اسناد پايه اي حزب

مباحثات : دبیر کمیته مرکزی حزب پلنوم را دور میزند -هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست

امروز ١۹ دسامبر ۲٠١١، ثریا شهابی دبیر کمیته مرکزی، با صدور اطلاعیه ای، از تنها وظیفه و مسئولیتی که پلنوم ۲۲ بر عهده اش گذاشته، شانه خالی کرده و تعهد خود به برگزاری پلنوم را زیرپا گذاشته است! درحالیکه در فراخوان ١۴ دسامبر ۲٠١١ برگزاری پلنوم آتی، پلنوم بیست و سوم حزب حکمتیست، را فراخوان داده است (کپی ضمیمه است). سوال این است چه مرجعی به او اجازه داده که در اطلاعیه پنج روز بعد خود پلنوم را دور زده است؟

دبیر کمیته مرکزی در طرح سازماندهی رهبری مصوب پلنوم ۲۲ (نوامبر ۲٠١١)، فقط در رابطه با فراخوان به  پلنوم مسئولیت دارد. ثریا شهابی به عنوان دبیر کمیته مرکزی در فراخوان ١۴ دسامبر ۲٠١١ این وظیفه را اعلام و عملی کرده، اما در اطلاعیه امروز، از آن تخطی کرده و باید به پلنوم آتی جوابگو باشد. بعلاوه دبیر کمیته مرکزی، یک مرجع اجرائی و یا سیاستگذار و رهبری کننده نیست. بنابراین بهیچوجه حق ندارد در مورد کنگره حزب فراخوان دهد.
نقش اصلی دبیر کمیته مرکزی، اعمال نظارت از طرف کمیته مرکزی بر فعالیت دفتر سیاسی و رهبری حزب و ارائه یک گزارش جداگانه به پلنوم است. دبیر کمیته مرکزی یک مرجع اجرائی و یا سیاستگذار و رهبری کننده نیست، بنابراین حق ندارد در ظرفیت دبیر کمیته مرکزی در مورد اختلافات دفتر سیاسی دخالت کند. همچنانکه نه رسما و نه عملا حق ندارد در کنار حرکت ضدحزبی اقلیت پنج نفره قرار بگیرد و در این مورد هم باید به پلنوم آتی جوابگو باشد. دبیر کمیته مرکزی، یک مرجع اجرائی و یا سیاستگذار و رهبری کننده نیست، بنابراین حق ندارد از بیانیه دو حزب کمونیست کارگری عراق و کردستان به عنوان پشتوانه و توجیه تخطی خود در دور زدن پلنوم، بهره برداری کند.
در پایان اطلاعیه دبیر کمیته مرکزی آمده است: “از آنجا که تعدادی از اعضای کمیته مرکزی، در این راستا، برگزاری پلنومی به این منظور را پیشنهاد کرده اند، لازم به توضیح میدانم که طبق اساسنامه حزب، پلنوم کمیته مرکزی حزب تنها توسط دبیر کمیته مرکزی فراخوانده شود، و تنها از آن طریق قانونی خواهد بود.” در این مورد هم تاکید بر دو نکته اساسنامه ای لازم است: اولا به همین دلیل دبیر کمیته مرکزی موظف است پلنوم را فرابخواند و ثانیا علاوه بر دبیر و اعضای کمیته مرکزی، دفتر سیاسی هم میتواند خواستار برگزاری پلنوم شود. بند ۲ متمم طرح سازماندهى ارگانهاى رهبرى حزب مصوب دفتر سياسى ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ – ۸ فوريه ۲۰۰۵ در این مورد صراحت دارد: “۲ – علاوه بر اکثريت کميته مرکزى و ليدر حزب، دفتر سياسى نيز ميتواند خواستار برگزارى پلنوم شود که در آن صورت ليدر حزب موظف است که فورا پلنوم کميته مرکزى را فراخواند”.
در خاتمه باید یادآوری کرد که سناریوی دور زدن پلنوم توسط ثریا شهابی، یادآور همان شیوه ای است که هفت سال قبل، حمید تقوایی دبیر کمیته مرکزی وقت به کار برد و اعلام کرد که “من پلنوم را دور میزنم، من کمیته مرکزی را دور میزنم”. ثریا شهابی که یکی از امضاکنندگان نامه اعتراضی به تخطی هفت سال پیش حمید تقوایی بود، امروز آگاهانه همان سناریوی تراژیک را تکرار میکند.
هیات دائم دفتر سیاسی حزب حکمتیست
۲۸ آذر ۱۳۹٠- ١۹ دسامبر ۲٠١١
ضمیمه: متن فراخوان ١۴ دسامبر ثریا شهابی دبیر کمیته مرکزی برای پلنوم بیست و سوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست
از: دبیر کمیته مرکزی
به: اعضا و علی البدلهای کمیته مرکزی و کادرهای حزب حکمتیست
موضوع: برگزاری پلنوم بیست و سوم
تاریخ ١۴ دسامبر ۲٠١١
رفقای عزیز!
بی تردید همه  شما از اختلافات در رهبری حزب مطلع هستید. اختلافاتی که فی الحال طرح آنها از مجاری روتین حزب خارج شده است و طبعا همه ما را نگران کرده است.
برای به سرانجام رساندن این اختلافات، و برای دخیل کردن اعضا کمیته مرکزی، اعضا علی البدلها کمیته مرکزی و همچنین کادرهای حزب در تعیین سمت و سوی حزب، لازم است که هرچه زودتر، بطور متشکل دخالت کنیم. به این منظور لازم است هرچه زودتر و در ماه ژانویه سال آینده، پلنوم وسیع کمیته مرکزی با شرکت کادرهای حزب، را برگزار کنیم.
قانونا، دبیر کمیته مرکزی مجاز است که پلنوم را فرابخوانم و با این نامه، من برگزاری پلنوم آتی، پلنوم بیست و سوم حزب حکمتیست را فرامیخوانم و از همه شما دعوت میکنم که در آن شرکت کنید.
صمیمانه از همه شما میخواهم که در هر مقام و موقعیتی که هستید و در هر جغرافیایی که فعالیت میکنید، به مسئولیتها و تعهداتتان در قبال حزب و جامعه، در قبال کمونیست های ایران و طبقه کارگر، پایبند بمانید و در کمیته های حزبی و یا سازمانهای غیرحزبی، همچون گذشته به فعالیتهایتان ادامه دهید.
در اولین فرصت جزئیات مربوط به برگزاری پلنوم آتی، را به اطلاعتان میرسانم. بی تردید هیچ چیز بیش از تعهد مشترک همگی ما، پایبندیمان به موازین و مقررات فعالیت مشترک، نمی تواند ضامن برگزاری پلنوم وسیع آتی، دخالت آگاهانه ما، و ضامن برگزاری درست باشد.
با آرزوی موفقیت
دست همگی تان را به گرمی میفشاریم
ثریا شهابی