشنوید و با وجود دریافت شهریه‌ی کلان برای برگزاری حضوری، کلاس‌ها را مجازی برگزار می‌کنید، از اعتراض بدون برهم زدن نظم صحبت می‌کنید اما شما و نیروهای ضدامنیت شما گلوله‌هایشان را بر سر مردم بی‌پناه آزادی‌خواه می‌ریزند.
جناب ساعی، هیچ چیز عادی نیست و عادی نخواهد شد و ما جمعی از دانشجویان سوره اعلام می‌کنیم که با وجود تهدیدات دانشگاه مبنی بر حذف دانشجویان‌ و استادان و از دست رفتن شهریه‌‌ی پرداخت‌ شده، همچنان در هفته‌ی ششم اعتصابات به مسیر خود ادامه و در هیچ کلاس درسی حضور پیدا نخواهیم کرد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره

اطلاعیه اعتصاب دانشگاه ها
دانشجویان دانشگاه‌های مختلفی از سراسر کشور اعلام داشتند همچنان در هفته‌ی پیشِ رو، در اعتراض به سرکوب و خشونت فراگیر علیه مردم و اعتراضات مردمی، هتاکی به ساحت دانشگاه و تهدید و بازداشت پرتعداد دانشجویان، به اعتصاب و تحریم کلاس‌ها ادامه می‌دهند. اسامی دانشگاه‌های اعتصاب‌کننده به شرح زیر است:

۱. دانشگاه محقق اردبیلی
۲. دانشگاه امام رضا مشهد
۳. دانشگاه تبریز
۴. دانشگاه تهران( دانشکدگان فنی، زبان و ادبیات خارجی، هنرهای زیبا، علوم اجتماعی)
۵. دانشگاه یزد
۶. دانشگاه علوم پزشکی زنجان
۷. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۸. دانشگاه صنعتی اصفهان
۹. دانشگاه شیراز
۱۰‌. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱۱. دانشگاه شهید بهشتی
۱۲. دانشگاه علم و فرهنگ
۱۳. دانشگاه تربیت مدرس
۱۴. دانشگاه معماری و هنر پارس
۱۵. دانشگاه خوارزمی
۱۶‌‌. دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک
۱۷. دانشگاه علامه طباطبایی( دانشکده‌های اقتصاد، علوم اجتماعی، ادبیات)
۱۸. دانشگاه خواجه نصیر
۱۹. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
۲۰. دانشگاه الزهرا
۲۱. دانشگاه اراک
۲۲. دانشگاه آزاد کرج
۲۳. دانشگاه آزاد تهران جنوب
۲۴. دانشگاه فردوسی مشهد
۲۵. دانشگاه هنر اصفهان
۲۶. دانشگاه صنعتی سجاد
۲۷. دانشگاه بوعلی‌سینا همدان
۲۸. دانشگاه هنراسلامی تبریز
۲۹. دانشگاه باهنر کرمان
۳۰. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
۳۱. دانشگاه خیام مشهد
۳۲. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اراک
۳۳. دانشگاه شریف( دانشکده‌های کامپیوتر، برق، فیزیک، مواد، مکانیک، عمران و صنایع)
۳۴. دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۳۵. دانشگاه علوم پزشکی ایران
۳۶. دانشگاه هنر تهران
۳۷. دانشگاه صنعت نفت آبادان
۳۸. دانشگاه صنعت نفت اهواز
۳۹. دانشکده هنر و معماری دانشگاه سوره
این لیست به روز رسانی می‌شود.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور

نگرانی خانواده‌های زندانی‌های سیاسی بند هشت اوین از وضعیت آن‌ها
خانواده‌های برخی زندانیان سیاسی بند هشت اوین که از وضعیت آن‌ها نگرانند، برای کسب اطلاع در مورد آن‌ها روز پنجشنبه به دادسرای اوین مراجعه کردند. #آرش_جوهرییکی از این زندانیان سیاسی است که پس از اصابت «هشت ضربه باتوم» به سرش، شدیداً از این ناحیه آسیب دیده است. خانواده این زندانی سیاسی همچنین مطلع شده‌اند که او پس از رویدادهای هفته اخیر اوین، اکنون به زندان رجایی ‌شهر منتقل شده است. مادر آرش جوهری که از مراجعه‌کنندگان به زندانی اوین بوده، به شدت از عدم رسیدگی به وضعیت او ابراز نگرانی کرده است.
#مهدی_وفایی از دیگر زندانیان بند هشت، که هدف پنج گلوله مشقی قرار گرفته، به بند هشت بازگردانده شده است. همچنین #حمید_خانی، دیگر زندانی بند هشت، نیز که پس از اصابت چند گلوله، برای جراحی به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شده بود، بدون طی دوره مداوا به بند هشت بازگردانده شده است. #محمد_خانی از ناحیه‌ای نزدیک به نخاع هدف گلوله قرار گرفته اما اقدامی برای معالجه او صورت نگرفته است. #یاشار_توحیدی هم زندانی دیگری است که هدف اصابت چند گلوله قرار گرفته است اما خانواده او از وضعیتش بی‌خبر هستند.

ممانعت ماموران از مداوای آرش جوهری و محمد خانی
سلامت جسمانی محمد خانی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در خطر است و ماموران زندان مانع انتقال او به بیمارستان شده‌اند. آرش جوهری در زندان به دلیل ضربات باتون سرگیجه و حالت تهوع دارد. او و دیگر زندانیان منتقل شده به رجایی‌شهر همچنان از ملاقات محروم‌اند و از زمان انتقال تنها ۳۰ ثانیه تماس تلفنی داشته‌اند.

ضرب و شتم اسماعیل گرامی و انتقال به قرنظینه زندان
ژاله روحزاد، معلم بازنشسته و همسر اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته زندانی اعلام کرد که همسرش شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱، حدود ساعت ۹ شب در تماس کوتاهی که با خانواده داشت، از شرایط نامناسب زندان اوین و بند ۷ این زندان خبر داد و سپس تماس او را فوری قطع کردند. سندیکای کارگران شرکت واحد به نقل از همسر این کارگر بازنشسته زندانی نوشته است: «فردای آن روز خانواده به اوین مراجعه کرد و پس از ساعت‌ها بی‌خبری، در نهایت فردی در سالن ملاقات اسامی را یاداشت می‌کرد که شب تماس بگیرند ولی شب دوم هم در بی‌خبری محض گذشت، و باز خانواده اینفعال کارگری ماندند با هزاران دل ‌نگرانی که چه بر سر ایشان آمده است». دوشنبه ۲۵ مهر، اسماعیل گرامی مجدداً در تماس با خانواده از انتقال خود به قرنطینه زندان رجایی‌شهر خبر داد.

خبات دهدار از فعالین کارگری سنندج بازداشت شد
حوالی غروب پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱، خبات دهدار از فعالین کارگری شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

بازداشت پیروزنامی
پیروز نامی دبیرکل کانال صنفی فرهنگیان استان خوزستان، هفته گذشته بازداشت شد

صدور احکام سنگین زندان برای رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رضا شهابی و حسن سعیدی
بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، رسول بداقی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به چهار سال و شش ماه و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال زندان، جعفر ابراهیمی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به چهار سال زندان و از از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال زندان و محمد حبیبی به اتهام “اجتماع و تبانی” به سه سال و هفت ماه و از بابت اتهام” تبلیغ علیه نظام” به یکسال زندان محکوم شده است. شعبه۲۶ دادگاه انقلاب تهران همچنین رضا شهابی و ‌حسن سعیدی از اعضای سندیکای شرکت واحد را به اتهام‌های فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، مجموعاً به ۶ سال حبس تعزیری (۵سال اجرایی) محکوم کرده است.

قتل نگین عبدالملکی بر اثر ضربات متعدد باتوم
نگین عبدالملکی دانشجوی۲۱ ساله اهل قروه در جریان اعتراضات مردمی نسبت به قتل ژینا امینی در شهر همدان توسط نیروهای امنیتی به قتل رسید. دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان در اعتراض به کشته شدن هم‌ دانشگاهی خود، نگین عبدالملکی روز دوشنبه دوم آبان ‌ماه از ساعت ۸ صبح، در فضایی به شدت امنیتی تجمع کرده‌اند و دانشگاه در محاصره‌ نیروهای یگان ویژه قرار گرفت.

نیلوفر فتحی، معلم ریاضی، روز سه‌شنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۷ بعدازظهر، در دفتر وکالتی در خیابان شریعتی تهران توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شد و در روز چهارشنبه طی یک تماس کوتاه اعلام کرد که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

بازداشت محمد ملانوری یک روز پس از انتقاد در تریبون آزاد در دانشگاه شریف
روز شنبه سی مهر در دانشگاه شریف در برنامه «تریبون آزاد» و در حالی که رئیس دانشگاه حاضر بود دانشجویان انتقادات تندی را به شرایط کنونی ایران، سرکوب معترضان و دانشجویان مطرح کردند. محمدملانوری،‌ دانشجوی دکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، که از رئیس و مسئولان دانشگاه انتقاد کرده بود فردای آنروز یعنییکشنبه اول آبان در مقابل در دانشگاه بازداشت شد.

جنایت هائی که هرگز بخشوده و فراموش نمیشوند
رامین کرمی ۳۱ ساله اهل سرپل ذهاب که در اعتراضات سراسری۲۰ مهر در کرمانشاه به شدت مجروح شده بود، پس از چند روز بستری ، بر اثر شدت جراحات جان سپرد. نهادهای امنیتی خانواده کرمی را تهدید کرده‌ که “اگر این خبر رسانه‌ای شود و بگویند که در اثر تیراندازی فرزندمان کشته شده است، مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان جریمه خواهند شد و پس از اخذ تعهد مبنی بر اینکه بگویند رامین در اثر سکته قلبی جانش را از دست داده پیکر رامین را به خانواده داده‌اند”.

عفو بین‌الملل خواستار اجازه دسترسی بدون مانع به زندان‌های ایران شد
سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که مقام‌های رژیم ایران باید به‌ ناظران مستقل بین‌المللی اجازه دسترسی بدون مانع به‌ زندان‌های ایران را بدهند تا درباره به کارگیری نیروی غیرقانونی به وسیله نیروهای امنیتی در زندان اوین در روز ۲۳ مهر تحقیق کنند و از زندانیان در برابر «قتل‌های غیرقانونی» بیشتر و شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها محافظت کنند.

***